قانون بودجه سال ۱۳۳۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۳۸/۱۲/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۳۹/۰۱/۳۱

ماده واحده ـ بودجه سال ۱۳۳۹ کل کشور که از حیث درآمد اعم از عمومی و اختصاصی و بنگاهها و شرکت ها و سازمان های دولتی در پنج فصل ضمیمه به مبلغ 82274105803 ریال و از حیث هزینه به مبلغ 83176682104 ریال تصویب و اجازه داده میشود:
‌الف ـ وزارت دارایی درآمدهای پیش بینی شده برای سال 39 منظور در فصل اول را وصول و کلیه حقوق و مزایای قانونی کارمندان و خدمتگزاران جزء و هزینه های مستمر و غیرمستمر وزارت خانه ها و ادارات و بنگاههای دولتی و سایر مصارف منظوره در فصل دوم را در حدود درآمدهای وصولی مذکور در فصل اول با رعایت کامل مقررات و مفاد تبصره های منظوره در این قانون پرداخت نماید.
ب ـ بودجه بنگاه ها و شرکت ها و سازمان های دولتی طبق مقررات و قوانین مربوطه بهر کدام، قابل اجرا میباشد همچنین آن چه وزارت خانه ها و‌ ادارات کل از محل درآمدهای اختصاصی استفاده مینمایند تابع مقررات و قوانین مخصوصه بدرآمدهای مزبور میباشد.


تبصره هائی که اجرای آن محدود به دوره عمل سال مالی 1339 خواهد بود

تبصره 1 ـ بودجه تفصیلی سال 39 وزارت خانه ها و ادارات و کلیه مؤسسات دولتی مندرج در فصل دوم در حدود رقم اعتبار مربوط منظور در‌قانون بودجه طبق صورت ریز ضمیمه قابل اجرا خواهد بود.
‌بودجه های تفصیلی سازمانهائی که ضمیمه نیست بر اساس اعتبارات مصوب 1338 به شرط این که از حدود اعتباریکه برای وزارت خانه ها و یا اداره ضمن بودجه پیشنهادی 39 منظور شده تجاوز ننماید قابل پرداخت خواهد بود سازمان های مزبور موظفند بودجه های تفصیلی خود را منتهی در ظرف یک ماه از تاریخ تصویب بودجه به وزارت دارایی ارسال دارند تا پس از رسیدگی برای تصویب بکمیسیون بودجه مجلس شورایملی پیشنهاد شود.

تبصره 2 ـ نقل و انتقال در هر یک از مواد فصول ارقام بودجه های تفصیلی سال 39 وزارت خانه ها و ادارات کل از ماده بماده دیگر با موافقت وزارت دارایی و نقل و انتقال از فصلی بفصل دیگر با موافقت کمیسیون بودجه مجلس شورایملی مجاز خواهد بود.

تبصره 3 ـ به وزارت دارایی اجازه داده میشود 75 میلیون ریال بدهی وزارت پست و تلگراف و تلفن به اداره کل گمرک و یکصد و سه میلیون ریال حقوق و عوارض گمرکی کالاهای وارده جهت لوله کشی آب تهران را از یک طرف بدرآمد گمرک محسوب و از طرف دیگر بهزینه قطعی منظور دارد و همچنین عوارض و حقوق گمرکی کلیه کالاهای خریداری شده وزارت راه و راه آهن را در سال 39 صدی 75 تخفیف دهد ضمناً 35 میلیون ریال هزینه مطالعه و خرید اراضی سد لار و لتیان را بعنوان کمک بپردازد.

تبصره 4 ـ به وزارت گمرکات و انحصارات اجازه داده میشود بمنظور تسریع در امر خرید قند و شکر و غله ـ مواد دخانیه در حدود اعتبارات مصوب سال 39 از بانکملی ایران با موافقت وزارت دارایی وام دریافت نموده تا آخر سال 39 نسبت به واریز آن اصلا و فرعاً اقدام نماید.

تبصره 5 ـ در سال 39 اداره کل آمار عمومی و سازمان خدمات کشوری بنگاه عمران تابع مقرراتی خواهد بود که در سالهای گذشته با تصویب هیئت وزیران اجرا شده است.

تبصره 6 17/08/1343ـ به دولت اجازه داده می شود ساختمان کاخ نیاوران را بوسیله بانک عمران طبق مقررات آن بانک انجام دهد.

تبصره 7 ـ ماده اول قانون مصوب بیست و هشتم اسفند 1336 بشرح زیر اصلاح میگردد:
‌در سال 1339 از کل عواید نفت سهم سازمان برنامه 55 درصد و سهم شرکت ملی نفت ایران بیست میلیون دلار و باقیمانده سهم وزارت دارایی خواهد ‌بود.

تبصره 8 ـ وزارت دارایی مجاز است اسناد هزینه دفع آفات نباتی سال 1338 را از محل اعتبار منظوره در بودجه سال 39 کل کشور و یا از‌صرفه جوئی های بودجه سال 38 وزارت کشاورزی به هزینه قطعی منظور دارد.

تبصره 9 ـ وزارت دارایی مجاز است 5 میلیون ریال بقیه سود سهام سال 37 بانک رهنی ایران را بابت قسمتی از سرمایه سهم وزارت دارایی محسوب دارد.

تبصره 10 ـ وزارت فرهنگ مجاز است اسناد خرج 66 میلیون ریال چاپ کتب چهارساله ابتدائی 1337 و 1338 را از محل صرفه جوئی های بودجه سنوات مذکور واریز نماید.

تبصره 11 ـ به وزارت دارایی اجازه داده میشود قروض و مطالبات ادارات دولتی و شهرداریها بشرکت ملی نفت ایران مربوط بزمان سابق را ‌پابپا نموده در واریز آنها اقدام نماید.

تبصره 12 ـ وزارت دارایی مجاز است کلیه حقوق و عوارض کالاهای وارده از محل اعتبار منظور در تبصره 12 قانون بودجه 1338 را در حساب جداگانه متمرکز نموده با تصویب هیئت وزیران بمصرف برساند.

تبصره 13 ـ به وزارت دارایی اجازه داده می شود چنانچه درآمدهائی غیر از محل های مندرج در بودجه بدست آید تا حدود دو هزار میلیون ریال ببودجه وزارت جنگ و ژاندارمری کل کشور اضافه نماید و بودجه های تفصیلی آن به تصویب کمیسیون بودجه خواهد رسید.

تبصره 14 ـ وزارت دارایی مکلف است در صورت افزایش درآمد سود بازرگانی در سال 1339 علاوه بر مأخذ وصولی سال 1338 معادل سی درصد از‌ اضافه وصولی را در اختیار وزارت بازرگانی بگذارد که با تصویب هیئت وزیران بمصرف تشویق صادرات برسد.

تبصره 15 ـ به وزارت راه اجازه داده میشود تا مبلغ 250 میلیون ریال برای ادامه عملیات ساختمانی خطوط راه آهن تبریز بمرز ترکیه و کاشان به یزد و بندر شاه بگرگان و مطالعه ساختمان خط راه آهن اصفهان بشیراز و عملیات مربوطه بآن از بانک ملی ایران وام دریافت و در ظرف 5 سال در ‌بودجه اداره کل ساختمان راه آهن اصلا و فرعاً پیش بینی و مستهلک نماید.

تبصره 16 ـ به وزارت دارایی اجازه داده می شود مبلغ 70 میلیون ریال جهت طبع و توزیع کتب ابتدائی مجانی بوسیله سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی از محل درآمد عمومی سال 1339 کل کشور به وزارت فرهنگ پرداخت و در آخر سال 1339 از محل مجموع صرفه جوئی های بودجه وزارت فرهنگ مبلغ مزبور را واریز نماید.

تبصره 17 ـ به وزارت امور خارجه اجازه داده میشود بهای ابنیه نمایندگیهای شاهنشاهی ایران در لاهه، بروکسل، نیویورک و سایر نمایندگی ها را از‌ محل وام چهار میلیون و پانصد هزار دلار موضوع قانون مصوب یازدهم تیرماه 1336 پرداخت نماید.

تبصره 18 ـ به وزارت امور خارجه اجازه داده میشود آیین‌نامه فوق العاده ثابت و سختی معیشت نمایندگی های شاهنشاهی در خارجه را تنظیم و‌ پس از موافقت وزارت دارایی از اول سال 1339 به موقع اجرا بگذارد. مفاد تبصره 23 قانون بودجه سال 1337 کل کشور ملغی و وزارت امور خارجه از ‌این بابت اضافه اعتباری نخواهد داشت.

تبصره 19 ـ دولت مجاز است کارمندان وزارتخانه ها و ادارات دولتی را با حقوق و مزایای متعلقه بسازمان خدمات کشوری یا سایر دستگاه های وابسته بدولت منتقل نماید.

تبصره 20 ـ بانک ملی ایران مجاز است معادل چهارصد میلیون ریال علاوه بر قروض فعلی به شهرداری تهران وام بدهد که منحصراً به مصرف کارهای عمرانی و آبادی شهر برسد. وزارت دارایی مکلف است وام مزبور را ظرف ده سال از سال 1339 ببعد اصلا و فرعاً از محل عوارض شهرداری که وصول مینماید ببانکملی ایران مسترد دارد.

تبصره 21 ـ بدولت اجازه داده میشود برای ادامه ساختمان مجلس شورایملی یکصد میلیون ریال از بانک ملی ایران وام دریافت و از سال1340 اصلا و فرعاً ضمن بودجه کل کشور منظور و تدریجاً ظرف ده سال مسترد دارد.

تبصره 22 ـ بانک ملی ایران مجاز است معادل بیست میلیون ریال به شهرداری شهر ری وام بدهد وام مزبور باید منحصراً به مصرف کارهای عمرانی برسد. وزارت دارایی مکلف است از محل درآمد شهرداری شهر ری که وصول مینماید این وام را در عرض ده سال از سال 1340 ببعد اصلا و ‌فرعاً ببانک ملی ایران مسترد دارد.

تبصره 23 ـ به وزارت کار اجازه داده میشود برای تأسیسات تعلیماتی و رفاه کارگران تا میزان یکصد و بیست میلیون ریال از بانک ملی ایران وام دریافت دارد وزارت دارایی مکلف است وام مزبور را اصلا و فرعاً در بودجه های سالانه وزارت کار منظور کرده و در مدت دهسال از سال 1340 ببعد ‌تدریجاً واریز نماید.

تبصره 24 ـ مانده اعتبارات سال 1338 کمیسیونهای سرحدی منظوره در ردیف 24 قانون بودجه سال مزبور در سال 1339 قابل تعهد و مصرف میباشد.

تبصره 25 ـ وزارت کشاورزی می تواند مادام که لایحه قانونی انتقال گردان سمپاش به تصویب نرسیده است به افسران و درجه داران نیروی هوائی که به این وزارت منتقل می شوند تا زمانی که در خدمت واحد هوائی وزارتخانه انجام وظیفه می نمایند طبق آیین‌نامه و مقررات ارتشی حقوق و مزایا‌ بپردازد.


تبصره هائی که اجرای آن تا موقعی که لغو نگردیده به قوت خود باقی است

تبصره 26 ـ به وزارت دارایی اجازه داده میشود مستمری های مشروحه زیر:
1 ـ بوراث قانونی مرحوم دکتر قاسم قاسم زاده استاد دانشکده حقوق از تاریخ روز بعد از فوت ماهانه 8725 ریال.
2 ـ به بالاخانم همسر مرحوم شهاب الدوله ملک آراء سناتور سابق از تاریخ اول فروردین ماه 1339 ماهانه 10250‌ ریال.
3 ـ بوراث قانونی مرحوم مصطفی ناصر کارمند سابق وزارت دارایی از اول فروردین ماه 39 ماهانه 5250‌ ریال.
4 ـ بوراث قانونی مرحوم حسنعلی اشرفی کارمند سابق شهرداری تهران از اول فروردین ماه 1339 ماهانه 3500 ریال.
5 ـ بخواهر و عیال مرحوم علی اکبر دهخدا بالمناصفه از اول فروردین ماه 39 ماهیانه 6000 ریال.
6 ـ بوراث قانونی مرحوم احمد جعفری کارمند وزارت گمرکات و انحصارات علاوه بر آنچه دریافت میدارند از بودجه وزارتخانه مزبور از اول فروردین ماه 1339 ماهانه 3000 ریال.
7 ـ بوراث قانونی مرحوم موسی ثقت الاسلامی نماینده سابق مجلس شورایملی ماهانه از اعتبار شهریه و وظایف از تاریخ فوت 15000 ریال.
‌را علاوه بر مبلغی که فعلاً دریافت میدارند از محل اعتبار منظوره در بودجه کل کشور پرداخت نماید.

تبصره 27 ـ به وزارت صنایع و معادن اجازه داده میشود درآمد حاصل از مراکز تعلیمات حرفه ای را طبق اصول بازرگانی بمصرف هزینه های مربوط به تعلیمات حرفه ای برساند.

تبصره 28 ـ به وزارت دارایی اجازه داده میشود چنانچه درآمد سنوات 1336 ببعد پس از وضع هزینه های کل کشور و تأمین کسر بودجه مازادی داشت از آن محل معادل یکصد میلیون ریال از سال 1339 همه ساله بعنوان کمک بصندوق بازنشستگی پرداخت و بقیه را بمصرف ساختمان های دولتی برساند.

تبصره 29 ـ دولت مجاز است وجوهی که از بابت مطالبات معوقه دستگاههای مختلف از مؤسسات و بانکهای آلمان وصول شده یا خواهد شد ‌پس از وضع هزینه های مربوطه بمصارف لازمه برساند.

تبصره 30 ـ در دعاوی که دولت محکوم له واقع میشود حق مطالبه خسارت حق الوکاله را مطابق آیین‌نامه قانون وکالت از طرف دعوی دارد و ‌دادگاهها مکلفند این حق را بتقاضای نماینده دولت با صدور حکم اعلام دارند.

تبصره 31 ـ دولت مجاز است برای استقلال اداری و مالی بنگاه انستیتو پاستور بر طبق تشکیلات مؤسسه رازی موضوع قانون 16 اسفند 1337‌ آیین‌نامه ای تنظیم و پس از تصویب هیئت وزیران بمورد اجراء گذارد.

تبصره 32 ـ از اول فروردین ماه 39 به دارندگان دانش نامه لیسانس و فوق لیسانس شاغلین خدمت (‌پایه های اداری، فوق پایه های دبیری و ‌آموزگاری) و فارغ التحصیلان دانشکده افسری شهربانی و آموزشگاه عالی شهربانی ماهانه دو هزار ریال بعنوان حق لیسانس تأدیه خواهد شد.
‌مفاد تبصره قانون مصوب بهمن ماه 324 در مورد این دسته از کارمندان ملغی میشود. اعتبار لازم برای تفاوت حق لیسانس از محل 650 میلیون ریال منظوره در بودجه کل کشور به صورت کمک جنسی بلاعوض خواربار و مایحتاج اولیه خواهد بود و مادام که وسائل توزیع خواربار فراهم نشده است نقداً تأدیه میشود.

تبصره ۳۳- [اصلاحی ۱۳۴۳/۵/۴]
به وزارت دارایی اجازه داده میشود از تاریخ اول فروردین ماه 1339 از محل ششصد و پنجاه میلیون ریال اعتبار منظوره در بودجه کل‌ کشور به کارمندان رسمی کشوری که شاغل خدمت میباشند معادل تفاوت حقوق و مزایای آنان تا چهار هزار ریال و به خدمتگذاران جزء که بیش از سه ‌سال سابقه دارند و حقوق آنها به سه هزار ریال میرسد مقطوعاً پانصد ریال ماهانه کمک بلاعوض خواربار و مایحتاج اولیه نماید. مادام که وسائل‌ توزیع خواربار فراهم نشده است کمک مزبور نقداً تأدیه خواهد شد. و خواربار و مایحتاج مزبور طبق اصول بازرگانی تهیه خواهد شد.
وزارت دارایی مجاز است به آن دسته از مستخدمین جزء مشمول تبصره 33 بودجه سال 1339 که از پانصد ریال کمک نقدی استفاده مینموده و ‌مینمایند و بر اثر دریافت اضافه حقوق در سنوات اخیر کمک هزینه آنان قطع شده معادل مبالغی که بابت اضافه حقوق سالیانه به حقوق ثابت آنان اضافه ‌گردیده از کمک مزبور کسر و بقیه را کماکان بعنوان کمک نقدی پرداخت نماید.

تبصره 34 ـ از اول فروردین ماه 1339 به هر یک از پاسبانان و درجه داران و مأمورین انتظامی همردیف آنها در شهربانی کل کشور و پلیس راه آهن و ‌نگهبانان گمرک ماهانه ششصد ریال جیره نقدی یا جنسی علاوه بر آنچه دریافت میدارند داده خواهد شد. این جیره فقط بشاغلین پرداخت شده و به بازنشستگان تعلق نمی گیرد.

تبصره 35- [24ˏ08ˏ1343]
مفاد تبصره 4 قانون بودجه سال 1338 به قوت خود باقی است ولی وزارتخانه ها و بنگاهها و شرکتهای دولتی موظفند کارمندانی که از‌ اول فروردین ماه 1339 به بعد بازنشسته میشوند همه ماهه معادل نصف حقوق آنها را به صندوق بازنشستگی تأدیه نماید.

تبصره 36 ـ وزارت دارایی مجاز است اسناد هزینه معوقه تا آخر سال 1336 را که در موجودی حساب باقی مانده با تصویب هیئت وزیران واریز‌ نماید.

تبصره 37 ـ چنانچه انحصار دخانیات ایران علاوه بر درآمد منظوره در بودجه اضافه درآمدی تحصیل نماید میتواند تا میزان بیست درصد از درآمد‌ مزبور را برای توسعه و بهبود کشت توتون و بهره برداری اختصاص داده وجوه لازمه را از وزارت دارایی دریافت نماید.

