تصویبنامه در خصوص تشویق صادرکنندگان کالاهای ایرانی به ژاپن

تاریخ انتشار: ۱۳۴۲/۰۲/۰۲

شماره: 1716 – ۱۳۴۲/۲/۲


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۲/۱/۱۷ بر حسب پیشنهاد شماره 924 مورخ ۱۳۴۲/۱/۱۴ وزارت اقتصاد و بمنظور تشویق صادرکنندگان کالاهای ایرانی به ژاپن مراتب زیر را تصویب نمودند:


ماده 1- از ۱۳۴۱/۱۰/۱۶ ترخیص کالاهای وارده از ژاپن (باستثنای مواد اولیه مورد احتیاج صنایع و مورد تقاضای صاحبان صنایع و همچنین لوازم یدکی کارخانه‌هائی که اصل آنها ساخت ژاپن میباشد) موکول به پرداخت 5 درصد ارزش سیف کالا بعنوان "جایزه صادرکنندگان کالا" خواهد بود.

تبصره 1 – این مبلغ علاوه بر حقوقی گمرکی – سود بازرگانی – حق انحصار و سایر عوارضی است که تاکنون بموجب مقررات مربوطه از کالاهای وارداتی دریافت میشده و یا بعدا بموجب مقررات خاصی وصول خواهد شد.

تبصره 2 – کلیه کالاهای ساخت ژاپن که از طریق سایر کشورها و بنادر آزاد وارد ایران شود مشمول پرداخت 5 درصد فوق‌ الذکر خواهد بود.


ماده 2- ادارات گمرک عوارض موضوع ماده یک این تصویبنامه را در آخر هر ماه بحساب شماره 1894 ‹یکهزار و هشتصد و نود و چهار› که از طرف وزارت اقتصاد در بانک مرکزی ایران افتتاح شده است پرداخت و صورت آنرا به اداره درآمدهای اختصاصی وزارت اقتصاد ارسال خواهند داشت.


ماده 3- بصادرکنندگان کالا بژاپن (باستثنای پشم و پنبه) پس از واریز تعهدات ارزی و فروش ارز بمیزان مصرح در پیمان ارزی به بانکهای مجاز (ارزش فوب کالاهای صادراتی) جایزه‌ ای معادل بیست و پنج ریال برای هر صد ریال کالای صادر شده طبق تشریفات پیش‌ بینی شده در این تصویبنامه پرداخت خواهد شد.

تبصره – در مورد تعهدات ارزی که بتدریج واریز و ارز آن به بانکها فروخته میشود پس از فروش هر قسمت جایزه قسمت واریز شده پرداخت خواهد شد.


ماده 4- بمنظور تعیین جایزه هر یک از صادرکنندگان کالا بژاپن و همچنین رسیدگی به کالاهائی که از پرداخت 5 درصد عوارض وارداتی موضوع این تصویبنامه معاف تشخیص داده میشود کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون فنی مرکب از نمایندگان قسمت صنایع و معادن وزارت اقتصاد بانک مرکزی ایران اطاق بازرگانی تهران اطاق صنایع و معادن تهران و قسمت بازرگانی وزارت اقتصاد زیر نظر معاون بازرگانی وزارت اقتصاد و یا نماینده ایشان در وزارت اقتصاد تشکیل میشود.


ماده ۵- وظائف کمیسیون فنی بشرح زیر است.

الف – رسیدگی باسناد و مدارک صادرکنندگان دائر به ورود کالا بژاپن و ترخیص آن از گمرک ژاپن و سایر مدارک مورد لزوم بمنظور انطباق وضع با مقررات ماده 3 این تصویبنامه و تعیین میزان جایزه‌ ای که ار محل 5 درصد دریافتی موضوع ماده یک این تصویبنامه بعنوان جایزه به هر یک از آنها باید پرداخت شود.

ب – رسیدگی بتقاضاهای معافیت از پرداخت 5 درصد عوارض موضوع ماده یک این تصویبنامه بمنظور تشخیص و تعیین معافیت از پرداخت عوارض مذکور.

تبصره – تقاضانامه‌ های مربوط بموارد مذکور در این ماده باید بدفتر وزارت اقتصاد قسمت بازرگانی تسلیم شود تا از آن طریق برای رسیدگی بکمیسیون فنی ارجاع گردد.


ماده ۶- وجوه دریافتی موضوع ماده یک این تصویبنامه از طرف وزارت اقتصاد برای موارد زیر تخصیص داده میشود.

الف – ۹۰ درصد برای پرداخت پاداش بصادرکنندگان کالا بژاپن طبق مقررات این تصویبنامه.

تبصره – چنانچه از این محل در آخر هر سال مازادی باقی بماند در سال بعد بمصرف هزینه بازاریابی کالاهای صادراتی ایران خواهد رسید.

ب – ده درصد برای کمک بتوسعه موسسه استاندارد ایران و پرداخت هزینه‌ های مربوط باجرای این تصویبنامه.


ماده 7- بوزارت اقتصاد اجازه داده میشود که از محل درآمد یک در هزار تشویق صادرات مبلغ 5 میلیون ریال بعنوان وام برداشت و بحساب شماره 1894 مذکور در ماده 2 این تصویبنامه ریخته و از آن محل جوائز پیش‌ بینی شده در این تصویبنامه را پرداخت و پس از وصول پنج درصد عوارض تشویق صادرات موضوع ماده یک وام مزبور را مسترد نماید.


ماده 8 – بکسانی که تا تاریخ ۱۳۴۱/۱۰/۱۵ به استناد مقررات جاریه تا آن تاریخ کالا (باستثناء پشم و پنبه) بژاپن صادر نموده و ارز حاصل از صادرات مزبور را بیکی از بانکهای مجاز فروخته و از گواهینامه صدور کالا بژاپن برای ورود کالا از آن کشور استفاده نکرده‌ اند طبق تشخیص کمیسیون فنی در برابر اسناد مثبته معادل بیست و پنج ریال برای هر صد ریال کالای صادر شده بعنوان جایزه پرداخت میشود.

تبصره – خریداران گواهینامه‌ های صدور کالا بژاپن قائم مقام صادرکنندگان شناخته شده و از مزایای مندرج در این ماده استفاده خواهند نمود.


ماده 9 – ترخیص کالائی که قبل از ۱۳۴۱/۱۰/۱۶ بگمرک ایران رسیده یا برای ورود آنها قبل از تاریخ مزبور افتتاح اعتبار شده و یا از بنادر ژاپن بمقصد ایران حمل شده و یا اسناد وصولی آن ببانکهای ایران رسیده است مستلزم ارائه گواهینامه صدور کالا بژاپن میباشد ولی اگر صاحبان این کالاها قبلا گواهی مورد لزوم را تهیه نکرده و یا در موقع ترخیص کالا نتوانند آنرا تهیه نمایند میتوانند برابر هر یکصد ریال قیمت سیف کالا مبلغ بیست و پنج ریال بحساب 1894 ریخته و با تسلیم رسید بانکی مبنی بر پرداخت وجه مزبور ضمن سایر اسناد از وزارت اقتصاد تقاضای ترخیص کالای خود را نمایند. کمیسیون فنی پس از رسیدگی باسناد و مدارک متقاضی نظر خود را نسبت بترخیص کالا بوزارت اقتصاد اعلام مینماید.


ماده 10- هر یک از واردکنندگان مواد اولیه و لوازم یدکی ماشین‌ آلات کارخانها که بخواهند کالای خود را قبل از اخذ معافیت منظور در این تصویبنامه از گمرک مرخص نمایند میتوانند با موافقت وزارت اقتصاد 5 درصد عوارض تشویق صدور کالا را بعنوان سپرده بگمرک مربوطه پرداخت و از وزارت اقتصاد تقاضای ترخیص کالای خود را نمایند. سپرده مزبور پس از صدور تصدیق معافیت از طرف کمیسیون فنی بواردکننده مسترد میشود.


ماده 11 – مانده وجوه متمرکز شده در حساب شماره 1894 هر سال بسال بعد منتقل و بشرح موارد مندرج در این تصویبنامه قابل استفاده خواهد بود.


ماده 12 – تصویبنامه شماره 44840 مورخ ۱۳۴۱/۱۰/۱۶ و سایر مقررات مغایر با این تصویبنامه ملغی است.


ماده 13 – وزارت اقتصاد مامور اجرای این تصویبنامه قانونی بوده و مکلف است پس از افتتاح مجلسین مجوز قانونی آن را تحصیل نماید.

نخست وزیر