شماره ۷۲۰۴۶/ت۶۲۶۷۵هـ – ۷/۵/۱۴۰۳
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۴/۳ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و جزء (۲) بند (چ) تبصره (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تصویب کرد:
آییننامه انتظامبخشی، شفافسازی و ضابطهمندسازی درآمدها و هزینههای شرکتهای دولتی مصوب ۱۴۰۲ موضوع تصویبنامه شماره ۵۳۸۲۷/ت۶۱۲۷۱هـ مورخ ۲۹/۳/۱۴۰۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح زیر اصلاح میشود:
۱ـ در صدر مصوبه عبارت «و تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور» حذف میشود.
۲ـ در ماده (۱):
الف ـ در بند (۱)، عبارت «مصوب ۱۳۸۶» حذف و عبارت «و ماده (۴) قانون محاسبات عمومی کشور» به انتهای بند افزوده میشود.
ب ـ بند (۲) به شرح زیر اصلاح میشود:
«۲ـ شرکت اصلی: شرکت دولتی که بیش از پنجاه درصد (۵۰ ٪ ) سهام آن مستقیما متعلق به دولت باشد.»
پ ـ بند (۳) به شرح زیر اصلاح میشود:
«۳ـ شرکت مادر تخصصی: شرکت اصلی که دارای یک یا چند شرکت فرعی یا وابسته باشد.»
ت ـ در بند (۵)، عبارت «یک مؤسسه دولتی یا شرکت دولتی» جایگزین عبارت «دستگاه اجرایی» میشود.
ث ـ در بند (۶)، عبارت «هیئت مدیره یا مدیرعامل آنها به نحوی از انحا» جایگزین عبارت «هیئتمدیره آنها» و عبارت «دستگاه های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه» جایگزین عبارت «دستگاه های اجرایی دولتی» میشود.
ج ـ در بند (۸)، واژه «معقول» و عبارت «اهداف مربوط به» حذف میشود.
چ ـ در بند (۱۰)، عبارت «بابت عضویت هیئت مدیره یا سمت اجرایی (حسب مورد)» جایگزین عبارت «بابت عضویت هیئت مدیره» میشود.
ح ـ در بند (۱۵)، عبارت «مجمع عمومی یا شورای عالی» جایگزین عبارت «مجمع عمومی، شورای عالی یا هیئت امنا» میشود.
خ ـ بند (۱۷) به شرح زیر اصلاح میشود:
«۱۷ـ کارگروه بهره وری: کارگروهی متشکل از وزارت، سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور که وظایف محوله براساس این آییننامه را برعهده دارند. دبیرخانه کارگروه در سازمان ملی بهره وری ایران مستقر خواهد بود.»
د ـ عبارت «۱۸ـ سامانه بودجه: سامانه جامع بودجه مستقر در سازمان برنامه و بودجه کشور.» به عنوان بند (۱۸) به ماده (۱) افزوده میشود.
۳ـ ماده (۲) و تبصره های (۱) الی (۳) آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۴) به آن افزوده میشود:
«ماده ۲ـ اتخاذ تصمیم نسبت به کلیه اموری که طبق اساسنامه و در چهارچوب قوانین و مقررات در صلاحیت مجامع است، مستلزم رعایت تشریفات دعوت از اعضا و تشکیل جلسه مجمع است.
تبصره ۱ـ رؤسای مجامع یا سایر مراجعی که براساس قانون تشکیل یا اساسنامه شرکتهای مشمول مکلف به دعوت از مجامع مربوط هستند باید حسب مورد مجامع را با رعایت مواعد مقرر در اساسنامه قانونی یا مواعد مقرر در این آییننامه به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد مطرحشده در دستور جلسه مجمع دعوت نمایند.
تبصره ۲ـ جلسات مجامع با حضور اکثریت اعضای مجمع یا نماینده ایشان (با رعایت ماده (۳) این آییننامه) رسمیتیافته و حضور مدیر عامل و اکثریت اعضای هیئت مدیره در این جلسات الزامی است.
تبصره ۳ـ مراجع مذکور مکلفند فاصله قانونی نشر یا ارسال دعوت نامه مجامع و تاریخ تشکیل آن را برابر مقررات اساسنامه و ماده (۹۸) ﻻیحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۲۷ رعایت نموده و کلیه مستندات و اطلاعات مربوط به موارد دستور جلسه را در موعد مقرر قانونی برای اعضای مجمع ارسال نمایند.
تبصره ۴ـ وزارت موظف است ساﻻنه فهرست شرکتهای مشمولی را که برگزاری مجامع آنها با تأخیر مواجه شده است، با ذکر دﻻیل تأخیر ایجادشده به هیئت وزیران ارائه نماید.»
۴ـ در ماده (۴)، عبارت «براساس مواعد قانونی» پس از عبارت «حداقل دو بار در سال» افزوده میشود و عبارات «تا پایان مردادماه هر سال» و «تا اول مهرماه هر سال» حذف میشوند.
۵ ـ ماده (۵) به شرح زیر اصلاح میشود:
«ماده ۵ ـ هیئتمدیره شرکتهای مشمول مکلفند پس از پایان سال مالی حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد صورتهای مالی اصلی و تا پایان خردادماه صورتهای مالی تلفیقی (گروه) خود را براساس استانداردهای حسابداری برای رسیدگی به حسابرس مستقل و بازرس قانونی تسلیم نمایند.»
۶ ـ در ماده (۸)، عبارت های «/ هیئت عامل» و «(عملکرد اصلاحی) پیشنهادی» حذف و یک تبصره به شرح زیر به آن افزوده میشود:
«تبصره ـ شرکتهای مادرتخصصی مکلفند تا آخر تیرماه اهداف ساﻻنه خود و شرکتهای تابعه و برنامههای تحقق آنها را به صورت کیفی و کمی برای سازمان و وزارت ارسال نمایند. همچنین شرکتهای مزبور مکلفند تا آخر تیرماه اهداف نماگرهای ارزیابی بهره وری خود و شرکتهای تابعه را به کارگروه (سازمان ملی بهره وری) ارسال نمایند.
در صورت عدم ارائه اهداف، کارگروه بهره وری مجاز است نسبت به تعیین اهداف اقدام نماید.»
۷ ـ ماده (۹) به شرح زیر اصلاح میشود:
«ماده ۹ـ هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند حداکثر تا پایان مردادماه صورت های مالی حسابرسیشده را در سامانه بودجه بارگذاری نموده و تا پانزده شهریور هر سال عملکرد ساﻻنه بودجه خود را براساس صورت های مالی حسابرسیشده و ارقام و مبالغ مندرج در گزارش تطبیق عملکرد با بودجه مصوب منضم به آن و ارقام و مبالغ پیشنهادی بودجه ساﻻنه خود را به همراه مستندات مربوط در سامانه بودجه درج و به سازمان ارسال نمایند . »
۸ ـ ماده (۱۱) حذف و شماره مواد (۱۲)، (۱۳) و (۱۴) به ترتیب به (۱۱)، (۱۲) و (۱۳) اصلاح میشود.
۹ـ در ماده (۱۱)، عبارت «هیئتمدیره» جایگزین عبارت «هیئتهای مدیره» میشود.
۱۰ـ در ماده (۱۲)، عبارت «گزارش تطبیق عملکرد» جایگزین عبارت «گزارش تطبیق عملیات» میشود.
۱۱ـ در ماده (۱۳)، عبارت «و گزارش تطبیق عملکرد با بودجه» حذف میشود.
۱۲ـ یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (۱۴) افزوده میشود:
«ماده ۱۴ـ مجامع عمومی شرکتهای مشمول مکلفند عملکرد ساﻻنه هیئت مدیره و مدیران عامل را مجزا از صورت های مالی مورد بررسی قرار داده و نسبت به تأیید یا عدم تأیید آن صراحتﺎً اتخاذ تصمیم نمایند. در این امر شاخصهایی از جمله میزان تحقق اهداف و برنامههای شرکت (مواد (۸) و (۲۸) این آییننامه)، میزان بهره وری (تبصره ماده(۸)، مواد (۲۸) و (۴۵) این آیین نامه)، مولدسازی داراییها (آییننامه اجرایی مولدسازی داراییهای دولت)، بهبود نسبتهای مالی (مواد (۲۸) و (۴۵) این آییننامه)، میزان انطباق عملکرد با بودجه مصوب شرکت (ماده (۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و مواد (۸)، (۹)، (۱۱) و (۱۲) این آییننامه)، ارائه گزارش تطبیق عملکرد با بودجه مصوب به صورت تفصیلی (ماده (۱۱) این آییننامه)، میزان اجرای تکالیف قانونی و مصوبات مجامع عمومی (ماده (۱۹) این آییننامه)، ثبت صورتجلسات مجامع عمومی در اداره ثبت شرکتها (ماده (۱۰۶) ﻻیحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، جزء (۲) بند (خ) تبصره (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و ماده (۵۳) این آیین نامه) و میزان رعایت قوانین و مقررات ناظر بر شرکت ازجمله تصویبنامه شماره ۴۶۶۳۷/ ت ۶۲۴۴۸ هـ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۳، میبایست مدنظر مجامع عمومی قرار گیرد.»
۱۳ـ در ماده (۱۵):
الف ـ صدر ماده به شرح زیر اصلاح میشود:
«روند برگزاری جلسه مجمع عمومی ساﻻنه بررسی صورت های مالی به صورت زیر خواهد بود:»
ب ـ در بند (۴)، عبارت «و تصویب صورت های مالی» به انتهای بند افزوده میشود.
پ ـ مفاد زیر به عنوان بندهای (۵) الی (۸) افزوده میشوند:
«۵ ـ تصمیمگیری در خصوص تصویب عملکرد.
۶ ـ انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانونی توسط مجمع عمومی در چهارچوب ماده (۱۶) این آییننامه.
۷ـ انتخاب روزنامه کثیراﻻنتشار توسط مجمع عمومی.
۸ ـ طرح و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موارد دستور جلسه.»
ت ـ یک تبصره به شرح زیر به این ماده افزوده میشود:
«تبصره ـ مدارک و مستندات مربوط به سایر موارد میبایست طی مهلت موضوع تبصره (۳) ماده (۲) این آییننامه برای اعضای مجمع عمومی ارسال گردد.»
۱۴ـ در ماده (۱۶):
الف ـ در تبصره (۱)، واژه «موضوع» جایگزین واژه «مشمول» میشود.
ب ـ در تبصره (۲)، عبارت «مؤسسات حسابرسی متخلف» جایگزین عبارت «مؤسسات متخلف» میشود.
۱۵ـ ماده (۱۷) به شرح زیر اصلاح میشود:
«ماده ۱۷ـ رؤسای مجامع مکلفند پس از برگزاری جلسات مجامع عمومی عملکرد ساﻻنه ظرف یک ماه نسبت به امضا و ارسال صورتجلسه مجمع برای سایر اعضای مجمع جهت اخذ امضا و نیز برای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره جهت پیگیری اقدام نمایند.
سایر اعضای مجمع نیز مکلفند ظرف (۱۰) روز از تاریخ وصول نسبت به امضای صورتجلسه اقدام نمایند.»
۱۶ـ در ماده (۱۸) عبارت «تصویب اصلاح بودجه» به عبارت «تصویب و اصلاح بودجه» و در تبصره ذیل آن، عبارت «صورتجلسه صورت های مالی» به عبارت «صورتجلسات تصویب صورت های مالی» اصلاح میشود.
تبصره ـ در ماده (۲۰)، عبارت «و با رعایت قوانین و مقررات مربوط ازجمله تصویبنامه شماره ۴۶۶۳۷/ت۶۲۴۴۸هـ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۳» بعد از عبارت «سازمان اداری و استخدامی کشور» اضافه میشود.
۱۷ ـ در ماده (۲۱)، عبارت «حداقل (۱۰) روز کاری قبل از برگزاری جلسه» جایگزین عبارت «قبل از برگزاری جلسه» میشود.
۱۸ـ در بند (۶) ماده (۲۲) واژه «حداکثر» جایگزین عبارت «برای مدت محدود» و عبارت «مجمع عمومی عادی ساﻻنه» جایگزین عبارت «مجمع و حداکثر یکسال» میشود.
۱۹ـ در ماده (۲۸):
الف ـ در صدر ماده، عبارت «هیئت مدیره/هیئت عامل» به عبارت «هیئت مدیره» و عبارت «رعایت تبصره (۲) ماده (۲)» به عبارت «رعایت تبصره (۳) ماده (۲)» اصلاح میشود.
ب ـ عبارت «و اجرای تصویبنامه شماره ۴۶۶۳۷/ت۶۲۴۴۸ هـ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۳» به انتهای بند (۱) اضافه میشود.
پ ـ در بند (۶)، عبارت «وام موضوع وام (۵۶)» به عبارت «وام موضوع ماده (۵۶)» اصلاح میشود.
ت ـ بند (۸) به شرح زیر اصلاح میشود:
«۸ ـ ارائه برنامههای ارتقای بهره وری ، روش های تأمین مالی و بهبود نسبتهای مالی و کاهش زیان خالص یا زیان انباشته/ افزایش سود خالص.»
ث ـ یک تبصره به عنوان تبصره (۳) به شرح زیر، به این ماده افزوده میشود:
«تبصره ۳ـ مبنای محاسبه هزینههای مربوط به کارکنان (هزینههای پرسنلی)، تعداد کارکنان تأیید نهاییشده در پایگاه مذکور در بند (۱) این ماده است.»
۲۰ـ در ماده (۲۹)، عبارت «ایجاد سازوکار های نظام پایش» به عبارت «ایجاد نظام پایش» اصلاح میشود.
۲۱ـ در ماده (۳۰):
الف ـ در صدر ماده، عبارت «در شرکتهای مشمول» جایگزین عبارت «در شرکتهای دولتی» میشود.
ب ـ بند (۱) به شرح زیر اصلاح میشود:
«مدیران سیاسی موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری نمیتوانند به عنوان رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل یک شرکت دولتی باشند.»
پ ـ بند (۳) به شرح زیر اصلاح میشود:
«در صورت رعایت و اجرای بندهای (۱) و (۲) این ماده، رئیس هیئت مدیره شرکتهای مشمول می تواند عضو غیرموظف هیئت مدیره باشد.»
ت ـ دو تبصره به عنوان تبصره های (۱) و (۲) به شرح زیر به این ماده الحاق میشود:
«تبصره ۱ـ وزارت مکلف است در اجرای احکام این ماده، با همکاری سازمان، در قالب یک ﻻیحه پیشنهادی، نسبت به اصلاح اساسنامه کلیه شرکتهای مشمول اقدام نماید.
تبصره ۲ـ شرکتهای اصلی که در اساسنامه آن ها (اعم از قانون یا مصوبه هیئت وزیران) مفادی مغایر با بندهای (۱)، (۲) و (۳) این ماده تصریح شده است، از شمول بندهای مزبور مستثنی هستند.»
۲۲ـ در ماده (۳۲):
الف ـ در صدر ماده، عبارت «شرکتهای دولتی» به عبارت « شرکتهای مشمول» و عبارت «کسب اطمینان معقول» به عبارت «کسب اطمینان» اصلاح میشود.
ب ـ در تبصره ذیل بند (۱)، عبارت «یا پنج سال سابقه کار» به عبارت «یا دارای پنج سال سابقه کار» اصلاح میشود.
پ ـ در تبصره (۱)، عبارت «براساس الگویی که توسط وزارت تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ ابلاغ می گردد» پس از عبارت «و نیز حوزه اختیارات آنها» افزوده میشود.
۲۳ـ ماده (۳۳) به شرح زیر اصلاح میشود:
«هیئت مدیره شرکتهای مشمول باید اثر بخشی نظام پایش (کنترل)های داخلی را به طور ساﻻنه بررسی و نتایج آن را در اختیار حسابرس مستقل قرار دهد. حسابرس مستقل شرکت باید گزارش نقاط ضعف نظام پایش (کنترل )های داخلی را به مجمع عمومی عادی ارائه نماید.»
۲۴ـ عنوان فصل چهارم به «نظام پرداخت و بهره وری» اصلاح میشود.
۲۵ـ چهار ماده به شرح زیر به عنوان مواد (۳۶)، (۳۷)، (۳۸) و (۳۹) الحاق و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح میشود:
«ماده ۳۶ـ امتیاز شغلی مدیران شرکتهای مشمول متناسب با سطح (رتبه) شرکت مطابق جدول شماره (۱) به شرح زیر تعیین میشود:
امتیاز حق شغل هیئت مدیره/
هیئت عامل
۲۴۵۰۰
امتیاز حق شغل
مدیران عامل
۲۷۰۰۰
۲۰۰۰۰
۲۴۵۰۰
جدول شماره (۱)
رده بندی
گروه ها
الف ۱
۲۳۰۰۰
ب ۱
سطح شرکت/ سایر اشخاص حقوقی
موضوع آییننامه
الف
۲۶۰۰۰
ب
ردیف
۱
الف ۲
۲
۱۷۰۰۰
۲۱۵۰۰
ب ۲
۱۵۵۰۰
۱۸۵۰۰
ج ۱
ج
۳
۱۳۵۰۰
۱۶۵۰۰
ج ۲ و
د
تبصره ۱ـ شرکتهای مشمول این آییننامه که قبلاً سطح (رتبه) آنها تعیین شده است، براساس سطح مورد عمل، امتیاز شغلی این ماده را پرداخت مینمایند. تغییر و یا تعیین سطح شرکتهای مشمول با پیشنهاد رئیس مجمع عمومی شرکت مربوط و از سوی باﻻترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط و تأیید کارگروه تعیین میشود. شرکتهایی که تاکنون سطح آنها تعیین نشده است موظفند ظرف (۴۵) روز از تاریخ ابلاغ این مصوبه درخواست خود را به منظور تعیین سطح به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال نمایند.
در مواقع خاص، کارگروه میتواند نسبت به تغییر سطح (رتبه) شرکتها (با توجه به مفاد تبصره ماده (۳) دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکتها موضوع تصویبنامه شماره ۷۵۶۲۷/ت۶۱۳۶۲ مورخ ۲/۵/۱۴۰۳ هیئت وزیران) اقدام نماید.
تبصره ۲ـ در شرکتهایی که دارای هر دو رکن «هیئت مدیره» و«مدیرعامل و هیئت عامل» هستند، رکن هیئت مدیره مورد نظر است.
ماده ۳۷ـ امتیازات حق شاغل و فوق العاده های موضوع ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین سایر پرداختهای مستمربراساس مفاد قانون مذکور و مقررات مربوط محاسبه میشود .
ماده ۳۸ـ میزان فوق العاده ویژه موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای مدیران مشمول به میزان حداکثر پنجاه درصد (۵۰%) سقف امتیازات مجموع حقوق ثابت (حق شغل و حق شاغل) و فوق العاده های مستمر (فوق العاده شغل، فوق العاده ایثارگری، فوق العاده سختی شرایط محیط کار و کار در محیطهای غیر متعارف) تعیین میشود.
ماده ۳۹ـ پرداختهای غیرمستمر از جمله فوقالعاده اضافهکار، هزینه سفر و مأموریت روزانه داخل و خارج از کشور اشخاص حقوقی موضوع این دستورالعمل براساس ضوابط و مقررات قانون مدیریت خدمات کشوری و ضوابط اجرایی قانون که به تصویب هیئت وزیران میرسد، پرداخت میشود.
تبصره ـ پرداخت هرگونه وجه بابت حقالتألیف، حقالتدریس، حقالتحقیق، حقالترجمه و فوق العاده پژوهش (پژوهانه) به مدیران شرکتهای مشمول ممنوع است.»
۲۶ـ ماده (۴۰) به شرح زیر اصلاح میشود:
«سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است با هماهنگی شرکتهای مشمول نسبت به تعیین تکلیف نیروی انسانی مازاد آنها (رسمی و غیررسمی) اقدام ﻻزم را به عمل آورده و تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ راهکارهای ﻻزم را به منظور تصمیم گیری به دولت اعلام نماید . »
۲۷ـ ماده (۴۲) حذف و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح میشود.
