تبدیل مسکوک نقره به اسکناس جدید بانک ملی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۱۱/۱۲/۲۹

شماره: 9513 – 1311/12/29


هیئت وزراء در جلسه شنبه ۲۸ اسفندماه ۱۳۱۰ مقررات ذیل را تصویب نمودند:


۱ـ بانک ملی مکلف است که در مقابل هر مقدار مسکوک نقره قرانی و دوقرانی و پنج قرانی که به بانک تحویل داده شود و اسکناسهای جدید مطالبه شود به حساب یک ریال یک قران اسکناس تسلیم نماید.

۲ـ بانک ملی مکلف است که اگر اشخاصی پهلوی طلا به بانک تسلیم نمایند و اسعار خارجی مطالبه نمایند در مقابل اسعار مزبور را در روی پایه طلا به آنها بفروشد.

۳ـ [اصلاحی ۱۳۱۱/۱/۲۰]
اسکناسهای بانک شاهنشاهی از تاریخ اول تیر ماه ۱۳۱۱ باید از طرف بانک مذکور شروع به جمع‌آوری شده و در ظرف متد سه ماه یعنی تا اول مهرماه سال جاری از جریان خارج گردد.

[متن سابق:
اسکناسهای بانک شاهنشاهی از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۱۱ تا آخر خرداد باید از طرف بانک مزبور جمع‌آوری شده و از جریان خارج گردد. بانک مزبور مکلف است که در مقابل اسکناسهای خود مسکوک نقره به صاحبان آنها تسلیم نماید.]

4- [لغو ۱۳۲۸/۹/۲۱]

[قسمت نشر اسکناس بانک ملی ایران مکلف است که دفاتر مخصوصی برای ثبت نمره های اسکناسهای یکصد ریالی ببالا که به جریان گذارده میشود نگاهداشته و هر یک اسکناس را که به جریان میگذارد در دفتر ثبت نماید و هنگام خارج کردن هر اسکناس از جریان در مقابل شماره آن تاریخ ابطال را قید نماید تا بدین ترتیب همیشه بداند چه نمراتی از کدام یک از سریها در جریان وجه نمراتی باطل و نابود شده است.
ثبت اسکناسهای کمتر از یکصد ریال به ترتیب سری خواهد بود بطوری که همیشه معلوم باشد چند قطعه از هر سری در جریان و چند قطعه آن باطل و نابود شده است.]