آیین‌نامه استخدامی شهرداری پایتخت [مصوب ۱۳۵۵]

تاریخ تصویب: ۱۳۵۵/۰۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۵۵/۰۳/۱۲

[به موجب ماده ۹۰ اصلاحی ‌آیین‌نامه استخدامی شهرداری، مصوب ۱۳۵۸ لغو شده است.]

 

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۵۳۵/۲/۲۷ بنا به پیشنهاد شماره 31/34931/22441 مورخ 17/10/2534 وزارت کشور و موافقتنامه شماره 1011/4 مورخ 27/5/2534 سازمان امور اداری و استخدامی کشور باستناد ماده 58 اصلاحی قانون شهرداری و تبصره 38 قانون بودجه اصلاحی سال 2532 کل کشور آئین‌نامه استخدامی شهرداری پایتخت را که از اول سال 2535 اجرا میشود به شرح زیر تصویب نمودند:

فصل اول ـ کلیات

ماده 1 ـ شهرداری پایتخت و کلیه مؤسسات تابع آن از لحاظ استخدامی مشمول مقررات این آئیننامه خواهند بود.

تبصره ـ مؤسسات تابع شهرداری پایتخت از نظر این آئین‌نامه مؤسساتی هستند که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی باشند و بیش از پنجاه درصد سرمایه یا منابع بودجه آنها از منابع شهرداری پایتخت تأمین شده باشد ـ در هر مورد که در این آئین‌نامه شهرداری گفته شده باشد منظور شهرداری پایتخت مؤسسات تابع آنست.

ماده 2 ـ مستخدمی شهرداری به سه نوع تقسیم میشود:

الف ـ مستخدمین ثابت که برای تصدیق پست ثابت سازمانی استخدام شده باشد.

ب ـ مستخدم موقت که بموجب قرار دادی برای مدت معین و کار مشخص به خدمت شهرداری درآید مقررات استخدامی این قبیل مستخدمین با پیشنهاد شهرداری و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور بتصویب انجمن شهر خواهد رسید.

پ ـ مستخدمین رسمی که مشمول مقررات مربوط قانون استخدام کشوری است. تبصره ـ کارگردان شهرداری مشمول قانون کار میباشند. تشخیص مشاغل کارگری در شهرداری به پیشنهاد شهرداری و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور میباشد.

ماده 3 ـ مستخدمین ثابت شهرداری مشمول مقررات این آئین‌نامه خواهند بود.

ماده 4 ـ تشکیلات شهرداری با رعایت تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری و ماده 54 اصلاحی قانون شهرداری بتصویب انجمن شهر میرسد.

ماده 5 ـ انتصاب مستخدمین موقت به پستهای ثابت سازمانی ممنوع است ولی در صورتی که برای تصدیق برخی از پستهای ثابت سازمانی تخصصی نتوان از مستخدمین ثابت استفاده کرد شهرداری میتواند با تصویب شورای اداری شهرداری از مستخدمین موقت برای تصدیق پستهای مذکور استفاده کند.

ماده 6 ـ استخدام اتباع بیگانه در شهرداری با رعایت قوانین و مقررات مربوط به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بعمل خواهد آمد.

فصل دوم ـ ورود به خدمت و انتصاب

ماده 7 ـ داوطلبان استخدام برای تصدیق مشاغل ثابت شهرداری باید دارای شرایط زیر باشند:

الف ـ سن کمتر از 18 و بیشتر از 40 سال تمام نباشد.

ب ـ تابعیت ایران.

پ ـ انجام خدمت زیر پرچم یا معافیت قانونی در صورت مشمول بودن.

ت ـ نداشتن محکومیت به فساد عقیده و معتاد نبودن به استعمال افیون.

ث ـ نداشتن محکومیت کیفری که مستلزم محرومیت از خدمت دولت باشد.

ج ـ داشتن توانائی انجام کاری برای آن استخدام میشود.

