آیین‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۸/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۸/۰۶

مقدمه:
به منظور رقابت سالم، افزایش تحرک و نشاط علمی، شناسایی استعدادهای برتر، گسترش و تعمیق انگیزه آموزش و پژوهش در بین دانشجویان و با هدف ارتقاء مراتب معنوی و تشویق پایبندی به اصول و ارزش های والای انسانی و ترغیب انجام فعالیت های فرهنگی- اجتماعی، آیین نامه انتخاب دانشجوی نمونه تدوین می گردد.

ماده 1– تعریف دانشجوی نمونه:
دانشجوی نمونه دانشجویی است که در فعالیت های آموزشی- پژوهشی، فرهنگی- اجتماعی، سیاسی، رعایت شئون اسلامی دانشگاهی و ایثارگری سرآمد دانشجویان دیگر باشد.

ماده 2– شرایط شرکت در رقابت:
2-1- دانشجویانی که از طریق آزمون های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور و یا براساس آیین نامه های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی راه یافته اند در دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد با گذراندن حداقل 50٪ واحدهای درسی دوره و دکترای تخصصی پس از گذراندن امتحان جامع در زمان متعارف تحصیل، می توانند در این رقابت شرکت کنند.
2-2- دانشجویانی که تا پایان شهریور ماه هر سال دانش آموخته می شوند می توانند به عنوان دانشجوی نمونه همان سال معرفی و انتخاب شوند.
2-3- دانشجویان در هر مقطع تحصیلی تنها یکبار می توانند به عنوان دانشجوی نمونه برگزیده شوند.

ماده 3– فعالیت های آموزشی و پژوهشی:

3-1 – امتیاز بخش های آموزش و پژوهش در دوره های مختلف تحصیلی به شرح زیر است:

دوره محور کاردانی حداکثر و حداقل امتیاز کارشناسی حداکثر و حداقل امتیاز کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر و حداقل امتیاز دکترای تخصصی حداکثر و حداقل امتیاز
آموزش 60- 30 50- 20 35- 20 15- 10
پژوهش 15- 5 25- 10 40- 20 60- 40

امتیاز بخش آموزش مذکور در جدول فوق مطابق بند 2 دستورالعمل اجرایی محاسبه خواهد شد.

3-2 – فعالیت های پژوهشی دانشجو چنانچه در دوره تحصیلی فعلی و مرتبط با رشته تحصیلی وی صورت گرفته باشد، براساس بندهای زیر قابل امتیازبندی است:
3-3-1- چاپ مقاله در مجلات معتبر خارجی و مجله های علمی- پژوهشی دارای مجوز انتشار از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزان مشارکت نویسنده در تهیه مقاله و ارزش علمی آن حداکثر 10 امتیاز.
3-2-2- چاپ مقاله در سایر مجله های معتبر علمی- پژوهشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی داخل کشور به میزان مشارکت نویسنده در تهیه مقاله و ارزش علمی آن حداکثر 3 امتیاز.
3-2-3- مقاله کامل چاپ شده در مجموعه مقالات(proceedings) کنفرانس ها و مجامع علمی بین المللی تا 3 امتیاز و کنفرانس ها و مجامع علمی داخلی تا 2 امتیاز.
3-2-4- چکیده مقالاتی که در کنفرانس ها و مجامع علمی در سطح بین المللی پذیرفته شده اند تا 2 امتیاز و چکیده مقلات پذیرفته شده در کنفرانس ها و مجامع علمی داخلی تا 1 امتیاز.
3-2-5- مقالات چاپ شده در مجلات علمی- ترویجی دارای مجوز انتشار از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزان مشارکت نویسنده در تهیه مقاله و ارزش علمی آن تا 2 امتیاز.
3-2-6- چاپ مقاله علمی در نشریات کثیرالانتشار و معتبر و یا ماهنامه های دانشگاهی و اطلاع رسانی به میزان مشارکت نویسنده در تهیه مقاله و ارزش علمی آن حداکثر 1 امتیاز.
3-2-7- فعالیت در طرح های تحقیقاتی مصوب دانشگاه، مؤثر در طرح های ملی و دولتی و همکاری با سازمان های دولتی با توجه به اهمیت و ارزش علمی طرح، به صورتی که دانشجو یکی از مجریان اصلی طرح باشد تا 4 امتیاز و درصورتی که دانشجو در اجرای طرح همکاری داشته باشد تا 2 امتیاز.
3-2-8- تألیف کتاب (چاپ شده یا در دست چاپ) به میزان مشارکت مؤلفان (نویسندگان) و با توجه به محتوای آن حداکثر 10 امتیاز.
3-2-9- ترجمه یا گردآوری کتاب (چاپ شده یا در دست چاپ) به میزان مشارکت مترجمان یا گردآورندگان و با توجه به محتوای آن حداکثر 5 امتیاز.
3-2-10- اختراع، ابداع و یا اکتشاف ثبت شده توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، دبیرخانه جشنواره خوارزمی به میزان مشارکت دانشجو حداکثر 10 امتیاز.

