آیین‌نامه ماده ۱۶ قانون تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۵/۰۴/۱۴

شماره: 31240/285 – ۱۳۵۵/۴/۱۴


هیئت وزیران در جلسه مورخ 14 /4 /2535 بنا به پیشنهاد شماره 12116 – 1 /2 /29437 مورخ 13 /11 /2534 وزارت تعاون و امور روستاها، آیین‌نامه مذکور در ماده شانزدهم قانون تشکیل شرکت های سهامی زراعی را بشرح زیر تصویب نمودند.


ماده 1 – نسبت بخرید و واگذاری سهام سهامدارانی که در اجرای ماده شانزدهم قانون مذکور از شرکت سهامی مربوط اخراج می شوند بترتیب زیر اقدام می گردد.
الف – سهام عضو اخراج شده به سهامداران با رعایت حق تقدم دارندگان کمترین سهم ارائه می گردد که بنرخ مورد توافق با موافقت قبلی وزارت تعاون و امور روستاها خریداری نمایند.
ب – در صورتی که سهامداران حاضر بخرید سهام نشوند، شرکت سهامی زراعی مربوط می تواند نسبت بخرید سهام عضو اخراج شده به بهای اسمی و بطور نقد یا اقساط با صاحب سهم توافق و با تائید وزارت تعاون و امور روستاها سهام مزبور را خریداری نماید.
ج – چنانچه از طریق اجرای بندهای یک و دو فوق الذکر سهامدار را اخراج شده بفروش نرسد وزارت تعاون و امور روستاها نسبت به خرید سهام مزبور از محل اعتبار مربوط اقدام خواهد کرد.


ماده 2 – وزارت تعاون و امور روستاها نسبت بسهام خریداری شده بترتیب زیر اقدام می کند.
 1 – سهام خریداری را به سهامداران شرکت با حق تقدم دارندگان کمترین سهم بطور نقدی یا به اقساط حداکثر پنجساله به بهای اسمی می فروشند.
 2 – سهام خریداری را بشرکت سهامی مربوط بقیمت اسمی نقداً یا باقساط حداکثر پنجساله واگذار می نمایند.


ماده 3 – وزارت تعاون و امور روستاها به نسبت سهام خریداری شده در شرکت سهامدار محسوب می شود.


ماده 4 – انتقال سهام موضوع این آیین‌نامه با تنظیم صورتجلسه ای بامضای هیئت مدیره و مدیر عامل و طرفین معامله و انعکاس در دفتر ثبت شرکت موضوع ماده 5 قانون تشکیل شرکت های سهامی زراعی بعمل خواهد آمد.