آیین‌نامه استخدامی کارمندان فنی اداره کل راه ‌

تاریخ انتشار: ۱۳۳۷/۰۸/۱۴

فصل اول – نوع کار و طبقه‌بندی مشاغل

ماده اول – کارکنان و کارمندان فنی اداره کل راه از حیث نوع خدمت به پنج دسته تقسیم می‌شوند:
‌الف – مهندسین ماشین – راه و ساختمان.
ب – کمک‌ مهندسین راه و ساختمان و ماشین.
ج – مکانیسین.
‌د – راننده – وسایل راهداری و راه سازی.
هـ – افزارمند یا کارگر متخصص.

تبصره 1 – منظور از مهندسین در این آئین‌نامه کسانی هستند که با داشتن دانشنامه مهندسی از دانشکده فنی تهران و یا یکی از دانشکده‌های خارج‌کشور که ارزش آن بگواهی شورایعالی فرهنگ رسیده باشد وظایف مختلف فنی را در وزارت راه عهده‌دار شوند.

تبصره 2 – منظور از کمک مهندسین یا تکنیسین در این آیین‌نامه کسانی هستند که با داشتن گواهی نامه تخصصی از آموزشگاه اختصاصی وزارت راه‌ و یا آموزشگاههای همپایه که ارزش گواهی نامه آن از طرف وزارت فرهنگ در حدود دیپلم کامل متوسطه فنی شناخته شده باشد. ‌

تبصره 3 – منظور از مکانیسین کسانی هستند که با داشتن تخصص و معلومات کافی در حدود مندرجات فصل هفتم این آیین‌نامه وظایف تعمیر -‌ تعویض قطعات سرویس و سایر کارهائی را که برای آماده نگاهداشتن و بکار بردن ماشینهای سواری – باری – ماشین‌های راهسازی و راهداری لازم است انجام‌دهند.

تبصره 4 – راننده بکسانی اطلاق میشود که علاوه بر داشتن گواهینامه درجه یک یا دو عمومی دارای سابقه عمل کافی بوده و از عهده انجام کار‌آزمایشهای لازم و همچنین وظایفی که در فصل نهم این آیین‌نامه مقرر شده است برآید.

تبصره 5 – کارگر متخصص و افزارمند کسانی هستند که با داشتن نیروی سالم بدنی و تجربه لازم بتوانند وظایفی را که در فصل یازدهم این آئین‌نامه ‌ذکر شده انجام دهند. ‌

تبصره 6 – داوطلبان مشمول بندهای ج – د – هـ علاوه بر دارا بودن شرایط مندرج در این آئین‌نامه باید از عهده آزمایشهای فنی و عملی که بوسیله ‌متخصصین وزارت راه بعمل خواهد آمد برآیند.


فصل دوم – شرایط استخدام

ماده 2 – شرایط کلی استخدام مأمورین فنی وزارت راه موضوع آئین‌نامه خاص بشرح زیر است: ‌
الف – تابعیت ایران.
ب – صحت مزاج و تندرستی و استعداد جسمانی برای کاری که باید انجام دهند (‌طبق گواهینامة اداره کل بهداری وزارت راه).
ج – انجام خدمت زیر پرچم و یا معافیت دائم و یا موقت پنج‌ساله.
‌د – در دست داشتن برگ عدم سوءِ پیشینه.
هـ – نداشتن اعتیادات مضره (‌مواد مخدره و الکل). ‌
و – واجد بودن شرایط علمی و عملی مندرج در بندهای پنجگانة فصل اول و سایر شرایط تفصیلی و اختصاصی که برای هر یک از خدمات‌ پنجگانه در فصول مربوطه ذکر شده است.
‌ز – معرفی ضامن معتبر برای حداقل پنج سال خدمت متوالی در دستگاههای تابعة وزارت راه از طرف داوطلبان مشاغل ردیف ج – د – هـ فصل اول ‌در صورتی که شاغلین مذکور قبل از اختتام پنج سال ترک خدمت نمایند ضامن باید کلیه مخارجی که وزارت راه برای تعلیم و تربیت آنها متحمل شده‌است و میزان آن در ضمانت‌نامه تصریح میشود بپردازد.


فصل سوم – وظایف مهندسین

ماده 3 – وظایف مهندسین ماشین:
1 – خدمت در یکی از قسمتهای تابعه کارگاه مرکزی تهران و یا یکی از کارگاههای استان بعنوان مهندس ساده بمنظور انجام تعمیرات ماشینها و‌یا رسیدگی بتعمیرات انجام شده (‌حداقل مدت خدمت در این مرحله برای ارتقاء بمقام بالاتر دو سال) است.
2 – ریاست کارگاه بخش – سرپرستی اکیپ‌های ساختمانی مکانیزه – معاونت کارگاههای استانها (‌حداقل مدت خدمت در این مرحله سه سال‌است).
3 – ریاست کارگاههای استان – ریاست یکی از قسمتهای تابعة کارگاه مرکزی (‌حداقل مدت خدمت در این مرحله سه سال در شهرستانها و چهار‌سال در تهران).
4 – ریاست ادارات راه شهرستانها – ریاست یکی از قسمتهای تابعه اداره ماشین آلات از قبیل تدارکات – قسمت انبارها – قسمت اموال (‌حداقل ‌مدت خدمت در این مرحله سه سال در شهرستانها و در تهران چهار سال است).
5 – ریاست کارگاه مرکزی تهران (‌حداقل مدت خدمت در این مرحله چهار سال است).
6 – ریاست اداره ماشین آلات.

تبصره – برای ترفیع بمقام بالاتر علاوه بر حداقل مدت خدمت در مقام پائین‌ ابراز لیاقت و شایستگی نیز ضروری است. ‌

ماده 4 – وظایف مشاغل سایر مهندسین در وزارت راه بشرح زیر تعیین میشود:
1 – خدمت در یکی از دوایر فنی ادارات تابعه وزارت راه بعنوان مهندس – نقشه‌کشی – نقشه‌برداری – تهیه اسناد و مشخصات طرحها – پروژه ‌و سایر امور فنی (‌حداقل خدمت در این مرحله دو سال است)
2 – معاونت مهندسین ناظر در کارگاههای راهسازی – سرپرستی اکیپهای تعمیراتی – معاونت دسته‌های نقشه‌برداری – ریاست دوایر فنی ادارات‌ راه استانها (‌حداقل خدمت در این مرحله سه سال است) به استثنای استان مرکز که چهار سال خواهد بود.
3 – نظارت فنی کارگاههای راهسازی – سرپرستی دسته‌های نقشه‌برداری ریاست دوایر فنی ادارات مرکزی کل راه (‌حداقل مدت خدمت در این‌ مرحله در تهران چهار سال است و در شهرستانها سه سال است).
4 – معاونت تعمیراتی یا راهسازی ادارات راه استانها – معاونت حوزه‌های راهسازی – ریاست ادارات راه شهرستانها (‌حداقل خدمت در این‌مرحله در تهران چهار سال و در شهرستانها سه سال است.)
5 – ریاست حوزه‌های راهسازی – ریاست ادارات راه استانها (‌حداقل خدمت در این مرحله چهار سال است).
6 – ریاست ادارات مرکزی کل راه – معاونت کل راه (‌حداقل خدمت در این مرحله برای ارتقاء بمقام بالاتر چهار سال است).
7 – ریاست اداره کل راه.

تبصره – برای ترفیع بمقام بالاتر علاوه بر طی حداقل مدت خدمت در مقام پائین ابراز لیاقت و شایستگی ضروری است.


فصل چهارم – حقوق و مقرری ماهیانه و مزایای مهندسین ‌

ماده 5 – حقوق مهندسین مشمول این آئین‌نامه در بدو ورود بخدمت 12000 ریال تعیین میشود حداقل مدت خدمت و همچنین ترتیب پرداخت اضافه‌ حقوق (‌بمأخذ هر دو سال یکبار) در هر درجه طبق جدول ضمیمه بوده و در هر حال حداکثر حقوق دریافتی در هر درجه نباید از میزان حداقل درجه‌ بالاتر تجاوز نماید. ‌

تبصره – برای استفاده از اضافه حقوق مذکور در جدول بالا علاوه بر مدت خدمت ابراز لیاقت و شایستگی ضروری میباشد. ‌


ماده 6 – مزایای مهندسین:
1 – فوق‌العاده خارج از مرکز مهندسین طبق مقررات عمومی کشور پرداخت خواهد شد.
2 – برای ایام مسافرت مهندسین با وسیله نقلیه دولتی و در صورتی که طبق مقررات مشمول دریافت فوق‌العاده باشند مبالغ زیر پرداخت خواهد شد:
‌برای مهندسین ردیفهای 1 و 2 روزانه 300 ریال.
برای مهندسین ردیفهای 3 و 4 و5 روزانه 350 ریال.
‌برای مهندسین ردیفهای 6 و 7 روزانه 450 ریال.
3 – در صورتی که مدت و نوع مأموریت مستلزم توقف بیش از یکماه در یک محل باشد در این صورت فوق‌العاده مأموریت بطور مقطوع و بشرح زیر پرداخت خواهد شد:
‌برای مهندسین ردیفهای 1 و 2 روزانه 6000 ریال.
‌برای مهندسین ردیفهای 3 و 4 و 5 روزانه 7000 ریال.
‌برای مهندسین ردیفهای 6 و 7 روزانه 8000 ریال.


فصل پنجم – تکنیسین‌ها و کمک مهندسین

ماده 7 – کمک مهندسین در وزارت راه بترتیب بشرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:
1 – خدمت در ادارات راه شهرستانها – عضویت در اکیپ‌ نقشه‌برداری – عضویت دوایر فنی ادارات شهرستانها – عضویت کارگاههای ‌راهسازی – (‌حداقل خدمت در این مرحله در تهران چهار سال و در سایر شهرستانها سه سال است).
2 – معاونت ادارات راه شهرستانها – ریاست اکیپ‌های تعمیراتی و سرپرستی آنها – معاونت اکیپهای نقشه‌برداری – ریاست دوایر فنی ادارات‌ استانها (‌حداقل خدمت در این مرحله در تهران پنجسال و در سایر شهرستانها چهار سال است).
3 – معاونت مهندسین ناظر در کارگاههای راهسازی – ریاست اکیپهای تهیه آمار و اطلاعات – سرپرستی پستهای ترافیک ‌شماری. (‌حداقل خدمت‌در این مرحله در تهران پنجسال و در سایر شهرستانها چهار سال است)
4 – ریاست ادارات راه شهرستانها – معاونت تعمیراتی ادارات راه استانها – نظارت فنی کارگاههای راهسازی – ریاست دوایر فنی ادارات مرکزی. (‌حداقل خدمت در این مرحله در تهران چهار سال و در سایر شهرستانها سه سال است).
5 – ریاست بعضی از ادارات مرکزی کل راه از قبیل امور اداری یا امور آمار و اطلاعات به استثنای ادارات راهسازی – راهداری – اداره فنی – اداره ‌راه استانها.

تبصره – برای ترفیع بمقام بالاتر علاوه بر حداقل خدمت در مقام پایین ابراز لیاقت و شایستگی ضروری است.

ماده 8 – حقوق تکنیسین‌ها و کمک مهندسین مشمول این آئین‌نامه در بدو ورود بخدمت 8000 ریال تعیین میشود. ‌حداقل خدمت و همچنین ترتیب پرداخت اضافه حقوق بمأخذ هر دو سال یکبار در هر درجه طبق جدول ضمیمه بوده و در هر حال حداکثر حقوق‌ دریافتی در هر درجه نباید از میزان حداقل درجه بالاتر تجاوز نماید.

تبصره – برای استفاده از اضافه حقوق مذکور در جدول بالا علاوه بر مدت خدمت ابراز لیاقت و شایستگی ضروری میباشد.

ماده 9 – مزایای کمک‌مهندسین:
1 – فوق‌العاده خارج از مرکز کمک‌ مهندسین طبق مقررات عمومی کشور پرداخت خواهد شد.
2 – برای ایام مسافرت با وسیله نقلیه دولتی در صورتی که مقررات مشمول دریافت فوق‌العاده باشند مبالغ زیر پرداخت خواهد گردید:
‌برای کمک‌مهندسین ردیف 1 و 2 روزانه 250 ریال.
‌برای کمک‌مهندسین ردیف 3 و 4 روزانه 300 ریال.
‌برای کمک‌مهندسین ردیف 5 روزانه 400 ریال.
3 – در صورتی که مدت و نوع مأموریت مستلزم توقف بیش از یک ماه در یک محل باشد در این صورت فوق‌العاده مأموریت بطور مقطوع و بشرح زیر پرداخت خواهد شد:
‌برای کمک‌مهندسین ردیف 1 و 2 روزانه 5000 ریال.
‌برای کمک‌مهندسین ردیف 3 و 4 روزانه 6000 ریال.
‌برای کمک‌مهندسین ردیف 5 روزانه 7000 ریال.


فصل هفتم – مکانیسین‌ها

‌برای وظایف مکانیسین‌ها سه درجه بشرح زیر تعیین میشود:

ماده 10 – تعریف و شرایط مکانیسین درجه سوم: ‌
مکانیسین درجه سه کسی است که بتواند کارهای جاری و دستی مربوط به قسمتهای محرکه – سوخت – روغنکاری و یدکیهای سایر قسمتهای معمولی‌ موتور یک ماشین را انجام دهد.
‌کارهای مزبور شامل تعمیرات معمولی ماشین بوده و همچنین مسئولیت تهیه و تنظیم کارتهای تعمیرات و سرویس و روغنکاری و نظافت کاری مرتب‌ ماشینها طبق برنامه‌هائی که از طرف کارگاه تهیه و دستور داده میشود بعهده مکانیسین درجه سوم می‌باشد. ضمناً مکانیسین موظف است سایر‌ وظایفی که از طرف سرمکانیسین به او محول میگردد را انجام دهد.
‌شرایط و اطلاعات لازم برای مکانیسین درجه سه. ‌
مکانیسین درجه سوم باید دارای اطلاعات زیر باشد:
1 – اطلاعات عملی از قطعات ساده ماشین – داشتن مهارت کافی در گریس‌ کاری و تعویض طایر و یا سایر قطعات معمولی ماشین.
2 – اطلاعات لازم از قطعات جرثقیل – بیل مکانیک و آشنائی کامل بسرویس و طرز استفاده از ماشین ها.
3 – استعداد لازم برای اجرای دستورهای فنی که شفاهاً یا کتباً از طرف سرمکانیسین داده می‌شود.
4 – داشتن تجربه و اطلاعات کافی و عمومی از طرز کار و وظایف افرادی که در یک تعمیرگاه بزرگ کار می‌کنند.
5 – داشتن سواد فارسی در حدود خواندن و نوشتن. ‌

ماده 11 – تعریف و شرائط مکانیسین درجه دوم. ‌
مکانیسین درجه دوم کسی است که بتواند کارهائی را که در حدود تخصص متوسطی است بکمک یک یا چند نفر کارگر و بمسئولیت شخص خود‌ انجام دهد.
‌کارهای مکانیسین درجه دوم شامل وظایفی است که مستلزم توانائی و استعداد لازم باشد مانند امور مربوط بقسمتهای متحرک ماشین – قسمتهای‌ آهنگری جوشکاری و ممکن است یک یا چند نفر کارگر مبتدی همواره برای کمک در این امور در اختیار مکانیسین قرار گیرند. مکانیسین درجه دوم ‌تحت نظر مستقیم سرمکانیسین و استاد کار انجام وظیفه نموده و کارهای او وسیله آنها کنترل و بازدید می‌شود.
‌شرایط و اطلاعات لازم برای مکانیسین درجه دوم:
1 – آشنائی کامل بتجربیات و تعمیرات وسائل ماشین و همچنین آشنائی کافی به ابزار دستی و ماشین های ابزار و مصالح و لوازمیکه برای ‌نگاهداری و تعمیر انواع مختلف ماشین های سبک و سنگین بکار میرود.
2 – قدرت و مهارت در استفاده کامل از ابراز دستی.
3 – قدرت انجام کار میکانیکی متوسطی که دستور مشروح آن باو داده ‌شود
4 – داشتن سواد فارسی در حدود شش ابتدائی.


ماده 12 – تعریف و شرایط مکانیسین درجه اول: ‌
مکانیسین درجه اول کسی است که کلیه کارها و وظایف تخصصی استاد کار یک تعمیرگاه را در مورد تعمیر و نگاهداری اتومبیلها و ماشین آلات‌راهسازی بتواند انجام دهد.
‌مکانیسین درجه اول مسئولیت کامل انجام کلیه وظائف محوله را بر اساس روشها و طریقه‌های متداول و معمول دنیای امروزه دارا میباشد.
‌دستوراتی که بمکانیسین درجه اول داده میشود اعم از شفاهی و یا کتبی ضمن عمل فقط از نظر کلی سرکشی شده و فقط پس از آنکه خاتمه یافت بطور دقیق مورد بازرسی و کنترل قرار میگیرد، ولی در هر حال مکانیسین درجه اول نسبت به اتخاذ روش و سیستم کار و همچنین در مورد نتیجه ‌حاصله از کار انجام شده خود مسئولیت مستقل خواهد داشت.
‌شرایط و اطلاعات لازم برای مکانیسین درجه اول.
1 – دارا بودن معلومات کافی و کامل در مورد انواع روشهای مختلف کارهائی که به او واگذار میشود.
2 – اطلاعات کامل از کلیه ابزار و ادوات کار و ماشینهای مختلف تعمیر.
3 – معلومات عملی کامل در مورد موتورهای با انفجار داخلی.
4 – اطلاعات کافی در مورد تعمیر قطعات مختلف و موتور ماشینهای راهسازی و همچنین مهارت در جستجو و یافتن علل خرابی و بی‌نظمی کار‌موتور ماشین آلات مختلف.
5 – تجربیات و سوابق ممتد در امور مکانیکی با طی مدارج کار.
6 – دارا بودن معلومات فارسی در حدود سیکل اول.

تبصره – در بدو ورود بخدمت برای تشخیص میزان معلومات و درجه هر مکانیسین از افراد داوطلب بر اساس.مادة 35 این آئین‌ نامه در تعمیرگاه‌ مرکزی تهران آزمایش بعمل خواهد آمد و ارتقاء بعدی منوط به طی مراحل آموزشگاه فنی وزارت راه خواهد بود که مقررات آن از طرف اداره کل راه‌ تنظیم و پس از تصویب وزارت راه بموقع اجرا گذارده خواهد شد.


فصل هشتم – حقوق و مزایای مکانیسین‌ها

ماده 13 حقوق و مزایای مکانیسین‌های درجه سه:
1 – در بدو ورود بخدمت ماهیانه 3500 ریال.
2 – در صورت ابراز لیاقت در مدت شش سال اول هر دو سال 10/1 حقوق ماقبل و پس از آن برای هر دو سال 20/1 حقوق ماقبل بنام ‌اضافه حقوق بحقوق مکانیسین درجه سوم اضافه خواهد شد ولی در هر حال جمع حقوق دریافتی مکانیسین درجه سوم نباید از حقوق مکانیسین ‌درجه 2 موضوع بند 1 مادة 14 تجاوز نماید. ‌

تبصره – هر مکانیسین درجه سوم پس از شش سال خدمت متوالی و ابراز لیاقت و شایستگی و گذراندن آزمایشهای لازم میتواند بسمت‌ مکانیسین درجه دوم ارتقاء پیدا کند و از تاریخ ارتقاء از حقوق و مزایای مکانیسین درجه دوم استفاده خواهد نمود.


ماده 14 – حقوق و مزایای مکانیسین‌ درجه دو بقرار زیر تعیین میشود:
1 – در بدو ورود بخدمت ماهیانه حداکثر 5000 ریال.
2 – در صورت ابراز لیاقت در مدت هشت سال اول خدمت هر دو سال 10/1 حقوق ماقبل و پس از آن هر دو سال 20/1 حقوق ماقبل‌ بنام اضافه حقوق بحقوق مکانیسین درجه دوم اضافه خواهد شد (‌ولی در هر حال جمع حقوق دریافتی مکانیسین درجه دوم نباید از حقوق‌ مکانیسین درجه 1 موضوع بند 1 مادة 15 تجاوز نماید.)

تبصره – مکانیسین درجه دوم پس از هشت سال خدمت متوالی وابراز لیاقت و شایستگی و گذراندن آزمایشهای لازم میتواند بسمت مکانیسین‌ درجه اول ارتقاء پیدا کند و از تاریخ ارتقاء از حقوق و مزایای مکانیسین درجه اول استفاده خواهد نمود.


ماده 15 – حقوق و مزایای مکانیسین درجه اول بقرار زیر تعیین می‌شود:
1 – در بدو ورود بخدمت ماهیانه 7200 ریال.
2 – در صورت ابراز لیاقت در شش سال اول خدمت هر دو سال 15/1 حقوق ماقبل او پس از آن برای سالهای بعد هر دو سال خدمت‌ 25/1 حقوق ماقبل بنام اضافه حقوق بحقوق مکانیسین درجه اول اضافه خواهد شد.

تبصره – وزارت راه میتواند مکانیسین درجه اول را پس از هشت سال خدمت متوالی و ابراز لیاقت و شایستگی و گذراندن آزمایش های لازم‌ بسمت سرپرست کارگاههای تعمیراتی استانی و یا معاونت کارگاه مرکزی تهران منصوب نماید.


ماده 16 – ‌مزایای مکانیسینها:
1 – میزان فوق‌العاده خارج از مرکز طبق مقررات عمومی کشور میباشد.
2 – فوق‌العاده روزانه مکانیسینها فقط برای ایامی که خارج از محل خدمت ثابت خود انجام وظیفه مینمایند بشرح زیر تعیین میشود:
‌الف – برای مکانیسینهای درجه سه روزانه 60 ریال
ب – « « « دو روزانه 100 «
ج – « « « یک روزانه 160 «
تبصره – در مأموریت‌های برف‌روبی به فوق‌العاده مزبور 20% افزوده میشود.

تبصره – مدت مأموریت موضوع بند 3 مادة فوق در هر حال نباید از سه ماه تجاوز نماید. ‌


فصل نهم – رانندگان ‌

رانندگان موضوع تبصرة 4 فصل اول بسه طبقه ( ‌راننده طبقه 3 – رانندة طبقة 2 – رانندة طبقة 1) تقسیم میشود.

ماده 17 – شرایط استخدامی رانندة طبقه سوم.
1 – دارا بودن اطلاعات کافی در مورد سرویس و گریس‌کاری و تعمیرات عادی و معمولی کلیه ماشینهای راهسازی.
2 – دارا بودن استعداد لازم برای انجام امور فوق بطوریکه در آینده بتواند با کسب معلومات جدید بمقام بالاتر ارتقاء یابد.
3 – مهارت کافی در هدایت و مخصوصاً نگهداری و حفظ ماشین آلات سبک.
4 – دارا بودن اطلاعات مختصری در مورد قواعد و وسائلی که برای سرویس و نگهداری ماشین آلات سبک بکار میرود.
5 – اطلاعات و مهارت کافی برای استعمال صحیح این وسائل و دارا بودن معلومات کافی بمنظور مراقبت برای جلوگیری از تصادفات احتمالی.
6 – دارا بودن سواد فارسی در حدود خواندن و نوشتن.
‌وظایف رانندة طبقه سوم عبارت از رانندگی و نگاهداری ماشین آلات سبک که کنترل آنها ساده بوده و کار کردن با آنها قدرت بدنی زیاد لازم ندارد.
‌وظایفی که به این نوع رانندگان معمولا واگذار میشود بشرح زیر است:
1 – رانندگی و هدایت غلطک های سبک برای لکه‌گیری.
2 – رانندگی و هدایت تراکتورهای سبک.
3 – رانندگی و هدایت بارکشهای مکانیکی سبک.
4 – رانندگی و هدایت گریدرهای سبک و نگاهداری ماشینهای علفتراشی و علف‌کنی.
5 – رانندگی و نگاهداری کامیونهای سبک.
6 – کار کردن با ماشینهای بتون‌ریزی و دستگاه مخلوط ‌کننده (‌بتونیر و مالاکسور).
7 – کار کردن با قیرپاش موتوری.
8- کار کردن و هدایت با ماشینهای خط‌ کشی جاده و تعیین خط وسط جاده‌ها


ماده 18 – شرایط استخدامی راننده طبقه دوم.
1 – دارا بودن معلومات کافی راجع بقواعد و آیین‌نامه‌های مربوط بطرز استفاده از ماشینهای نیم ‌سنگین.
2 – مهارت کافی در بکار انداختن و رانندگی و نگاهداری ماشین آلات راهسازی نیم ‌سنگین.
3 – استعداد درک دستورها و کروکی‌های مربوط بطرز تعمیر راه.
4 – دارا بودن اطلاعات لازم در مورد اصول و طرز کار موتورهای با احتراق داخلی و مهارت در تعمیرات عادی این وسائل.
5 – داشتن معلومات کافی برای سرویس ماشین – روغنکاری و حفظ و مراقبت از وسائل ماشین های نیم‌سنگین.
6 – داشتن معلومات فارسی به اندازة شش‌ ساله ابتدائی. ‌

وظایف رانندة طبقه دوم عبارتست از نگهداری و رانندگی وسائل راه سازی و راهداری نیمه‌ سنگین. ‌
وظایفی که به این طبقه رانندگان واگذار میشود بشرح زیر است:
1 – هدایت و رانندگی تراکتورهای نیمه ‌سنگین و سنگین که برای یدک ‌کشی بکار میروند.
2 – تیغه زدن – پروفیل دادن – و کلنگی کردن سطح راهها بوسیله گریدر.
3 – پر کردن حفره‌ها – تعمیر بانکت‌ها – نهرسازی – و احداث نهرهای زه کشی بوسیله گریدر.
4 – هدایت و رانندگی ماشین‌های خط ‌کشی جاده و رنگ زدن خطوط جاده بوسیله ماشین.
5 – هدایت و رانندگی غلطک های موتوری سنگین و داشتن اطلاعات کافی از طریق فنی غلطک زدن مصالح مختلف (‌از قبیل شن – سنگ – اسفالت).
6 – هدایت و رانندگی موتور قیرپاش و داشتن اطلاع کافی برای تنظیم و استعمال صحیح آن.
7 – کمک در رانندگی و هدایت و بکار انداختن سنگ‌ شکن‌های بزرگ.
8 – هدایت و رانندگی کامیونهای مخصوص حمل ماشین آلات راهسازی (‌تریلی‌ها)
9 – رانندگی سایر ماشین آلات مشابه. ‌


ماده ۱۹- شرایط استخدامی برای یک مشابه رانندة طبقه یک .
1 – معلومات کافی برای اداره و بکار انداختن ماشین های سنگین.
2 – معلومات کافی در مورد موتورهای با احتراق داخلی و تعمیرات عادی آنها.
3 – استعداد درک کروکی و نقشجات و طرح‌ها.
4 – دارا بودن معلومات عمومی و تجربیات کافی در مورد پروفیل‌های عرضی و طولی راه و قواعدیکه برای ساختمان راه بکار میرود.
5 – قدرت تهیه یک گزارش دقیق از مسائل مربوط براهها.
6 – دارا بودن اطلاعات عمومی از سایر وسائل راهسازی که احتمالا تحت سرپرستی او بکار برده میشود.
7 – اطلاع کامل از گریسکاری و سرویس کلیه ماشین های سنگین.
8 – دارا بودن اطلاع کافی از تعمیرات عادی ماشینهای سنگین.
9 – داشتن معلومات فارسی باندازة سیکل اول.
‌وظایف رانندة طبقه یک عبارتست از نگاهداری و بکار انداختن ماشینهای راهسازی و استفادة صحیح و مؤثر از این وسائل.

وظایفی که به این طبقه رانندگان واگذار میگردد بشرح زیر است:
1 – رانندگی و بکار انداختن بیلهای بزرگ مکانیکی که برای پر و خالی کردن بار و همچنین زه کشی و حفر کانال زه کشی استعمال میشود.
2 – رانندگی و بکار انداختن و اداره کردن دستگاههای اسفالتکاری و ماشینهای پخت اسفالت.
3 – بکار انداختن ماشینهای شمع ‌کوب.
4 – بکار انداختن جرثقیل های بزرگ.
5 – بکار انداختن سنگ‌ شکنهای بزرگ.
6 – بکار انداختن گریدرهای سنگین بمنظور کار نهائی و تسطیح دقیق سطح راه و یا سطح بانکتها و شیروانیهای راه.
7 – رانندگی و بکار انداختن ماشین آلات سنگین خاک برداری و خاک ریزی.
8 – رانندگی سایر وسایل سنگین راهسازی و استفادة کامل از آنها.


فصل دهم – حقوق و مزایای رانندگان

ماده 20 – حقوق راننده طبقه سوم بشرح زیر تعیین میشود:
1 – در بدو ورود بخدمت ماهیانه حداکثر 4000 ریال.
2 – در چهار سال اول خدمت هر دو سال 15/1 حقوق ماقبل و پس از آن هر دو سال 30/1 حقوق ماقبل بنام اضافه حقوق بحقوق‌ رانندة طبقه سوم اضافه خواهد شد ولی در هر حال جمع حقوق دریافتی رانندة طبقه سوم نباید از حقوق رانندة طبقه دوم موضوع بند 1 مادة 22 تجاوز‌نماید.

تبصره – وزارت راه میتواند هر راننده طبقه سوم را پس از 6 سال خدمت متوالی و در صورت ابراز شایستگی و گذراندن آزمایشهای لازم بسمت ‌رانندة طبقه دوم ارتقاء دهد. ‌


ماده 21 – حقوق رانندة طبقه دوم بشرح زیر تعیین میشود:
1 – در بدو ورود بخدمت ماهیانه حداکثر 5200 ریال.
2 – در چهار سال اول خدمت هر دو سال 15/1 حقوق ماقبل و پس از آن هر دو سال 30/1 حقوق ماقبل بنام اضافه حقوق بحقوق‌ رانندة طبقه دوم اضافه خواهد شد ولی در هر حال جمع حقوق دریافتی رانندة طبقه دوم نباید از حقوق رانندة طبقه اول موضوع بند 1 مادة 21 تجاوز‌ نماید.

تبصره – وزارت راه میتواند هر رانندة طبقه دوم را پس از 8 سال خدمت متوالی در صورت ابراز شایستگی و گذراندن آزمایشهای لازم بسمت ‌رانندة طبقه اول ارتقاء دهد.


ماده 22 – حقوق رانندة طبقه اول بشرح زیر تعیین میشود:
1 – در بدو ورود بخدمت 7000 ریال.
2- در 6 سال اول خدمت هر دو سال 15/1 حقوق ماقبل و پس از آن برای هر سه سال 20/1 حقوق ماقبل بر اساس جدول ضمیمه بنام ‌اضافه حقوق بحقوق رانندة درجه اول افزوده خواهد شد.


ماده 23 -مزایای رانندگان:
1 – میزان فوق‌العاده خارج از مرکز طبق مقررات عمومی کشور میباشد.
2 – فوق‌العاده روزانه رانندگان فقط برای ایامیکه خارج از محل خدمت ثابت خود انجام وظیفه مینمایند بشرح زیر تعیین میشود:
‌الف – برای رانندگان طبقه سه روزانه 100 ریال
ب – برای رانندگان طبقه دو « 150 ریال
ج – برای رانندگان طبقه یک « 160 ریال
3 – چنانچه از رانندگان مذکور در عملیات برف‌روبی برای رانندگی وسایل برف‌روب استفاده شود فوق‌العاده روزانه بشرح زیر خواهد بود:
‌الف – برانندگان بلدوزر و ماشینهای برف‌روب دوار روزانه 240 ریال
ب – برانندگان گریدر و ماشین آلات برف‌روب تیغه‌دار « 200 ریال
ج – برانندگان سایر ماشین آلات در مأموریت‌های برف‌روبی روزانه 20% علاوه بر فوق‌العاده عادی مقرره در فقرات الف و ب و ج بند 2 فوق. ‌


فصل یازدهم – افزارمندان (‌کارگران متخصص) ‌

افزارمندان به سه درجة زیر تقسیم میشوند:
‌افزارمند درجه سه (‌کارگر نیمه‌متخصص) کارگری است که تجربه لازم برای کارهای معمولی را انجام دهد. ‌افزارمند درجه دو (‌کارگر متخصص) کارگری است که تجربه کافی برای انجام کارهای دستی داشته باشد. ‌افزارمند درجه یک (‌کارگر هنرمند) کارگری است در یک حرفه بخصوص دارای تخصص کامل باشد. ‌


ماده 24 – وظایف افزارمند درجه 3 بشرح زیر است:
1 – نصب علایم جاده – در محل هائی که از طرف مهندس دستور داده میشود.
2 – کندن بتون و اسفالت جاده با چکش هوائی.
3 – اطلاع داشتن از طرز کار کردن با چکش هوائی.
4 – اطلاع داشتن از کار کردن با دیگ اسفالت ‌پزی برای لکه‌گیری.
5 – کمک در سرویس کردن ماشین آلات.
6 – کمک بمکانیسین‌ها از نقطه نظر حمل آچار و ابزار مورد احتیاج آنها و اطلاع از اسامی انواع معمولی آن.
7 – داشتن اطلاع مختصری از طرز مخلوط کردن سیمان و ماسه و ساختمان ملاط و بتون.
8 – راهنمائی ماشینهای راه سازی و همچنین وسائط نقلیه در مدتی که قسمتی از راه دردست ساختمان است.
9 – کمک بتعویض طایر ماشینها – باز کردن لاستیک ها.
10 – تنظیف محوطه کارگاه.
11 – شست و شوی ماشینها و تمیز کردن آنها.
12 – کمک به آهنگر – جوشکار – مکانیسین – نقاش – نجار از نظر حمل قطعات ماشین و لوازم و بکار بردن ابزار و همچنین سایر کارهای ‌از قبیل آن.


ماده 25 – شرایط استخدامی افزارمند درجه 3.
1 – دارا بودن نیروی جسمانی و توانائی کار در آب و هوای مختلف.
2 – دارا بودن تجربه مختصری در قسمتی که میخواهد بکار مشغول شود.
3 – استعداد برای انجام وظایفی که به او محول میشود.
4 – دارا بودن شرایط اخلاقی لازم.


ماده 26 – وظایفی که به افزارمند درجه 2 محول میشود بشرح زیر است:
1 – روشن کردن و بکار انداختن ماشین کمپرسور.
2 – وصل کردن لوله‌ها و ضمائم ماشین کمپرسور.
3 – ساختن قالب های چوبی جهت بتون‌ریزی.
4 – اختلاط و ریختن بتون.
5 – کمک به نقاشها برای رنگ کردن اتومبیلها و علائم راه.
6 – کمک به انجام امور مختلف کامیون در موقعی که متوقف است.
7 – کمک به نجارها برای ساختن ادوات و لوازم چوبی و دارا بودن تجربه کافی برای بکار بردن ابزار نجاری تا حدودی که سرنجار مجبور بمراقبت دائمی نباشد.
8 – کمک به آهنگر – جوشکارها و مکانیسین و دارا بودن تجربه کافی برای بکار بردن ادوات و ابزار تا حدودیکه محتاج بمراقبت دائمی نباشد.
9 – کمک به لوله‌کشی آب و دارا بودن اطلاعات اولیه و ابتدائی از لوله‌کشی.
10 – نمونه گرفتن از سنگها – خاکها.
11 – شناختن علائم مختلف راهها و طرز استعمال و نصب آنها.
12 – سرویس ماشینهای سبک و سنگین – تعویض طایرها.
13 – شست و شوی ماشین های مختلف و تمیز کردن بدنه و داخل آنها.
14 – شناختن نظری انواع معمولی اسفالت – داشتن اطلاع از طرز لکه‌گیری و طرز برداشتن لکه‌های اسفالت.
15 – شناختن کلیه ابزارهای معمولی مربوط به امور آهنگری و جوشکاری و نجاری.
16 – آشنائی مختصری به امور سیم‌کشی و برق.
17 – کمک بکلیه صنعتگران و مکانیسینهائی که در قسمتهای مختلف مشغول کار هستند و همچنین سایر کارهای نظیر آن.


ماده 27 – شرایط استخدامی افزارمند درجه دوم.
1 – آشنایی بکار کردن با ابزارهای معمولی.
2 – دارا بودن نیروی جسمانی و توانائی کار در آب و هوای مختلف.
3 – داشتن سواد خواندن و نوشتن فارسی.
4 – استعداد یاد گرفتن رانندگی وسائل راهسازی.
5 – دارا بودن شرایط اخلاقی لازم.


ماده 28 – افزارمندان درجه یک کسانی هستند که تخصص کافی در یکی از کارهای ذیل داشته باشند:
1 – سرویس کامل ماشینهای راهسازی سبک و سنگین.
2 – سرویس ژنراتورهای برق – روشن کردن و بکار انداختن آنها.
3 – روشن کردن و بکار انداختن کمپرسورها.
4 – داشتن اطلاع کامل از امور نجاری.
5 – کارهای آهنگری – جوشکاری – حلبی‌سازی – گلگیرسازی – ریخته‌گری با دارا بودن درجه استادکاری و تخصص در رشته‌های مزبور
6 – امور نقاشی و رنگ کردن اتومبیلها – نوشتن علامات و تابلوها و سایر امور نقاشی چوب و آهن.
7 – شناسائی کامل علامات راه – آشنا بودن بطرز نصب و محل علامات.
8 – شناسائی کامل کلیه ابزارهای مورد استعمال در رشته‌ای که در آنقسمت کار میکند.
9 – آشنائی کامل بطرز سیم‌کشی و لوله‌کشی.
10 – اطلاعات اولیه در خصوص مصالح مختلف راهسازی و محل و طرز مصرف آن در راهها.
11 – آشنایی مختصری بطرز کار هر یک از ماشینهای راهسازی و راهداری


ماده 29 – شرائط استخدامی افزارمند درجه اول.
1 – توانائی انجام کار صحیح با کلیه ابزارهای مربوطه بمشاغل محوله.
2 – قدرت اداره کردن و صدور دستور تقسیم کار بین کارگران درجه دوم که در حوزه مسئولیت او کار میکنند.
3 – داشتن تجربه کامل و سابقه کافی در رشته تخصصی.
4 – قدرت تشخیص و اتخاذ تصمیم برای انجام کارهای مختلف.
5 – داشتن سواد فارسی نوشتن و خواندن.
6 – آشنا بودن بحروف و اعداد لاتین.


فصل دوازدهم – حقوق و مزایای افزارمندان

ماده 30 – حقوق افزارمندان درجه 3:
1 – در بدو ورود بخدمت ماهیانه 2500 ریال.
2 – در مدت 4 سال اولیه خدمت در هر دو سال متوالی 10/1 حقوق ماقبل و پس از آن برای هر دو سال خدمت متوالی 15/1 حقوق‌ماقبل بنام اضافه حقوق بحقوق افزارمند درجه 3 افزوده خواهد شد ولی در هر حال جمع حقوق افزارمند درجه 3 نباید از حداکثر مذکور در جدول ‌ضمیمه این آئین‌نامه تجاوز نماید.

تبصره – وزارت راه میتواند افزارمند درجه 3 را پس از 6 سال خدمت متوالی و ابراز لیاقت و شایستگی و گذراندن آزمایش های لازم بسمت‌ افزارمند درجة 2 ارتقاء دهد در این صورت از تاریخ ارتقاءِ از حقوق و مزایای افزارمند درجه 2 استفاده خواهد نمود.


ماده 31 – حقوق افزارمند درجه 2 بشرح زیر تعیین میشود:
1 – در بدو ورود بخدمت ماهیانه 3000 ریال.
2 – در مدت 4 سال اولیه خدمت در هر دو سال متوالی 10/1 حقوق ماقبل و پس از آن برای هر دو سال 20/1 حقوق‌ ما قبل بنام اضافه حقوق بحقوق افزارمند درجه 2 افزوده خواهد شد ولی در هر حال جمع حقوق افزارمند درجه 2 نباید از حداکثر مذکور در جدول ‌ضمیمه این آئین‌نامه تجاوز نماید. ‌

تبصره – وزارت راه میتواند افزارمند درجه 2 را پس از 6 سال خدمت متوالی و ابراز لیاقت و شایستگی و گذراندن آزمایشهای لازم بسمت ‌افزارمند درجة 1 ارتقاء دهد در این صورت از تاریخ ارتقاء از حقوق و مزایای افزارمند درجه 1 استفاده خواهد نمود.


ماده 32 – حقوق افزارمند درجه 1 بشرح زیر تعیین میشود:
1 – در بدو ورود بخدمت ماهیانه 4800 ریال.
2 – در مدت 4 سال اولیه خدمت هر دو سال متوالی 15/1 و پس از آن برای هر دو سال خدمت متوالی 20/1 حقوق ماقبل بنام اضافه حقوق بحقوق افزارمند درجه یک افزوده خواهد شد ولی در هر حال جمع این ‌مبلغ نباید از حداکثر مذکور در جدول ضمیمه این آئین‌نامه تجاوز نماید.

تبصره – برای دریافت اضافه حقوق علاوه بر طی مدت مذکور در مواد 30 و 31 و 32 ابراز لیاقت و شایستگی در طی مدت خدمت ضروری است. ‌


ماده 33 – مزایای افزارمندان بشرح زیر تعیین میشود:
1 – به افزارمند درجه 3 هیچگونه مزایائی تعلق نخواهد گرفت.
2 – فوق‌العاده خارج از مرکز افزارمند درجه یک و دو طبق مقررات عمومی کشور پرداخت خواهد شد.
3 – به افزارمند درجه 2 و درجه یک برای ایام مسافرت در صورتی که با انطباق بمقررات عمومی کشور مستلزم دریافت فوق‌العاده بوده و‌همچنین مدت مأموریت کمتر از 15 روز نباشد فوق‌العاده روزانه‌ای بشرح زیر قابل پرداخت خواهد بود.
‌برای افزارمند درجه 2 روزانه 80 ریال.
‌برای افزارمند درجه 1 روزانه 100 ریال.
‌در صورتی که مدت مأموریت زیادتر از 15 روز باشد فوق‌العاده مقطوع بشرح زیر پرداخت خواهد شد.
‌افزارمند درجه 2 ماهیانه بطور مقطوع 1500 ریال.
‌افزارمند درجه 1 ماهیانه بطور مقطوع 2500 ریال.
‌ولی در هر حال مدت این مأموریت نباید از سه ماه تجاوز نماید.


ماده 34 – فوق‌العاده بدی آب و هوا درباره افزارمندان درجه 1 و 2 و همچنین سایر افراد طبقات چهارگانه ردیف های الف و ب و ج و د مادة 1 این‌آئین‌نامه و در نقاطی که طبق جدولهای تصویب شده مورد عمل ادارات کشوری استحقاق دریافت آنرا داشته باشند بمأخذ مقررات عمومی پرداخت‌خواهد شد.


فصل سیزدهم – مقررات عمومی ‌

ماده 35 – مقررات و شرایط عمومی آزمایش افراد برای ارتقاء بمقام های بالاتر موضوع تبصره‌های منضم بمواد 13 و 14 و 20 و 21 و 30 و 31 از‌طرف اداره کل راه تهیه و با تصویب وزارت راه بموقع اجرا گذارده خواهد شد.ه

ماده 36 – مقررات قوانین بیمه اجتماعی کارگران و سایر قوانین کار درباره کارمندان ردیف ج – د – هـ ماده اول قابل اجرا میباشد. ‌

ماده 37 – مهندسین و کمک‌ مهندسین – رانندگان – مکانیسینها – روغنکاران افزارمندان روزمزد اداره کل راه مشمول این آئین‌نامه بوده و در صورتی که وزارت راه از خدمات گذشته آنها رضایت کامل داشته باشد طبق شرایط فصول گذشته و طبق مادة 38 پیمانی خواهند شد. ‌


ماده 38 – نسبت بسنوات خدمت گذشته این افراد بطریق زیر عمل خواهد شد:
1 – برای مهندسین در مقابل هر دو سال خدمت گذشته نسبت به مدتی که تا تاریخ تصویب این آئین‌نامه متوالی بوده و انفصال خدمتی نداشته‌اند ‌یک سال سابقه خدمت منظور و از اضافات و ترفیعات فصل سوم و چهارم و ششم استفاده خواهند نمود.
2 – نسبت برانندگان و مکانیسینها و روغنکاران و افزارمندان روزمزد فعلی اداره کل راه در صورتی که مدت خدمت متوالی گذشته آنها بشرحی‌ که فوقاً ذکر شد تا تاریخ تصویب این آیین‌نامه کمتر از 6 سال باشد به ازاء هر دو سال خدمت گذشته یکسال و برای کسانیکه سابقه خدمت آنها زیادتر‌از شش سال است به ازاء هر سال سابقه خدمت یکسال منظور و در صورت شایستگی از ترفیعات و اضافات فصول 8 و 10 و 12 استفاده خواهند‌نمود.

جدول حقوق

حداقل مدت توقف در هر مرحله برای ارتقاءِ بمقام بالاتر
شغل
حقوق
بعد از 2 سال
بعد از 4 سال
بعد از 6 سال
بعد از 8 سال
2 سال
یکی از مشاغل بند یک
از مادة 3 و مادة 4
12000
12500
13000
13500
2 سال
یکی از مشاغل بند 2
از مادة 3 و4
13500
14000
14500
3 سال
یکی از مشاغل بند 3
از مادة 3 و 4
14500
15000
15500
16000
3 سال
یکی از مشاغل بند 4
از مادة 3 و 4
16000
16500
17000
17500
18000
2 سال
یکی از مشاغل بند 5
از مادة 3 و 4
18000
18500
19000
19500
20000
4 سال
یکی از مشاغل بند 6
از مادة 3 و 4
20000
20500
21000
21500
22000
رئیس اداره
22000
23000
24000
25000
26000

توضیح: مراحل خدمت در بند 3 و 4 و 5 از مواد 3 و 4
مهندسین

توضیحات
حداکثر حقوق پرداختی 13500 ریال
حداکثر حقوق پرداختی 14500 ریال
حداکثر حقوق پرداختی 16000 ریال
حداکثر حقوق پرداختی 18000 ریال
حداکثر حقوق پرداختی 20000 ریال
حداکثر حقوق پرداختی 22000 ریال
حداکثر حقوق پرداختی 26000 ریال

فصل سوم در مرکز 4 سال خواهد بود

جدول حقوق کمک مهندسین و تکنسین ها

حداقل مدت توقف برای ارتقاءِ بدرجه بالاتر
شغل
حقوق
بعد از 3 سال
بعد از 6 سال
بعد از 9 سال
بعد از 12 سال
3 سال
مشاغل مندرج
در بند 1
از مادة 7
8000
8500
9000
9500
حداکثر حقوق پرداختی 9500 ریال
4 سال
مشاغل مندرج
در بند 2
از مادة 7
9500
10000
10500
11000
حداکثر حقوق پرداختی 11000 ریال
4 سال
مشاغل مندرج
در بند 3
از مادة 7
11000
11500
12000
12500
حداکثر حقوق پرداختی 12500 ریال
3 سال
مشاغل مندرج
در بند 4
از مادة 7
12500
13000
13500
14000
حداکثر حقوق پرداختی 14000 ریال
مشاغل مندرج
در بند 5
از مادة 7
14000
14500
15000
15500
16000
حداکثر حقوق پرداختی 16000 ریال

جدول حقوق مکانیسینها

شغل
حقوق
پس از
2سال
پس از
4سال
پس از
6سال
پس از
8سال
پس از
10سال
پس از
12سال
پس از
14سال
پس از 16سال
حداقل مدت توقف برای ارتقاء بدرجه بالاتر 6 سال
مکانیسین
درجه 3
3500
3850
4235
4658
4890
حداکثر حقوق پرداختی
4890 ریال
حداقل مدت توقف برای ارتقاء بدرجه بالاتر 8 سال
مکانیسین
درجه 2
5000
5500
6050
6655
6987
7200
حداکثر حقوق پرداختی
7200
مکانیسین
درجه 1
7200
7680
8192
8738
9087
9450
9828
10000
حداکثر حقوق پرداختی
10000 ریال

جدول حقوق رانندگان

شغل
حقوق
پس از
2سال
پس از
4سال
پس از
6سال
پس از
8سال
پس از
10سال
پس از
12سال
حداقل مدت توقف برای ارتقاء بدرجه بالاتر 6سال
رانندة
درجة 3
4000
4266
4550
4777
4968
5200
حداکثر حقوق پرداختی 5200 ریال
حداقل مدت توقف برای ارتقاءِ بدرجه بالاتر 8 سال
رانندة درجه 2
5200
5546
5915
6210
6520
6848
7000
حداکثر حقوق پرداختی 7000 ریال
رانندة
درجه 1
7000
8463
7963
8493
8832
9000
حداکثر حقوق پرداختی 9000 ریال

جدول حقوق افزارمندان

شغل
حقوق
پس از
2سال
پس از
4سال
پس از
6سال
پس از
8سال
پس از
10سال
پس از
12سال
حداقل مدت توقف برای ارتقاء بدرجه بالاتر 6سال
افزارمند
درجه 3
2500
2700
3000
حداکثر حقوق پرداختی 3000ریال
حداقل مدت توقف برای ارتقاء بدرجه بالاتر 6سال
افزارمند
درجه2
3000
3300
3630
3811
4001
4201
4411
حداکثر حقوق پرداختی
4800ریال
افزارمند
درجه یک
4800
5120
5461
5734
6020
6321
6637
حداکثر حقوق پرداختی 7200 ریال