آیین‌نامه اجرایی ماده (۱) قانون اجازه کشت محدود خشخاش و صدور تریاک

تاریخ انتشار: ۱۳۴۸/۰۱/۱۹

[‌اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده (۱) قانون اجازه کشت محدود خشخاش و صدور تریاک]


مصوب ۱۳۴۷/۱۲/۲۶


ماده 1- وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی در اجرای ماده 1 قانون اجازه کشت محدود خشخاش و صدور تریاک هر سال صورت اسامی‌ مناطق و مساحت مورد نیاز برای کشت خشخاش را به هیأت وزیران پیشنهاد میکند.


ماده 2- در مناطق و مساحتی که طبق ماده یکم قانون با تصویب هیأت دولت تعیین میشود وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی منحصراً‌ در حوزه عمل شرکتهای سهامی زراعی و شرکتهای تعاونی روستائی زمین مورد احتیاج کشت خشخاش را برای مدت لازم و طبق شرایطی که ‌تعیین خواهد کرد با انعقاد قرارداد در اختیار خواهد گرفت.

تبصره 1- حقوقی که در قبال استفاده از زمین و آب مورد نیاز کشت باید پرداخت شود طبق عرف محل بصورت نقدی با تراضی طرفین و در‌ صورت عدم توافق، وسیله کمیسیون سه نفری (‌مرکب از مدیر عامل شرکت و نماینده وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی و یکی از معتمدین‌ محل) تعیین میشود. قراردادهای مذکور در این ماده، وسیله مدیر عامل شرکت سهامی زراعی و یا مدیر عامل شرکت تعاونی بنمایندگی از طرف‌ شرکت و زارعین صاحب نسق و نمایندگان مجاز وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی امضاء خواهد شد.

تبصره 2- در انتخاب کارگر مورد نیاز برای کشت خشخاش در اراضی مورد قرارداد وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی اعضای شرکت‌سهامی زراعی و زارعین عضو شرکتهای تعاون روستائی که نسق‌های زراعتی خود را جهت کشت خشخاش واگذار کرده‌اند حق تقدم خواهند داشت.

تبصره 3- میزان دستمزد این قبیل کارگران با توجه بنوع کار و کمیت و کیفیت آن و با رعایت عرف محل [به] وسیله مجریان طرح کشت خشخاش‌ تعیین میگردد.
‌مجریان طرح در هر منطقه از طرف وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی تعیین خواهند شد.


ماده 3- مدیران عامل شرکتهای سهامی زراعی و سرپرستان حوزه‌های تعاونی روستائی شرکتهای تعاونی روستائی طرف قرارداد وزارت‌ اصلاحات ارضی و تعاون روستائی برای کشت خشخاش مسئول نظارت مستمر در امر کشت – داشت – برداشت و تحویل محصول (‌شیره و بذر)‌ میباشند و علاوه بر این وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی در هر منطقه نماینده مخصوصی را بنام مجری طرح تعیین و معرفی خواهد کرد.

تبصره – وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی هر سال مساحت و مشخصات مناطق کشت و اسامی مدیران عامل شرکتها و سرپرستان‌ حوزه‌های تعاونی روستائی مسئول و مجریان طرح را بر حسب مورد به ژاندارمری کل کشور و در صورت لزوم بسایر مراجع صلاحیتدار اعلام خواهد‌کرد تا در مناطق مجاز تحت کشت نظارت و مراقبت مستمر را اعمال کنند.
‌وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی برای هر یک از مدیران عامل شرکتهای سهامی زراعی و شرکتهای تعاون روستائی مناطق تحت کشت‌ برگهای شناسائی مخصوصی تهیه خواهد کرد. در این برگها مشخصات مدیران عامل مربوط و میزان و محدوده منطقه مجاز زیر کشت تعیین خواهد‌ شد.


ماده 4- هزینه‌های مربوط بکشت، داشت، برداشت شیره تریاک و پاداش مسئولین امر و سایر هزینه‌های احتمالی بموجب طرحی که وسیله ‌وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی برای هر دوره کشت تهیه خواهد شد از محل اعتبارات سازمان برنامه پرداخت میشود.


ماده 5- مأمورین و نمایندگان وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی (‌مذکور در ماده سوم این آئین‌نامه) شیره جمع‌آوری شده تریاک را هر روز‌ در مقابل تنظیم صورت مجلس تحویل و تحول در مزارع کشت خشخاش بنماینده مرجعی که از طرف دولت تعیین خواهد شد تحویل خواهند داد.


آئین‌نامه فوق مشتمل بر پنج ماده و چهار تبصره به استناد ماده نه قانون اجازه کشت محدود خشخاش و صدور تریاک که بترتیب در جلسات نوزده و‌ بیست اسفند ماه یکهزار و سیصد و چهل و هفت به تصویب کمیسیونهای اصلاحات ارضی و تعاون روستائی و بهداری و دادگستری مجلس شورای‌ ملی رسیده بود به ترتیب در جلسات بیست و چهار و بیست و پنج و بیست و شش اسفند ماه یکهزار و سیصد و چهل و هفت شمسی به تصویب ‌کمیسیون‌های شماره شش (‌اصلاحات ارضی و تعاون روستائی) و شماره 3 (‌دادگستری) و شماره دوازده (‌ بهداری) مجلس سنا رسیده است.

رئیس مجلس سنا – جعفر شریف‌امامی