فصل اول- طرز تشکیل صندوق
ماده ۱ـ به منظور اجرای بند ۴ ماده ۱ قانون استفاده از درآمد صندوقهای (الف) و (ب) اداره کل تصفیه امور ورشکستگی صندوق تعاون دادگستری تأسیس میشود. صندوق تعاون دارای شخصیت حقوقی بوده و براساس مقررات این آئین نامه اداره خواهد شد.
ماده ۲ـ صندوق تعاون دادگستری به منظور وام دادن به کارمندان قضائی و اداری و مأمورین و خدمتگزاران وزارت دادگستری به تدریج و در حدودی که هیئت وزیران تصویب نماید از محل مذکور در بند ۴ ماده۱ قانون فوق الذکر وام بدون بهره دریافت مینماید.
ماده ۳ـ درآمدهای صندوق تعاون به صندوق مزبور تعلق داشته و هزینههای صندوق فقط از محل درآمد پرداخت خواهد شد. مازاد درآمد سرمایه صندوق تعاون را تشکیل داده و آن سرمایه نیز طبق ماده ۲ قابل مصرف خواهد بود.
ماده ۴ـ اداره امور صندوق تعاون دادگستری به عهده هیئت مدیره مرکب از سه نفر از قضات یا کارمندان وزارت دادگستری و یک نفر مدیرعامل خواهد بود که از طرف وزیر دادگستری برای مدت چهار سال انتخاب میشوند. وزیر دادگستری دو نفر از قضات یا کارمندان وزارت دادگستری را نیز به عنوان عضو علی البدل تعیین مینماید. تجدید انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل هیئت مدیره و مدیرعامل در دورههای بعد بلامانع است.
ماده ۵ـ مدیرعامل صندوق تعاون باید هر ششماه یک مرتبه گزارش جامعی از جریان امور صندوق تعاون به وزارت دادگستری تسلیم نماید.
ماده ۶ـ هیئت مدیره یکی از اعضاء اصلی را به عنوان رئیس انتخاب خواهد نمود. جلسات هیئت مدیره بر حسب اقتضا و به دعوت هیئت مدیره یا مدیرعامل تشکیل میگردد. جلسات با حضور دو نفر رسمیت داشته و تصمیمات آن در صورتی قابل اجرا خواهد بود که با دو رأی موافق اتخاذ شده باشد. در صورت معذوریت اعضاء اصلی اعضاء علی البدل در جلسه شرکت خواهند کرد و در این صورت تصمیم اکثریت وقتی اجرا میشود که لااقل یکی از اعضاء اصلی در آن شرکت داشته باشد.
ماده ۷ـ وظایف هیئت مدیره عبارتست از:
الف – تعیین خط مشی کار صندوق، نحوه و شرایط و ضابطه و مدت پرداخت وام و حق تقدم.
ب – تعیین حداقل و حداکثر و شرایط وام و تعیین سهم استان مرکزی و استانهای دیگر.
ج – تعیین مبلغ متناسبی از درآمد صندوق که برای هزینههای اداری ضرورت دارد و تصویب بودجه ای که از طرف مدیرعامل تنظیم میشود بودجه ای که به تصویب هیئت مدیره میرسد پس از تایید وزیر دادگستری قابل اجرا خواهد بود.
د – رسیدگی و اظهارنظر نسبت به ترازنامه ای که از طرف مدیرعامل تهیه میشود ظرف یک ماه از تاریخ تسلیم آن و تهیه و تقدیم گزارش به وزیر دادگستری.
ماده ۸ـ مدیرعامل بودجه سالیانه را تنظیم نموده و امور اداری و مالی صندوق را اداره و هدایت مینماید و تصمیمات هیئت مدیره را اجرا خواهد نمود. کلیه اوراق و اسنادی که برای صندوق ایجاد تعهد مالی نماید و همچنین چکها و بروات و افتتاح حساب در بانکها و حواله وجوه به امضاء مسئول حسابداری و مدیرعامل خواهد رسید. مدیرعامل نماینده قانونی صندوق در محاکم و مراجع قضائی و اداری و غیره بوده و شخصاً و با حق توکیل غیر میتواند بر اشخاص طبیعی یا حقوقی اقامه دعوی نموده یا از دعاوی مطروحه دفاع نماید. مدیرعامل میتواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را موقتاً با تصویب وزیر دادگستری به یکی از اعضاء اصلی یا علی البدل هیئت مدیره تفویض نماید.
ماده ۹ـ [اصلاحی ۱۳۵۹/۱۰/۶]
برای تنظیم دفاتر و امور حسابداری و اداری صندوق وزارت دادگستری اجازه خواهد داد از کارمندان شاغل و بازنشسته دادگستری استفاده شود.
ماده ۱۰ـ [اصلاحی ۱۳۵۹/۱۰/۶]
به کارکنان و مستخدمین صندوق تعاون در قبال خدماتی که انجام میدهند پاداش مناسبی به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب وزارت دادگستری از صندوق پرداخت خواهد شد. پرداخت پاداش به مدیر عامل و اعضاء اصلی و علیالبدل هیأت مدیره موکول به نظر وزارت دادگستری است.
ماده ۱۱ـ خدمت در صندوق تعاون مانع از دریافت وام بر طبق شرایط و مقررات عمومی نخواهد بود لیکن تصویب نهائی برای پرداخت وام به مدیرعامل و ناظر و اعضاء اصلی و علی البدل هیئت مدیره با وزیر دادگستری است.
فصل دوم- موارد و شرایط پرداخت وام
ماده ۱۲ـ پرداخت وام مخصوص به مواردیاست که برای کارمند یا همسر یا فرزندان او هزینه فوق العاده ای به وجود آمده باشد از قبیل بیماری، تعمیرات خانه، تهیه مایحتاج زندگی، ازدواج، مخارج، وضع حمل.
ماده ۱۳ـ سال مالی از اول فروردین تا آخر اسفندماه هر سال است.
ماده ۱۴ – [اصلاحی ۱۳۵۹/۱۰/۶]
صندوق تعاون در موقع اعطاء وام معادل سه درصد مبلغ وام پرداختی بابت کارمزد (هزینه صندوق) احتساب و به میزان تعهد وام گیرنده اضافه خواهد کرد، هزینههایی که برای پرداخت اقساط وام لازم باشد به عهده وام گیرنده است.
ماده ۱۵ – [اصلاحی ۱۳۵۹/۱۰/۶]
در مورد استرداد وام علاوه بر تعهد وام گیرنده و یک نفر از کارکنان رسمی وزارت دادگستری که برگشت وام و کارمزد و هزینههای دیگر را تعهد خواهند نمود حسابداری نیز باید کسر و برگشت به موقع اقساط وام از حقوق و مزایای دریافتی وام گیرنده یا متعهد را تعهد نمایند.
هیچکس نمیتواند تعهد پرداخت اقساط بیش از یک وام را قبول نماید مگر این که قدرت وی به پرداخت اقساط دو وام در نزد صندوق محرز باشد.
ماده ۱۶ـ وام گیرنده و متعهد طبق نمونه ای که از طرف صندوق تعاون تهیه میشود به اداره یا مسئول حسابداری محل خدمت خود اجازه میدهد که اقساط مقرر را از حقوق و مزایای ماهیانه او کسر نموده به حساب صندوق منظور نماید. هرگاه به علل استخدامی حقوق وام گیرنده یا متعهد قطع شود و به این علت اداره حسابداری نتواند اقساط وام را بپردازد و خود وام گیرنده یا متعهد هم سه قسط از اقساط را به موقع نپردازند کلیه بدهی حال شده و یکجا قابل وصول خواهد بود.
ماده ۱۷ـ [حذفی ۱۳۵۹/۱۰/۶]
[حداکثر مهلت برای پرداخت هر قسط ده روز از تاریخ سررسید آن میباشد و بهره تأخیر اقساط معوقه از انقضاء مهلت مزبور تا روز وصول به میزان صدی دوازده در سال خواهد بود.]
ماده ۱۸ـ هیچکس نمی تواند تا وقتی که وام دریافتی خود را کلاً واریز و تصفیه ننموده است وام مجددی اخذ نماید.
ماده ۱۹ـ وام موضوع این آئین نامه فقط به افرادی پرداخته میشود که از محل بودجه وزارت دادگستری یا سازمانها و تابعه حقوق دریافت میدارند.
ماده ۲۰ـ هرگاه ادارات حسابداری یا مأمورین مربوط در وصول اقساط با اشکالی مواجه شوند بدون فوق وقت اطلاعیه کتبی برای صندوق تعاون خواهند فرستاد.
ماده ۲۱ـ ادارات کارگزینی و کلیه حسابداریها موظفند در ذیل اوراق تقاضای وام، وضع خدمتی و میزان حقوق متقاضی وام و متعهد را تعیین نموده و گواهی دهند.
ماده ۲۲ – [اصلاحی ۱۳۵۹/۱۰/۶]
صندوق تعاون علاوه بر کارمزد معادل یک درصد وام بابت فوت احتمالی وام گیرنده احتساب و به میزان تعهد وام گیرنده اضافه نموده به اقساط ماهیانه وصول خواهد نمود بدهی است اقساط وام از تاریخ فوت وام گیرنده از ورثه متوفی دریافت نخواهد شد.