اساسنامه سازمان تعاون مصرف شهر و روستا

تاریخ تصویب: ۱۳۵۱/۱۲/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۵۲/۰۲/۰۴

فصل اول – کلیات

ماده 1 – به استناد قانون تشکیل سازمان تعاون مصرف شهر و روستا و انحلال شرکت سهامی فروشگاه فردوسی مصوب چهارم دیماه 1351‌ سازمان تعاون مصرف شهر و روستا که در این اساسنامه ‌شرکت نامیده میشود، تشکیل و بموجب مقررات این اساسنامه اداره خواهد شد. ‌


ماده 2 – مدت شرکت نامحدود و مرکز آن تهران است. ‌هیئت مدیره میتواند با تصویب مجمع عمومی در هر جا که لازم بداند شعبه یا نمایندگی تأسیس کند.


ماده 3 – هدف شرکت به تبعیت از برنامه‌هاﻯ وزارت تعاون و امور روستاها فراهم نمودن موجبات فروش محصولات شرکتهاﻯ سهامی زراعی و‌ شرکتها و اتحادیه‌هاﻯ تعاونی روستائی و تهیه و فروش سایر کالاهاﻯ مورد نیاز جامعه شهرنشین و روستانشین است و براﻯ رسیدن باین مقاصد‌ عملیات زیر را در حدود امکانات انجام میدهد:
1 – خرید و نگاهدارﻯ و فروش محصولات شرکتهاﻯ سهامی زراعی و شرکتها و اتحادیه‌هاﻯ تعاونی روستائی.
2 – تبدیل و طبقه‌بندﻯ و بسته‌بندﻯ محصولات.
3 – حمل و نقل کالاهاﻯ مورد نیاز شرکت و مشتریان مستقلاً یا بوسیله یا با شرکت با مؤسسات حمل و نقل.
4 – تهیه یا تولید و فروش کالاهاﻯ مصرفی مورد نیاز عمومی.
5 – ایجاد و احداث و اجاره و استجاره ساختمان و تأسیسات لازم از قبیل فروشگاهها میادین میوه و تره‌بار و خواروبار و سایر مواد مصرفی، انبار،‌ سردخانه و نظایر آن براﻯ تولید و نگاهدارﻯ و فروش محصولات و کالاهاﻯ مورد نیاز در مناطق مختلف کشور.
6 – شرکت در نمایشگاهها بمنظور معرفی محصولات کشاورزﻯ.
7 – تهیه و اجراﻯ طرحهاﻯ تبلیغاتی براﻯ بازاریابی و فروش کالا.
8 – افتتاح حسابجارﻯ نزد بانکها طبق مقررات و تحصیل اعتبار و وام از بانک تعاون کشاورزﻯ و سایر بانکهاﻯ دولتی.
9 – سرمایه‌گذارﻯ بمنظور تأسیس شرکتهاﻯ وابسته با مشارکت اشخاص حقیقی یا حقوقی.
10 – مشارکت با سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی در جهت تأمین هدفهاﻯ شرکت.
11 – پرداخت مساعده براﻯ پیش خرید کالاها و محصولات شرکتهاﻯ تعاونی روستائی و تولید و شرکتهاﻯ سهامی زراعی و یا کالاهاﻯ مورد نیاز‌ اعضاﻯ این شرکت.
12 – اقدام بهر گونه عملیات بازرگانی که براﻯ تأمین هدف شرکت لازم تشخیص داده شود منجمله اقدام بصادرات و واردات و خرید‌ محصولات واحدهاﻯ کشت و صنعت دولتی.


ماده 4 – سرمایه اولیه شرکت مبلغ سیصد و هشتاد و هفت میلیون و سیصد هزار ریال (‌بها روز عرصه و اعیانی ساختمان مرکزﻯ فروشگاه فردوسی)‌ است که بسه هزار و هشتصد و هفتاد و سه سهم یکصد هزار ریالی تقسیم میگردد. ‌پس از انحلال شرکت سهامی فروشگاه فردوسی، ارزش حق کسب و پیشه شعب و بهاﻯ املاک و اموال آن شرکت که توسط هیئتی بانتخاب وزیر‌ تعاون و امور روستاها ارزیابی میشود همچنین موجودﻯ نقدﻯ و وجوه حاصل از فروش باقیمانده کالاها و وجوه وصولی از بابت مطالبات شرکت‌ مزبور، بسرمایه فوق‌الذکر اضافه خواهد شد.

تبصره 1 – ارزش حق کسب و پیشه و بهاﻯ املاک و اموال و موجودﻯ نقدﻯ در تاریخ انحلال شرکت سهامی فروشگاه فردوسی و وجوه حاصل از‌ فروش باقیمانده کالاها که بوسیله شرکت فروخته خواهد شد همچنین وجوه وصولی از بابت مطالبات که بتدریج وصول میشود در آخر هر سال به سرمایه شرکت اضافه خواهد شد.

تبصره 2 – با تصویب مجمع عمومی ممکن است با فروش سهام جدید بمیزان سرمایه شرکت اضافه گردد.


ماده 5 – وزیر تعاون و امور روستاها میتواند بتشخیص خود قسمتی از سهام دولت در سرمایه شرکت را بسازمان مرکزﻯ تعاون روستائی و‌ شرکتهاﻯ سهامی زراعی و اتحادیه‌ها و شرکتهاﻯ تعاونی روستائی بفروشد.


ماده 6 – سهامدارانی که هیچگونه بدهی به شرکت نداشته باشند میتوانند با اطلاع هیئت مدیره تمام یا تعدادﻯ از سهام خود را به سایر اعضاء‌ واگذار کنند.


ماده 7 – کلیه سهام شرکت با نام و باید بامضاء مدیر عامل و یکی از اعضاء اصلی هیئت مدیره برسد. ‌تا زمانیکه اوراق سهام شرکت منتشر نشده، به خریداران سهام گواهینامه موقت با نام از طرف شرکت داده میشود.

تبصره – نام و نشان و تعداد و مبلغ سهم هر یک از شرکاء باید در دفتر مخصوص ثبت شود.


ماده 8 – برگ سهام شرکت بصورت یک سهمی، پنج سهمی، ده سهمی، یکصد سهمی، پانصد سهمی و یکهزار سهمی خواهد بود.


ماده 9 – تصاحب هر یک از سهام شرکت متضمن قبول مقررات این اساسنامه است.


ماده 10 – مسئولیت صاحبان سهام محدود بمبلغ سهامی است که صاحب آن هستند.


ماده 11 – مطالبات شرکت از اعضاء جزو مطالبات ممتاز محسوبست.


فصل دوم – ارکان شرکت

ماده 12 – ارکان شرکت عبارت است از:
‌مجمع عمومی و هیئت مدیره. ‌


ماده 13 – مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت به یکی از دو صورت زیر تشکیل میشود:
‌الف – مجمع عمومی عادﻯ.
ب – مجمع عمومی فوق‌العاده.


ماده 14 – وزیر تعاون و امور روستاها یا مدیر عامل و یا هیئت مدیره شرکت هر موقع لازم بدانند میتوانند مجمع عمومی را دعوت نمایند همچنین‌ صاحبان یک سوم سهام میتوانند بترتیب فوق دعوت مجمع عمومی را از هیئت مدیره تقاضا نمایند و در صورت عدم انجام تقاضا ظرف 15 روز،‌ مراتب را جهت دعوت مجمع عمومی به وزیر تعاون و امور روستاها اطلاع خواهند داد.


ماده 15 – مجمع عمومی عادﻯ بنا بدعوت هیئت مدیره حداقل سالی دو بار براﻯ تصویب ترازنامه و بودجه سال بعد تشکیل میشود و در موارد ‌مقتضی میتوان در هر موقع سال مجمع عمومی عادﻯ را به طور فوق‌العاده دعوت نمود.


ماده 16 – وظایف مجمع عمومی عادﻯ بقرار زیر است:
1 – استماع گزارش سالانه هیئت مدیره و گزارش حسابرس و اتخاذ تصمیم نسبت بآن.
2 – تصویب یا رد یا تصحیح اقلام ترازنامه و حساب سود و زیان بر اساس گزارش حسابرس و توضیحات هیئت مدیره.
3 – اتخاذ تصمیم نسبت ببرنامه پیشنهادﻯ هیئت مدیره براﻯ دوره عملکرد سال بعد و تعیین خط مشی مربوط.
4 – اتخاذ تصمیم نسبت بتأسیس یا تعطیل شعب.
5 – عزل و نصب یا تجدید انتخاب رئیس و اعضاء هیئت مدیره.
6 – تعیین حقوق و مزایا و پاداش رئیس و اعضاء هیئت مدیره با رعایت مقررات مربوط.
7 – تصویب یا اصلاح بودجه سالانه شرکت که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میشود.
8 – اتخاذ تصمیم نسبت بمطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول.
9 – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت مدیره جهت تشکیل شرکت یا مشارکت با اشخاص.
10 – اتخاذ تصمیم نسبت باحداث ساختمان و یا خرید اموال غیر منقول براﻯ شرکت همچنین فروش آنها و تعیین حداکثر میزان حق کسب و‌پیشه مستغلات که پرداخت آن از طرف هیئت مدیره قابل اخذ تصمیم میباشد.
11 – اتخاذ تصمیم در مورد حل و فصل دعاوﻯ شرکت از طریق سازش و داورﻯ.
12 – تصویب آئین‌نامه‌هاﻯ مالی و استخدامی و معاملاتی و سایر آئین‌نامه‌هاﻯ شرکت.
13 – اخذ تصمیم نسبت به هر گونه پیشنهادﻯ که در دستور جلسه ذکر شده باشد.


ماده 17 – وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده بشرح زیر است:
1 – اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه.
2 – تغییر مواد اساسنامه با رعایت ماده 43 این اساسنامه.


ماده 18 – دعوت مجامع عمومی با قید دستور و روز و ساعت و محل تشکیل باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه با ارسال دعوتنامه کتبی بوسیله پست سفارشی یا در صورت لزوم با آگهی در جراید انجام گردد. ‌تجدید دعوت مجامع عمومی نباید بیش از پانزده روز از تاریخ جلسه‌اﻯ که تشکیل نشده است بطول انجامد و تاریخ تشکیل جلسه بعدﻯ حداقل ده‌روز بعد از دعوت تعیین خواهد شد.

تبصره 1 – مطالبی که در دستور جلسه پیش‌بینی نشده باشد با تصویب سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومی قابل طرح خواهد بود.

تبصره 2 – در مجامع عمومی شرکت نمایندگی سهام دولت و ریاست جلسات مجمع بعهده وزیر تعاون و امور روستاها خواهد بود.

تبصره 3 – رئیس مجمع منشی مجمع را از بین صاحبان سهام یا نمایندگان صاحبان سهم حاضر در جلسه یا از خارج تعیین مینماید. ‌


ماده 19 – خلاصه مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی در صورتجلسه ثبت و بامضاﻯ رئیس و منشی مجمع میرسد و رونوشت آن به هیئت‌مدیره ابلاغ میگردد.


ماده 20 – نمایندگان کلیه اعضاﻯ شرکت میتوانند در مجامع عمومی حضور یابند و هر سهم داراﻯ یک رأﻯ خواهد بود. ‌


ماده 21 – اعضاﻯ شرکت میتوانند در مجمع عمومی با دادن وکالت کتبی حق خود را به یکی از اعضاء دیگر شرکت واگذار و مراتب را کتباً بمجمع عمومی اعلام کنند.

تبصره – معرفی‌نامه و وکالتنامه‌هاﻯ مذکور باید قبلاً بوسیله شرکت رسیدگی و اعتبارنامه‌هاﻯ مربوط صادر گردد.


ماده 22 – مجمع عمومی که طبق مقررات این اساسنامه تشکیل گردد نماینده عموم سهامداران است و تصمیمات آن براﻯ کلیه اعضاء اعم از حاضر‌و غایب و مخالف الزام‌آور میباشد.


ماده 23 – ملاک تشخیص تعداد اعضاﻯ حاضر در جلسات مجمع عمومی ورقه حضور غیابی است که حاضران در بدو ورود بجلسه اصالتاً و یا‌ وکالتاً آن را امضاء میکنند.


ماده 24 – مجمع عمومی عادﻯ باید مرکب از صاحبان سهامی باشد که بیش از 50% سرمایه شرکت را بعنوان صاحب سهم و یا نمایندگی و یا‌ وکالت دارا باشند و اگر در دفعه اول این حد نصاب حاصل نشد مجدداً مجمع عمومی تشکیل و تصمیمات این مجمع قطعی خواهد بود ولو اینکه حد‌ نصاب فوق حاصل نشود.


ماده 25 – تصمیمات مجمع عمومی عادﻯ باکثریت نصف بعلاوه یک آراء اعضاء حاضر یا وکلاﻯ آنها معتبر است.


ماده 26 – مجمع عمومی فوق‌العاده باید با حضور صاحبان سهامی تشکیل شود که حداقل سه چهارم سهام شرکت را داشته باشند در صورت عدم‌ حصول این حد نصاب با رعایت ماده 18 آگهی دعوت مجمع با ذکر دستور و محل و تاریخ تشکیل جلسه و نتیجه جلسه قبل منتشر میشود. ‌این جلسه با حضور دارندگان حداقل نصف بعلاوه یک سهام یا نمایندگان آنان رسمیت پیدا میکند و در صورت عدم حصول حد نصاب مزبور مجمع‌ براﻯ بار سوم با همان ترتیب دعوت میشود و تصمیمات این مجمع با اکثریت سه چهارم آراء حاضر معتبر خواهد بود ولو اینکه حد نصاب فوق براﻯ ‌تشکیل مجمع حاصل نشود.


ماده 27 – تا زمانی که سهام دولت در سازمان تعاون مصرف شهر و روستا بیش از پنجاه درصد سرمایه ثبت شده آن باشد وزیر تعاون و امور روستاها‌ بعنوان نماینده سهام دولت وظایف مجامع عمومی را بشرح مندرج در این اساسنامه انجام خواهد داد.


ماده 28 – هیئت مدیره شرکت مرکب از سه نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی‌البدل است که به پیشنهاد وزیر تعاون و امور روستاها و تصویب‌ مجمع عمومی براﻯ مدت سه سال تعیین میشوند و بهمین ترتیب قابل عزل و تجدید انتخاب میباشند و در خاتمه مأموریت تا تعیین جانشین‌ مسئولیت ادامه کار و انجام وظایف مربوط را خواهند داشت. رییس هیئت مدیره که از بین سه نفر اعضاﻯ اصلی به پیشنهاد وزیر تعاون و امور روستاها ‌و تصویب مجمع عمومی انتخاب میشود عهده‌دار سمت مدیر عامل شرکت نیز میباشد. ‌

تبصره 1 – وزیر تعاون و امور روستاها به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت یکی از دو نفر اعضاﻯ اصلی هیئت مدیره را بسمت ‌قائم مقام رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل انتخاب مینماید تا در مواقع غیبت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بجاﻯ وﻯ انجام وظیفه نماید.

تبصره 2 – عضو علی‌البدل در جلسات هیئت مدیره شرکت خواهد کرد ولی فقط در صورت غیبت یکی از اعضاء اصلی حق رأﻯ خواهد داشت و‌ بجاﻯ عضو غایب انجام وظیفه خواهد کرد.


ماده 29 – جلسات هیئت مدیره با حضور سه نفر رسمیت یافته و تصمیمات آن هنگامی معتبر و قابل اجرا است که حداقل رئیس هیئت مدیره و‌ مدیر عامل و یکی از اعضاﻯ هیئت مدیره با آن موافق باشند. عضو مخالف باید دلایل خود را با توضیح کافی در صورتجلسه‌اﻯ که بامضاء کلیه اعضاء‌ هیئت مدیره میرسد، قید نماید.


ماده 30 – در صورتی که بعلل استعفاء و یا فوت و یا ممنوعیت قانونی هیئت مدیره براﻯ ادامه وظایف از اکثریت مقرر در اساسنامه خارج شود،‌ مجمع عمومی فوراً نسبت بتکمیل اعضاء آن اقدام خواهد کرد. ‌


ماده 31 – وظایف هیئت مدیره شرکت بشرح زیر است:
1 – تهیه و تنظیم آئین‌نامه‌هاﻯ مورد لزوم و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
2 – تهیه و تنظیم بودجه سالانه بر اساس برنامه‌هاﻯ شرکت و تقدیم بمجمع عمومی.
3 – تهیه و بررسی طرحهاﻯ مربوط بتأسیس شرکت و سرمایه‌گذارﻯ و مشارکت با اشخاص و پیشنهاد آن بمجمع عمومی.
4 – بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شعب موقت.
5 – بررسی تأسیس شعب غیر موقت و پیشنهاد بمجمع عمومی.
6 – اتخاذ تصمیم در مورد تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها پس از تأیید وزیر تعاون و امور روستاها.
7 – تهیه و تنظیم گزارش فعالیتهاﻯ انجام شده سالانه شرکت براﻯ طرح در مجمع عمومی.
8 – تهیه و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه شرکت براﻯ طرح در مجمع عمومی.
9 – تنظیم خط مشی و برنامه‌هاﻯ آتی شرکت جهت طرح در مجمع عمومی.
10 – اتخاذ تصمیم نسبت به تشکیلات ادارﻯ و فنی شرکت که تصمیمات متخذه پس از تأیید وزیر تعاون و امور روستاها قابل اجرا خواهد بود.
11 – تصویب نمونه و یا متن قراردادهائی که یک طرف آن شرکت باشد.
12 – تشخیص مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول و پیشنهاد آن جهت اتخاذ تصمیم بمجمع عمومی.
13 – اتخاذ تصمیم نسبت به تکمیل ساختمان همچنین اجاره و استجاره پس از تأیید وزیر تعاون و امور روستاها.
14 – اتخاذ تصمیم راجع بهر موضوع دیگرﻯ که مدیر عامل شرکت لازم بداند و پیشنهاد نماید مگر در مواردﻯ که از وظایف مراجع صلاحیتدار‌ دیگر باشد.


ماده 32 – اعضاﻯ هیئت مدیره مشترکاً مسئول جبران آن قسمت از زیان وارد بشرکت هستند که در نتیجه اعمال خلاف و تصمیمات غیر قانونی‌آنان و یا عدم رعایت مفاد این اساسنامه بشرکت وارد شود.


ماده 33 – وظایف و اختیارات مدیر عامل شرکت بشرح زیر است:
1 – نمایندگی شرکت در برابر اشخاص و مراجع قضائی و سازمانهاﻯ دولتی و مؤسسات عمومی و خصوصی با حق توکیل غیر.
2 – انجام کلیه امور اجرائی و استخدامی با رعایت بند 10 ماده 31 این اساسنامه و آئین‌نامه استخدامی شرکت در حدود بودجه مصوب.
3 – انجام کلیه معاملات با رعایت مقررات این اساسنامه و آئین‌نامه‌هاﻯ مربوط.
4 – اجراﻯ مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره شرکت.
5 – اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت بکلیه عملیات شرکت باستثناﻯ آنچه از وظایف مجمع عمومی و هیئت مدیره شرکت است.
6 – نظارت بر حسن اجراﻯ اساسنامه و آئین‌نامه‌هاﻯ شرکت.
7 – انجام اقدامات لازم براﻯ حسن اداره امور شرکت در حدود قوانین و مقررات مربوط.
8 – حق امضاﻯ کلیه نامه‌ها و مکاتبات شرکت با رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت خواهد بود و حق امضاء کلیه قراردادها و اسناد و اوراق ‌بهادار با رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت و یکی از اعضاﻯ اصلی هیئت مدیره میباشد.
9 – مدیر عامل شرکت میتواند با قبول مسئولیت براﻯ مدت غیبت خود تمام و در سایر موارد قسمتی از اختیارات خود را بهر یک از اعضاء‌هیئت مدیره و یا سایر کارکنان شرکت تفویض نماید. کسانی که بآنها با رعایت مقررات این اساسنامه اختیاراتی واگذار شده مسئول عملیات خود بوده و‌در صورتی که مرتکب تقصیر یا تخلف یا جرمی بشوند طبق مقررات مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت و باید جبران خسارت مالی شرکت را‌بنمایند.


ماده 34 – حسابرسی و رسیدگی بحسابهاﻯ شرکت و ترازنامه و حساب سود و زیان بوسیله حسابرسی که به پیشنهاد وزارت دارائی و تصویب ‌وزیر تعاون و امور روستاها انتخاب میشود بعمل خواهد آمد. مدیر عامل و هیئت مدیره شرکت مکلفند اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در اختیار‌حسابرس بگذارند.

تبصره – وزیر تعاون و امور روستاها میتواند در هر مورد و بهر ترتیب که مقتضی بداند براﻯ رسیدگی بامور سازمان اقدام لازم را انجام دهد.


فصل سوم – مقررات مالی و متفرقه

ماده 35 – سال مالی شرکت روز اول فروردین ماه هر سال آغاز و در روز آخر اسفند ماه همان سال بپایان میرسد باستثناﻯ سال اول که ابتداﻯ آن ‌بدو تشکیل شرکت و پایان آن آخر اسفند همان سال خواهد بود.


ماده 36 – براﻯ مطالبات مشکوک‌الوصول باید اندوخته کافی با تصویب مجمع عمومی عادﻯ از محل درآمد ویژه شرکت تأمین گردد و هرگاه ‌مطالبات مذکور غیر قابل وصول تشخیص شود با تصویب مجمع عمومی از اندوخته مزبور باید برداشت و واریز شود.


ماده 37 – درآمد ویژه شرکت عبارتست از جمع درآمدها پس از کسر کلیه هزینه‌ها و استهلاک‌ها.


ماده 38 – درآمد ویژه شرکت با تصویب مجمع عمومی عادﻯ بطریق زیر تقسیم میشود:
1 – 15% ذخیره احتیاطی بمنظور جبران زیانهاﻯ احتمالی شرکت.
2 – به پیشنهاد هیئت مدیره قسمتی از درآمد ویژه شرکت براﻯ تشکیل اندوخته مطالبات مشکوک‌الوصول تخصیص مییابد.
3 – ممکن است با تصویب مجمع عمومی عادﻯ از محل درآمد ویژه پاداشی بکارکنان شرکت داده شود.

تبصره – سود سهام متعلق به دولت به سرمایه دولت در شرکت اضافه میشود.


ماده 39 – هیچیک از اعضاء هیئت مدیره و کارکنان شرکت با توجه بقانون منع مداخله نمیتوانند در معاملاتی که با شرکت یا بحساب شرکت ‌میشود بطور مستقیم یا غیر مستقیم سهیم شوند مگر در حدود مصارف شخصی و خانوادگی.


ماده 40 – اعضاﻯ هیئت مدیره و مدیر عامل باید قبل از شروع بکار در جلسه هیئت مدیره حاضر شده سوگند یاد نمایند که ضمن حفظ سرمایه و‌منافع و اسرار شرکت حداکثر کوشش و فعالیت را براﻯ پیشبرد اهداف شرکت بکار برند.


ماده 41 – هرگاه در اجراﻯ سیاستهاﻯ اقتصادﻯ خاص دولت و بدستور وزیر تعاون و امور روستاها مباشرت و انجام امر یا معامله‌اﻯ بشرکت‌ ارجاع شود و یا شرکت به تبعیت از سیاست دولت اجناس خود را به بهاﻯ ارزان‌تر از قیمت تمام شده بفروش برساند و بالنتیجه از این راه ضرر و زیانی‌ متوجه شرکت شود ضرر و زیان شرکت بر اساس تصمیم هیئت وزیران تأمین و جبران خواهد شد.


ماده 42 – درباره موضوعاتی که در این اساسنامه صراحتاً پیش‌بینی نشده طبق قانون تجارت عمل خواهد شد.


ماده 43 – تغییرات و اصلاحات بعدﻯ در این اساسنامه پس از تصویب کمیسیونهاﻯ تعاون و امور روستاها، استخدام و دارائی مجلسین لازم‌الاجرا‌ خواهد بود.


اساسنامه فوق مشتمل بر چهل و سه ماده و یازده تبصره به استناد قانون تشکیل سازمان تعاون مصرف شهر و روستا و انحلال شرکت سهامی فروشگاه ‌فردوسی پس از تصویب کمیسیونهاﻯ تعاون و امور روستاها و دارائی و استخدام مجلس سنا در جلسات 14 و 23 بهمن و ششم اسفند 1351 بترتیب ‌در جلسات 15 و 19 اسفند ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و یک به تصویب کمیسیونهاﻯ امور استخدام و سازمانهاﻯ ادارﻯ، تعاون و امور روستاها و‌دارائی مجلس شوراﻯ ملی رسیده است.

رئیس مجلس شوراﻯ ملی – عبدالله ریاضی