تبصره 1 ـ شهرداری میتواند برای مشاغل تخصصی که فهرست آنها از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام میشود داوطلبان را تا سن 45 سالگی تمام استخدام نماید.

تبصره 2 ـ افرادی که مجدداً بخدمت ثابت شهرداری در میآیند مشمول محدودیت حداکثر سن مذکور در بند‌الف این ماده نخواهد بود مشروط بر اینکه سن آنها پس از کسر مدت خدمت ثابت آنها در شهرداری از سنین مقرر در فوق حسب مورد تجاوز نکند.

ماده 8 ـ استخدام برای تصدیق مشاغل ثابت از طریق امتحان و مسابقه بعمل میآید.

تبصره ـ شهرداری میتواند در مورد مشاغل تخصصی که فهرست آنها به تصویب انجمن شهر میرسد بامتحان اکتفا نماید.

ماده 9 ـ داوطلبانی که در مسابقه و یا امتحان ورودی پذیرفته شده اند یک دوره آزمایشی را طی خواهند کرد که حداقل آن سه ماه و حداکثر دو سال خواهد بود. هر گاه وضع خدمت و رفتار آنان در دوره آزمایشی رضایت بخش باشد حکم استخدامی قطعی آنان بعنوان مستخدم ثابت صادر خواهد شد و در این صورت مدت خدمت آزمایشی جزء سابقه خدمت ثابت آنان محسوب میشود و افرادی که در دوره آزمایشی صالح برای ابقاء در خدمت مورد نظر تشخیص داده نشوند بخدمت آزمایشی آنان خاتمه داده میشود.

تبصره 1 ـ به افرادی که بخدمت آزمایشی آنان خاتمه داده میشود حقوق و مزایای مرخصی استحقاقی استفاده نشده پرداخت خواهد شد.

تبصره 2 ـ شهرداری میتواند افرادی را که مجدداً به خدمت ثابت می پذیرد از طی دوره آزمایشی معاف نماید.

ماده 10 ـ شهرداری موظف است در فواصل معین شایستگی و استعداد مستخدمین خود را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را در پرونده استخدامی مستخدم منعکس سازد. این سنجش بنحوی صورت خواهد گرقت که موجب ارشاد و معرف استحقاق مستخدم برای ارتقاء مرتبه یا تغییر شغل و یا لزوم گذرانیدن دوره کارآموزی جدید باشد.

فصل سوم ـ حقوق و مزایا

ماده 11 ـ مشاغل ثابت شهرداری بر اساس اهمیت وظایف و مسئولیتها و شرایط احراز ارزیابی و طبقه بندی میشود و با نظر شورای اداری شهرداری و تأیید سازمان امور ادرای و استخدامی کشور و تصویب انجمن شهر بیکی از مرتبه‌های موضوع ماده 14 تخصص داده میشود.

تبصره ـ هر گونه تغییر در طرح ظبقه بندی مشاغل شهرداری با پیشنهاد شورای اداری شهرداری و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب انجمن شهر خواهد بود.

ماده 12 ـ ارجاع پست ثابت در شهرداری بکسی که حائز شرایط تصدی آن طبق شرح شغل مربوط نباشد ممنوع است.

تبصره ـ در صورتی که برای تصدی پست ثابت در شهرداری مستخدم واجد شرایط وجود نداشته باشد میتوان مستخدمین مادون در همان رسته را بعنوان کفیل به تصدی پست مزبور منصوب نمود. اجرای این ماده در مورد مستخدمینی که فاقد شرط تحصیلی پست مورد نظر میباشد تا یک مرتبه بالاتر مجاز است و در مورد کسانی که شرط تحصیلی پست مورد نظر را داتشته باشند تا سه مرتبه بالاتر ممکن خواهد بود.

تبصره ـ در موارد فوق مستخدم حقوق مرتبه و پایه خود را دریافت میکند و از فوق‌العاده شغل پست جدید استفاده خواهد کرد.

