قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۲۱

فصل اول ـ کلیات

ماده ۱ـ سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که در این اساسنامه به ­اختصار «سازمان» نامیده می شود، مؤسسه دولتی با ماهیت آموزشی و وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. موضوع فعالیت سازمان، برنامه‌­ریزی و اجرای آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی غیر­رسمی­، سنجش مهارت و صلاحیت شغلی و حرفه­‌ای و تربیت مربی فنی و حرفه­‌ای در سطح کشور می باشد.

تبصره ـ سایر دستگاههایی که دارای قوانین خاص برای ارائه آموزش­های غیررسمی هستند، در چهارچوب قوانین خود و با رعایت قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶/۸/۲۴ به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

ماده ۲ـ تعریف اصطلاحات موضوع ماده (۲) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در این اساسنامه نیز به ­کار برده می شود.

ماده ۳ـ جامعه هدف سازمان؛ شاغلین، کارجویان، کارآفرینان، سایر مهارت­جویان و مربیان آموزش فنی، حرفه ­ای و مهارتی می­باشند.

فصل دوم ـ وظایف و اختیارات

ماده ۴ـ وظایف و اختیارات سازمان با رعایت موازین شرعی، سیاست­های کلی و قوانین عبارت است از:

۱ـ هماهنگی و همکاری با دستگاههای اجرائی ارائه­دهنده آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی غیررسمی در چهارچوب مصوبات شورای ­عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی

۲ ـ مشارکت و همکاری با ارکان نظام موضوع ماده (۵) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در استقرار و اجرای چهارچوب صلاحیت حرفه­‌ای

۳ ـ اتخاذ تدابیر لازم برای تضمین کیفیت آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی غیررسمی در چهارچوب صلاحیت حرفه ای

۴ـ تعمیم و ترویج آموزش­های فنی و حرفه­‌ای (شایستگی­های فنی­، غیرفنی و عمومی) برای ارتقای سطح آگاهی جامعه

۵ ـ تدوین استانداردهای آموزش، شایستگی و ارزشیابی حِرف و مشاغل با مشارکت شاغلین خبره و عوامل بازار کار در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط

۶ ـ احداث، توسعه، بازسازی و تجهیز مراکز و کارگاههای آموزش فنی و حرفه ای و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌­ای

۷ـ طراحی، تدوین و اجرای برنامه های آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی غیررسمی به صورت دولتی، غیردولتی، نیمه دولتی (تعاملی) و مشارکت بین المللی در قالب آموزش­های حضوری (مستقیم)، نیمه حضوری و مجازی بر ­اساس نیاز بازار کار در حِرف و مشاغل مختلف

۸ ـ ارائه خدمات مشاوره و هدایت حرفه­‌ای و شغلی و کارآفرینی به متقاضیان آموزش فنی و حرفه‌‏ای

۹ـ ایجاد مراکز سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه ای در چهارچوب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و زیر نظر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی

۱۰ـ سنجش مهارت و صلاحیت شغلی مهارت‌­آموزان و صدور گواهینامه مهارت و شایستگی و صلاحیت شغلی

۱۱ـ صدور پروانه مهارت فنی کارگران ماهر موضوع ماده (۴) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴/۱۲/۲۲

۱۲ ـ صدور مجوز تأسیس مراکز کارآموزی جوار کارگاه و یا بین کارگاهی و آموزشگاههای فنی ­ و حرفه ای آزاد در داخل و خارج از کشور، نظارت بر فعالیت آنها و لغو مجوز مراکز و آموزشگاههایی که بر­خلاف قانون و مقررات و استانداردها عمل نمایند.

۱۳ـ اعتبارسنجی و رتبه‌­بندی مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی، آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد و سایر ارائه دهندگان آموزش های مهارتی غیر رسمی دولتی و غیردولتی دارای مجوز از سازمان

۱۴ـ جلوگیری از فعالیت اشخاص حقیقی یا حقوقی فاقد مجوز آموزش فنی و حرفه ای که از عنوان سازمان یا آموزشگاه فنی و حرفه ای سوء استفاده می کنند از طریق مراجع ذی ربط

۱۵ـ تربیت مربی و نیروی فنی برای ارائه آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی در بخشهای دولتی و غیردولتی و بازآموزی و رتبه بندی آنها به منظور افزایش کیفیت مهارت­‌آموزی

۱۶ـ رتبه بندی مربیان تمام­وقت سازمان به منظور استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تجربه و شایستگی­های عمومی، تخصصی و حرفه ای توسط سازمان، ظرف یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون

۱۷ـ مطالعه و شناسایی تغییرات بازار آموزش مهارت ها، فناوری ها، شایستگی ها و شیوه های نوین مهارت­آموزی در سطح ملی و بین المللی و نیازهای بازار کار فعلی و آتی و مشاغل آینده

۱۸ـ انجام پژوهش های کاربردی و آینده پژوهی در حوزه آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی و وظایف و مأموریت های سازمان

۱۹ـ اجرای برنامه های ترویجی برای ارتقای فرهنگ کار و مهارت آموزی و کار آفرینی، برگزاری جشنواره ملی مهارت و سایر رویدادهای ملی، منطقه ای و بین المللی مرتبط

۲۰ ـ تولید محتواهای آموزشی، انتشار کتب و منابع آموزشی و نشریات مورد نیاز مرتبط با آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی غیر­رسمی

۲۱ـ همکاری و مشارکت با مؤسسات، انجمن های علمی، حرفه ای، اتحادیه ها و صنوف حرفه ای و شغلی و مراکز علمی، فنی، آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی معتبر به منظور تدوین استاندارد شایستگی و ارزشیابی و ارتقای کیفیت و توسعه آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی غیر رسمی

۲۲ـ انعقاد تفاهم­نامه و هرگونه سند همکاری در زمینه آموزش، پژوهش و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای با اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی معتبر با رعایت قوانین و مقررات مربوط

۲۳ ـ سازماندهی و جذب کمکهای فنی، اجرائی و مالی اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی داخلی و بین المللی به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش های فنی و حرفه­‌ای و مهارتی غیر­رسمی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط

۲۴ـ برگزاری، حضور و مشارکت فعال در مسابقات آزاد، ملی، منطقه ای و بین المللی مهارت ها

۲۵ـ عضویت در سازمان های منطقه ای و بین المللی و شرکت در مجامع بین المللی مرتبط با آموزش های مهارتی غیر رسمی به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران

۲۶ـ ایجاد بانک اطلاعاتی مهارت­آموختگان و رصد اشتغال آنان ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون

۲۷ـ تهیه و تنظیم شیوه نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز در حوزه وظایف سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون

فصل سوم ـ ساختار سازمان

ماده ۵ ـ ساختار سازمان عبارت است از:

۱ـ ستاد مرکزی سازمان که در تهران مستقر است.

۲ـ مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌­ای

۳ـ ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها

۴ـ مراکز آموزش فنی و حرفه ای

۵ ـ مراکز سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه ای

تبصره ـ سازمان مجاز است مراکز آموزش و سنجش مهارت خیّرساز را با رعایت موازین شرعی و مقتضای وقف، وصیت یا عناوین مشابه آن و همچنین مراکز دولتی را بر اساس شاخصهای آموزش فنی و حرفه­‌ای، نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و اداری و مالی رتبه‌­بندی و به ­صورت هیأت امنائی اداره و بر آنها نظارت نماید. اعضای هیأت امنا که توسط رئیس سازمان، تعیین و منصوب می­شوند عبارتند از:

۱ـ رئیس مرکز

۲ـ یک نفر از مربیان مرکز

۳ـ یک نفر از اتاق بازرگانی شهرستان ذی­ربط

۴ـ یک نفر از اتاق اصناف شهرستان ذی­ربط

۵ ـ یک نفر خبره آموزش های فنی و حرفه­‌ای

۶ ـ دو نفر از خیّرین (در مراکز خیّرساز)

تدوین و تصویب برنامه و بودجه سالانه، نظارت بر هزینه­‌کردها و تصویب صورتهای مالی، تعیین حسابرس و خزانه­‌دار و جذب و قبول کمک اشخاص حقیقی و حقوقی در چهارچوب قوانین و مقررات از وظایف هیات امناء می­باشد. تصمیمات هیات امناء بعد از تأیید مدیرکل آموزش فنی و حرفه­‌ای استان ذی‌ربط، لازم­الاجراست.

ماده ۶ ـ رئیس سازمان با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان منصوب می شود و مسؤول حسن اجرای کلیه امور سازمان است.

ماده ۷ـ وظایف و اختیارات رئیس سازمان در چهارچوب اساسنامه به شرح زیر است:

۱ـ اداره امور سازمان و نظارت بر حسن انجام امور

۲ـ پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه سازمان به مراجع ذی صلاح

۳ـ انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی

۴ـ تدوین و ابلاغ برنامه اجرائی و مالی سازمان و ارائه گزارش عملکرد آن به مراجع ذی صلاح

۵ ـ نمایندگی سازمان در کلیه مراجع قضائی، اداری، سازمان ها و نهادهای ملی و بین المللی

۶ ـ انجام کلیه امور استخدامی از جمله عزل و نصب معاونان و مدیران سازمان و ارتقا و آموزش کارکنان با رعایت قوانین و مقررات مربوط

۷ـ تعیین و نصب اعضای هیأت امنای مراکز آموزش و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

تبصره ـ رئیس سازمان می تواند برخی از اختیارات خود را به هر یک از معاونان و مدیران سازمان تفویض نماید.

