لایحه قانونی برنامه پنجساله راهسازی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۰۸/۰۵

مصوب ۱۳۳۱/۷/۲۸


ماده 1ـ برنامه نگاهداری و تکمیل و آسفالت راههای موجود کشور و ساختمان راههای جدید برای مدت پنج سال بشرح زیر تصویب می‌شود.


ماده 2ـ درجه اولویت مصرف اعتباراتی که از محل بودجه عمومی کشور و درآمد مخصوص آسفالت و وجوه سازمان برنامه هفت ساله و درآمدهای دیگر که بعداً برای راهسازی تخصیص داده شود به این ترتیب خواهد بود.
اول ـ تعمیر و قابل عبور نگاهداشتن راههای موجود.
دوم ـ آسفالت راههای اصلی موجود که پایتخت را بمرکز استانها و شهرستانها متصل می‌نماید.
سوم ـ احداث و تکمیل راههای اقتصادی.
چهارم ـ احداث و تکمیل راههای محلی.


ماده 3ـ در هر سال هفت درصد اعتبارات ساختمانی و تعمیراتی اداره کل راه شوسه باید بمصرف خرید ماشین‌آلات راهسازی و اسباب یدکی و وسائل تعمیر آنها و صددرصد بمصرف هزینه نظارت و خرید لوازم کار و وسائل نقلیه و کمک به بهداشت کارکنان برسد.


ماده 4ـ در هر سال از مجموع اعتبارات مذکور در ماده 2 پس از وضع ده درصد که مصرف آن در ماده 3 تعیین گردیده است مبلغ نود میلیون ریال برای عملیات مذکور در بند اول و شصت میلیون ریال برای عملیات مذکور در بند سوم و ده میلیون برای عملیات مذکور در بند چهارم و بقیه منحصراً بمصرف عملیات مذکور در بند دوم ماده مزبور خواهد رسید.


ماده 5 ـ اداره کل راه شوسه در ابتداء هر سال بمأخذ اعتبارات مصوب خود برنامه عملیات سالیانه را تنظیم خواهد نمود و چنانچه در ظرف سال تحصیلی وجوه لازم برای اجراء برنامه مزبور میسر نباشد مجاز است مبلغ مورد نیاز را با تصویب وزارتین راه و دارائی از بانک ملی ایران استقراض و از محل اعتبارات خود اصلا و فرعاً مستهلک نماید


ماده 6 ـ این لایحه قانونی از تاریخ تصویب بموقع اجرا گذارده می‌شود وزارت راه و وزارت دارائی و سازمان برنامه مأمور اجرای آن می‌باشند.


بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد ماه 331 لایحه قانونی برنامه پنجساله راهسازی که مشتمل بر شش ماده است تصویب می‌شود
 28 مهرماه 1331

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق