آیین‌نامه اجرایی قانون عفو و بخشودگی زندانیان به مناسبت بزرگداشت نیم قرن شاهنشاهی پهلوی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۵/۰۲/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۵۵/۰۲/۰۶

شماره: 1544/45 – ۱۳۵۵/۲/۶


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۵۳۵/۲/۶ بنا به پیشنهاد شماره 683 /7 مورخ 24 /1 /2535 وزارت دادگستری و موافقت وزارت جنگ به استناد ماده واحده قانون عفو و بخشودگی زندانیان به مناسبت بزرگداشت نیم قرن شاهنشاهی پهلوی آیین‌نامه اجرائی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب نمودند.


ماده 1 – دادستان های مجری احکام دادگاه های دادگستری مکلف اند صورت اسامی و مشخصات کلیه کسانی را که تا 27 فروردین 2535 محکومیت قطعی یافته اند تهیه و به اداره سجل کیفری و عفو و بخشودگی ارسال دارند.


ماده 2 – در اداره سجل کیفری و عفو بخشودگی کمیسیونی مرکب از سه نفر به انتخاب وزیر دادگستری مامور رسیدگی به وضع محکومان دادگاه های دادگستری می شود.


ماده 3 – کلیه صورت های رسیده در کمیسیون مطرح می شود و پس از رسیدگی و اظهارنظر بر اساس ضوابط معین از طرف وزیر دادگستری صورت اسامی محکومان نزد وزیر دادگستری ارسال می گردد.


ماده 4 – فهرست اسامی کسانی که مستحق عفو شناخته می شوند بوسیله وزیر دادگستری به شرف عرض ملوکانه خواهد رسید و پس از توشیح ملوکانه اداره سجل کیفری و عفو و بخشودگی آن را به دادستان های مربوط برای اجراء ابلاغ می‌کند. و رونوشتی از فهرست مزبور بلافاصله به اداره زندان مرکزی ارسال خواهد شد.


ماده 5 – در مورد محکومین دادگاه های نظامی پرونده آنان در اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی رسیدگی و فهرست اسامی افرادی که استحقاق عفو داشته باشند تهیه و پیشنهاد عفو آنان بوسیله وزیر جنگ به شرف عرض ملوکانه رسانیده می شود.