ماده 13 ـ کلیه مستخدمین ثابت شهرداری مشمول طرح طبقه بندی مشاغل میباشند.

ماده 14 ـ جدول یا جداول حقوق مستخدمین ثابت شهرداری پس موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تأیید شورای حقوق و دستمزد بتصویب انجمن شهر خواهد رسید جدول یا جداول حقوق بر مبنای عدد صد (100) تنظیم و حد اکثر آن از 900 تجاوز نخواهد کرد.

ماده 15 ـ حداکثر ضریب ریالی جدول یا جداول حقوق مستخدمین ثابت معادل ضریب ریالی جداول حقوق مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری و تغییرات و اصلاحات بعدی آن با تصویب انجمن شهر تعیین میگردد.

ماده 16 ـ در صورتی که حقوق دریافتی مستخدم بابت حقوق مرتبه و پایه در تاریخ اجرای این آئین‌نامه بیش از مبلغی باشد که بر اساس جدول موضوع ماده 14 به او تعلق میگیرد ما به‌التفاوت بعنوان فوق‌العاده تطبیق به او پرداخت میگردد و هر گونه افزایش حقوق او از بابت ترفیع و ارتقاء بعدی از فوق‌العاده تطبیق وی کسر میشود.

تبصره ـ هر گاه جدول یا جداول حقوق تغییر نماید و این امر باعث گردد که حقوق دریافتی مستخدم در تاریخ اجرای جدول یا جداول قبلی بیش از حقوقی باشد که بر اساس جدول یا جداول جدید به او تعلق میگیرد این ما به‌التفاوت نیز بعنوان فوق‌العاده تطبیق به او پرداخت میشود و مشمول حکم این ماده خواهد بود.

ماده 17 ـ حقوق و مزایای کسانی که بسمت معون شهرداری پایتخت منصوب میشود معادل حقوق و مزایای معاون وزارتخانه خواهد بود و هر گاه از بین مستخدمین ثابت شهرداری انتخاب شوند میزان حقوق بازنشستگی و وظیفه آنان در صورتی که دو سال تصدی مقام مربوط را داشته باشند معادل حقوق بازنشستگی و وظیفه معاون وزارتخانه خواهد بود.

ماده 18 ـ داوطلبان استخدام برای پستهای ثابت باستناد شغلی که برای آن استخدام میشوند در پایه یک مرتبه مربوط وارد خدمت میشوند و میتوانند با رعایت شرایط مقرر در این آئین‌نامه تا آخر پایان همان مرتبه ترفیع یابند.

ماده 19 ـ حقوق دوره آزمایشی برابر حقوق اولین پایه مرتبه مربوط خواهد بود.

تبصره ـ فوق‌العاده‌ها و هزینه‌های مستخدم آزمایشی مطابق فوق‌العاده‌ها و هزینه‌های مستخدم ثابت تعیین و پرداخت خواهد شد.

ماده 20 ـ مستخدمین ثابت شهرداری در صورت وجود شرایط زیر استحاق ترفیع در مراتبه ای که خدمت میکنند خواهند داشت:

الف ـ ابراز لیاقت و کاردانی.

ب ـ توقف حداقل دو سال در پایه مادون.

ماده 21 ـ اعطای ترفیع به به مستخدمین ثابت شهرداری طبق ضوابط مورد عمل درباره مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.

ماده 22 ـ تغییر مرتبه مستخدمین ثابت در شهرداری پایتخت با رعایت شرایط زیر امکان پذیر است:

الف ـ در مرتبه جدید پست سازمانی بدون متصدی وجود داشته باشد یا بر اساس طرح طبق بندی مشاغل به سبب احراز شرایط تجربی و یا تحصیلی مقرر در طرح مزبور در طبقه شغلی که مرتبه آن بالاتر است قرار گیرد.

ب ـ مستخدم واجد شرایط لازم برای تصدی شغل مرتبه جدید باشد. پ ـ از عهده امتحان مقرر برآید.

تبصره ـ مستخدمی که یک مرتبه ارتقاء مییابد در پایه ای از مرتبه جدید قرار خواهد گرفت که حقوق آن پایه با تقریب اضافی به حقوق دو پایه بالاتر از حقوق پایه ایکه مستخدم در مرتبه قبلی دارا بوده است نزدیکتر باشد و در صورتی که ارتقاء بیشتر از یک مرتبه باشد به ازاء هر مرتبه اضافی یک پایه دیگر در مرتبه قبلی به مستخدم اعطاء میشود و حقوق آن پایه با تقریب اضافی مبنای تعیین پایه مستخدم در مرتبه جدید قرار خواهد گرفت در مواردی که در مرتبه قبلی اعطای کلیه پایه‌های فوق امکان پذیر نباشد ابتدا پایه مستخدم در مرتبه جدید با تقریب اضافی نسبت به حقوق آخرین پایه مرتبه قبلی تعیین میگردد و سپس به تعداد پایه‌های باقیمانده در مرتبه جدید به وی پایه اعطاء میشود و در هیچیک از موارد فوق پایه مستخدم در مرتبه جدید از پایه او در مرتبه قبلی بالاتر نخواهد بود

ماده 23 ـ ورود بخدمت در مشاغل تخصیص یافته به مرتبه 13 و بالاتر و ارتقاء باین مراتب با داشتن شرایط مقرر منوط به تصویب انجمن شهر خواهد بود.

ماده 24 ـ در صورت ضرورت و با رضایت مستخدم میتوان پستی در مرتبه پائین تر به او ارجاع کرد در اینصورت مستخدم در پایه ای از مرتبه جدید قرار میگیرد که با تقریب نقصانی به حقوق پایه ایکه مستخدم در مرتبه قبلی دارا بوده است نزدیکتر باشد و تفاوت حقوق پایه مرتبه قبلی با پایه مرتبه جدید را دریافت خواهد کرد و در تعیین حقوق آمادگی به خدمت او مبنای محاسبه قرار میگیرد در غیر اینصورت مستخدم آماده بخدمت خواهد شد. ارتقاء مرتبه جدید مستخدمی که بترتیب فوق در مرتبه پائین تر محسوب میشود تا بالاترین مرتبه ای که قبلا دارا بوده است بدون گذرانیدن امتحان مقرر در بند پ ماده 22 با داشتن سایر شرایط مجاز است در این صورت در پایه ای از مرتبه بالاتر قرار میگیرد که حقوق آن با تقریب اضافی با مجموع حقوق پایه ایکه در مرتبه پائین تر داشته و تفاوت حقوق مذکور در فوق نزدیکتر است. و در صورتی که حقوق اخرین پایه مرتبه جدید نیز از مجموع مذکور کمتر باشد تفاوت جدید به او پرداخت خواهد شد. هر نوع افزایش حقوق ناشی از ترفیع پایه اینگونه مستخدمین بابت تفاوتهای مذکور در فوق محسوب خواهد شد.

ماده 25 ـ مستخدمین شهرداری که در دوران خدمت به معاونت شهرداری پایتخت منصوب شده یا بشوند در صورتی که بشغل دیگری که حقوق کمتری بآن تعلق میگیرد منصوب گردند در صورت توقف حداقل دو سال در سمت معاونت شهرداری پایتخت حقوق مقام معاونت کماکان به آن پرداخت خواهد شد و در تعیین حقوق آمادگی بخدمت آنان مبنای محاسبه قرار میگیرد.

ماده 26 ـ برقراری فوق‌العاده روزانه ـ اضافه کار ـ کسر صندوق و تضمین و همچنین هزینه‌های ایاب و ذهاب به مستخدمین شهرداری پایتخت بر اساس مقررات مورد عمل مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.

ماده 27 ـ در صورتی که نوع کار و وظایف و مسئولیتهای مشاغل شهرداری و همچنین شرایط بازار کار اقتضا نماید که مبلغی علاوه بر حقوق به متصدیان مشاغل مذکور پرداخت شود این مبلغ بعنوان فوق‌العاده شغل بآنان پرداخت خواهد شد. فوق‌العاده شغل متصدیان مشاغل شهرداری با در نظر گزفتن حقوق و مزایای مشاغل مشابه در بخشهای دولتی و وابسته به دولت بر اساس پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای حقوق و دستمزد تعیین و برقرار میگردد.

تبصره 1 ـ هر گاه بعد از برقراری فوق‌العاده شغل میزان مزایائی که به مستخدم بابت فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده سختی کار و اضافه کار بطور مستمر دریافت میدارد بیش از میزان فوق‌العاده شغل مذکور در این آئین‌نامه باشد ـ مابه‌التفاوت تا زمانیکه متصدی شغل مربوط باشد به او پرداخت خواهد شد.

تبصره 2 ـ هر گاه مبلغ فوق‌العاده شغل مستخدمی که از فوق‌العاده تطبیق حقوق استفاده میکند از مجموع فوق‌العاده‌هائی که تحت عنوان فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده سختی کار و اضافه کار بطور مستمر در تاریخ برقراری فوق‌العاده شغل دریافت میدارد بیشتر باشد فوق‌العاده تطبیق وی از مابه‌التفاوت مذکور کسر خواهد شد.

ماده 28 ـ شهرداری میتواند در صورت وجود اعتبار به‌هر یک از مستخدمین شاغل حداکثر معادل یکماه حقوق و فوق‌العاده شغل در پایان هر سال بعنوان پاداش بتناسب مدتی که در آن سال خدمت کرده اند پرداخت نماید. ولی در مورد مستخدمی که خدمات برجسته انجام داده باشد پرداخت پاداش تا دو برابر حقوق و فوق‌العاده شغل با تصویب انجمن شهر و تأیید شورای حقوق و دستمزد مجاز خواهد بود.

فصل چهارم ـ آموزش

ماده 29 ـ مستخدمین شهرداری دوره آزمایش تحت نظر واحد آموزشی شهرداری خدمت خواهند کرد.

ماده 30 ـ واحد آموزشی مکلف است برنامه‌های کارآموزی که شاغل آشنائی با مقررات و وظایف شهرداری و مؤسسات تابعه و محیط کار و شغل مورد نظر برای داوطلبان خدمت می باشد ـ جهت ایشان طرح و تنظیم و اجراء نماید.

ماده 31 ـ شهرداری بمنظور بالا بردن سطح معلولمات تخصصی و حرفه ای مستخدمین خود به تشکیل دوره‌های آموزشی ضمن خدمت متناسب با احتیاجات خویش اقدام مینماید. تبصره ـ آموزش خارج از کشور مستخدمین شهرداری و مؤسسات تابعه مشمول مقررات آئین‌نامه بورسهای آموزشی خارج از کشور مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری است.

ماده 32 ـ شهرداری پایتخت همه ساله در بودجه تنظیمی اعتبار لازم برای آموزش کارکنان خود را منظور مینماید.

فصل پنجم ـ رفاه

ماده 33 ـ مستخدمین شهرداری سالی یکماه به تناسب مدت خدمت حق مرخصی با استفاده از حقوق فوق‌العاده شغل یا مزایای مستمر و فوق‌العاده تضمین را خواهد داشت.

ماده 34 ـ مستخدمین شهرداری در صورت ابتلا به بیماریهائی که مانع از انجام خدمت باشد از مرخصی استعلاجی استفاده خواهند نمود.

تبصره ـ جز در مواردی که در بیماریهای صعب‌العلاج حداکثر استفاده از مرخصی استعلاجی چهادره ماه در سال خواهد بود.

ماده 35 ـ مستخدم میتواند با موافقت شهرداری از مرخصی بدون حقوق استفاده کند.

تبصره 1 ـ حداکثر مدتی که مستخدم شهرداری در طول خدمت خود میتواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند سه سال خواهد بود ولی برای ادامه تحصیلات عالی تخصصی در رشته مربوط به شغل مستخدم حداکثر این مرخصی با تصویب انجمن شهر تا دو سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.

تبصره 2 ـ مدت مرخصی بدون حقوق جزء سابقه خدمت مستخدم محسوب نمیشود. حفظ پست ثابت سازمانی مستخدمی که از مرخصی بدون حقوق استفاده میکند بیش ار 4 ماه‌الزامی نیست و در صورتی که پس از پایان مرخصی بدون حقوق بیش از 4 ماه پستی برای ارجاع به مستخدم مذکور موجود نباشد شهرداری میتواند او را آماده بخدمت کند.

ماده 36 ـ استفاده از مرخصی‌های موضوع این فصل بر اساس آئین‌نامه مورد عمل درباره مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.

ماده 37 ـ شهرداری موظف است بطرق مقتضی در تأمین شرایط بهداشتی ایمنی و ایجاد محیط مناسب کار و همچنین کمک به امور تعاونی و رفاه مستخدمین خود اقدام لازم را بعمل آورده نحوه اجرای مفاد این ماده بموجب طرحی خواهد بود که پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور بتصویب انجمن شهر یا مراجع مربوط در مؤسسات تابع میرسد.

ماده 38 ـ در صورتی که مستخدمی فوت شود و استحقاق مرخصی داشته باشد حداکثر 4 ماه حقوق و فوق‌العاده شغل یا مزایای مستمر او بابت مرخصی استحقاقی به وراث قانونی وی پرداخت میشود.

فصل ششم ـ مقررات بازنشستگی

ماده 39 ـ مستخدمین ثابت شهرداری کماکان تابع مقررات بازنشستگی و وظیفه مصوب 5/4/2353 هیئت وزیران میباشند.

تبصره – در صورتی که ضریب ریالی جدول حقوق موضوع ماده 15 تغییر نماید این تغییر با تصویب انجمن شهر کارمندان بازنشسته و وظیفه بگیران نیز خواهد بود.

ماده 40 ـ در مواردی که شهرداری از خدمت هر یک از مستخدمین بابت بی نیاز باشد و مستخدم حداقل بیست سال سابقه خدمت داشته باشد میتواند با تأیید هیئت سه نفری مرکب از یک نفر از معاونان شهرداری پایتخت و یکی از مدیران شهرداری پایتخت و مسئول کارگزینی مستخدم مذکور را بازنشسته کند. اینگونه مستخدمین در صورتی که کمتر از بیست سال سابقه پرداخت کسور بازنشستگی داشته باشند کسور بازنشستگی کسر این مدت را به صندوق بازنشستگی و وظیفه شهرداری پرداخت خواهد نمود بمدت خدمت این قبیل مستخدمین در احتساب حقوق بازنشستگی آنان حداکثر ده سال سابقه خدمت بدون پرداخت کسور بازنشستگی افزوده میشود و خدمت زائد بر 40 سال قابل احتساب نخواهد بود و در تعیین حقوق بازنشستگی آنان متوسط حقوق و فوق‌العاده شغل یا مزایای مستمر یکسال آخر خدمت ایشان طبق مقررات این آئین‌نامه ملاک محاسبه قرار میگیرد.

فصل هفتم ـ در مقررات مختلف

ماده 41 ـ بمنظور حسن اجرای این آئین‌نامه شورائی بنام شورای اداری شهرداری تشکیل میشود.

ماده 42 ـ شورای اداری شهرداری مرکب خواهد بود از:

1 ـ یکی از معاونان شهرداری پایتخت که سمت ریاست آن را خواهد داشت.

2 – مدیر امور اداری شهرداری پایتخت.

3 ـ مدیر امور مالی شهرداری پایتخت.

4 ـ دو نفر از کارشناسان اداری و استخدامی عالی مرتبه شهرداری با انتخاب شهردار.

ماده 43 ـ وظائف شورای اداری بقرار زیر است:

1 ـ رسیدگی و تأیید طرح طبق بندی و ارزیابی مشاغل.

2 ـ اظهار نظر نسبت به تخصص مشاغل بمراتب.

3 ـ اظهار نظر نسبت به دستور‌العملهای اجرائی این آئین‌نامه.

4 ـ بررسی سازمان تفصیلی شهرداری پایتخت و مؤسسات تابعه.

5 ـ رسیدگی به شکایات استخدامی مستخدمی شهرداری در مورد تضییع حقوق استخدامی آنها رأی صادره در صورتی که بنفع مستخدم باشد قطعی و لازم‌الاجرا خواهد بود و هر گاه بزیان مستخدم باشد مستخدم میتواند ظرف ده روز از تاریخ رأی بدیوانعالی کشور شکایت کند.

6 ـ اظهار نظر نسبت به کلیه مسائلی که شهردار ارجاع میکند.

7 ـ گزارش سالانه عملیات شورا به شهردار.

ماده 44 ـ انواع مجازاتهای اداری و ترتیب رسیدگی به تخلفات و تقصیرات اداری و مستخدمین شهرداری پایتخت همان است که در مورد مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری اعمال میشود و در اینمورد شهردار با رئیس مؤسسه تابع دارای همان اختیاراتی است کا در مقررات مذکر به رئیس مؤسسه دولتی تفویض شده است.

ماده 45 ـ مستخدمی که برای خدمت نظام وظیفه ـ خدمت وی در شهرداری موقتاً قطع میشود هر گاه ظرف دو ماه پس از پایان خدمت نظام خود را جهت خدمت در شهرداری معرفی نماید مجدداً بکار گمارده خواهد شد ولی اگر پستی برای او خالی نبوده آماده بخدمت محسوب میشود.

ماده 46 ـ مستخدمین شهرداری میتوانند از خدمت شهرداری استعفا کنند مشروط باینکه تصمیم خود را دو ماه فبل از استعفا از طریق واحد متبوع به اطلاع شهرداری برسانند ـ مادام که موافقت شهرداری با استعفا به مستخدم ابلاغ نشده او در قبال وظائفی که عهده دار است مسئول شناخته میشود.

ماده 47 ـ در صورتی که مستخدم بدون اطلاع و عذرموجه ترک خدمت کند ـ پس از نقضای دو ماه از همان تاریخ که ترک خدمت کرده از خدمت اخراج میشود مگر اینکه شرایط بازنشسته شدن را بر اساس مقررات مربوط داشته باشد که در این صورت بازنشسته میشود.

ماده 48 ـ در صورتی که پست سازمانی مستخدم حذف شود و پست دیگری متناسب با شرایط او برای ارجاع به وی موجود نباشد مستخدم آماده بخدمت میشود.

ماده 49 ـ حقوق دوران آمادگی بخدمت بترتیب زیر تعیین میشود:

الف ـ 6 ماه تمام از آخرین حقوق زمان اشتغال استفاده خواهد کرد.

ب ـ از ماه‌ هفتم تا پایان ماه بیست و چهارم نصف آخرین حقوق زمان اشتغال را دریافت خواهد داشت.

ماده 50 ـ شهردار مکلف است در صورتی که نتواند در مدت 2 سال دوره آمادگی بخدمت شغلی به مستخدم آماده بخدمت ارجاع کند یا امکان انتقال وی بسایر شهرداریها فراهم نشود اگر مستخدم شرایط بازنشسته شدن با دریافت حقوق بازنشستگی را طبق مقررات مربوط دارا باشد او را بازنشسته کند در غیر این صورت چنین مستخدمی از خدمت معاف خواهد شد به مستخدمی که از خدمت معاف میشود مبلغی معادل یک ماه آخرین حقوق ماهانه زمان اشتغال در ازاء هر یک سال خدمت در شهرداری بعلاوه حقوق و فوق‌العاده شغل مرخصی استحقاقی استفاده نشده بر مبنای دریافتی قبل از آمادگی بخدمت پرداخت خواهد شد در احتساب سالهای خدمت موضوع این ماده کسر یکسال خدمت یکسال تمام محاسبه خواهد شد.

تبصره ـ در صورتی که سابقه خدمت مستخدم موضوع این ماده در شهرداری کمتر از سه سال باشد سه سال تمام محسوب میشود.

ماده 51 ـ شهرداری پایتخت مکلف است مستخدمی را که طبق قانون معلق شده است در صورت برائت از تاریخ قطعی شدن رأی دادگاه بخدمت ابقاء و کلیه حقوق دورات تعلق را بمأخذ آخرین حقوق زمان اشتغال به او بپردازد و در صورتی که پست سازمانی برای وی خالی نباشد مستخدم آماده بخدمت محسوب خواهد شد.

ماده 52 ـ مستخدمین ثابت شهرداری که به مقاماتی از قبیل نمایندگی مجلسین یا نمایندگی انجمن شهر یا شهردار (غیر از شهردار پایتخت) و یا به تصدی مقامات دولتی موضوع ماده 3 قانون استخدام کشوری ـ انتخاب یا منصوب میشوند تا پایان تصدی مقامات مذکور از شهردار پایتخت هیچگونه حقوق یا مزایائی دریافت نخواهند کرد ولی این مدت جزو سابقه خدمت ایشان محسوب خواهد شد مشروط بر اینکه مستخدم کسور بازنشستگی سهم خود را به مأخذ آخرین حقوق دریافتی از شهرداری به صندوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمین شهرداری بپردازد که در اینصورت شهرداری مکلف است سهم خود را نیز به صندوق بپردازد. تبصره ـ شهرداری مکلف است مستخدمین مذکور را پس از بازگشت بخدمت به پستی منصوب کند ولی در صورتیکه پست سازمانی بلاتصدی برای ارجاع به آنان موجود نباشد آماده بخدمت خواهند شد.

ماده 53 ـ ساعت کار شهرداری از طرف شهردار تعیین و ابلاغ خواهد شد اشتغال مستخدمین شهرداری در غیر از ساعات خدمت در خارج از شهرداری موکول به جلب موافقت شهردار یا رئیس مؤسسه تابعه است.

ماده 54 ـ در صورتی که مستخدم بطرفیت شهرداری و مؤسسات تابعه وکالت یا داوری نماید بخدمت وی در شهرداری خاتمه داده میشود.

ماده 55 ـ شهرداری مکلف است دستور‌العمل‌های اجرائی این آئیننامه را تنظیم و با رعایت مقررات مربوط بمورد اجراء بگذارد.

ماده 56 ـ مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری در شهرداری و مستخدمین سایر مؤسسات که بنا به ضرورت مأمور خدمت در شهرداری و شاغل پست ثابت سازمانی باشند با رعایت مقررات مربوط از لحاظ حقوق و مزایا تابع مفاد این آئین‌نامه خواهد بود.

ماده 57 ـ نسبت به کلیه مواردی که در این آئین‌نامه پیش بینی‌های لازم نشده طبق قانون استخدام کشوری و آئین‌نامه‌های مربوط به آن عمل خواهد شد.

ماده 58 ـ این آئین‌نامه جایگزین آیین‌نامه استخدامی شهرداری پایتخت مصوب 19/9/1345 و اصلاحات بعدی آن میباشد.

اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.

وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ‌ هادی هدایتی