۲۸ـ در ماده (۴۳)، عبارت «شرکتهای مشمول مکلفند از زمان ﻻزماﻻجراشدن قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران،» جایگزین عبارت «شرکتهای دولتی مکلفند» میشود و واژه «خود» بعد از عبارت «مجمع عملکرد ساﻻنه» حذف میشود.
۲۹ـ ماده (۴۴) به شرح زیر اصلاح میشود:
«مجامع شرکتهای مشمول مکلفند در مورد نتایج حاصل از حسابرسی عملیاتی و پیشنهادات حسابرس مستقل و بازرس قانونی در همین خصوص تصمیمات مقتضی را اتخاذ نمایند. مسئولیت حسن اجرای این حکم با رؤسای مجامع شرکتهای مشمول و وزرای تخصصی شرکتهای مشمول قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب ساﻻنه هیئت واگذاری (مشروط به تفویض اختیار از سوی وزارت) است.»
۳۰ـ ماده (۴۵) به شرح زیر اصلاح میشود:
«ماده۴۵ـ کارگروه بهره وری مکلف است نسبت به موارد زیر اقدام نماید:
الف ـ تصویب شیوه نامه سنجش بهره وری شرکتهای دولتی که توسط سازمان ملی بهره وری ایران پیشنهاد میشود، حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال.
ب ـ بررسی و تأیید نماگرهای ارزیابی بهره وری تهیهشده از سوی سازمان ملی بهره وری ایران.
ج ـ تصویب نظام جبران خدمات منتج به ارتقای بهره وری در شرکتهای مشمول درخصوص تعیین پاداش بهره وری و سقف قابل پرداخت آن به اعضای هیئت مدیره، مدیران عامل وکارکنان شرکتهای مشمول حداکثر به میزان دو ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی آنها. همچنین پرداخت پاداش عملکرد ساﻻنه به کارکنان شرکتهای مشمول حداکثر به میزان یک ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی و پس از تصویب مجمع مجاز خواهد بود.
تبصره۱ـ نحوه برگزاری جلسات و تصمیم گیری کارگروه بهره وری نسبت به موارد مطروحه، در اولین جلسه کارگروه بهره وری به تصویب خواهد رسید.
تبصره۲ـ پاداش بهره وری تعیین شده در این حکم، به پیشنهاد کارگروه بهره وری برای معافیت از سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه شرکتهای دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط به شورای حقوق و دستمزد ارائه میشود.
تبصره۳ـ تعیین و پرداخت عملکرد پاداش ساﻻنه در صورت عدم رعایت ماده (۱۶) این آییننامه در شرکتهای مشمول ممنوع است.
تبصره۴ـ کسر پاداش عملکرد ساﻻنه درصورت عدم رعایت با اجرای احکام و تکالیف قانونی و مقررات ناظر بر شرکت یا تکرار مصادیق آن با تشخیص اکثریت اعضای مجمع مجاز خواهد بود.
تبصره۵ ـ تعیین و پرداخت پاداش عملکرد ساﻻنه درصورت عدم ارائه گزارش تطبیق بودجه مصوب و عملکرد شرکت به صورت تفصیلی ممنوع است.
تبصره۶ ـ پرداخت پاداش عملکرد ساﻻنه منوط به اخذ تأییدیه وزارت مبنی بر ثبت و بهروزرسانی اطلاعات شرکت در سامانه سماب است.»
۳۱ـ ماده (۴۶) به شرح زیر اصلاح و تبصره آن حذف میشود:
«ماده ۴۶ـ شرکتهای مشمول مکلفند به منظور استخراج و محاسبه نماگرهای ارزیابی بهره وری، اطلاعات مالی و عملکردی مورد نیاز سازمان ملی بهره وری ایران را بر اساس شیوه نامه سنجش بهره وری شرکتهای دولتی، تا پایان مرداد ماه هرسال به سازمان ملی بهره وری ایران ارائه نمایند. مسئولیت حسن اجرای این ماده و صحت اطلاعات مالی و عملکردی هر شرکت با مدیر عامل آن است.»
