چگونگی اداره مدارس ماندگار

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۲۸

[به موجب ماده ۱۱ آیین‌نامه مدارس ماندگار، لغو شده است.]

شورای عالی آموزش و پرورش با الحاق موارد ذیل به آیین نامه گسترش مشارکت های مردمی در مدارس (مصوب هفتصد و ششمین جلسه شورای عالی تاریخ ۱۳۸۳/۳/۱۹) برای استفاده در آن دسته از مدارسی که از قدمت تاریخی و سوابق درخشان علمی ، آموزشی و فرهنگی در سطح ملی یا استانی برخوردار هستند و در این مصوبه مدارس ماندگار نامیده می شوند موافقت می کند:

1– این مدارس به پیشنهاد سازمان آموزش وپرورش استان و تأیید شورای آموزش وپرورش استان و تصویب کمیسیون معین شورای عالی آموزش وپرورش انتخاب می شوند.

2– اعضای هیأت امنای این مدارس عبارتند از:
1- مدیرمدرسه ( دبیرهیأت امناء)
2- نماینده معلمان
3- رئیس انجمن اولیاء و مربیان و یک نفر از اولیای دانش آموزان به انتخاب انجمن
4- رئیس شورای آموزش وپرورش استان یا نماینده ثابت وی
5- رئیس سازمان آموزش وپرورش استان یا نماینده ثابت وی
6- رئیس آموزش وپرورش شهرستان / منطقه
7- یک نفر از صاحب نظران آموزشی وفرهنگی به انتخاب اعضاء و با ابلاغ رئیس سازمان آموزش وپرورش استان (ترجیحاً از فارغ التحصیلان همان واحد آموزشی )

تبصره 1– رئیس شورای شهرو در مدارسی که به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده اند رئیس سازمان میراث فرهنگی می توانند به عنوان عضو هیأت امناء به ترکیب این بند اضافه شوند.

تبصره 2–درهنرستان های فنی وحرفه ای وکاردانش رئیس اتاق صنایع ومعادن ویا نماینده ثابت وی در صورت تمایل می تواند درهیأت امناء عضویت داشته باشد.

3– هیات امنای این مدارس علاوه براختیارات مندرج درآیین نامه گسترش مشارکت های مردمی درمدارس وظایف واختیارات زیر رانیز عهده دار خواهندبود:
– انتخاب نیروی انسانی متناسب با ویژگیهای این گونه مدارس با رعایت قوانین مربوط و هماهنگی سازمان آموزش وپرورش استان
– تعیین شرایط و نحوه پذیرش دانش آموز با هماهنگی سازمان آموزش وپرورش استان

4– مدیراین گونه مدارس علاوه برداشتن شرایط احراز مدیریت مدارس (مصوب شورای عالی آموزش وپرورش) باید حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد وسابقه مدیریت موفق در سطح منطقه باشد . مدیر به پیشنهاد هیات امناء ، و تایید رئیس سازمان آموزش وپرورش استان منصوب می شود.

5– این گونه مدارس می توانند با رعایت راهنمای برنامه درسی مصوب آموزش وپرورش ، کتاب و مواد آموزشی و کمک آموزشی مورد نیاز را تولید و پس از تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نسبت به استفاده از آن در مدرسه اقدام کنند.

6– انحلال هیأت امنای این قبیل مدارس بر اساس رویه بند 1 این مصوبه انجام خواهد شد.

موضوع: چگونگی اداره مدارس ماندگار در هفتصد و بیست و پنجمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۳۸۴/۴/۲۸ به تصویب رسید.