تبصره 1– به پایان نامه های دوره تحصیلات تکمیلی امتیازی تعلق نمی گیرد. اما به مقالات علمی مستخرج از این پایان نامه ها در بخش مقالات علمی با رعایت ضوابط مندرج، امتیاز داده می شود.

تبصره 2– داشتن حداقل امتیاز بخش آموزش و پژوهش الزامی است.

ماده 4– ایثارگری و فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی:
امتیاز ایثارگری و فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به شرح زیر است:
4-1- سابقه حضور داوطلبانه در جبهه های جنگ و اسارت به ازاء هر ماه 5 امتیاز.
4-2- امتیاز جانبازی به میزان یک چهارم درصد جانبازی.
4-3- فرزند و همسر شهید و مفقودالاثر 5 امتیاز.
4-4- فرزند و همسر جانباز بالای 50٪ و فرزند آزاده 4 امتیاز.
4-5- مشارکت فعال در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سطح دانشگاه و جامعه نظیر فعالیت مؤثر دانشجو در نهادها و کانون های ادبی، هنری، اجتماعی، فرهنگی و صنفی، برگزاری نمایشگاه های علمی، فرهنگی، هنری و … و عضویت در هیأت تحریریه نشریات علمی، آموزشی و فرهنگی، شرکت در گروه های امداد حوادث پیش بینی نشده و عضویت در تیم های ورزشی و تشکل های سیاسی به نحوی که این فعالیت ها در جهت تحکیم مبانی و ارزش های مصرح در قانون اساسی باشد تا 5 امتیاز.
4-6- کسب مقام و عنوان در مسابقات قرآنی، علمی، ورزشی و هنری (مقام های اول تا سوم در سطح ملی یا مسابقات سراسری دانشجویی و اول در سطح دانشگاه) که در دوره تحصیلی فعلی دانشجو انجام شده باشد، حداکثر 7 امتیاز و در سطح جهانی و بین المللی حداکثر 14 امتیاز.

ماده 5– سایر مقررات:

5-1 – درصورتی که براساس ارزیابی انجام شده توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، دانشجو حداقل 50٪ مجموع امتیازات مربوط به مواد آیین نامه را کسب کرده باشد، براساس دستورالعمل اجرایی، پرونده وی تکمیل و برای مراحل بعدی ارسال می شود.

5-2 – به دانشجویان معلول درصورت کسب 95٪ حد نصاب امتیاز لازم برای شرکت در این رقابت حداکثر 5 امتیاز تشویقی تعلق می گیرد. ارائه تأییدیه لازم از سازمان بهزیستی برای این گروه از دانشجویان الزامی است.

5-3 – هیأت داوران انتخاب دانشجوی نمونه، هر سال توسط معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب می شود.

تبصره – برای هر یک از گروه های آموزشی شش‌گانه (علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی) هیأت داوری مجزا با تأکید بر انتخاب و استفاده از اساتید مجرب تشکیل خواهد شد.

5-4 – تعداد دانشجویان نمونه و سهم هر یک از گروه های آموزشی، در جلسه ای با حضور معاونین دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و پژوهشی وزیر، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، مدیر کل امور دانشجویان داخل و دو نفر از معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ها (به پیشنهاد مدیر کل امور دانشجویان داخل و تأیید معاون دانشجویی) تعیین می شود.

5-5 – اعتبار مورد نیاز اجرای این آیین نامه توسط معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برآورد و در بودجه جاری وزارتخانه پیش بینی و تأمین خواهد شد.

5-6 – از تاریخ تصویب این آیین نامه تمامی آیین نامه ها و دستورالعمل های قبلی انتخاب دانشجوی نمونه لغو می شود.

5-7 – دستورالعمل اجرایی این آیین نامه توسط معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و ابلاغ خواهد شد.

این آیین نامه در 5 ماده و 26 بند و 3 تبصره در تاریخ 6/ 8/ 83 به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و از تاریخ ابلاغ قابل اجراست.