اساسنامه بانک تعاون کشاورزی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۴۸/۱۲/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۴۹/۰۲/۱۰

فصل اول- کلیات

ماده 1 – بانک تعاون کشاورزی ایران که در این اساسنامه «بانک» نامیده میشود بصورت شرکت سهامی به جانشینی بانک کشاورزی ایران موضوع‌ قانون تشکیل بانک تعاون کشاورزی تشکیل میگردد و در مواردی که در این اساسنامه بنحو دیگری مقرر نشده باشد تابع مقررات قانون تشکیل بانک‌ تعاون کشاورزی ایران و قانون بانکی و پولی کشور و قانون تجارت است. ‌


ماده 2 – هدف اصلی بانک عبارتست از تأمین اعتبارات مورد نیاز شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی روستائی، شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی ‌کشاورزی و زارعین و اشخاصی که به امر کشاورزی اشتغال دارند و موجبات عضویت آنها در شرکتهای تعاونی روستائی و یا شرکتهای تعاونی‌ کشاورزی فراهم نشده است. ‌


ماده 3 – بانک برای مدت نامحدود تشکیل میشود و مرکز اصلی آن در تهران است و میتواند هر جا که لازم بداند در حدود مقررات قانون بانکی و‌پولی کشور شعبه یا نمایندگی دائر نماید و یا با موافقت بانک مرکزی ایران به سایر بانکها نمایندگی بدهد.


ماده 4 – سرمایه اولیه بانک عبارتست از : ‌
الف – سرمایه ثبت شده بانک کشاورزی ایران بمبلغ ده میلیارد( 10000000000 )ریال.
ب – مبلغ یک میلیارد و چهارصد و سی و دو میلیون و سیصد و سی هزار (1432330000) ریال از سرمایه دولت در سازمان مرکزی تعاون ‌روستائی ایران که توسط سازمان مزبور بصورت اسناد وام ها و اعتبارات به بانک انتقال مییابد.
ج – مبلغ دویست و هشتاد و نه میلیون و نهصد و ده هزار (289910000) ریال از سرمایه اتحادیه‌های تعاون روستائی در سازمان مرکزی تعاون‌ روستائی ایران که بصورت اسناد وامها و اعتبارات ببانک انتقال مییابد.


ماده 5 – اندوخته‌ها و ذخائر بانک عبارتست از: ‌
الف – اندوخته‌ها و ذخائر بانک کشاورزی ایران در آخر اسفند 1347
ب – مبلغ صد و شانزده میلیون و نهصد هزار (116900000) ریال از اندوخته‌ها و ذخائر سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران که بصورت اسناد ‌وامها و اعتبارات ببانک انتقال مییابد. ‌


ماده 6 – سرمایه اولیه بانک به یک میلیون و صد و هفتاد و دو هزار و دویست و بیست و چهار (1172224) سهم ده هزار ریالی تقسیم میشود. ‌


ماده 7 – کلیه سهام بانک با نام است و باید بامضاء رئیس بانک و بازرسان قانونی بانک برسد. ‌

تبصره – مادام که اوراق سهام بانک منتشر نشده است به خریداران سهام گواهینامه موقت با نام بامضای مقرر بالا داده میشود. ‌


ماده 8 – هر یک از اتحادیه‌های تعاونی روستائی و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی میتواند با موافقت وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی به شرط آنکه هیچگونه بدهی ببانک نداشته باشد سهام خود را باتحادیه تعاونی روستائی یا کشاورزی دیگری انتقال دهد.

تبصره – تا زمانی که میزان مشارکت یک اتحادیه تعاونی روستائی و یا اتحادیه تعاونی کشاورزی در سرمایه بانک بتشخیص کمیسیون مندرج در‌ تبصره 1 ماده 12 این اساسنامه متناسب با سرمایه آن اتحادیه نباشد اتحادیه مزبور نمیتواند از وامها و اعتبارات بانک استفاده نماید. ‌


ماده 9 – وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی میتواند بعنوان نماینده تام‌الاختیار دولت بعنوان صاحب سهم بنا بتشخیص خود قسمتی از‌ سهام دولت در سرمایه بانک را باتحادیه‌های تعاونی روستائی و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی بفروشد. ‌


ماده 10 – از اقلام دارائی بانک سابق «ایران» آن قسمت که تا کنون بحساب سرمایه بانک کشاورزی منتقل نشده است در دفاتر جداگانه نگاهداری و‌ بتدریج که وصول میشود پس از وضع بدهی بانک سابق ایران و کسر هزینه‌های مربوط، به پیشنهاد هیئت عامل و تصویب مجمع عمومی بحساب‌ افزایش سرمایه دولت در بانک منظور خواهد شد.


فصل دوم- عملیات بانک


ماده 11 – بانک عملیات زیر را انجام میدهد:

1 – دادن وام و اعتبار بشرکتها و اتحادیه‌های تعاونی روستائی و شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی.
‌شرایط و نحوه پرداخت وام و اعتبار مانند مبلغ، مدت، تجدید و تمدید وامها و اعتبارات مذکور بشرکتها و اتحادیه‌های تعاونی روستائی و‌ شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی بتشخیص سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران خواهد بود.

2 – دادن وام و یا اعتبار بزارعین مشمول قوانین اصلاحات ارضی و کشاورزان و خرده‌مالکان و باغداران و دام‌داران و دامپروران و‌ پرورش‌دهندگان طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم، ماهیگیران و پرورش‌دهندگان ماهی و صاحبان صنایع دستی روستائی تا زمانی که موجبات عضویت ‌آنان در شرکتهای تعاونی روستائی و یا کشاورزی فراهم نشده است و همچنین دادن وام و یا اعتبار بمؤسسات شرکتهائی که عملیات آنها ارتباط با‌تولید یا تبدیل یا توزیع فرآورده‌های کشاورزی و دامی دارد برای تأمین مقاصدی که در آیین‌نامه‌های اعتباری بانک مقرر میگردد.

3 – پرداخت وام و اعتبار، بمنظور اجرای طرح‌های نظارت شده وزارت کشاورزی

4 – اقدام بتشکیل شرکت یا مشارکت در سرمایه‌گذاری در حدود هدف و وظائف قانونی بانک و مراعات قانون بانکی و پولی کشور در مؤسساتی که تمامی یا قسمتی از عملیات آنها به تأیید وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی در بهبود وضع زارعین و کشاورزان عضو شرکتهای تعاونی ‌روستائی و یا کشاورزی مؤثر باشد.

5 – انجام هر گونه عملیات بانکی در حدود هدف و وظائف قانونی بانک، از قبیل پذیرفتن سپرده‌های دیداری و مدت‌دار با بهره یا بدون بهره از‌ اشخاص حقیقی یا حقوقی و تودیع این قبیل سپرده‌ها نزد بانکها و افتتاح حساب جاری بنام آنها، نقل و انتقال وجوه و صدور هرگونه حواله و خرید و‌ فروش اوراق بهادار، باز کردن حساب پس‌انداز برای اشخاص حقیقی یا حقوقی، بازکردن حساب جاری نزد بانکهای داخلی و خارجی. گشایش ‌اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه بانکی و انجام معاملات ارزی مجاز در حدود هدف و وظائف قانونی بانک و با رعایت مقررات شورای پول و‌اعتبار و بانک مرکزی ایران.

6 – انجام کلیه وظایفی که طبق قوانین و مقررات اصلاحات ارضی بعهده بانک کشاورزی ایران محول بوده است.

7 – تحصیل وام و اعتبار از سایر بانکها و سازمانها و مؤسسات مالی داخلی و خارجی. در مورد مؤسسات خارجی موافقت بانک مرکزی ایران لازم‌ خواهد بود.

8 – دادن اعتبار بسازمان مرکزی تعاون روستائی ایران.

9 – تنزیل مجدد اسناد وامها نزد بانک مرکزی ایران.

10 – صدور اوراق قرضه کشاورزی طبق مقررات قانونی مربوط با موافقت بانک مرکزی ایران و تصویب وزیر دارائی.


ماده 12 – نسبت اعتبارات قابل پرداخت بانک برای تأمین اعتبارات مورد نیاز شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی روستائی، شرکتها و اتحادیه‌های‌ تعاونی کشاورزی، طرح‌های افزایش تولیدات کشاورزی، کشاورزان و اشخاصیکه موجبات عضویت آنان در شرکتهای تعاونی روستائی و شرکتهای ‌تعاونی کشاورزی فراهم نشده است. بموجب ماده 6 قانون تشکیل بانک در فروردین ماه هر سال تعیین و بوسیله وزارت اصلاحات ارضی و تعاون‌ روستائی ببانک ابلاغ میگردد که بمورد اجراء گذارده شود.

تبصره 1 – در موارد ضروری بمنظور ایجاد هم آهنگی و تعیین خط مشی برای پرداخت وام و اعتبارات مورد نیاز شرکتها و‌ اتحادیه‌های تعاونی روستائی و شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی و کشاورزان و اشخاصیکه موجبات عضویت آنها در شرکتهای تعاونی ‌روستائی و شرکتهای تعاونی کشاورزی فراهم نشده است و تأسیس شعب یا نمایندگی بانک کمیسیونی بریاست وزیر اصلاحات ارضی و تعاون ‌روستائی و عضویت رئیس بانک تعاون کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران تشکیل و تصمیمات متخذه این کمیسیون برای ‌بانک لازم‌الاجرا میباشد.

تبصره 2 – بانک مکلف است بر اساس ضوابطی که به تصویب کمیسیون مندرج در تبصره 1 این ماده خواهد رسید بشرکتهای تعاونی روستائی و‌ شرکتهای تعاونی کشاورزی که طبق مقررات مربوط تشکیل شده و اساسنامه آنها به ثبت رسیده باشد جهت انجام عملیات مربوط بدریافت و پرداخت ‌پس‌انداز و پرداخت وام و اعتبار و استرداد آنها نمایندگی بدهد و در این صورت نیز بانک ضامن استرداد وجوهی است که اشخاص بحساب پس‌انداز‌ خود پرداخت مینمایند.


ماده 13 – بانک در انجام کلیه معاملات و خرید و فروش و مقررات انضباطی و استخدامی و عملیات جاری مربوط باجرای بودجه بر طبق این ‌اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مصوبات شورای عالی بانک عمل مینماید.


فصل سوم- ارکان بانک

ماده 14 – بانک دارای ارکان زیر است:
1 – مجمع عمومی.
2 – شورایعالی.
3 – هیئت عامل.
4 – بازرسان.


ماده 15 – مجمع عمومی بانک تشکیل میشود از وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی که نماینده تام‌الاختیار سهام دولت در بانک بوده و‌ ریاست جلسات مجمع را عهده‌دار خواهد بود و نمایندگان اتحادیه‌های تعاونی روستائی و کشاورزی صاحب سهم. ‌


ماده 16 – مجمع عمومی عادی بانک سالی یکبار و حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال تشکیل میشود و علاوه بر آن مجمع عمومی بطور‌ فوق‌العاده بتقاضای وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی یا رئیس بانک و یا رئیس شورایعالی بدعوت رئیس بانک تشکیل میشود.

تبصره 1 – صاحبان حداقل 1/5 سهام بانک نیز میتوانند با ذکر منظور تشکیل مجمع عمومی بانک را از رئیس بانک تقاضا نمایند.

تبصره 2 – رئیس بانک موظف است حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تسلیم تقاضا اقدام بدعوت مجمع بنماید.


ماده 17 – اعضای شورای عالی و رئیس بانک و اعضای هیئت عامل و بازرسان بدون داشتن حق رأی در مجمع عمومی بانک شرکت میکنند.


ماده ۱۸- دعوت مجمع عمومی بوسیله دعوتنامه‌ای با تعیین روز و ساعت و محل انعقاد مجمع که با پست سفارشی برای هر یک از صاحبان ‌سهام فرستاده شود بعمل خواهد آمد و این دعوتنامه باید حداقل بیست روز قبل از انعقاد جلسه به پست تحویل شود. ‌


ماده 19 – در دعوتنامه‌هائی که برای صاحبان سهام فرستاده میشود باید خلاصه دستور جلسه ذکر شود . مطالبی که اتخاذ تصمیم راجع بآن در‌ حدود وظائف مجمع عمومی است و در دستور جلسه پیش‌بینی نشده باشد با تصویب حداقل 70 درصد آراء حاضر در مجمع قابل طرح میباشد. ‌


ماده 20 – در مجمع عمومی هر سهم دارای یک رأی است. ‌


ماده 21 – اتحادیه‌های تعاونی روستائی و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی صاحب سهم باید نمایندگی خود را در مجمع عمومی بانک بیکی از‌ اعضای هیئت مدیره یا بمدیر عامل خود و یا بیکی از صاحبان سهام بموجب وکالت کتبی واگذار کنند. ‌

تبصره – معرفی‌نامه و وکالتنامه‌های نمایندگان اتحادیه‌های تعاونی که برای شرکت در جلسه مجمع عمومی بانک معرفی میشوند قبلاً بوسیله ‌اداره مرکزی بانک رسیدگی و اعتبارنامه‌های مربوط صادر میگردد.


ماده 22 – منشی مجمع را رئیس مجمع از بین نمایندگان صاحبان سهام و یا از کارمندان بانک تعیین میکند. ‌


ماده 23 – خلاصه مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی در صورت جلسه ثبت و بامضای رئیس و منشی مجمع میرسد و در بانک نگاهداری‌ میشود. ‌


ماده 24 – برای رسمیت مجمع عمومی باید نمایندگان یا وکلا صاحبان سهام که بیش از دو سوم سهام بانک را دارا باشند در جلسه حضور داشته‌ باشند و اگر در دفعه اول این نصاب حاصل نشد بدعوت و تشکیل جلسه مجدد مجمع عمومی اقدام میشود و تصمیمات این جلسه قطعی خواهد ‌بود ولو اینکه حد نصاب فوق حاصل نشده باشد.


ماده 25 – تصمیمات مجمع عمومی باکثریت حداقل نصف بعلاوه یک آراء حاضر اتخاذ خواهد شد. ‌


ماده 26 – وظائف مجمع عمومی بقرار ذیل است:

1 – رسیدگی و اظهار نظر نسبت بگزارش سالانه رئیس بانک و بازرسان راجع به فعالیتهای بانک.

2 – رسیدگی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان پس از استماع گزارش بازرسان.

3 – رسیدگی و تصویب بودجه.

4 – اتخاذ تصمیم نسبت به خط مشی اعتباری و برنامه عملیات سال بعد بانک.

5 – در موارد لزوم اتخاذ تصمیم در مورد تقلیل یا افزایش بهره وام های پرداختی باتحادیه‌ها و بشرکتهای تعاونی روستائی و شرکتهای تعاونی‌ کشاورزی و کشاورزانی که به تبعیت از سیاست دولت فعالیتهای کشاورزی خود را انجام میدهند.

6 – انتخاب اعضای هیئت عامل و بازرسان با توجه بمواد 34 و 38.

7 – تعیین حقوق و مزایا و پاداش رئیس و اعضای هیئت عامل و بازرسان و همچنین حق حضور اعضاء شورایعالی به پیشنهاد رئیس مجمع ‌عمومی.

8 – اخذ تصمیم نسبت بهر گونه پیشنهادی که در دستور جلسه بوده و از طرف رئیس بانک یا کسانیکه بتقاضای آنان مجمع تشکیل شده است ‌مطرح میشود.

9 – اتخاذ تصمیم نسبت به تغییر سرمایه بانک.

10 – اتخاذ تصمیم در مورد تغییر مواد اساسنامه.

تبصره – تغییر مواد اساسنامه به پیشنهاد وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی و تصویب مجمع عمومی صاحبان سهامی صورت خواهد گرفت‌ که حداقل 3/4 سهام در آن حضور داشته و 2/3 آراء حاضر بآن رأی داده باشند. ‌مواد تغییر یافته پس از تأیید شورای پول و اعتبار و تصویب کمیسیونهای اصلاحات ارضی و تعاون روستائی و دارائی و استخدام مجلسین قابل اجرا‌ میباشند.


ماده 27 – تا زمانی که سهام دولت در بانک بیش از 75 درصد سرمایه ثبت شده بانک باشد وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی میتواند در‌ موارد ضروری و از نظر تسریع در امور مربوط بعنوان نماینده اکثریت صاحبان سهام بدون تشکیل مجمع عمومی تصمیماتی را که در این اساسنامه بعهده مجمع عمومی گذارده شده است اتخاذ و برای اجرا ببانک ابلاغ کند. ‌


شورای عالی بانک

ماده 28 – شورایعالی بانک تشکیل میشود از پنج نفر که در امور بانکداری، اقتصاد، کشاورزی و یا تعاون صاحبنظر باشند. سه نفر از اشخاص ‌مذکور به پیشنهاد وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی، یکنفر به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی ایران و یک نفر به پیشنهاد وزیر دارائی و هر یک‌با تصویب هیئت وزیران برای مدت سه سال تعیین میشوند. ‌تغییر هر یک از اعضاء شورایعالی قبل از خاتمه سه سال و همچنین تجدید انتخاب هر یک از آنها پس از پایان مدت مزبور بنا بپیشنهاد مقامات ‌مذکور با تصویب هیئت وزیران بلامانع است.

تبصره 1 – جلسات شورایعالی با شرکت رئیس بانک و حداقل یکی از اعضاء هیئت عامل تشکیل میگردد ولی اشخاص مزبور حق رأی نخواهند‌ داشت.

تبصره 2 – شورایعالی در اولین جلسه هر سال برای اداره جلسات خود یک نفر رئیس و یکنفر نایب رئیس انتخاب میکند.

تبصره 3 – عضویت هر یک از اعضاء شورا پس از خاتمه مدت مأموریت تا زمانی که جانشین او تعیین نشده است ادامه خواهد یافت. ‌


ماده 29 – جلسات شورایعالی وقتی رسمیت خواهد داشت که اقلا چهار نفر از اعضاء آن حضور داشته باشند، تصمیمات شورای عالی باکثریت ‌حداقل سه نفر از اعضاء حاضر شورا اتخاذ میشود.


ماده 30 – جلسات شورای عالی بانک بدعوت رئیس بانک حداقل ماهی یکبار تشکیل میگردد.


ماده 31 – وظایف شورای عالی بقرار زیر است:

1 – تصویب یا اصلاح تعرفه‌های مورد عمل بانک و آیین‌نامه‌های اعتباری مالی و معاملات کارپردازی و آیین‌نامه‌های استخدامی و سایر‌ آیین‌نامه‌های مربوط بامور بانک که از طرف رئیس بانک پیشنهاد میگردد.

2 – بررسی و اظهار نظر نسبت ببودجه سالانه بانک قبل از طرح در مجمع عمومی.

3 – اتخاذ تصمیم در مورد تحصیل اعتبار و یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات مالی داخلی و خارجی.

4 – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت عامل درباره خرید و فروش اموال غیر منقول و احداث ساختمان برای احتیاجات بانک.

5 – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت عامل جهت تشکیل شرکتها و یا مشارکت در شرکتهای موضوع بند 4 ماده 11.

6 – رسیدگی به پیشنهاد هیئت عامل در مورد مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول.

7 – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت عامل در مورد بخشودگی یا تقلیل بهره یا بهره دیر کرد.

8 – اتخاذ تصمیم نسبت بهر موضوعی که رئیس بانک طرح آن را در شورایعالی لازم تشخیص دهد مگر مواردیکه اتخاذ تصمیم جزء وظایف‌ مجمع عمومی باشد.

9 – شورایعالی حق دارد کلیه اطلاعات راجع به امور بانک را که در اجرای وظایف خود لازم میداند از رئیس بانک بخواهد. رئیس بانک مکلف‌ است اطلاعات مزبور را در اختیار شورای عالی بگذارد. ‌


هیئت عامل‌

ماده 32 – هیئت عامل بانک تشکیل میشود از رئیس بانک و دو عضو که برای مدت سه سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان پس از پایان‌ مدت بلامانع است. ‌


ماده 33 – رئیس بانک که ریاست هیئت عامل را نیز عهده‌دار میباشد به پیشنهاد وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی و تصویب هیئت وزیران‌ انتخاب و به فرمان ملوکانه منصوب میشود. ‌


ماده 34 – اعضای هیئت عامل بانک به پیشنهاد رئیس بانک و موافقت وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی و تصویب مجمع عمومی انتخاب‌ میشوند یکنفر از اعضای هیئت عامل به پیشنهاد رئیس بانک و تصویب وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی بسمت قائم‌ مقام رئیس بانک تعیین ‌میشود. ‌

تبصره 1 – رئیس و اعضای هیئت عامل پس از خاتمه مدت مأموریت تا زمانیکه جانشینی برای هر یک از آنان تعیین نگردیده است بانجام ‌وظایف مربوط ادامه خواهند داد. ‌

تبصره 2 – قائم ‌مقام رئیس بانک در صورت غیبت یا معذوریت رئیس بانک کلیه وظایف و اختیارات قانونی او را بعهده خواهد داشت. ‌

تبصره 3 – تصمیمات هیئت عامل در صورتی قابل اجراء است که رئیس بانک و حداقل یکی از اعضای هیئت عامل به آن رأی موافق داده باشند. ‌


ماده 35 – وظایف هیئت عامل بشرح زیر است:

1 – تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه سالانه.

2 – تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌ها و پیشنهادهائیکه برای تصویب بمجمع عمومی یا شورایعالی باید تسلیم شود.

3 – بررسی و تهیه طرح‌های مربوط بسرمایه‌گذاری و مشارکت بانک در شرکتهائیکه نتیجه تمام یا قسمتی از عملیات آنها بطورمستقیم یا غیر مستقیم ‌در بهبود وضع زارعین و کشاورزان عضو شرکتهای تعاون روستائی و یا کشاورزی مؤثر باشد.

4 – تهیه و تنظیم طرح‌های مربوط بتحصیل اعتبار و یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات مالی و بازرگانی جهت طرح در شورای عالی.

5 – تهیه و تنظیم تعرفه معاملات بانک و تغییراتی که در آن ضرورت پیدا میکند برای پیشنهاد بشورایعالی.

6 – تهیه و تنظیم گزارش فعالیتهای انجام شده سالانه بانک برای طرح در مجمع عمومی.

7 – تهیه و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه بانک برای تسلیم ببازرسان و طرح در مجمع عمومی

8 – تهیه و تنظیم خط مشی و برنامه‌های سال بعد بانک جهت طرح در مجمع عمومی.

9 – اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس یا انحلال شعب یا نمایندگیهای بانک جز در مواردی که تأسیس شعبه یا نمایندگی بر اساس مفاد تبصره 1 ماده 12 این اساسنامه انجام گرفته باشد.

10 – تنظیم گزارش نسبت به بخشودن تمام یا قسمتی از بهره یا بهره دیر کرد مطالبات معوق جهت طرح در شورایعالی.

11 – اتخاذ تصمیم نسبت بتنزیل مجدد اسناد مذکور در ماده 11 این اساسنامه در بانک مرکزی.

12 – اتخاذ تصمیم نسبت بهر موضوعی که از طرف رئیس بانک طرح شده و در حدود صلاحیت هیئت عامل باشد.

13 – دادن نمایندگی مذکور در تبصره 2 ماده 12 بشرکتهای تعاون روستائی و شرکتهای تعاونی کشاورزی.


ماده 36 – رئیس بانک بالاترین مرجع اداری بانک بوده و طبق مقررات این اساسنامه بانک را اداره مینماید و دارای وظایف و اختیارات زیر است:

1 – تعیین وظایف هر یک از اعضای هیئت عامل از نظر اجرائی.

2 – نمایندگی بانک در برابر اشخاص ثالث و مراجع قضائی و غیر قضائی با حق توکیل غیر.

3 – اجرای مصوبات مجامع عمومی و شورایعالی بانک.

4 – تقدیم گزارش هیئت عامل در مورد فعالیتهای انجام شده و ترازنامه و حساب سود و زیان هر سال و پیشنهاد خط مشی بانک برای سال بعد بمجمع عمومی و همچنین هر گونه پیشنهادی که طرح آن بنظر رئیس بانک در مجمع عمومی ضروری تشخیص داده شود و تهیه و تسلیم گزارش‌های‌ماهانه جامع و کامل از کلیه فعالیتهای بانک بوزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی.

5 – صدور دستور پرداخت اعتبارات و وام های درخواستی شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی روستائی و شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی با‌رعایت مقررات این اساسنامه و آئین‌نامه مربوط.

6 – اتخاذ تصمیم و صدور دستور درباره کلیه امور استخدامی و سازمانی و هزینه‌های بودجه‌ای با رعایت مقررات این اساسنامه و آیین‌نامه‌های ‌بانک و مصوبات شورایعالی بانک و بودجه مصوب مجمع عمومی.

7 – امضاء کلیه اسناد و اوراق بهادار و نامه‌ها و مکاتبات و قراردادهای بانک. ‌نامه‌ها و چکها و اسنادیکه برای بانک در مقابل اشخاص ثالث تعهدی ایجاد نماید باید دارای دو امضای مجاز باشد.

8 – ارسال گزارش سالانه ضمیمه ترازنامه و خلاصه سود و زیان حداقل بیست روز قبل از تشکیل مجمع عمومی برای رسیدگی و اظهار نظر‌بازرسان. ‌


ماده 37 – رئیس بانک میتواند بمسئولیت خود قسمتی از اختیارات اجرائی و همچنین حق امضاء خود را بقائم ‌مقام و عضو دیگر هیئت عامل و‌ یا سایر کارکنان بانک واگذار نماید و کسانی که با رعایت مقررات این اساسنامه دارای اختیاراتی شده‌اند مسئول عملیات خود میباشند و در صورتی که ‌مرتکب تقصیر یا تخلف یا جرمی شوند طبق مقررات مورد تعقیب قانونی قرار میگیرند. ‌


بازرسان

ماده 38 – برای هر سال مالی دو نفر بازرس یکنفر به پیشنهاد وزیر دارائی و یکنفر به پیشنهاد وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی با تصویب‌ مجمع عمومی صاحبان سهام منصوب میشوند تجدید انتصاب بازرسان بلامانع است و تا زمانیکه جانشین برای آنان تعیین نگردیده مسئولیت ادامه‌خدمت و انجام وظایف محوله را خواهند داشت. عزل بازرسان در طول مدت مقرر با نظر مرجع پیشنهاد کننده و تصویب مجمع عمومی میسر خواهد ‌بود. ‌


ماده 39 – وظایف بازرسان بشرح زیر است:

1 – مراقبت در تطبیق عملیات بانک با قوانین و آیین‌نامه‌ها و تسلیم گزارش در مواقع لازم بوزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی و وزیر‌دارائی.

2 – رسیدگی دقیق بدفاتر و حسابهای بانک و تصدیق خلاصه حسابهای ماهانه که باید بشورای پول و اعتبار فرستاده شود. بازرسان میتوانند‌ بدین منظور با موافقت وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی از حسابرسان خبره و مؤسسات حسابرسی رسمی ایرانی استفاده نمایند.

3 – رسیدگی به اقلام ترازنامه و حساب سود و زیان بانک و تنظیم گزارش سالانه و ارسال یک نسخه آن منضم به ترازنامه یا اظهار نظر برای وزیر‌اصلاحات ارضی و تعاون روستائی و هر یک از اتحادیه‌های صاحب سهم و یک نسخه برای رئیس بانک حداقل ده روز قبل از انعقاد مجمع عمومی.

4 – اظهار نظر راجع بگزارش عملیات انجام شده ضمیمه ترازنامه و حساب سود و زیان تسلیمی رئیس بانک به مجمع عمومی صاحبان سهام.


ماده 40 – بازرسان موظفند گزارش موضوع بند 8 ماده 36 این اساسنامه را بررسی نموده و نظارت خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام گزارش‌ نمایند. ‌


ماده 41 – بازرسان حق مداخله در امور اجرائی بانک را ندارند برای اجرای وظایف خود و گرفتن اطلاعات لازم بمنظور رسیدگی به دفاتر و‌پرونده‌ها باید برئیس بانک مراجعه نمایند و رئیس بانک مکلف است اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنان قرار دهد.


ماده 42 – هر یک از بازرسان که در اجرای وظایف محوله بنقص و ایرادی برخورد کرد باید مراتب را کتباً برئیس بانک اعلام کند و چنانچه ظرف ‌ده روز از تاریخ تسلیم گزارش به رئیس بانک از طرف رئیس بانک اقدام برای رفع نقص بعمل نیاید مراتب را بوزیر اصلاحات ارضی و تعاون ‌روستائی گزارش دهد.


ماده 43 – وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی میتواند در مواردیکه لازم بداند بازرسان را مأمور رسیدگی به امور بانک بنماید و در این صورت بازرسان پس از رسیدگی گزارش مربوط را با نظریات خود بوزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستائی تسلیم خواهند نمود.


فصل چهارم- مقررات مالی و متفرقه


ماده 44 – سال مالی بانک اول فروردین هر سال شروع شده و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه مییابد. ‌


ماده 45 – نحوه تعیین سود ویژه و همچنین ارزیابی اقلام دارائی بانک در ترازنامه و نرخ استهلاک دارائی های ثابت بر اساس آئین‌نامه‌ای خواهد بود ‌که به تصویب شورای پول و اعتبار برسد. ‌


ماده 46 – حقوق و مزایا و پاداش کارمندان و خدمتگزاران بانک طبق آئین‌نامه استخدامی بانک تعیین میشود. آئین‌نامه مزبور بوسیله هیئت عامل ‌تنظیم و پس از تصویب شورایعالی بانک اجراء خواهد شد.


ماده 47 – از سود ویژه سالانه بانک هر سال پس از کسر مالیات مقرر برای تشکیل اندوخته‌ها پانزده درصد نگاهداری میشود و بقیه بحساب ‌اندوخته مطالبات مشکوک‌الوصول منظور میگردد و هر زمان که میزان اندوخته مطالبات مشکوک‌الوصول لااقل به ده درصد کل مانده وامها و اعتبارات‌ پرداختی و سایر مطالبات رسید باقیمانده سود ویژه به نسبت سرمایه اتحادیه‌های تعاونی روستائی و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی بین آنان تقسیم و‌نسبت بسرمایه دولت بحساب افزایش سرمایه دولت در بانک منظور خواهد شد. ‌


ماده 48 – اعضاء و شورایعالی و هیئت عامل و بازرسان در اولین جلسه مجمع عمومی بعد از انتصاب خود سوگند یاد میکنند که اسرار بانک را‌چه در زمان تصدی و چه بعد از آن حفظ کنند. ‌


ماده 49 – بانک مکلف است بر طبق آئین‌نامه‌ایکه به تصویب کمیسیون مندرج در تبصره 1 ماده 12 میرسد از وجود سرپرستان حوزه‌های تعاونی‌ روستائی برای پرداخت و وصول وامها و اعتبارات و پس‌انداز شرکتهای تعاونی روستائی و شرکتهای تعاونی کشاورزی و اعضای آنها استفاده نماید.

تبصره 1 – سرپرستان حوزه‌های تعاونی روستائی مکلفند وظایف مقرر در این ماده را به تبعیت از مفاد آئین‌نامه مذکور و رعایت مقررات و‌دستورات بانک انجام دهند.

تبصره 2 – در صورتی که سرپرست حوزه‌های تعاونی روستائی که بموجب این ماده وظایفی را عهده‌دار میگردد در انجام این وظایف مرتکب ‌قصور و یا تخلف اداری شود طبق آئین‌نامه‌ای که به پیشنهاد رئیس بانک و به تصویب کمیسیون مندرج در تبصره 1 ماده 12 این اساسنامه خواهد رسید‌ تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

تبصره 3 – در مقابل استفاده از خدمات سرپرستان حوزه‌های تعاونی روستائی و وسائل نقلیه مربوط که در اختیار آنان میباشد برای انجام وظایف‌ مقرر در این ماده بانک قسمتی از بهره‌های مطالباتی که وسیله کارکنان سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران وصول شده با تصویب کمیسیون مندرج در‌ تبصره 1 ماده 12 بسازمان مرکزی تعاون روستائی ایران پرداخت خواهد کرد. ‌


ماده 50 – با توجه بماده 12 قانون تشکیل بانک تعاون کشاورزی ایران مصوب 16 تیر ماه 1348 ثبت بانک در اداره ثبت شرکتها از پرداخت ‌مالیات حق تمبر سهام و حق ثبت معاف است و تسلیم این اساسنامه منحصراً برای انجام تشریفات ثبتی کافی خواهد بود. ‌


ماده 51 – کلیه کارکنان بانک کشاورزی ایران اعم از شاغل و مأمور و همچنین بازنشسته از لحاظ احتساب سوابق خدمت و استفاده از حقوق و‌ مزایای خدمت و بازنشستگی کارکنان بانک تعاون کشاورزی ایران محسوب خواهند شد. ‌


ماده 52 – تا زمانی که آئین‌نامه‌های داخلی بانک به تصویب شورایعالی بانک نرسیده است آئین‌نامه‌های بانک کشاورزی ایران که در موقع تصویب ‌این اساسنامه مجری است دارای اعتبار میباشد.


اساسنامه فوق مشتمل بر پنجاه و دو ماده و هفده تبصره به استناد ماده 7 قانون تشکیل بانک تعاون کشاورزی ایران در جلسات بیستم و بیست و سوم و‌ بیست و پنجم بهمن ماه یکهزار و سیصد و چهل و هشت به ترتیب به تصویب کمیسیونهای اصلاحات ارضی و تعاون روستائی – دارائی و امور‌ استخدام و سازمانهای اداری مجلس شورایملی و در جلسات هفتم و سیزدهم و نوزدهم اسفند ماه یکهزار و سیصد و چهل و هشت به ترتیب به تصویب کمیسیونهای اصلاحات ارضی و تعاون روستائی، استخدام و دارائی مجلس سنا رسیده است.

رئیس مجلس سنا – جعفر شریف ‌امامی