قانون راجع به کاهش جریمه متخلفین در صادرات فرش و لغو لایحه قانونی اصلاح قانون راجع به الحاق یک تبصره به بند11 ماده 29 قانون امور گمرکی مصوب 23/4/1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۰۱/۲۳

مصوب ۱۳۶۰/۱۱/۱۸ مجلس شورای اسلامی


ماده واحده – بمنظور رفع اشکالات ناشی از ارزیابی فرش، به گمرک ایران اجازه داده میشود در مورد فرشهای صادراتی بر اساس ضوابط زیر اقدام‌ نماید:

الف – در صورتی که ارزش استنباطی گمرک تا 20 درصد بیشتر از ارزش اظهار شده باشد، از صادرکننده تعهد ارزی معادل ارزش استنباطی اخذ گردد.

ب – در صورتی که ارزش استنباطی گمرک بیش از20% بیشتر از ارزش اظهار شده باشد، به نحو زیر عمل خواهد شد:
 1 – از صادرکننده تعهد ارزی معادل ارزش استنباطی اخذ خواهد شد.
 2 – صادرکننده مکلف است جریمه‌ای معادل مابه‌التفاوت ارزش اظهار شده و ارزش استنباطی را به خزانه دولت بپردازد.

ج – در مورد فرشهائی که پس از تصویب لایحه شماره 3084 مورخ 25/4/59 شورای انقلاب برای صدور به گمرک تحویل گردیده و ارزش‌ استنباطی آنها 30% بیشتر از ارزش اظهار شده باشد – به شرطی که هنوز حکم قطعی در آن مورد صادر نشده باشد – بر طبق مفاد این قانون رفتار خواهد‌شد.

د – اختلاف بین ارزش استنباطی و ارزش اظهار شده فرش در هیچ موردی مانع از صدور آن نمی‌گردد.

ه – از تاریخ تصویب این قانون، لایحه قانونی اصلاح راجع به الحاق یک تبصره به بند 11 ماده 29 قانون امور گمرکی مصوب 23/4/59 شورای‌انقلاب جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه روز یکشنبه هجدهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و شصت مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید‌ شورای محترم نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی