‌قانون راجع به اعاده به خدمت کارکنان بازنشسته دولت

تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۰۱/۲۱

‌ماده واحده

وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و همچنین مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است می‌توانند مستخدمین‌ رسمی یا ثابت را که با دارا بودن حداقل 15 سال تمام خدمت دولتی بر طبق قوانین و مقررات مربوط بازنشسته شده یا بشوند به استثنای آن دسته از‌ مستخدمینی که دارای شصت و پنج سال یا بیشتر سن باشند یا بازنشستگی آنان در اجرای مقررات پاکسازی باشد در صورت ضرورت و نیاز به تخصص‌ آنان و موافقت مستخدم با تصویب هیأت وزیران به خدمت اعاده نمایند.

‌تبصره 1- گروه مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری و همچنین مستخدمین ثابت شرکتها و مؤسسات دولتی با توجه به شغل‌ ارجاعی به شرط دارا بودن شرایط احراز آن شغل تعیین می‌شود و پایه آنان آخرین پایه قبل از بازنشستگی خواهد بود. در مورد مستخدمین سایر‌ مؤسسات دولتی که در مقررات استخدامی آنها عناوین دیگری به غیر از گروه و پایه پیش‌بینی گردیده اعاده به خدمت مستخدم با رعایت شرایط احراز بر‌ طبق مقررات خاص استخدامی مورد عمل آن مؤسسات صورت می‌گیرد.

‌تبصره 2- در مورد دارندگان پایه‌های قضایی و اعضاء رسمی هیأت علمی در دانشگاهها و مؤسسات عالی علمی دولتی اعاده به خدمت آنان با‌ آخرین رتبه قضایی یا مرتبه علمی و پایه‌ای که داشته‌اند صورت می‌گیرد.

‌تبصره 3- مستخدمینی که بر اساس این ماده واحده به خدمت اعاده می‌شوند منحصراً می‌توانند از مرخصی استحقاقی و استعلاجی که به مدت‌ اشتغال مجدد آنان تعلق می‌گیرد با رعایت کلیه مقررات مربوط استفاده نمایند.
‌از تاریخ تصویب این ماده واحده، کلیه مقررات مغایر با آن ملغی می‌گردد.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره در جلسه روز یکشنبه هجدهم بهمن ماه یک هزار و سیصد و شصت مجلس شورای اسلامی تصویب و‌ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی