قانون راجع به طبع اسکناسهای جدید

تاریخ انتشار: ۱۳۱۳/۰۷/۰۳

‌مصوب 20 شهریور ماه 1313


ماده اول – بانک ملی ایران مجاز است 635 میلیون ریال اسکناس جدید طبع نموده و از مجموع اسکناس های فعلی و اسکناسهائی که بموجب این قانون طبع میشود تا هشتصد میلیون ریال اسکناس در جریان داشته باشد مشروط به اینکه همیشه معادل لااقل شصت درصد کل اسکناسهائی که در‌جریان است مسکوک و شمش طلا و نقره بطور ذخیره راکد اسکناس نگاهدارد.
‌بانک ملی ایران میتواند تا رسیدن اسکناسهای جدید و در صورت ضرورت معادل یکصد میلیون ریال از اسکناسهائی که به موجب قانون 11 مرداد 311 طبع شده بجریان بیندازد.
‌کلیه اسکناسهای فوق تابع مقررات قانون 22 اسفند ماه 1310 راجع به نگاهداری ذخیره اسکناس و نظارت ذخیره مزبور و غیره خواهد بود.


ماده دوم – پس از رسیدن اسکناسهائی که بموجب ماده 1 این قانون طبع خواهد شد بانک مکلف است از مجموع اسکناسهای فعلی و‌ اسکناسهای جدید معادل سیصد میلیون ریال بطور ذخیره نگاهداری کرده و فقط آن را بجای اسکناسهائی منتشر نماید که بواسطه اندراس از جریان‌ خارج میشود.


ماده سوم – 53 خروار و 88 من و 22 سیر و 14 مثقال (15875396 گرم) طلائی که دولت از محل ذخیره مملکتی و سایر عوائد خود خریداری‌ کرده به ذخیره راکد اسکناس منتقل میشود.


این قانون که مشتمل بر سه ماده است در جلسه بیستم شهریور ماه یک هزار و سیصد و سیزده شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – دادگر