اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش­‌بنیان

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۶/۱۹

شماره ۷۷۸۸۱/ت۶۲۸۷۳هـ – ۲۰/۵/۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۵/۷ به پیشنهاد مشترک شماره ۱۲۵۳۸۲/۱۱مورخ ۱۸/۴/۱۴۰۳ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­‌بنیان رئیس­ جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی و به استناد بند (ب) ماده (۹۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ و بند (ت) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌­بنیان مصوب ۱۴۰۱ تصویب کرد:

آیین­نامه اجرایی بند (ت) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌­بنیان موضوع تصویب­نامه شماره ۱۵۲۷۵۵/ت۶۰۳۸۴هـ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۳ و اصلاحات بعدی آن، به شرح زیر اصلاح می­شود:

۱ـ در ماده (۴)، عبارت «در همان سال مالی به میزان هزینه­‌کرد انجام‌­شده و با تأیید گزارش پیشرفت طرح توسط دبیرخانه شورا،» جایگزین عبارت «در اولین سال مالی پس از تأدیه کامل سرمایه نقدی و هزینه‌­کرد کامل در طرح سرمایه­‌گذاری» می­گردد و عبارت «حسب مورد پس از اخذ تأییدیه دبیرخانه شورا» حذف و پس از عبارت «مستقیم مربوط به» عبارت «همان سال» اضافه می­شود.

۲ـ متون زیر به عنوان مواد (۵)، (۶) و (۷) اضافه و شماره مواد بعدی به ترتیب تغییر می­یابد:

«ماده ۵ ـ در طول مدت اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و در راستای ارتقای نقش و جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی در زیست‌­بوم نوآوری کشور:

۵ ـ۱ـ معادل کمک انجام­‌شده برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی (حداکثر تا پایان مدت اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران) به شرکت مربوط اعطا می­شود. صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است منابع حاصل را ضمن احتساب به عنوان افزایش سرمایه حداکثر ظرف (۲) سال، صرفﺎً در چهارچوب آیین‌نامه‌ها و سایر مقررات مصوب هیئت امنای صندوق در راستای اهداف مندرج در صدر ماده (۹۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری نماید.

سرمایه‌گذاری انجام‌­شده توسط صندوق از مصادیق سرمایه‌گذاری موضوع جزء (۹) ماده (۱) این آیین‌نامه محسوب­‌شده و شامل سرمایه‌گذاری در سرفصل‌های خرید زمین، ساختمان و یا احداث آن و هزینه‌های عمرانی عمومی از قبیل تسطیح، دیوارکشی، محوطه‌سازی و راه ‌سازی و خرید خودرو نمی‌باشد .

در اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت، رعایت مقررات مواد (۹) و (۱۱) این آیین‌­نامه الزامی است. گزارش اجرای این بند، ساﻻنه به سازمان و دبیرخانه شورا ارائه می­شود. سازمان موظف است با بررسی اسناد هزینه‌­ای معتبر نسبت به راستی­آزمایی هزینه­کرد اعلامی صندوق اقدام نماید. در صورت عدم افزایش سرمایه یا عدم تحقق سرمایه­‌گذاری مطابق این بند و عدم تأیید سازمان، صندوق موظف به تسویه حساب با سازمان است.

۵ ـ۲ـ معادل سرمایه‌­گذاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح­ها و مصادیق سرمایه‌­گذاری موضوع این آیین­نامه، با اعلام صندوق نوآوری و شکوفایی به سازمان و مشروط به مدیریت صندوق و با رعایت مفاد این آیین­نامه در همان سال مالی، اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی (حداکثر تا پایان مدت اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران) به شرکت سرمایه­‌گذار اعطا می­شود. در طرح­هایی که اجرای آنها بیش از یک سال مالی به طول می‌­انجامد، در هر سال مالی به میزان سرمایه تأدیه­شده در همان سال به شرکت سرمایه­‌گذار اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی اعطا می­شود. صندوق نوآوری و شکوفایی گزارش ساﻻنه اجرای این بند را به دبیرخانه شورا ارائه می­نماید.

ماده ۶ ـ دبیرخانه شورا موظف است طرح­های سرمایه‌­گذاری موضوع این آیین­نامه را که براساس طرح سرمایه‌­گذاری مصوب اجرا نشده و راکد مانده است، برای مطالبه اعتبار مالیاتی اعطاشده و اعمال جرایم قانونی و منع استفاده مجدد شرکت سرمایه­گذار مربوط از مزایای این آیین­‌نامه به سازمان معرفی نماید.

ماده ۷ـ در صورتی که سرمایه­‌گذاری شرکت­های سرمایه‌­گذار در شرکت­ها و مؤسسات سرمایه‌­پذیر مستقیم و همچنین در صندوق­ها و نهادهای سرمایه‌­پذیر غیرمستقیم بدون تأیید دبیرخانه شورا، قبل از اتمام دوره سرمایه‌­گذاری (مطابق طرح سرمایه‌­گذاری تأییدشده)، کاهش یابد یا به فروش برسد یا به اشخاص ثالث واگذار شود، چنانچه سرمایه‌گذاری صورت­ پذیرفته مشمول اعتبار مالیاتی موضوع این آیین­نامه شده باشد، سازمان مکلف است مالیات مربوط به اعتبار مالیاتی اعطاشده و همچنین جرایم قانونی متعلق را وفق مقررات مطالبه نماید. دستورالعمل این ماده با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب شورا می­رسد.»

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمدرضا عارف