قانون عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی

تاریخ انتشار: ۱۳۴۹/۰۹/۲۵

مصوب ۱۳۴۹/۹/۲


ماده واحده – عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی مشتمل بر یک مقدمه و پنج ماده در تاریخ 16 خرداد ماه 1347 برابر با 6 ژوئن 1968 و پروتکل ضمیمه آن مشتمل بر یک مقدمه و 4 ماده که در تاریخ 31 تیر ماه 1349 برابر با 22 ژوئیه 1970 در آدیس‌آبابا به امضای نمایندگان مختار دولتین رسیده تصویب و اجازه مبادله اسناد تصویب آن داده میشود.

قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن عهدنامه و پروتکل ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز یکشنبه 17ر8ر49 در جلسه روز‌ دوشنبه دوم آذر ماه یکهزار و سیصد و چهل و نه شمسی به تصویب مجلس سنا رسید.

رئیس مجلس سنا – جعفر شریف‌امامی



عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی

اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران
و
اعلیحضرت امپراطوری اتیوپی
‌نظر بتمایل به تشیید و علائق مودتی که خوشبختانه بین ایران و اتیوپی موجود میباشد.
با ایمان متقابل بلزوم ایجاد همکاری نزدیکتر بین دو کشور در‌زمینه مناسبات بین‌المللی بر اساس صلح و عدالت و اصول منشور ملل متحد.
‌تصمیم به انعقاد عهدنامه مودت گرفتند و برای این منظور نمایندگان تام‌الاختیار خود را بشرح زیر تعیین نمودند:
‌اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران
‌جناب آقای اردشیر زاهدی وزیر امور خارجه
‌اعلیحضرت امپراطور اتیوپی
‌جناب آقای کتمایفرو وزیر امور خارجه
‌و نمایندگان مذکور پس از مبادله اختیارنامه‌های خود که صحیح و معتبر بود نسبت بمواد ذیل موافقت نمودند:


ماده اول – بین دو دولت و مردم آنها صلح دائمی و مودت پایدار برقرار خواهد بود.


ماده دوم – طرفین معظمتین متعاهدین موافقت دارند روابط دیپلماتیک و کنسولی فیمابین را حفظ کنند و همچنین موافقت دارند مأموران دیپلماتیک و‌ کنسولی هر یک از طرفین در قلمرو طرف دیگر بر اساس رعایت معامله متقابل از مزایا و مصونیتهائی که معمولا بموجب اصول مورد قبول حقوق‌ بین‌الملل اعطاء میگردد برخوردار باشند.


ماده سوم – طرفین معظمتین متعاهدین موافقت دارند که با روح صمیمیت و همکاری و بر اساس معامله متقابل انعقاد موافقت‌نامه‌های دیگری را در‌ زمینه‌های بازرگانی و دریانوردی و حقوق و مزایای کنسولی و روابط فرهنگی و استرداد مجرمین و در کلیه امور مورد علاقه مشترک طرفین مورد امعان‌ نظر قرار دهند.


ماده چهارم – طرفین معظمتین متعاهدین موافقت دارند کلیه اختلافاتی را که ممکن است بین آنها بروز نماید بطور مسالمت‌آمیز و با روح دوستی و بطرق عادی سیاسی حل و فصل نمایند و هر گاه نتوانند در ظرف مدت مناسبی اختلافات خود را برطرف سازند با رعایت مقررات منشور ملل متحد به هر طریق عملی که مقتضی بدانند متوسل شوند.


ماده پنجم – این عهدنامه طبق قوانین اساسی طرفین معظمتین متعاهدین به تصویب خواهد رسید و از تاریخ مبادله اسناد تصویب که در تهران بعمل ‌خواهد آمد بموقع اجرا گذارده خواهد شد و تا اخطار فسخ کتبی یکساله بقوت خود باقی خواهد ماند.

‌این عهدنامه در دو نسخه به زبان انگلیسی تنظیم شده است بنا بمراتب فوق نمایندگان تام‌الاختیار طرفین معظمتین متعاهدین این عهدنامه را امضاء و بمهر خود ممهور نمودند.
‌آدیس‌آبابا بتاریخ 6 ژوئن 1968
‌از طرف دولت شاهنشاهی ایران از طرف دولت امپراطوری اتیوپی ‌


عهدنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و پنج ماده منضم بقانون عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی میباشد.
‌رئیس مجلس سنا – جعفر شریف‌امامی



پروتکل الحاقی به عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی

مورخ 16 خرداد 1347 (6 ژوئن 968)
اعلیحضرت همایون ‌شاهنشاه ایران
و
اعلیحضرت امپراطوراتیوپی
‌با تمایل بتکمیل عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی مورخ 16 خرداد 1347 (6 ژوئن 1968) آدیس‌آبابا تصمیم به‌انعقاد پروتکل حاضر گرفتند و بدین منظور نمایندگان تام‌الاختیار خود را بشرح زیر تعیین نمودند:
‌اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران:
‌جناب آقای منوچهر اعتماد مقدم سفیر شاهنشاه آریامهر در آدیس‌آبابا
‌اعلیحضرت امپراطور اتیوپی:
‌جناب آقای کتمایفرو وزیر امور خارجه.
‌نمایندگان مذکور پس از مبادله اختیارنامه‌های خود که در کمال صحت و اعتبار بود نسبت بمواد زیر توافق نمودند:


ماده 1 – متن فارسی عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی بصورت ضمیمه شماره 1 پروتکل حاضر بمتن ‌انگلیسی عهدنامه مودت بین دو دولت ملحق و جزء لایتجزای عهدنامه مزبور تلقی خواهد شد.


ماده 2 – متن امهری عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی بصورت ضمیمه شماره 2 پروتکل حاضر بمتن انگلیسی‌ عهدنامه مودت بین دو دولت ملحق و جزء لایتجزای عهدنامه مزبور تلقی خواهد شد.


ماده 3 – نظر به الحاق متون فارسی و امهری عهدنامه مودت بین دو دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی به متن انگلیسی آن که طبق مواد 1‌و 2 این پروتکل صورت میگیرد – در صورت بروز اختلاف در تفسیر مواد عهدنامه مزبور متن انگلیسی آن مناط اعتبار خواهد بود.


ماده 4 – پروتکل حاضر که جزء لایتجزای عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری مورخ 16 خرداد 1347 (6 ژوئن 1968) ‌محسوب میشود طبق قوانین اساسی دو دولت به تصویب خواهد رسید و از تاریخ مبادله اسناد تصویب لازم‌الاجراء خواهد شد. ‌این پروتکل در دو نسخه به زبانهای فارسی و امهری و انگلیسی تنظیم گردیده و در صورت بروز اختلاف در تفسیر مواد متن انگلیسی آن معتبر‌ خواهد بود.

‌بنا بمراتب نمایندگان تام‌الاختیار طرفین معظمتین متعاهدین پروتکل حاضر را امضاء و بمهر خود ممهور نمودند.
‌آدیس‌آبابا – بتاریخ 31 تیر 1349 برابر 22 ژوئیه 1970
‌از طرف دولت شاهنشاهی ایران از طرف دولت امپراطوری اتیوپی


‌پروتکل فوق مشتمل بر یک مقدمه و چهار ماده منضم به قانون عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت امپراطوری اتیوپی میباشد.

‌رئیس مجلس سنا – جعفر شریف‌امامی