تبصره 38 – به وزارت دارایی اجازه داده میشود از هر بطری نوشابه های غیرالکلی مبلغ پنجاه دینار اخذ و بحساب مخصوص مسئولین در‌ خزانه‌داری کل منظور نماید وزارت بهداری وجوه مزبور را جمعاً خرجاً در بودجه کل کشور منظور و جهت تکمیل و تجهیز آسایشگاهها با توجه بردیف 38 فصل اول درآمد بودجه سال 1338 کل کشور بمصرف خواهد رسید. ‌

تبصره 39 ـ از اول فروردین ماه 1339 به بهای هر لیتر گازوئیل (‌نفت گاز) پنجاه دینار علاوه میشود و وجوه مأخوذه جمعاً خرجاً در بودجه کل کشور منظور و در اختیار وزارت راه گذارده میشود که بمصرف توسعه و تکمیل راههای کشور برسد.

تبصره 40 ـ از اول فروردین 1339 ببهای هر لیتر سوخت هواپیما 25 دینار علاوه می شود وجوه وصولی از این بابت جمعاً خرجاً در ‌بودجه کل کشور منظور و بمصرف فرودگاههای کشور خواهد رساند.

تبصره 41 ـ ببهای بنزین اتومبیل از اول فروردین ماه 1339 هر لیتر 50 دینار علاوه و به وزارت دارایی اجازه داده میشود پنجاه درصد وصولی از ‌این بابت را در اختیار سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی بگذارد تا بمصرف امور درمانی و فرهنگی برساند و پنجاه درصد دیگر بمصرف توسعه و ‌تکمیل دانشگاه ها و دانشسرای عالی کشور برسد.

تبصره 42 ـ به دولت اجازه داده میشود از مسافرینی که با هواپیما عازم خارج کشور هستند عوارض زیر اخذ شود:
1 ـ مسافرینی که بخارج کشور میروند بابت عوارض فرودگاه دویست و پنجاه ریال.
2 ـ مسافرین ایرانی که به خارج کشور میروند بابت عوارض بلیط یکهزار و دویست و پنجاه ریال وجوه فوق در حساب مخصوصی متمرکز و بمصرف نگاهداری فرودگاههای کشور خواهد رسید.

تبصره ۴۳- (منسوخه 26ˏ12ˏ1355)-
وزارت کار مجاز است با توجه به مادة ۱۰ قانون کار از اتباع بیگانه که اجازه اشتغال بکار در کشور شاهنشاهی دارند مبالغی بشرح ‌زیر دریافت دارد:
1- برای صدور پروانه کار مبلغ دوهزار ریال.
2 – برای تمدید و یا تجدید پروانه کار مبلغ هزار و پانصد ریال.
‌وجوه مذکور در فوق طبق آیین‌نامه ایکه از طرف وزارت کار تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید مصرف خواهد شد.

تبصره 44 ـ به وزارت دادگستری اجازه داده میشود که روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی را به موجب آیین‌نامه ایکه به تصویب هیئت وزیران ‌خواهد رسید اداره نماید.

تبصره 45 – وزارت فرهنگ مجاز است هر موقع ضرورت اقتضاء کند با تصویب هیئت وزیران موجبات الحاق هر یک از دانشگاه های ایران و‌ دانشسرایعالی را بمجامع علمی و مؤسسات بین‌ المللی فراهم نماید و حق عضویت آن را از بودجه مصوب دانشگاه ها و دانشسرای عالی پرداخت‌ نماید.

تبصره 46 ـ صرفه جوئی اعتبارات غیرمستمر بودجه هر سال وزارت فرهنگ که در پایان خردادماه سال بعد تعیین می شود بحساب جداگانه منظور خواهد شد که در سال بعد منحصراً بمصرف ساختمان مدارس شهرستانها برسد نسبت به صرفه جوئهیائی های سال 1338 نیز بهمین ترتیب عمل خواهد شد.

تبصره 47 ـ به وزارت کشاورزی اجازه داده می شود مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر را طبق اصول بازرگانی اداره نموده و تأسیسات و باغات و‌ مزارع مربوط باین امر را سرمایه مؤسسه قرار داده و عنداللزوم برای فروش آن ها بمؤسسات دولتی و شهرداریها در ‌درجه اول و سایر اشخاص در‌ درجه دوم و تبدیل آن ها بمزارع و تأسیسات قابل استفاده با تصویب دولت اقدام نماید.

تبصره 48 ـ اجازه داده می شود از تاریخ اول فروردین 1339 میزان یک در هزار از معاملات اسناد رسمی بر طبق قانون مصوب دهم اسفندماه 1333‌بنفع سازمان شیر و خورشید سرخ ایران از متعاملین اخذ میشود بدو در هزار افزایش یابد مبلغ وصولی کماکان بصندوق سازمان شیر و خورشید سرخ ایران تحویل و بتناسب احتیاج (‌مرکز و شهرستانها) بمصارف لازمه برسد.

تبصره 49 ـ وزارتخانه ها و ادارات دولتی مجازند معادل پنج درصد از اعتبار ساختمانی را بدون رعایت مناقصه صرف مطالعه و نقشه کشی و ‌نظارت ساختمانهای خود بنمایند.

تبصره 50 ـ درجات ارشد گماشته امراء ارتش بشرح زیر منظور میگردد:
‌ارشد گماشته ارتشبد استوار 2 ـ ارشد گماشته سپهبد گروهبان یکم ـ ارشد گماشته سرلشگر گروهبان دوم ـ ارشد گماشته سرتیپ گروهبان سوم و‌ معادل حقوق و مزایای درجه داران بالا بعنوان حق ارشد گماشته بامراء پرداخت شود. پرداخت حقوق سنواتی بابت ارشد گماشته امراء برابر سنین خدمت امراء در درجات از سرتیپی ببالا می باشد.

تبصره 51 ـ بدولت اجازه داده میشود از اول فروردینماه 1339 بهای تمبر اوراق سجلی را بشرح زیر:
1 ـ تعویض شناسنامه نمونه قدیم به جدید 10 ریال
2 ـ صدور المثنی شناسنامه 20 ریال
3 ـ رونوشت شناسنامه و گواهی نامه 5 ریال
4 ـ اعلامیه ازدواج 100 ریال
5 ـ اعلامیه طلاق 300 ریال
‌دریافت و در مقابل تمبر الصاق نماید.

تبصره 52 ـ فروش کارخانجات دولتی ببانک توسعه صنعتی و معدنی ایران مشمول مقررات قانون منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلسین و ‌کارمندان در معاملات دولتی و کشوری مصوب بیست و نهم دیماه 1337 نخواهد بود.

تبصره 53 ـ بپاس خدمات آقای آندره گدار از اول فروردینماه 1339 ماهیانه هم ارز ریالی یکصد لیره انگلیسی مادام الحیات برای ایشان بعنوان مستمری برقرار میگردد که از محل اعتبار شهریه و وظائف منظوره در بودجه کل کشور پرداخت خواهد گردید.

تبصره 54 ـ منظور از تبصره 2 قانون اصلاح حقوق بازنشستگی قضات و پزشکان این است که رتبه های قضایی آقای احمد فرامرزی که در زمان نمایندگی مجلس شورایملی و همچنین در زمان اشتغال بخدمات دولتی بایشان اعطاء نشده است با احتساب تمام مدت فوق بایشان اعطاء و‌ حقوق بازنشستگی بر مأخذ رتبه هائیکه بشرح فوق معین گردد از اول سال 1338 پرداخت گردد.

تبصره 55 ـ اجازه داده میشود سرمایه اولیه بانک بازنشستگان کشوری موضوع ماده 6 قانون بانکداری مصوب خرداد 1334 حداقل پنجاه میلیون ریال باشد مشروط باینکه کلیه سهام آن توسط بازنشستگان و کارمندان کشوری تعهد و پرداخت شود.

تبصره 56 ـ وزارت دارایی مجاز است که مزایای خارج از مرکز معلمین و کارمندان فرهنگ شهرستانها را که در بودجه سال 1338 بلامحل است از‌ صرفه جوئی های مواد 1 و 2 بودجه سال 38 وزارت فرهنگ پرداخت نماید.

تبصره 57 ـ به وزارت بهداری و وزارت فرهنگ اجازه داده می شود در صورتی که درآمد صدی 3 موضوع تبصره 29 قانون بودجه سال 1338 از سیصد میلیون ریال منظور در بودجه سال339 تجاوز نماید از محل اضافه درآمد مزبور مبلغ پانزده میلیون ریال برای کمک ببودجه مدرسه پرستاری بیمارستان نمازی و‌کمک بدرمان رایگان بیماران بی بضاعت بیمارستان نمازی پرداخت نموده و 50 درصد مازاد اعتبار اضافی را بمصرف ایجاد آموزشگاه بهداری و‌پرستاری و قابلگی در کرمان و تأمین احتیاجات مراکز درمانی و بهداشتی استان کرمان و 50 درصد بقیه را بمصرف تکمیل و ایجاد مدارس حرفه استان‌کرمان برساند.

تبصره 58 ـ دولت مجاز است فارغ التحصیلان دوره کامل متوسطه را که لااقل دو سال در یکی از آموزشگاههای خدمات اجتماعی داخلی یا ‌خارجی تحصیل کرده و باخذ دانشنامه عالی آموزشگاه های مزبور نائل شده و آن دانشنامه بتصدیق شورایعالی فرهنگ رسیده باشد برای خدمت در‌ کانون اصلاح تربیت و کارگاههای مربوط بتربیت زندانیان در حدود اعتبارات مصوب استخدام نماید.

تبصره 59 ـ شهرداریها با تصویب انجمنهای شهر و در محلهائی که انجمن شهر نباشد شهرداریها به قائم مقامی انجمن شهر و با تصویب وزارت کشور میتوانند از اراضی متعلق به شهرداری آن مقدار که برای تأسیسات خیریه و درمانی مورد احتیاج شیر و خورشید سرخ و سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی میباشد برایگان واگذار نمایند مشروط بر آنکه مؤسسات مزبور در این اراضی ظرف دو سال مؤسسات عام المنفعه ایجاد نمایند و‌همچنین اراضی متعلق به شهرداریها که در حال حاضر در تصرف شیر و خورشید سرخ و سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی است و در آن‌ ساختمان هائی از طرف سازمان های مزبور بنا شده بمالکیت آنها واگذار می شود.

خلاصه بودجه پیشنهادی سال 1339 کل کشور
الف ـ درآمد:

1ـ درآمد عمومی منظوره در بودجه
34466941899
2ـ درآمدهای اختصاصی
15362252104
3ـ درآمد سازمان برنامه
18175000000
4ـ درآمد شرکتهای تابعه وزارت صنایع
4328897800
5ـ درآمد شرکت ملی نفت
9941014000
جمع کل درآمد:
82274105803

ب ـ هزینه:

1ـ هزینه عمومی
35369518200
2ـ هزینه اختصاصی
15362252104
3ـ هزینه سازمان برنامه
18175000000
4ـ هزینه شرکت های تابعه وزارت صنایع
4328897800
5ـ هزینه شرکت ملی نفت
9941014000
جمع کل هزینه
83176682104
هزینه پیشنهادی
83176682104
درآمد پیشنهادی
82274105803
کسر بودجه
902576301

