تصویبنامه راجع به تکالیف اداره کل نظارت اجرای قانون منع احتکار راجع به دارو

تاریخ انتشار: ۱۳۲۱/۰۵/۲۵

۸۷۹۴ – 1321/04/30


نظر به اینکه تکالیف و وظایف اداره کل نظارت اجراء قانون منع احتکار و اداره منع احتکار دارو (وزارت بهداری) لازم بود که صریحاً معلوم و روشن باشد هیئت‌ وزیران در جلسه 27 تیرماه 1321 برحسب پیشنهاد شماره 43/18185 بتاریخ 27/4/1321 وزارت بهداری مقررات ذیل را تصویب نمودند:


1ـ مقرر گردید که توزیع اظهارنامه‌ها مطابق مقررات ماده 21 و ماده 7 آئین‌نامه قانونی مربوط به دارو در دو نسخه به اداره منع احتکار دارو تسلیم شود و یک نسخه آن فوراً به اداره کل نظارت اجراء قانون احتکار فرستاده شود.

2ـ مسئول نگاهداری دفاتر ثبت صورتهائی که مطابق مواد 7 و 8 و 9 تشکیل میشود اداره منع احتکار دارو در وزارت بهداری خواهد بود که بترتیب منظمی تنظیم نماید و اداره کل نظارت اجراء قانون منع احتکار در هر موقع میتوانند دفاتر مذکور را بازرسی نمایند یا در هر موقع برای کسب اطلاعات بآن دفاتر مراجعه کنند.

3ـ برای تعیین بهای داروها مطابق ماده 4 قانون و ماده 10 آئین‌نامه کمیسیونی در وزارت بهداری مرکب از دو نفر متخصص داروشناسی و یکنفر نماینده اداره کل نظارت اجراء قانون منع احتکار و یکنفر نماینده وزارت بازرگانی و پیشه و هنر و رئیس ادار منع احتکار دارو تشکیل و قیمت‌ها را در هر موقع که لازم باشد اعلام خواهند نمود.

4 ـ برای اجرای ماده 9 و ماده 11 و ماده 14 آئین‌نامه که نظارت در معاملات دارو باید بعمل آید هم اداره کل نظارت اجراء قانون و هم اداره منع احتکار توأماً مکلف‌اند بوسیله بازرسهای خود بترتیب منظمی دفاتر تجار دارو و دواسازان و داروفروشان را بازرسی نموده و نتیجه بازرسی را در موارد کشف جرائم فوراً هر اداره به اداره دیگر کتباً اطلاع خواهد داد و اداره نظارت اجراء قانون مرتکبین و مقصرین را مطابق مقررات قانون در دادسراهای مربوطه تعقیب خواهد نمود و در نتیجه تعقیب بوزارت بهداری اطلاع خواهند داد.

تبصره ـ اداره منع احتکار دارو در موارد کشف جرایم و تقلبات نظر مشاور قضائی خود را به اداره کل نظارت اجراء قانون نیز کتباً اعلام خواهد نمود.

5 ـ اجراء مواد 12 و 13 و 15 منحصراً برعهده مأمورین اداره منع احتکار دارو وزات بهداری است.

6 ـ در موارد عملیات بازرسی مقرر در فصل چهارم آئین‌نامه اداره کل نظارت اجراء قانون باید نماینده بهداری را اطلاع بدهند و هرگاه از لحاظ فنی حضور نماینده بهداری لازم باشد دعوت خواهند نمود.

7 ـ نمایندگی اداره کل نظارت در اجراء قانون فعلا فرماندارها هستند و نمایندگی اداره منع احتکار دارو در وزارت بهداری با رؤساء بهداری است و وظایف مقرره در آئین‌نامه قانونی و همچنین مقررات فوق را هر کدام به‌نوبت خود انجام خواهند داد. گزارشهای واصله و اظهارنامه‌های تجار دارو که از شهرستانها میرسد یک نسخه از اداره منع احتکار وزارت بهداری به‌اداره کل نظارت در اجراء قانون خواهد فرستاد.

تبصره 1 ـ تعلیمات و دستورهائی که صادر میشود با مشورت هر دو اداره خواهد بود.

تبصره 2 ـ در شهرستانها مأمور بازرسی مانند فرمانداری هر محل و مأمورین بهداری بشرح بالا تشریک مساعی خواهند کرد.