فصل چهارم ـ منابع مالی

ماده ۸ ـ منابع مالی سازمان عبارتند از:

۱ ـ اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه ای و ردیفهای خاص در قانون بودجه سالانه کشور

۲ـ درآمدهای حاصل از ارائه هرگونه خدمات آموزشی، سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای و فروش محصولات آموزشی و تولیدات کارگاهی پس از گردش خزانه­‌داری کل کشور

۳ـ دریافت هدایا و کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات کشور

۴ـ دریافت هرگونه وام و تسهیلات از بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری معتبر

۵ ـ معادل یک در هزار مزد کارگران در هر ماه، توسط کارفرمایان، صاحبان صنایع و بنگاههای اقتصادی طبق صورتهای ماهانه ارسالی به سازمان تأمین اجتماعی به منظور مهارت­آموزی مستمر شاغلین با پیش­بینی در بودجه سالانه و پس از گردش خزانه‌­داری کل کشور

۶ ـ دو درصد (۲%) از منابع حاصل از فروش کالای قاچاق توسط سازمان جمع­آوری و فروش اموال تملیکی به استثنای موارد مندرج در تبصره (۱) ماده (۵۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ به منظور مهارت­ آموزی کارجویان و اقشار آسیب پذیر جامعه با پیش­بینی در بودجه سالانه

۷ـ نیم در هزار از سود خالص پایان سال مالی آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد به منظور ترویج و توسعه مهارت­آموزی پس از گردش خزانه­داری کل کشور

۸ ـ درآمدهایی که سازمان به­موجب قوانین و مقررات، مجاز به وصول و هزینه‌­کرد آن می باشد.

تبصره ـ کلیه دستگاههای اجرائی مکلفند با همکاری سازمان، نیازهای آموزشی نیروهای انسانی هر یک از طرحهای تملک دارایی­های سرمایه­‌ای خود را تعیین و حداکثر نیم در هزار اعتبارات آن طرح را به منظور آموزش­های فنی و حرفه­‌ای و مهارتی نیروی انسانی همان طرح در بودجه سالانه پیش‌­بینی کرده و در قالب توافقنامه­‌ای که بین سازمان و دستگاه مربوطه تنظیم می­شود، هزینه نمایند. در صورتی که به تشخیص بالاترین مقام هر دستگاه، همه یا بخشی از نیروی انسانی هر طرح پس از احراز صلاحیت فنی و تخصصی از طریق سازمان و با ارائه مدارک فنی و تخصصی مرتبط، نیاز به آموزش نداشته باشند، مازاد اعتبار مذکور صرف اجرای همان طرح می شود.

ماده ۹ـ کلیه اسناد و اوراق تعهدآور مالی، با امضای رئیس سازمان یا مقام مجاز معتبر است.

فصل پنجم ـ سایر مقررات

ماده ۱۰ـ مشاغل اختصاصی تمام­وقت سازمان شامل مربی و کارشناسان آموزش و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای مشمول تبصره (۳) ماده (۶۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ می­باشند.

ماده ۱۱ـ ساعات کار مربیان تمام وقت سازمان، سی­­ساعت در هفته شامل بیست و چهار ساعت تدریس و شش ساعت سایر فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اداری می باشد.

ماده ۱۲ـ سازمان مجاز است بر اساس نیاز، نسبت به جذب و بکارگیری مربی به صورت حق التدریس ساعتی بدون تعهد استخدامی، با تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام نماید.

ماده ۱۳ـ سازمان مجاز است از خدمات کارشناسان و متخصصین شاغل در دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیر­دولتی تا سقف سی و دو ساعت در ماه به­عنوان مربی مدعو با موافقت رئیس دستگاه مربوط استفاده نماید.

ماده ۱۴ـ مراکز آموزش فنی و حرفه ای خیّر­ساز و مراکز سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه ای خیّرساز که به صورت هیأت امنائی اداره می شوند، مشمول امتیاز مالیاتی موضوع ماده (۱۷۲) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ می باشند.

ماده ۱۵ـ سازمان مجاز است نسبت به معرفی داوطلبان مهارت­آموزیِ فاقد شغل به واحد های صنعتی، تولیدی و خدماتیِ داوطلب که ظرفیت آموزشی دارند، اقدام نماید. آموزش های مذکور رایگان می باشد و مهارت آموزی که توأم با کار نباشد در طول دوره آموزش مشمول قوانین و مقررات کار و تأمین اجتماعی ویژه شاغلین نمی باشد.

ماده ۱۶ـ جعل گواهینامه مهارت سازمان و استفاده از آن جرم است و مرتکب، به یکی از مجازات­های تعزیری درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۱/۲/۱ محکوم می­شود.

ماده ۱۷ـ به منظور ایجاد هماهنگی و پیشبرد اهداف و امور آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی غیر­رسمی در استان­ها، کارگروه توسعه مهارت با عضویت نهادها، دستگاههای اجرائی و تشکلهای ذی ربط به­عنوان کارگروه تخصصی شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار یا یکی از معاونان وی تشکیل می شود. دبیر کارگروه توسعه مهارت، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان می باشد. ماده۱۸ـ سایر موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، مشمول قوانین و مقررات عمومی کشور می‌باشد.


قانون فوق که رسیدگی به آن مطابق فراز دوم اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۳ مجلس شورای اسلامی مورد موافقت قرار گرفته است، در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مشتمل بر هجده ماده و چهار تبصره تصویب و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف