شماره ۱۷۹۳۹۸/ت۴۶۸۴۴ک – ۱۳۹۱/۹/۱۳
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ ۱۳۹۰/۷/۳ بنا به پیشنهاد شماره ۶۱/۶/۱/۳۴۶۹۹ مورخ ۹ /۳ /۱۳۹۰ وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۱۳) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی – مصوب ۱۳۸۹ – و با رعایت تصویبنامه شماره ۱۶۴۰۸۲ت۳۷۳هـ مورخ ۱۰ /۱۰ /۱۳۸۶ تصویب نمودند:
۱ – در مواردی که طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی انتقال وسیله نقلیه ضرورت داشته باشد، وسیله نقلیه با استفاده از وسایل مطمئنه مذکور در بند (۳) این تصویبنامه به نزدیکترین توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی یا تعمیرگاه انتقال می یابد.
۲- هزینه های حمل و نقل و توقف وسیله نقلیه که طبق تعرفه های موضوع جداول (الف) و (ب) این بند توسط بخش خصوصی وصول می شود حسب مورد به عهده متخلف، مالک، متصرف یا قائم مقام قانونی آنان خواهد بود.
الف – جدول هزینه حمل و نقل وسیله نقلیه:
[اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۱۴]
[اصلاحی ۱۴۰۰/۱۱/۳]
ردیف
|
نوع وسیله نقلیه
|
هزینه حمل و نقل به ازای هر دستگاه (ریال)
|
ملاحظات
|
|
کلانشهرها و مراکز استان ها
|
سایر شهرها
|
|||
۱
|
انواع موتورسیکلت
|
۰۰۰ /۱۲۰
|
۰۰۰ /۱۰۸
|
در معابر برون شهری و بزرگراه های شهری به ازای هر کیلومتر مسافت اضافی بیش از ده کیلومتر برای حمل و نقل هر دستگاه (۵۰۰ /۳) ریال افزایش مییابد.
|
۲
|
وسایل نقلیه سبک از قبیل سواری، وانت و ون که با وانت حمل می شوند.
|
۰۰۰ /۹۰۰
|
۰۰۰ /۸۰۰
|
در معابر برون شهری و بزرگراه های شهری به ازای هر کیلومتر مسافت اضافی بیش از ده کیلومتر برای حمل و نقل هر دستگاه (۵۰۰ /۷) ریال افزایش می یابد.
|
۳
|
وسایل نقلیه سبک از قبیل سواری، وانت و ون که با کامیونت حمل می شوند
|
۰۰۰ /۱۰۰ /۱
|
۰۰۰ /۹۵۰
|
در معابر برون شهری و بزرگراه های شهری به ازای هر کیلومتر مسافت اضافی بیش از ده کیلومتر برای حمل و نقل هر دستگاه (۰۰۰ /۹) ریال افزایش می یابد.
|
۴
|
وسایل نقلیه نیمه سنگین از قبیل مینی بوس و کامیونت
|
۰۰۰ /۳۰۰ /۱
|
۰۰۰ /۲۰۰ /۱
|
الف – هزینه تعیین شده حمل و نقل وسایل نقلیه نیمه سنگین، برای حالت یدک کشی می باشد.
ب – در صورتی که وسیله نقلیه توسط خودروهای موضوع بند (۳) این تصویبنامه حمل شود تعرفه آن (۰۰۰ /۷۰۰ /۱) ریال خواهد بود.
ج – در معابر برون شهری و بزرگراه های شهری به ازای هر کیلومتر مسافت اضافی بیش از ده کیلومتر برای حمل و نقل هر دستگاه (۰۰۰ /۱۰) ریال افازیش می یابد.
|
۵
|
وسایل نقلیه سنگین از قبیل اتوبوس و کامیون
|
۰۰۰ /۸۰۰ /۱
|
۰۰۰ /۷۰۰ /۱
|
الف – هزینه تعیین شده حمل و نقل وسایل نقلیه سنگین، برای حالت یدک کشی می باشد.
ب – در صورتی که وسیله نقلیه توسط خودروهای موضوع بند (۳) این تصویبنامه حمل شود تعرفه حمل آن (۰۰۰ /۰۰۰ /۲) ریال خواهد بود.
ج – در معابر برون شهری و بزرگراه های شهری به ازای هر کیلومتر مسافت اضافی بیش از ده کیلومتر برای حمل و نقل هر دستگاه (۰۰۰ /۱۵) ریال افزایش می یابد.
|
ب) جدول تعرفه توقف وسیله نقلیه در توقفگاه در هر شبانه روز:
(مبالغ به ریال)
[اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۱۴]
[اصلاحی ۱۴۰۰/۱۱/۳]
ردیف
|
نوع وسیله نقلیه
|
توقفگاه درجه (۱)
|
توقفگاه درجه (۲)
|
توقفگاه درجه (۳)
|
|||
کلانشهرها و مراکز استانها
|
سایر شهرها
|
کلانشهرها و مراکز استانها
|
سایر شهرها
|
کلانشهرها و مراکز استانها
|
سایر شهرها
|
||
۱
|
انواع موتور سیکلت
|
۰۰۰ /۱۵
|
۰۰۰ /۱۰
|
۰۰۰ /۱۰
|
۵۰۰ /۶
|
۵۰۰ /۶
|
۰۰۰ /۴
|
۲
|
وسایل نقلیه سبک از قبیل سواری و وانت و ون
|
۰۰۰ /۸۰
|
۰۰۰ /۵۵
|
۰۰۰ /۵۵
|
۰۰۰ /۴۰
|
۰۰۰ /۲۷
|
۰۰۰ /۲۰
|
۳
|
وسایل نقلیه نیمه سنگین از قبیل مینی بوس و کامیونت
|
۰۰۰ /۹۵
|
۰۰۰ /۶۵
|
۰۰۰ /۶۵
|
۰۰۰ /۵۰
|
۰۰۰ /۴۰
|
۰۰۰ /۳۰
|
۴
|
وسایل نقلیه سنگین از قبیل اتوبوس و کامیون
|
۰۰۰ /۱۴۰
|
۰۰۰ /۱۱۰
|
۰۰۰ /۱۱۰
|
۰۰۰ /۹۰
|
۰۰۰ /۹۰
|
۰۰۰ /۶۰
|
۳ – خودرو های ویژه حمل و جابجایی وسایل نقلیه موضوع این تصویبنامه باید مجهز به امکانات و تجهیزات ایمنی متناسب با نوع وسیله نقلیه حمل شونده باشد، به نحوی که به هنگام حمل، وسیله نقلیه حمل شونده از محل توقف تا توقفگاه بدون قرار داشتن و یا کشیده شدن چرخ ها بر روی زمین انتقال یابد.
تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۱۴]
وزارت کشور موظف است با همکاری نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی، ضوابط مربوط به انواع وسایل نقلیه مطمئنه و تجهیزات مربوط برای حمل وسایل نقلیه توقیفی را برحسب حوزه های شهری و برون شهری تهیه و ابلاغ نماید. نظارت بر شرایط فنی و عملکرد این نوع وسایل نقلیه برعهده نیروی انتظامی می باشد.
تبصره ۲- [الحاقی ۱۳۹۴/۴/۱۴]
حمل و جابجایی وسایل نقلیه موضوع ردیف های (۱) و (۲) جدول “الف” به جز با خودرو های ویژه موضوع این بند ممنوع است.
۴ – توقفگاههای درجه (۱) باید شبانه روزی، کاملأ سقف، کف سازی شده، محصور، دارای نگهبان دایمی و سامانه ثبت ورود و خروج، نورپردازی مناسب، خط کشی متناسب با نوع وسیله نقلیه و دوربین مدار بسته باشند.
۵ – توقفگاههایی که روباز یا نیمه مسقف و دارای سایر شرایط توقفگاههای درجه (۱) باشند، توقفگاه درجه (۲) محسوب می شوند.
۶ – توقفگاههایی که صرفاً دارای محوطه محصور و نگهبان دائمی باشند، توقفگاه درجه (۳) محسوب می شوند.
۷- [اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۱۴]
فهرست توقفگاه های بخش خصوصی دارای مجوز فعالیت در شهرها و خارج شهرها که دارای شرایط نگهداری خودروهای توقیفی هستند در محدود هر استان به پیشنهاد نیروی انتظامی استان و درجه بندی آنها به پیشنهاد معاونت عمرانی استانداری هر استان و تصویب شورای هماهنگی ترافیک استان ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه تعیین می گردد. در شهر تهران این موضوع به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران می رسد.
۸ – مسئولان توقفگاهها مکلفند درجه توقفگاه و نرخهای مصوب را در معرض دید مراجعه کنندگان قرار دهند.
۹- [اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۱۴]
راهنمایی و رانندگی موظف است در صورت انتقال خودرو به توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی یا تعمیرگاه، به نحو مقتضی مراتب را از طریق سامانه های اطلاع رسانی در اسرع وقت اطلاع رسانی نماید.
۱۰- [اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۱۴]
در اجرای ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که توقف وسایل نقلیه در توقفگاهها به موجب احکام یا دستور مقامات قضایی یا امنیتی نباشد، مالک یا قائم مقام قانونی آنها موظفند ظرف یک ماه از تاریخ توقف و اطلاع نسبت به ترخیص و تعیین تکلیف وسیله نقلیه متوقف با پرداخت هزینه های متعلقه و ارائه برگ ترخیص از راهنمایی و رانندگی مربوط اقدام نماید، در غیر این صورت، متصدیان حمل و نگهداری می توانند جهت تعیین تکلیف و وصول هزینه های مربوط به مراجع قضایی مراجعه نمایند.
۱۱ – حمل و نقل وسایل نقلیه از محل توقف به توقفگاهها یا مقرهای انتظامی فقط با حضور و دستور مأموران راهنمایی و رانندگی، با تنظیم صورتجلسه در سه نسخه متضمن نوع، مشخصات ظاهری و تجهیزات جانبی، ثبت کیلومتر شماره و پلاک وسیله نقلیه حمل شونده، زمان، محل و نوع تخلف، نام راننده و مشخصات وسیله نقلیه حمل کننده و مؤسسه مربوط خواهد بود که یک نسخه در سوابق راهنمایی و رانندگی محل و دو نسخه دیگر مربوط به حمل کننده و مسئول توقفگاه می باشد.
۱۲-
[اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۱۴]
[اصلاحی ۱۳۹۴/۶/۸]
در هنگام تحویل وسیله نقلیه به مالک یا قائم مقام قانونی وی تطبیق وسیله با صورتجلسه تنظیم شده الزامی است و در صورت وجود اختلاف مؤسسه مربوط پاسخگو خواهد بود. راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مسئول نظارت بر حسن اجرای این بند می باشد.
چنانچه در حمل و نقل یا در مدت نگهداری در توقفگاه به وسیله نقلیه آسیب وارد شود خسارت مربوط حسب مورد توسط حمل کننده یا نگهدارنده جبران می گردد.
۱۳-
[اصلاحی ۱۳۹۴/۶/۸]
[اصلاحی ۱۳۹۵/۶/۲۱]
در کلیه موارد اگر قبل از حمل یا در حین حمل خودرو، مالک آن مراجعه و تقاضای تحویل خودرو را بنماید، مأموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را مطابق صورتجلسه مربوط به وی تحویل نمایند.
۱۴ – حمل و جابجایی وسایل نقلیه بدون دستور و حضور و نظارت مأموران راهنمایی و رانندگی به هر شکل ممنوع است.
این تصویبنامه در تاریخ ۱۱ /۹ /۱۳۹۱ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
محمدرضا رحیمی
معاون اول رییس جمهور