تصویب‌نامه تفکیک جنگلهای صنعتی یا غیرصنعتی

تاریخ تصویب: ۱۳۱۱/۰۲/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۱۱/۰۳/۰۸

هیئت وزراء در جلسه ۳۱ اردیبهشت ۳۱۱ مواد ذیل را مقرر میدارد:

1ـ اداره کل فلاحت مکلف است در جنگلهای سواحل بحر خزر مناطق جنکل‌های صنعتی و مناطق جنگلهای غیرصنعتی را اعم از جنگلهای دولتی و یا شخصی از هم تفکیک نموده و برای اطلاع عامه اعلام نماید.

2ـ تبدیل قطعات جنکلهای صنعتی به اراضی زراعتی اکیدا ممنوع بوده و مرتکب مورد تعقیب و مجازات خواهد شد.

3ـ در هیچ قطعه از جنگلهای صنعتی اعم از شخصی و یا دولتی در یک سال اجازه قطع بیش از یک چهلم جنگل داده نخواهد شد ولی نظر باین که جنگلهای فعلی دارای اشجار قابل قطع بیشتری می‌باشد لهذا با تشخیص اداره فلاحت و با اجازه مخصوص می‌توان بیش از صدی چهل قطع نمود.

4ـ اداره کل فلاحت مکلف است که برای هر نوع درختی از اشجار صنعتی شرایطی را از حیث سن و قطر و سایر شرایط قطع معین نماید فقط می‌توان اجازه قطع این گونه اشجار را صادر نمود.

5 ـ قطع‌کنندگان اشجار علاوه بر سایر شرایط مقرره مکلف خواهند بود که در تحت مراقبت اداره کل فلاحت در عوض اشجار صنعتی قطع شده اشجار صنعتی غرس نمایند و ان ها را حفظ کنند.

6 ـ قطع اشجار غیرصنعتی از مقررات فوق مستثنی بوده و در حدود تعلیمات اداره کل فلاحت هر کس در ملک خود در قطع آنها آزاد می‌باشد ولی برای این که سوء تفاهمی حاصل نشود اداره کل فلاحت اسامی اشجاری را که جزء اشجار صنعتی محسوب می‌شود برای اطلاع عامه در محل اعلام خواهد نمود.

7ـ ذغال‌سوزی بدون کسب اجازه قبلی اداره کل فلاحت و در خارج از مناطقی که از طرف اداره مزبوره معین می‌شود اکیدا ممنوع بوده و متخلفین مورد تعقیب واقع خواهند شد – اجازه زغال ‌سوزی در مناطق جنگلهای صنعتی نباید بهیچ وجه داده شود.

محل مهر کابینه ریاست وزراء