۳۲ـ ماده (۴۷) و تبصره های آن حذف و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح میشود.
۳۳ـ یک تبصره به شرح زیر به ماده (۴۷) افزوده میشود:
«تبصره ـ خزانهداری کل کشور مجاز است در صورت عدم ثبت و بهروزرسانی اطلاعات شرکتهای مشمول در سامانه سماب طی دو دوره متوالی، نسبت به توقف خدمات قابل ارایه از جمله بررسی و تأیید درخواست وجه یا ارایه مجوز نقل و انتقال خودرو (موضوع ماده (۲) ﻻیحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد)، به شرکتهای اعلامی اقدام نماید.»
۳۴ ـ در ماده (۵۱)، عبارت «بارگذاری در سامانه جامع اطلاع رسانی» به عبارت «بارگذاری صورت های مالی شرکتهای مشمول در سامانه جامع اطلاع رسانی» اصلاح میشود.
۳۵ـ ماده (۵۳) به شرح زیر اصلاح میشود:
«شرکتهای مشمول مکلفند تا پایان شهریور هرسال در صورت نداشتن شناسه ملی صادره از سوی اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری نسبت به اخذ آن از مرجع مذکور اقدام و نسبت به ثبت کلیه صورتجلسات مجامع خود، نزد همان مرجع ظرف دو ماه از زمان برگزاری مجمع مربوط و اخذ امضای اکثریت اعضای مجمع با رعایت مواد (۱۷) و (۱۸) این آییننامه اقدام نمایند. حسابرس مستقل و بازرس قانونی مکلف است موارد عدم ثبت را در گزارش خود به مجمع اعلام نماید. اجرای این حکم بر عهده مدیرعامل هر شرکت است . »
۳۶ـ در ماده (۵۵)، عبارت «شرکتهای مشمول» جایگزین عبارت «شرکتهای دولتی» میشود.
۳۷ـ ماده (۵۶) حذف و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح میشود.
۳۸ـ ماده (۵۶) به شرح زیر اصلاح میشود:
«ماده ۵۶ ـ شرکتهای مشمول مکلفند اساسنامه شرکتهای دولتی فرعی را که تاکنون به تصویب هیئت وزیران نرسیده است، ظرف شش ماه از ابلاغ این آییننامه در قالب الگوی نمونه ابلاغی وزارت (ابلاغ شده در سال ۱۴۰۲) تدوین و به تصویب هیئت وزیران برسانند.
رؤسای مجامع شرکتهای مشمول و در شرکتهای مشمول قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب ساﻻنه هیئت واگذاری (مشروط به تفویض اختیار از سوی وزارت) وزرای تخصصی ذی ربط مسئول حسن اجرای این حکم خواهند بود. در صورت عدم اجرای این حکم انحلال شرکت فرعی مشمول در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت . »
۳۹ـ مواد (۵۷) به بعد آییننامه حذف و سه ماده به شرح زیر به عنوان مواد (۵۷) تا (۵۹) به آن الحاق میشود:
«ماده ۵۷ ـ مسئولیت نظارت بر حسن اجرای احکام این آییننامه بر عهده رؤسای مجامع شرکتهای مشمول و در شرکتقابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب ساﻻنه هیئت واگذاری (مشروط به تفویض اختیار از سوی وزارت) بر عهده وزیر تخصصاست .
ماده ۵۸ ـ در صورتی که مفاد این آییننامه با احکام قانونی ناظر بر شرکتهای مشمول مغایرت داشته باشد احکام قانونی مزبور ملاک عمل خواهد بود.
ماده ۵۹ ـ این آییننامه از تاریخ ابلاغ ﻻزماﻻجرا است و آییننامه تشکیل مجامع و شورا های عالی شرکتهای دولتی موضوع تصویبنامه شماره ۲۹۶۸۳/ت۲۸۸۸۲هـ مورخ ۲۶/۶/۱۳۸۲ و اصلاحات بعدی آن لغو میگردد . »
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر