اساسنامه مدارس ايثارگران (رزمندگان، جانبازان و آزادگان)

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۰۷/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۷/۰۸

9000/120  – ۱۳۶۹/۷/۸

فصل اول – هدف :
از آنجا که لازم است برای رزمندگان و جانبازان و آزادگان عزیز (که از این پس در این اساسنامه به نام عمومی ایثارگران خوانده می شوند ) نظام آموزشی خاصی به وجود آید که با مقتضیات عمومی ایثارگران تناسب بیشتری داشته و از انعطاف لازم برای انطباق با انواع توانائیها و آمادگیهای آنان برخوردار باشد و امکان تقویت بنیه علمی آنان را برای ادامه تحصیل فراهم آورد، مجتمع های آموزشی خاصی به نام مدارس ایثارگران بر طبق مندرج در این اساسنامه تاسیس می شود.

فصل دوم – کلیات :

ماده ۱ – مدارس ایثارگران شامل دوره های راهنمائی و متوسطه نظری و فنی و حرفه ای در مراکز استانها ایجاد و در سایر شهرستانها نیز بنا به مقدورات و امکانات آموزش و پرورش منطقه ، تشکیل می گردد.

ماده ۲ – برنامه آموزشی مدارس ایثارگران و در طول هر سال تحصیلی به صورت دو نیم سال و یک ترم تابستانی است . در هر نیم سال پانزده هفته برای آموزش و سه هفته برای اجرای امتحانات منظور می شود.

ماده ۳ – برنامه های آموزشی این مدارس بر مبنای برنامه های مصوب هر پایه تحصیلی خواهد بود و هر درس ارزش و اعتبار مستقلی را داراست . لذا عدم احراز شرایط قبولی در یک ماده درسی ، لطمه ای به دیگر مواد درسی ایثارگر وارد نخواهد کرد.

ماده ۴ – تعداد ساعات تدریس هر درس در هر نیم سال دو برابر ساعات تعیین شده در برنامه های مصوب خواهد بود. و در ترم تابستانی چهار برابر ساعات تعیین شده است .

تبصره- حداقل و حداکثر تعداد ساعات تحصیل در هر نیم سال تحصیلی و نیز مدت مجاز برای تحصیل براساس آئین نامه ای که به تصویب کمیسیون ماده ۸ این آئین نامه می رسد خواهد بود.

ماده ۵ – تقدم تاخر دروس در هر رشته و هر دوره تحصیلی بر اساس جدولی که توسط کمیسیون ماده ۸ این آئین نامه تعیین می گردد، مشخص خواهد شد.

ماده ۶ – کلیه دروس مدارس ایثارگران در پایه های تحصیلی مختلف به صورت حضوری ، نیمه حضوری و غیر حضوری طبق ضوابطی که به تصویب کمیسیون ماده ۸ این آئین نامه می رسد خواهد بود.

تبصره ۱-  ایثارگران از گذراندن دروس طرح کاد ،ورزش و آمادگی دفاعی معاف می باشند.

تبصره ۲- آزادگان می توانند در ابتدای هر نیم سال تحصیلی در امتحانات دروسی که آمادگی دارند شرکت نمایند و در صورت قبول شدن از انتخاب آن درس یا دروس در آن سال تحصیلی معاف خواهند بود.

ماده ۷ – آزادگان می توانند بدون شرکت در امتحان تغییر رشته از رشته فنی و حرفه ای به رشته نظری و بالعکس و یا از یک رشته نظری به رشته دیگر مورد علاقه خود تغییر رشته داده و ادامه تحصیل دهند.

فصل سوم – روش اجرا:

ماده ۸ – کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون امور تحصیلی مرکب از اعضای ذیل در ستاد هماهنگی امور ایثارگران و با مسئولیت رئیس این ستاد تشکیل می گردد:
الف : دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش .
ب : مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی امور رزمندگان ، جانبازان و آزادگان ( ایثارگران ) .
ج : مدیر کل دفتر آموزش متوسطه .
د: مدیر کل دفتر آموزش ابتدائی و راهنمائی تحصیلی .
هـ: مدیر کل امتحانات .
و: نماینده مطلع معاونت فنی و حرفه ای .
ز: مدیر کل برنامه ریزی و تالیف کتب درسی .

ماده ۹ – ستاد هماهنگی امور رزمندگان ، جانبازان و آزادگان موظف است ضوابط و موارد خاص انضباطی ،ثبت نام ، امتحانات و آموزشی مدارس ایثارگران را با همفکری دفاتر ذیربط در حوزه ستادی تهیه و جهت تصویب به کمیسیون موضوع ماده ۸ این آئین نامه ارائه نماید.

ماده ۱۰ – کلیه آئین نامه ها و دستورالعملهای اجرائی این قانون ، پس از تصویب کمیسیون ماده ۸ این آئین نامه و تائید وزیر آموزش و پرورش ، به مورد اجرا گذارده می شود.

اساسنامه مدارس ایثارگران ( رزمندگان ، جانبازان و آزادگان ) مشتمل بر ده ماده و سه تبصره در پانصد و چهاردهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 2 / 7 / 1369 به تصویب رسید. صحیح است به مورد اجرا گذارده شود.

محمد علی نجفی
وزیر آموزش و پرورش