آیین‌نامه نحوه اجرای ماده ۳ قانون تأمین آموزش فرزندان کارگران

تاریخ تصویب: ۱۳۵۳/۰۲/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۵۳/۰۲/۱۵

[قانون تأمین آموزش فرزندان کارگران]


ماده 1- صندوق تأمین آموزش فرزندان کارگران مکلف است برای شناسائی دانش آموزان و دانشجویان مشمول قانون، آمار و اطلاعات لازم را به وسایل مقتضی جمع آوری نماید و برای هر سال تحصیلی خط مشی عملیات خود را تعیین کند.

ماده 2- در مواردی که ادامه ندادن تحصیل و یا عقب افتادگی درسی و عدم بروز استعداد و هوش دانش آموز در دوره های ابتدائی و راهنمائی تحصیلی به تشخیص مددکار اجتماعی صندوق و یا جانشین او مستقیماً ناشی از اختلالات نارسائی ها و وقایع مهم خانوادگی و کمبودهای جسمانی و غیبتهای موجد طولانی باشد صندوق مکلف است موجبات تقویت درسی و رفع موانع تحصیل دانش آموز را بنحو مقتضی و بر مبنای موازین متعارف فراهم سازد.


ماده 3- به فرزندان کارگران مشمول قانون بیمه های اجتماعی که بدوره تعلیمات متوسطه نظری و جامع و یا تعلیمات فنی و حرفه ای (شاخه های صنعت، خدمات حرف روستائی و کشاورزی) راه یابند تا صد در صد هزینه تحصیلی و در شاخه های فنی و حرفه ای علاوه بر هزینه تحصیلی مذکور تا مبلغ نه هزار ریال کمک هزینه تحصیلی در هر سال قابل پرداخت خواهد بود.
ضوابط و معیارهای تعیین میزان هزینه و کمک هزینه تحصیلی مزبور بر حسب شاخه، رشته پایه و وضع تحصیلی دانش آموزان بنا به پیشنهاد مدیرعامل صندوق برای هر سال تحصیلی از طرف هیئت امناء مشخص خواهد شد.
پرداخت کمک هزینه تحصیلی بدانش آموزان شاخه های نظری و جامع با توجه به امکانات صندوق و بر حسب رشته – پایه و وضع تحصیلی دانش آموزان در هر سال تحصیلی موکول به تصویب هیئت امناء خواهد بود.

تبصره 1- هزینه و کمک هزینه تحصیلی موضوع این ماده یکبار در هر پایه (کلاس) قابل پرداخت است مگر در مواردی که عدم ارتقاء دانش آموز به پایه بعدی با گواهی مؤسسه آموزشی مربوط ناشی از عذر موجهی باشد که مورد تائید صندوق قرار گیرد.

تبصره 2- هزینه تحصیلی مستقیماً به مؤسسه آموزشی پرداخت و کمک هزینه به مقتضای مورد بترتیبی که صندوق مقتضی بداند نقداً پرداخت و یا بصورت وسائل و لوازم تحصیلی مورد احتیاج به دانش آموز تحویل خواهد شد.


ماده 4- به دانشجویان دوره روزانه دانشگاهها و مؤسسات آموزشی عالی که منحصراً بتحصیل اشتغال دارند بتعداد واحدهای هر درسی که در امتحانات مربوط به آن درس نمره قبولی بیاورند برای هر واحد حداکثر تا دو هزار (2000) ریال بعنوان هزینه و کمک هزینه تحصیلی قابل پرداخت خواهد بود.
معیارها و ضوابط تعیین میزان هزینه و کمک هزینه تحصیلی مزبور بر حسب رشته و وضع تحصیلی دانشجو با رعایت امتیاز برای دانشجویان دانشگاههای دولتی یا مؤسسات عالی آموزشی که تمام یا قسمتی از بودجه آنها از طرف دولت تامین میگردد بموجب دستورالعمل هیئت امناء مشخص خواهد شد.
در مواردی که تحصیلات عالی طبق نظام واحدی صورت نمیگیرد تعیین ضابطه برای پرداخت هزینه و کمک هزینه های موضوع این ماده حسب مورد با وزارت علوم و آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

تبصره 1- دانشجویان مؤسسات عالی آموزشی وابسته به وزارتخانه ها و یا مؤسسات دولتی و وابسته بدولت که با تصویب مراجع مربوط تاسیس شده و یا خواهند شد از لحاظ دریافت کمکهای موضوع این ماده تابع ضوابط خاصی خواهند بود که حسب مورد از طرف هیئت امناء تعیین خواهد شد.

تبصره 2- ادامه تحصیلات عالی در یک رشته مشخص در دوره های بعدی و یا تخصصی همان رشته تا عالیترین سطحی که دانشجو استعداد و شایستگی آنرا داشته باشد مانع ادامه پرداخت هزینه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجو نخواهد بود مشروط برانکه دانشجو پس از پایان هر دوره از تحصیلات بلافاصله و منحصراً بتحصیل ادامه دهد.

تبصره 3- صندوق میتواند هزینه و کمک هزینه تحصیلی آن عده از فرزندان کارگران مشمول قانون بیمه های اجتماعی که بدون دریافت کمک از صندوقهای رفاه دانشجویان و یا سازمانهای دیگر در دانشگاهها و مؤسسات عالی آموزشی معتبر خارج از کشور با رعایت نظامات و قواعد مربوط بتحصیل خود ادامه میدهند پرداخت کند.
میزان هزینه و کمک هزینه تحصیلی مزبور و نحوه پرداخت آن با نظر مشورتی نمایندگیهای سیاسی شاهنشاهی و یا مسئولین امور دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور با توجه به هزینه تحصیلی و زندگی در کشور محل تحصیل و طرز رفتار و شایستگی و وضع تحصیلی و مالی دانشجو با رعایت اولویت و امتیاز برای رشته های تحصیلی مورد نیاز کشور به پیشنهاد مدیرعامل صندوق از طرف هیئت امناء تعیین خواهد شد.

تبصره 4- هزینه و کمک هزینه های موضوع این ماده تنها در مدت متعارف برای طی هر دوره از تحصیلات عالی پرداخت خواهد شد مگر اینکه تجاوز از مدت مزبور ناشی از عذر موجهی باشد که مورد تائید صندوق قرار گیرد. تشخیص مدت متعارف تحصیل در هر دوره از تحصیلات عالی حسب مورد با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و آموزش عالی است.

تبصره 5- هزینه مربوط به تهیه و چاپ پایان نامه دانشجویان مشمول این آیین‌نامه در حد متعارف قابل پرداخت است .


ماده 5- در مورد دانشجویانی که از بورس و یا تسهیلات و کمکهای تحصیلی دیگری استفاده میکنند پرداخت هزینه و کمک هزینه تحصیلی موضوع ماده 4 بمیزان و تحت شرایط و عناوینی که از طرف هیئت امناء تعیین میشود قابل پرداخت خواهد بود. مفاد این ماده شامل حق الزحمه کار آموزی دانشجویان نخواهد شد.

تبصره- به دانشجویان دوره شبانه بمیزان و تحت شرایط و عناوینی که از طرف هیئت امناء تعیین میشود فقط هزینه تحصیلی قابل پرداخت خواهد بود.


ماده 6- فرزندان کارگران مشمول قانون بیمه های اجتماعی که در حین تحصیل طبق نظر و تائید مقامات و مراجع ذیصلاح در اختراع – تصنیف و تالیف و یا پژوهشهای علمی فنی و فرهنگی و هنری توفیق برجسته ای یابند علاوه بر جوایز نقدی از وسایل و اسباب و لوازم و کمکهای نقدی که از طرف صندوق در اختیار آنان گذارده خواهد شد برای تکمیل اختراع- تصنیف و تالیف و یا ادامه پژوهشهای خود استفاده خواهند نمود.
میزان جوایز نقدی و حدود کمکها و نوع وسایل و اسباب مورد نیاز محصل و چگونگی استفاده از آنها پس از کسب نظر مقامات و مراجع ذیصلاح با تصویب هیئت امناء تعیین خواهد گردید.


ماده 7- صندوق میتواند لذی الاقتضاء تمام یا قسمتی از هزینه ثبت نام و شهریه دانشجو را بعنوان مساعده بحساب دانشجو بمؤسسه آموزش عالی مربوطه بپردازد و از اولین مبلغی که دانشجو طبق ضوابط این آیین‌نامه استحقاق دریافت آنرا پیدا خواهد نمود کسر نماید.
پرداخت مساعده هر بار مشروط به تصفیه حساب مساعده قبلی است.

تبصره – حق مطالبه هزینه و کمک هزینه های موضوع این آیین‌نامه برای هر دانشجو فقط تا پایان نیمه سال تحصیلی بعدی محفوظ خواهد بود.


ماده 8- در کلیه موارد پرداخت هزینه و کمک هزینه تحصیلی و همچنین برقراری تسهیلات تحصیلی مقرر در این آیین‌نامه موکول برانست که ادامه تحصیل محصل از نظر آموزشی و انضباطی از طرف مقامات مسئول مؤسسه آموزشی مربوط بلامانع اعلام گردد.


ماده 9- دانشجویانی که از کمکهای صندوق استفاده مینمایند مکلفند:

الف – تحصیلات خود را در رشته مربوط به پایان برسانند.

ب – پس از فراغت از تحصیل به تناسب مبلغ و مدت استفاده از کمکهای صندوق عمرانی که از طرف هیئت امناء تعیین خواهد شد در سازمانهای دولتی یا وابسته بدولت و سایر سازمانهای بخش عمومی و یا در بخش خصوصی در …. کشور خدمت نمایند و در صورت استنکاف از ادامه تحصیل و یا انجام خدمت مکلفند وجوه دریافتی را با بهره دوازده درصد به صندوق مسترد دارند.
ضوابط و ترتیب استرداد این وجوه را هیئت امناء بنا به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی تعیین خواهد کرد.


ماده 10- صندوق میتواند با توجه به امکانات مالی خود و بنا به مقتضیات با تصویب هیئت امناء تمام یا قسمتی از کمکهای تحصیلی مقرر در این آیین‌نامه را در هر سال یا نیم سال تحصیلی تقلیل و یا حداکثر تا دو برابر افزایش دهد.


ماده 11- مؤسسات عالی آموزشی در این آیین‌نامه اعم است از کلیه دانشگاهها- دانشکده ها- دانشسراهای عالی- مؤسسات عالی آموزشی- مدارس عالی- مدارس صنعتی- آموزشگاههای عالی- انستیتوها- انستیتوهای تکنولوژی- تکنیکوم ها و یا هر مؤسسه ای که تحت هر نام و عنوان برای تعلیم رشته های تحصیلی و یا حرفه ای متخلف در سطح بالاتر از دیپلم متوسطه بوجود آمده یا خواهد آمد.


ماده 12- هرگونه اصلاح در این آیین‌نامه موکول به پیشنهاد وزرای کار و امور اجتماعی و آموزش و پرورش به تصویب هیئت وزیران میباشد.