آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس صندوق حمایت مصرف کننده

تاریخ انتشار: ۱۳۵۴/۰۵/۱۲

شماره: 10466 – ۱۳۵۴/۴/۲۹


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۵۴/۴/۲۸ بنا به پیشنهاد شماره 3871 مورخ 20/2/1354 وزارت بازرگانی و به استناد ماده 9 قانون تأسیس صندوق حمایت مصرف کننده آئین‌نامه اجرائی قانون مذکور را بشرح زیر تصویب نمودند:


فصل اول ـ کلیات

ماده 1ـ وظایف صندوق حمایت مصرف کننده موضوع قانون تأسیس صندوق حمایت مصرف کننده که در این آئین‌نامه صندوق نامیده میشود بشرح زیر است:

الف ـ صندوق مکلف است فهرست کالاهائی را که مصرف کنندگان یا تولید کنندگان آن بایستی مورد حمایت قرارگیرند، با ذکر قیمت تعیین شده بترتیب مقرر در مواد 2 و 3 قانون تأسیس صندوق حمایت مصرف کننده برای اطلاع عامه آگهی نماید.

تبصره ـ در صورت تجدید نظر در قیمتهای تعیین شده یا حذف کالائی از ردیف کالاهای مورد حمایت، صندوق مراتب را با ذکر مواعد تعیین شده از طرف هیئت وزیران برای اطلاع عامه آگهی خواهد کرد.

ب ـ صندوق تفاوت نرخهای تعیین شده برای مصرف کننده و نرخهای مصوب مرکز بررسی قیمتها را حسب مورد از تولید کنندگان داخلی کالاها یا وارد کنندگان آن دریافت و یا بآنان پرداخت خواهد کرد.

تبصره 1ـ دستورالعمل اجرائی این بند برای تعیین تفاوت قیمت و چگونگی پرداخت یا در یافت آن وسیله صندوق تهیه و پس از تصویب شورایعالی بمورد اجرا گذاشته خواهد شد.

تبصره 2ـ صندوق میتواند طبق دستورالعمل مصوب شورایعالی صندوق نسبت به رسیدگی و بازرسی دفاتر و اسناد تولید کنندگان یا وارد کنندگانی که از نظر دریافت یا پرداخت تفاوت قیمت کالاها مشمول این ماده قرار میگیرند براساس قرارداد و با رعایت قوانین و مقررات اقدام نماید.

تبصره 3ـ کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی اطلاعات مورد لزوم را که صندوق بمنظور بررسی نحوه پرداخت مابه‌التفاوت کالاهای موردنظر درخواست میکند در اختیار صندوق خواهند گذاشت.

تبصره 4ـ صندوق بمنظور تضمین اجرای صحیح تعهدات وارد کنندگان و تولید کنندگانی که کالاهای آنها مشمول این مقررات خواهد شد قرارداد لازم را منعقد خواهد ساخت.

تبصره 5ـ صندوق میتواند در مورد محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی ‌که مشمول مقررات این آئین‌نامه قرار میگیرند با سازمانهای دولتی مسئول ذیربط قرارداد لازم را منعقد سازد یا بآنها اختیار دهد که بر طبق ضوابط مورد عمل صندوق با تولید کنندگان این کالاها قرارداد لازم را منعقد نمایند.

ج ـ مابه‌التفاوت دریافتهای صندوق در پایان هر سال بدرآمد عمومی ‌منتقل و یا در موارد لزوم از محل اعتباری که‌ همه ساله در بودجه کل کشور منظور میشود بصندوق پرداخت خواهد شد.

د ـ هزینه‌های صندوق از محل در آمد عمومی‌ تأمین و همه ساله در بودجه کل کشور منظور خواهد گردید.

هـ ـ صندوق دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است.

تبصره ـ صندوق پس از انقضای هر سال مالی حداکثر ظرف سه ماه تزازنامه و عملکرد سالانه خود را برای تصویب به شورایعالی تقدیم خواهد داشت.


ماده 2ـ وظایف و اختیارات شورایعالی بشرح زیر است:

الف ـ تصویب خط مشی کلی صندوق.

ب ـ رسیدگی و تصویب بودجه و ترازنامه و عملکرد سالانه صندوق.

ج ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد مدیرعامل در مورد سازش و ارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچین استرداد دعوی.

د ـ اخذ تصمیم نسبت بهرگونه موضوعی که مربوط به وظایف صندوق باشد.

هـ ـ تصمیمات شورایعالی در صورتمجلسی درج و بامضاء رئیس شورا جهت اجرا به صندوق ابلاغ خواهد شد.

و ـ جلسات شورایعالی بدعوت و یا حضور رئیس شورای مذکور و لااقل چهار نفر از اعضای شورا رسمیت خواهد یافت و رأی شورایعالی با اکثریت آراء موافق لااقل چهار نفر قابل اجرا است، مدیر عامل در جلسات شورا بدون حق رأی شرکت میکند.


فصل دوم ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل

ماده 3ـ مدیرعامل صندوق بالا ترین مقام اجرائی است و دارای وظایف و اختیاراتی بشرح زیر میباشد:

الف ـ تهیه و تنظیم بودجه و ترازنامه و عملکرد سالانه صندوق و تقدیم آن به شورایعالی.

ب ـ اخذ وام یا اعتبار از بانکها و مؤسسات مالی داخلی که اصول آن به تصویب شورایعالی رسیده باشد.

ج ـ تشخیص مطالبات مشکوک‌الوصول و یا لاوصول و پیشنهاد آنها جهت اتخاذ تصمیم به شورایعالی.

د ـ بررسی و پیشنهاد ارجاع دعاوی به داوری و یا ختم دعوی بسازش و یا استرداد دعوی.

هـ ـ اتخاذ تصمیم نسبت بسایرمسائل صندوق که در اساسنامه و آئین‌نامه پیش بینی نشده است با رعایت مقررات و قوانین مربوط.

و ـ نمایندگی صندوق در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی و کلیه مراجع با حق انتخاب وکیل.

ز ـ اتخاذ تصمیم در کلیه امور اداری و مالی و استخدامی ‌در حدود تشکیلات و بودجه و مقررات صتدوق و صدور دستور خرج در حدود بودجه و مصوبات مربوط و امضای کلیه نامه‌ها و مکاتبات صندوق و امضای کلیه قراردادها و اسناد و اوراق بهادار و همچنین افتتاح حساب در بانکها با موافقت خزانه، معرفی امضاهای مجاز برای استفاده از حسابهای بانکی و امضای چکهای صادره و اسنادی که برای صندوق تعهد ایجاد کند و یا ذمه صندوق را بری نماید باتفاق مدیر امور مالی و همچنین هرگونه اقدام دیگری که برای پیشبرد وظایف صندوق ضروری باشد. مدیرعامل دارای دو معاون خواهد بود و میتواند به مسئولیت خود قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به آنان یا بهریک از کارمندان صندوق تفویض نماید.


فصل سوم ـ حسابرسی

ماده 4ـ رسیدگی به تزازنامه و حساب سود و زیان در مورد وجوه دریافتی و پرداختی موضوع مواد 3 و 7 قانون تأسیس صندوق بوسیله حسابرس منتخب وزارت امور اقتصادی و دارائی بعمل خواهد آمد.


فصل چهارم ـ مقررات متفرقه

ماده 5ـ سال مالی صندوق از اول فروردین ماه‌ هر سال آغاز و آخر اسفند ماه‌ همان سال به پایان میرسد باستثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ تشکیل صندوق و پایان آن آخر اسفند ماه ‌همان سال خواهد بود.

الف ـ حسابهای صندوق (‌موضوع ماده 4) در آخر اسفند ماه‌ هر سال بسته میشود و ترازنامه و حساب عملکرد آن بیست و پنج روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه شورایعالی برای رسیدگی به تزازنامه و عملکرد سالانه صندوق به حسابرس تسلیم میگردد.

ب ـ گزارش حسابرس باید حداقل ده روز قبل از تاریخی که جلسه شورایعالی برای رسیدگی به تزازنامه تشکیل میشود به شورایعالی تسلیم شود و یک نسخ از گزارش مذکور در همان تاریخ به مدیر عامل صندوق تسلیم خواهد گردید.


ماده 6ـ هرگونه تغییر و اصلاح در این آئین‌نامه با پیشنهاد وزارت بازرگانی و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.

وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ‌هادی هدایتی