آیین‌نامه اجاره و استیجار اراضی فرودگاههای كشور

تاریخ تصویب: ۱۳۴۲/۱۱/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۴۲/۱۱/۲۴

[به موجب ماده ۱۸ آیین‌نامه اجرایی نحوه و شرایط اجاره و واگذاری اماکن و محلها در فرودگاه‌های کشور، لغو شده است.]

شماره ۲۶۱۶ – ۱۳۴۲/۱۱/۲۴

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۲/۱۱/۱۶ بنا به پیشنهاد شماره 2903 – 21 /2 /42 وزارت راه آئین نامه اجاره و استیجار اراضی فرودگاههای كشوری را كه متكی به ماده 3 قانون عوارض فرود و توقف هواپیماها مصوب خرداد ماه 37 و ماده 23 قانون هواپیمایی كشوری مصوب 28 تیرماه 1328 میباشد و توسط شورایعالی هواپیمایی كشوری در 19 ماده بررسی و تنظیم شده است تصویب نمودند.

راهنمای مواد آئین نامه اجاره و استیجار اراضی فرودگاههای كشور
قسمت اول- اجازه واگذاری اراضی و غیره باجاره- ماده 1
” دوم- ترتیب واگذاری: مواد 2- 3- 4- 5- 6
” سوم- درخواست مستأجر: ماده 7
” چهارم- تكالیف مستأجر: مواد 8- 9- 10
” پنجم- اختیارات مستأجر: مواد 11- 12- 13
” ششم- اختیارات اداره كل هواپیمایی كشوری: مواد 14- 15- 16- 17- 18- 19 آئین نامه اجاره و استیجار اراضی فرودگاههای كشوری

ماده 1– اداره كل هواپیمایی كشوری مجاز است آن قسمت از اراضی و ساختمانها و تأسیسات واقع در فرودگاههای كشوری را كه تخصیص داده آن یا ….. مذكور در ماده 2 لطمه ای بتأمین بیخطوی پرواز هواپیما …. وارد نمیسازد و مانع عبور مرور و انجام امور فنی و اداری مربوط بآن نمیباشد با رعایت مقررات مربوط بفرودگاها و كسب نظر شورایعالی هواپیمایی كشوری بمؤسسات دولتی و یا اشخاص طبیعی یا حقوق طبق مواد این آئین نامه باجاره واگذار نماید.

ماده 2– اراضی و ساختمانها و تأسیسات مورد اجاره باید منحصرا برای انجام اموری تخصیص داده شود كه با فعالیت و نیازمندیهای هواپیمایی كشوری ارتباط داشته و موجب توسعه و ایجاد تسهیلات دركارهای هواپیمایی كشوری بوده و یا طبق …. داریكل هواپیمایی كشوری انجام امور مورد تقاضا در فرودگاه مصلحت باشد.

ماده 3– اراضی مورد تقاضا یابد بیمزانی واگذار شود كه با احتیاجات متقاضی وفق دهد و ساختمانها و تأسیسات مختلفه باید متناسب با وضعیت هر فرودگاه باشد و در حدود متعارف نیز باغچه احداث شود.

ماده 4– اداره كل هواپیمایی كشور نسبت به تأمین آب و برق و تلفن و سایر تأسیسات مربوط به آبادانی اراضی مورد واگذاری تعهدی نخواهد داشت.

ماده 5– واگذاری اراضی بصورت اجاره حداقل برای مدتی خواهد بود كه با استهلاك سرمایه ایكه از ظرف مستأجر برای ایجاد ساختمانها و تأسیسات بكارانداخته میشود متناسب باشد ولی حداكثر مدت اجاره از سی سال و در مورد ساختمانهای متعلق به هواپیمایی كشوری از پنج سال تجاوز نخواهد نمود.

ماده 6– میزان مال الاجاره توسط اداره كل هواپیمایی كشوری بوسیله یك نفر كارشناس رسمی وزارت دادگستری تعیین و به مستأجر پیشنهاد میگردد.

ماده 7– درخواست كننده باید درخواست نامه كامل هویت و شغل خود و اموریكه برای انجام آنها درخواست واگذاری ساختمانها و تأسیسات با اراضی نموده با تعیین عده ساختمان و تأسیسات با مقدار اراضی مورد احتیاج و نوع ساختمان و تأسیساتی كه میخواهد ایجاد نماید بضمیمه برنامه حمل و طرح مقدماتی ساختمان با هر گونه توضیحی كه منظور و مقصود این درخواست را كاملا روشن نماید و با هرگونه مدركی كه قادر بودن درخواست كننده را بانجام موضوع مورد درخواست بطور اطمینان بخش برساند و بائید اینكه از مقررات این آئین نامه كاملا آگاه بوده و ملتزم برعایت آن میباشد در سه نسخه تنظیم و به اداره كل هواپیمایی كشوری تسلیم نماید تا پس از كسب نظر شورایعالی هواپیمایی كشوری ترتیب واگذاری آن داده شود. درصورتیكه درخواست نامه از طرف شورایعالی هواپیمایی كشوری رد شود از درخواست كننده تا ششماه پس از تاریخ رد درخواست او درخواست جدیدی نسبت بهمان موضوع پذیرفته نخواهد شد.

ماده 8– مستأجر مكلف است در بهره برداری از عین مستأجره قوانین و مقررات مربوط بفرودگاهها و پرواز هواپیماها را رعایت نماید بنحویكه عملیات او در عین مستأجره مانع انجام وظائف اداره امور فرودگاه و مؤسسات وابسته بآن نشده و بتأمین بیخطری پرواز هواپیماها لطمه وارد نسازد.

ماده 9– مستأجر مكلف است ساختمانها و تأسیسات خود را طوری نگاهداری و تعمیر و آباد نماید كه به زیبائی و آبادانی فرودگاه لطمه وارد نگردد.

ماده 10– نصب هرگونه تابلو و علائم و آگهی های تجارتی و تبلیغاتی و غیره و بهر شكلی كه باشد در محوطه و اراضی فرودگاه و خیابانهای وابسته بآن بطور كلی ممنوع است ولی مستأجر میتواند هر كدان از آنها را برای انجام موضوع اجاره در عین مستأجره لازم بداند پس از تحصیل اجازه از اداره كل هواپیمایی كشوری در عین مستأجره نصب نماید.

ماده 11– چنانچه مستأجر بخواهد در ساختمانها و تأسیساتی كه طبق این آئین نامه بوجود آورده تغییرات اساسی دهد بنحوی كه نقشه اولیه كاملا تغییر كند و با موجب خراب كردن تمام و با قسمتی از ساختمانها و تأسیسات مذكور گردد و یا تغییراتی در نما و زیبائی ساختمان بدهد باید برای تغییرات مزبور بطریقی كه در ماده 3 جهت تحصیل اجازه اصل ساختمان مقرر است اقدام نموده و اجازه مجدد تحصیل نماید.
در مورد ساختمانها و تأسیسات موجود كه طبق این آئین نامه باجاره واگذار شده و یا بودجود آمده است هرگونه تعمیر و یا تغییر بطور كلی باید با موافقت قبلی اداره كل هواپیمایی كشوری بعمل آید.

ماده 12– در مدت اجازه انتقال حقوق مستأجر نسبت به عین مستأجره به دیگری با رعایت مواد 2 و 7 این آئین نامه جایز است و در هر حال مستأجر جدید قائم مقام مستأجر قبلی برده و كلیه مقررات آئین نامه را باید رعایت نماید.

ماده 13– درصورتی كه طبق مقررات مربوطه اداره كل هواپیمایی كشوری در خلال مدت اجاره یا در خانه آن بخواهد اراضی یا ساختمانهای مورد اجاره را بفروش برساند مستأجر در شرایط مساوی نسبت بهر خریدار بدیگری حق تقدم خواهد داشت.

ماده 14– در انقضاء مدت اجاره اداره كل هواپیمایی كشوری میتواند اجاره را تجدید كند لیكن میزان مالی الاجاره به نرخ روز با توجه بماده 6 آئین نامه تعیین خواهد شد و مستأجر در تجدید اجاره با شرایط مزبور نسبت به دیگران حق تقدم خواهد داشت.

ماده 15– در انقضاء مدت اجاره كلیه ساختمانها و تأسیساتی را كه مستأجر در عین مستأجره به هزینه خود بوجود آورده است متعلق به اداره كل هواپیمایی كشوری خواهد بود و در هر حال در تمام مدت اجاره مستأجر حال فروش ساختمانها و تأسیسات احداثی را ندارد مگر در صورتی كه كلیه حقوق خود را نسبت به عین مستأجره با رعایت مفاد ماده 12 آئین نامه واگذار نماید.
مراتب مندرج در این ماده باید در قرارداد اجاره قید شده و به امضای موجود مستأجر برسد.

ماده 16– در قرارداد اجاره باید برای ایجاد یا تكمیل ساختمانها و تأسیسات مدتی تعیین و مستأجر متعهد گردد كه در ظرف آن مدت تعهدات خود را انجام دهد و چنانچه از انجام تمام یا قسمتی از تعهدات خود با وجود مهلتی كه اداره كل هواپیمایی كشوری متناسب با مدت اجاره و ضرورت و اهمیت موضوع میدهد خودداری نماید موجر حق دارد اجاره را فسخ و ساختمان و تأسیسات ناتمام را بنفع خود ضبط نماید و در هر حال مستأجر مسئول پرداخت خساراتی است كه از عدم رعایت مقررات این آئین نامه و یا عدم انجام تعهدات خود باداره كل هواپیمایی كشوری وارد ساخته است.

ماده 17– درمورد اراضی و ساختمانها و تأسیساتی كه قبل از اجرای این آئین نامه اداره كل هواپیمایی كشوری به اجاره واگذار نموده است در خاتمه مدت اجاره باید طبق مقررات این آئین نامه عمل شود و در هر صورت میزان مال الاجاره طبق ماده 6 این آئین نامه توسط كارشناس رسمی دادگستری تعیین خواهد گردید.

ماده 18– اداره كل هواپیمایی كشوری میتواند در آن قسمت از اراضی فرودگاهها كه برای سكونت كارمندان آن اداره مناسب تشخیص دهد خانه های مسكونی در حدود احتیاجات كارمندان ساخته و بطور امانی در اختیار آنها قرار دهد. از حقوق كارمندان اداره كل هواپیمایی كشوری كه در خانه های آن اداره سكونت دارند هر ماه مبلغی برای تعمیر وكاهداری ساختمان مورد استفاده كه میزان آن مبلغ را اداره كل هواپیمایی كشوری پس از جلب نظر شورای عالی هواپیمایی كشوری و با رعایت مقدورات مالی و توجه بحداقل معاش كارمندان تعیین خواهد نمود كسر در حساب جداگانه برای تأمین هزینه های فوق الذكر تضمین داده خواهد شد.
مقررات مربوط به طبقه بندی خانه ها و ترتیب استفاده كارمندان از آنها را اداره كل هواپیمایی كشور تنظیم و پس از تصویب شورایعالی هواپیمایی كشوری بموقع اجرا خواهد گذارد.

ماده 19– در هر مورد كه مستأجر یا اداره كل هواپیمایی كشوری اختلافی پیدا كند كه مربوط به تفسیر بمواد این آئین نامه با عدم رعایت مقررات آن از طرف اداره كل هواپیمایی كشوری باشد شورایعالی هواپیمایی كشوری مرجع رسیدگی به شكایت مستأجر مزبور بوده و نظر شوری در مورد اختلاف برای طرفین قطعی و لازم الاجرا است.