فصل اول- بودجه درآمد سال 1339 وزارتخانه ها و ادارت کل

شرح
درآمد عمومی به ریال
درآمد اختصاصی به ریال
جمع کل ریال
وزارت دارایی
1- الف: مالیات بر درآمد
3650000000
3650000000
2- ب: مالیات بر درآمد از شرکتهای تابعه سازمان برنامه و وزارت صنایع و معادن
100000000
100000000
3- مالیات بر ارث
180000000
180000000
4- مالیات املاک مزروعی
350000000
350000000
5- مالیات مستغلات
130000000
130000000
6- مالیات بر اراضی
160000000
160000000
7- مالیات نفت و بنزین
2074000000
2074000000
8- فروش الکلهای صنعتی (رسومات)
600000000
600000000
9- حق تمبر و بارنامه
450000000
450000000
10- درآمد متفرقه مالیاتی
160000000
160000000
11- درآمد متفرقه کشور
455000000
455000000
12- اعتبار انتقالی سال قبل
160000000
160000000
13- سود سهام دولت از بانک ها و شرکت ها
100000000
100000000
14- درآمد ضرابخانه
7500000
7500000
15- تفاوت نرخ خرید و فروش ارز
550000000
550000000
16- سهمیه دولت از درآمد نفت
7050000000
7050000000
17- قسمتی از درآمد نفت که بعنوان غرامت بشرکت سابق نفت باید پرداخت شود
525000000
525000000
18- درآمد چاپخانه دولتی
17000000
17000000
بیوتات سلطنتی
19- درآمد متفرقه
5200000
5200000
وزارت گمرکات و انحصارات
20- حقوق و عوارض گمرکی
10500000000
700000000
11200000000
21- انحصارات دخانیات ایران
3600000000
70000000
3670000000
22- درآمد قند و شکر
780000000
5401400000
6181400000
23- درآمد چای
390000000
1089550000
1479550000
24- درآمد صادرات تریاک
2145000
2145000
25- اضافه درآمد سال 1338 کل گمرک
1200000000
1200000000
26- درآمد اداره کل غله و نان
1120000000
1120000000
27- درآمد اداره کل باربری
226500000
226500000
28- درآمد فانوسهای دریائی
4518000
4518000
29- درآمد بنادر و کشتیرانی بابت بارگیری و حق تخلیه و عوارض
85194000
100000000
185194000
وزارت دادگستری
30- درآمد دادگاههای عمومی و دادگاههای بخش و دادسراها
91000000
91000000
31- درآمد روزنامه رسمی کشور
8000000
8000000
32- درآمد ثبت اسناد و املاک و حق النسبی از اجرا
290000000
33- درآمد 25% ثبت اسناد و املاک
45000000
34- فروش برگهای بهادار
10000000
345000000
35- درآمد حراج و هزینه های مقدماتی
75000000
75000000
36- حق السهم صاحبان دفاتر اسناد رسمی
11000000
11000000
اداره انتشارات و رادیو
37- بهای آگهی از رادیو
36000000
36000000
وزارت کشور
38- درآمد شهربانی کل کشور
20000000
20000000
39- اداره کل ثبت احوال
50000000
50000000
40-
41-
42-
وزارت پست و تلگراف و تلفن
43- درآمد پست
170000000
44- درآمد تلگراف
320000000
490000000
45- درآمد تلفن
60000000
60000000
وزارت امور خارجه
46- درآمد شانسلری و گذرنامه و شناس نامه اتباع ایران در خارجه
23000000
23000000
وزارت فرهنگ
47- درآمد وزارت فرهنگ و باستانشناسی
20000000
1100000
21100000
48- درآمد اوقاف
7000000
7000000
49- درآمد اداره کل هنرهای زیبا
180000
1200000
1380000
50-
دانشگاه تهران
51-
52- درآمد دانشکده پزشکی
3000000
2000000
5000000
وزارت بازرگانی
53- درآمد علامتگذاری و اصلاح وزنه های متفرقه
2000000
2000000
54- درآمد تشویق صادرات
30000000
30000000
55- درآمد سازمان پنبه
30170000
30170000
وزارت صنایع و معادن
56- درآمد معادن
20000000
20000000
40000000
57- درآمد بنگاه توسعه امور صنعتی و معدنی
1000000
1000000
58- سازمان زمین شناسی
25000000
25000000
وزارت کشاورزی
59- درآمد وزارت کشاورزی
3000000
3000000
60- درآمد سازمان جنگلبانی
130000000
130000000
61- درآمد بنگاه رازی
40250000
40250000
62-
63- درآمد بنگاه شیمیائی
7900000
7900000
64- درآمد بنگاه خالصه
62500000
62500000
وزارت راه
65- درآمد عمومی اداره کل هواپیمائی کشوری
5000000
5000000
66- درآمد اختصاصی اداره کل هواپیمائی بابت عوارض بنزین هواپیما و بلیط مسافرت
100000000
100000000
67- درآمد عوارض بنزین و نفت گاز و نفت دیزل و اتومبیل برای آسفالت و تعمیر و   ساختمان راهها
700000000
700000000
شرکتهای و بنگاهها
68- شرکت سهامی شیلات
22354899
257585104
279940003
69- شرکت سهامی تلفن
316447000
316447000
70- شرکت سهامی معاملات خارجی
19500000
19500000
71- شرکت سهامی فرش
132850000
132850000
72- بنگاه داروئی
250000000
250000000
73- بنگاه راه آهن دولتی
4000000000
4000000000
34466941899
15362252104
49829194003

فصل دوم- بودجه هزینه سال 1339 وزارت خانه ها و ادارات و بنگاه ها و شرکتهای دولتی

شماره ترتیب
شرح
از محل درآمد عمومی بریال
از محل درآمد اختصاصی بریال
جمع کل ریال
1
وزارت دربار شاهنشاهی
99000000
99000000
2
سازمان بازرسی شاهنشاهی
14000000
14000000
3
اداره بیوتات سلطنتی
38528000
38528000
4
اداره بیوتات اعتبار ساختمانی
20000000
20000000
5
مجلس شورایملی
115000000
115000000
6
مجلس سنا
51750000
51750000
7
استرداد وام مجلسین شورایملی و سنا
170500000
170500000
8
دفتر نخست وزیری
39353000
39353000
9
سازمان اطلاعات و امنیت کشور و تعهدات
203584000
203584000
10
اعتبار دولت
100000000
100000000
11
اعتبار سری
79000000
79000000
12
شورایعالی اقتصاد
13000000
13000000
13
سازمان خدمات کشوری
5843000
5843000
14
اداره کل انتشارات و رادیو
191000000
191000000
15
اداره کل انتشارات اعتبار ساختمانی
10000000
10000000
16
وزارت جنگ و مرزبانی کل کشور
9657000000
9657000000
17
وزارتکشور
306000000
306000000
18
وزارتکشور اعتبار ساختمانی
10000000
10000000
19
ژاندارمری کل کشور و گارد گمرک و گارد جنگل
2159100000
2159100000
20
ژاندارمری کل کشور و اعتبار ساختمانی
96900000
96900000
21
شهربانی کل کشور
1605553348
1605553348
22
شهربانی کل کشور جیره افراد
150000000
150000000
23
شهربانی کل کشور اعتبار ساختمانی
34500000
34500000
24
شهربانی کل کشور استرداد قرضه
34291652
34291652
25
اداره کل ثبت احوال
246000000
246000000
26
اداره کل آمار عمومی
43000000
43000000
27
وزارت دادگستری
690000000
690000000
28
اداره روزنامه رسمی کشور
8000000
8000000
29
اداره کل ثبت اسناد و املاک
256500000
75000000
331500000
30
حق السهم صاحبان دفاتر اسناد رسمی
11000000
11000000
31
وزارت امور خارجه
430345000
430345000
32
وزارت امور خارجه استرداد قرضه
32600000
32600000
33
وزارت پست و تلگراف و تلفن
824000000
824000000
34
وزارت امور اعتبار ساختمانی
60000000
60000000
35
وزارت امور استرداد قرضه
1000000
1000000
36
پرداخت اقساط دستگاههای بیسیم و هزینه ساختمان و نصب و تعهدات
151600000
151600000
37
وزارت فرهنگ
5048460000
1100000
5049560000
38
39
وزارت فرهنگ استرداد قرضه و اعتبار ساختمانی
140540000
140540000
40
<=”” td=”” style=”box-sizing: border-box;”>
41
42
43
44
45
46
47
اداره کل هنرهای زیبا
176000000
1200000
177200000
48
اداره کل اعتبار ساختمانی
27500000
27500000
49
اداره کل اوقاف
7000000
7000000
50
51
مطالعه در مناطق خشک ایران
10000000
10000000
52
اعتبار ایجاد مرکز تحقیقات اتمی
35000000
35000000
53
اعتبار طبع فرهنگ دهخدا
2200000
2200000
54
اعتبار مؤسسه علوم اداری
12500000
12500000
55
56
57
دانشکده معقول و منقول اعتبار ساختمانی
10000000
10000000
58
وزارت کشاورزی
640000000
640000000
59
وزارت کشاورزی اعتبار ساختمانی
50000000
50000000
60
وزارت کشاورزی استرداد قرضه و تعهدات
36500000
36500000
61
کمک بسازمان جنگلبانی
32640000
130000000
162640000
62
63
کمک ببنگاه دامپروری
29600000
7000000
36600000
64
کمک به بنگاه شیمیائی
6100000
7900000
14000000
65
66
بنگاه مستقل آبیاری
161350000
161350000
67
بنگاه مستقل استرداد وام
27500000
27500000
68
کمک بسازمان آب تهران جهت مطالعه و پرداخت اراضی سد لار و لتیان
35000000
35000000
69
بنگاه خالصجات
62500000
62500000
70
وزارت بازرگانی
77900000
77900000
71
سازمان پنبه
30170000
30170000
72
تشویق صادرات
30000000
30000000
73
74
75
76
77
وزارت راه و اداره کل راه شوسه
91700000
91700000
78
وزارت راه و اعتبار راهسازی
550000000
550000000
79
وزارت راه و اعتبار کف پلهای شمال
15000000
15000000
80
وزارت راه و استرداد وام
106295000
106295000
81
وزارت راه و اعتبار آسفالت راههای کشور
700000000
700000000
82
اداره کل هواپیمائی کشوری
185000000
100000000
285000000
83
اداره کل خرید هواپیمای اختصاصی و حق بیمه
27000000
27000000
84
اداره کل قسط اول باند فرودگاه مهرآباد
40000000
40000000
85
کمک بباشگاه هواپیمائی
40000000
40000000
86
اداره کل هواشناسی
58200000
58200000
87
اداره کل ساختمان وزارت راه
102900000
102900000
88
89
90
<=”” td=”” style=”box-sizing: border-box;”>
91
92
93
<=”” td=”” style=”box-sizing: border-box;”>
94
وزارت کار
106110000
106110000
95
وزارت دارایی
1099100000
1099100000
96
وزارت دارایی اعتبار ساختمانی
10000000
10000000
97
چاپخانه دولتی ایران
10400000
17000000
27400000
98
ضرابخانه شاهنشاهی
18600000
18600000
99
دیوان محاسبات
13811000
13811000
100
دادسرای دیوان محاسبات
2820000
2820000
101
وزارت گمرکات و انحصارات
62290000
62290000
102
وزارت گمرکات و اعتبار ساختمانی
30000000
30000000
103
اداره کل گمرک و پلیس گمرک
279400000
700000000
979400000
104
اداره کل گمرک و پلیس استرداد وام
30000000
30000000
105
انحصار دخانیات ایران
1348121400
70000000
1418121400
106
انحصار دخانیات ایران اعتبار ساختمانی
20000000
20000000
107
انحصار دخانیات ایران استرداد قرضه
15878600
15878600
108
اداره کل غله و نان (هزینه های پرسنلی و سایر مخارج)
276000000
1120000000
1396000000
109
اداره کل غله و نان اعتبار ساختمانی
104000000
104000000
110
اداره کل غله و نان استرداد قرضه
10000000
10000000
111
اداره کل باربری
141500000
112
اداره کل باربری استرداد قرضه
85000000
226500000
113
اداره کل قند و شکر
5331400000
114
اداره کل قند و شکر اعتبار ساختمانی
70000000
5401400000
115
سازمان چای
1089550000
1089550000
116
اداره کل بنادر و کشتیرانی
59290000
100000000
159290000
117
شرکت سهامی تلفن ایران
316447000
316447000
118
شرکت سهامی فرش ایران
132850000
132850000
119
شرکت سهامی معاملات خارجی
19500000
19500000
120
شرکت سهامی شیلات
257585104
257585104
121
بنگاه راه آهن
4000000000
4000000000
122
اعتبار مخصوصه در اختیار اداره کل بودجه
123
شهریه و وظیفه و هزینه بقاع متبرکه
15000000
15000000
124
هزینه انتفاعی کشور و تعهدات
14000000
14000000
125
سود اسناد خزانه و فرع و حق العمل بانکها
44000000
44000000
126
اعتبار حقوق انتظار خدمت و تعهدات
45000000
45000000
127
دیون و تعهدات بلامحل
5000000
5000000
128
اعتبار نقصان و تفریط در صندوقهای ادارات
100000
100000
129
اعتبار هزینه های پیش بینی نشده
90000000
90000000
130
131
هم ارز ریالی سهمی دولت ایران در صندوق بین المللی پول و کارمزد
76500000
76500000
132
اعتبار مربوط بتعهدات سایر هزینه های کشور
5000000
5000000
133
اعتبار انتقالی
160000000
160000000
134
سهمیه دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و اجرای برنامه کمکهای فنی و حق   الشرکه دولت در سازمانهای بین المللی و تعهدات
105000000
105000000
135
استرداد اقساط وام دریافتی از بانک صادرات و واردات
200812500
200812500
136
استرداد قسط اول بهای عمارت فروشگاه فردوسی
12240000
12240000
137
استرداد قسط دوم وام دریافتی چاپخانه دولتی
12000000
12000000
138
کمک تعاونی کارمندان کشوری
650000000
650000000
139
140
هزینه ارزیابی و ممیزی املاک مزروعی و مستغلات و اراضی
50000000
50000000
بنگاههای خیریه
141
142
143
کمک ببنگاههای خیریه
1318200
1318200
144
کمک بانجمن آثار ملی و اضافه اعتبار بنگاههای خیریه
140000000
140000000
145
کمک بهیئت کمک بآسیب دیدگان
20000000
20000000
اعتبارات متفرقه
146
کمک به انجمن تربیت بدنی
67000000
67000000
147
کمک به پیش آهنگی ایران
25000000
25000000
148
کمک ببنگاه عمران
80000000
80000000
149
اعتبار جشن دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی ایران
20000000
20000000
150
قسمتی از درآمد نفت که بعنوان غرامت باید به شرکت سابق نفت پرداخت شود
525000000
525000000
151
حقوق و عوارض گمرکی واردات کادر نیروهای انتظامی
350000000
350000000
جمع کل
35369518200
15362252104
50731770304
شماره ترتیب
نام شرکت یا واحد
درآمد به ریال
هزینه کل به ریال
فصل سوم ـ پیش بینی بودجه درآمد و هزینه سال 1339 شرکتها و واحدهای   سازمان مرکزی شرکتهای صنعتی و معدنی
(وزارت صنایع و معادن)
1
شرکت سهامی کارخانجات قند
1922500000
158731160
2
شرکت سهامی کل معادن و ذوب فلزات
156000000
199700000
3
شرکت سهامی شیمیائی و کنسرو و مواد غذایی
334854000
349123000
4
شرکت سهامی نساجی
812341800
832493800
5
شرکت سهامی پنبه و نوغان
327000000
337000000
6
شرکت سهامی مصالح ساختمانی
272000000
301399988
7
کارخانه چیت سازی تهران
504202000
527345000
8
بیمارستان مرکزی حق السهم
17840500
9
امور مالی سازمان (نظارت بر شرکتها)
16821310
10
امور عمومی سازمان مرکزی (رفاه اجتماعی)
7035000
11
دبیرخانه مجمع عمومی
840000
12
سایر هزینه از قبیل پرداخت حقوق و دستمزد بازخرید کارمندان و کارگران زائد
62190958
جمع هزینه
4190520916
سود ناویژه
38376884
مالیات و سود دولت
100000000
جمع کل
4328897800
4328897800
شماره ترتیب
نام شرکت یا واحد
درآمد به ریال
هزینه کل به ریال
فصل سوم ـ بودجه درآمد و هزینه   سازمان برنامه
1
از محل درآمد نفت
10125000000
2
از محل وامهای خارجی
6925000000
3
کشاورزی و آبیاری
3050000000
4
ارتباطات و مخابرات
7200000000
5
صنایع و معادن
350000000
6
امور اجتماعی
2200000000
7
عمران ناحیه ای
2025000000
8
برنامه های جدید
350000000
9
پرداختهای غیرعمرانی شامل هزینه های اداری و پرداخت اصل و بهره وامها
3000000000
جمع کل
18175000000
18175000000
شماره ترتیب
شرح
درآمد بریال
هزینه کل بریال
فصل چهارم ـ بودجه درآمد و هزینه سازمان برنامه
1
از محل درآمد نفت
10125000000
2
از محل وامهای خارجی
6925000000
3
کشاورزی و آبیاری
3050000000
4
ارتباطات و مخابرات
7200000000
6
امور اجتماعی
2200000000
7
عمران ناحیه ای
2025000000
8
برنامه های جدید
350000000
9
پرداختهای غیر عمرانی شامل هزینه های اداری و پرداخت اصل و بهره وامها
3000000000
جمع کل
18175000000
18175000000
شماره ترتیب
شرح
هزار ریال
فصل پنجم – بودجه درآمد و هزینه سال 1339 شرکت ملی نفت ایران.
صورت خلاصه بودجه سال 1960
درآمد:
1
فروش مواد نفتی
6357180
2
از محل پرداخت مشخص
1500000
3
استهلاک
660934
4
متفرقه
172900
5
از محل وام
1250000
هزینه: جمع
9941014
1
پخش نفت
5907701
2
اکتشاف و استخراج
897041
3
ادارات مرکزی و هیئت عالی بازرسی
458930
4
کمک بدانشگاه و مؤسسات
96000
5
لوله کشی
833562
6
تأسیسات پخش کرمانشاه
717560
7
رفاه اجتماعی
122000
8
تأسیسات غیر صنعتی در جنوب
278670
9
پتروشیمی
15000
10
سایر تأسیسات
426550
11
بهره بانکی و غیره
188000
جمع هزینه
9941014

بودجه تفصیلی سال 1339 بشرح فوق ضمیمه قانون بودجه سال 1339 کل کشور بوده و صحیح است.


‌قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده و 59 تبصره است پس از اظهار ملاحظات مجلس سنا در جلسه پنج شنبه نوزدهم اسفندماه 1338 به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

‌رئیس مجلس شورای ملی ـ رضا حکمت

قانون بالا در جلسه 18 / 12/ 1338 به تصویب مجلس سنا رسیده.