مصوبه تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۰۵

شماره ۱۶۶۲ – ۱۴۰۰/۱/۱۴

وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت امور اقتصادی و دارائی
وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ قوه قضائیه
معاونت حقوقی ریاست جمهوری ـ معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ـ شورای عالی حوزه علمیه

مصوبه «تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی، که بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جلسه هشتم ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در تاریخ 1399/12/23 به تصویب رسیده است، به شرح پیوست برای اجرا ابلاغ می‌شود.
اجرای این مصوبه منوط به رعایت الزامات متناظر اعم از عدم اختصاص منابع مالی و تشکیلاتی جدید و عدم مغایرت با مقررات لازم الاجرای مرتبط می‌باشد.

معاون اول رئیس‎ جمهور و رئیس ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ـ
اسحاق جهانگیری


 

مصوبه «تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی» مبتنی بر اقدامات ملی راهبرد کلان ۸ سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور
(جلسه 8 مورخ 23/12/1399 ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور)

مقدمه

بند1 شِق (الف) ماده واحده «وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور» مصوب جلسه 748 مورخ 27/3/1393 شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سطح ملی و استانی را وظیفه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اعلام کرده است. در نقشه مهندسی فرهنگی کشور سه سطح سیاستی مرتبط با هم تحت عناوین راهبردهای کلان، راهبردهای ملی و اقدامات ملی تعریف شده است.با توجه به اینکه اقدامات ملی خروجی دو سطح راهبرد کلان و راهبرهای ملی میباشد، اجرای نقشه مستلزم عملیاتیکردن این اقدامات است.اجرای اقدامات ملی نیز با توجه به ماهیت آن و در چارچوب صلاحیتها شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیازمند فعالیتهای فرهنگی، هنری، رسانهای، آموزشی، برنامهریزی و اجرایی دستگاههای ذیربط میباشد. بنابراین در راستای اجرای راهبرد کلان 8 نقشه مهندسی فرهنگی و با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ اقتصادی و ضرورت تمرکز ظرفیتها و برنامههای کلیه دستگاههای نظام جمهوری اسلامی ایران بر محور رونق تولید و رشد و پیشرفت اقتصادی کشور، تقسیم کار ملی اقدامات ملی ذیل این راهبرد در جلسه هشتم مورخ 23/12/1399 ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، مستند به شرح وظایف قانونی دستگاهها و بر حسب ماهیت اقدامات ملی تکلیفی، به تصویب رسید.

ماده 1ـ تعاریف:

1ـ بسته اجرایی: منظور از بسته اجرایی در این مصوبه مجموعه برنامههای اجرایی قابل تدوین و اجرا توسط دستگاههای اجرایی و نهادها عمومی در چارچوب برنامه سالانه میباشد.این برنامهها را دستگاهها و نهادها در برنامه سالانه و در قالب اعتبارات مصوب خود، پیشبینی و اجرا مینمایند.

2ـ دستگاه محوری: دستگاهی است که نقش اصلی در اجرای اقدام ملی را بر عهده دارد و می‌بایست در جهت انسجام بسته اجرایی ذیل اقدام ملی، مسئولیت تدوین بسته اجرایی خود و دستگاههای همکار را با مشارکت آنها و برای دستیابی به هدف اقدام بر عهده گیرد.

3ـ دستگاه همکار: دستگاهی است که سهمی از اجرای اقدام ملی را بر عهده داشته و بدون مشارکت آن اجرای اقدامات به طور کامل میسر نخواهد شد.

4ـ ستاد: منظور ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که وظیفه تأیید بستههای اجرایی دستگاهها، تصویب و ابلاغ دستگاههای همکار و نظارت بر اجرای اقدامات ملی را بر عهده دارد.

ماده 2ـ اصول:

تدوین بسته اجرایی، میبایست مبتنی بر اصول، رویکرد سیستمی، اولویت بیشترین اثرگذاری، انسجام و همافزایی برنامه‌های دستگاهی و رویکرد مشارکت‌جویی مردمی در کنار استفاده از ظرفیت دستگاهی باشد.

ماده 3ـ اهداف:

اجرایی‌سازی راهبرد کلان 8 نقشه مهندسی فرهنگی کشور با هدف:
ـ بسترسازی برای رشد و پیشرفت اقتصادی کشور
ـ اصلاح فرهنگ، اخلاق و رفتار اقتصادی در جامعه
ـ اصلاح و ارتقای فرهنگ تولید، توزیع و مصرف در کشور

ماده 4ـ دستگاههای محوری مجری اقدامات ملی

دستگاههای محوری مجری اقدامات ملی ذیل راهبرد کلان 8 نقشه مهندسی فرهنگی به شرح ذیل میباشند:

اقدامات ملی

شماره اقدام نقشه

دستگاه محوری مجری

طراحی الگوهای فرهنگی تولید و بهره‌برداری از اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر مبتنی بر ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی

17

وزارت آموزش و پرورش

برنامه‌ریزی برای آموزش فقهی حرفه‌ها و مشاغل عمومی به عنوان بخشی از آموزش‌های پایه و تخصصی

3

حوزه علمیه قم

شفاف‌سازی اراده حاکمیتی برای مجازات متجاوزان به بیت‌المال و جدیت برخورد با مفسدان اقتصادی

15

قوه قضائیه

ایجاد فرهنگ مبارزه همه‌جانبه و فراگیر با مفاسد اقتصادی، رباخواری، ویژه‌خواری (رانت‌جویی)، امتیازطلبی، تکاثر، سودجویی، احتکار، گران‌فروشی و کم‌فروشی

20

ساخت فیلم و مجموعه تلویزیونی در مورد زندگی کارآفرینان نمونه و تشویق مردم به سوی کارآفرینی و تقویت مضامین اسلامی اخلاق و فرهنگ کار و کارآفرینی با بهره‌گیری از ابزارهای رسانه‌ای، هنری و آموزشی

1

سازمان صدا و سیما

برنامه‌ریزی برای آموزش عمومی، گسترش و ترویج روحیه مشارکت و فرهنگ تعاون و رقابت سالم بین مردم در فعالیت‌های اقتصادی به عنوان یک الگوی ارزشی مبتنی بر اسلام

4

طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویجی لازم برای بسترسازی فرهنگی و تغییر ذهنیت‌ها و باور عمومی جامعه نسبت به ماهیت وظایف دولت و پذیرش اعمال حاکمیت به جای اعمال تصدی توسط دولت

5

برنامه‌ریزی برای تقویت روحیه استقامت و خودباوری ملی در مقابل تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی و مجاهدت برای رفع موانع و تحقق اهداف چشم‌انداز ایران 1404

8

طراحی و ساماندهی الگوی تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم بازرگانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی و ممنوع کردن تبلیغات بازرگانی مبتنی بر فرهنگ غیردینی و غربی

10

تولید و برنامه‌سازی رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه و نظام توزیع و خدمات پس از فروش محصولات داخلی

12

شناسایی و ترویج الگوهای اسلامی ـ ایرانی سخت‌کوشی و ساده‌زیستی از طریق رسانه‌های جمعی بویژه رسانه ملی

14

برنامه‌ریزی فرهنگی نهادها و دستگاه‌های اقتصادی و فرهنگی برای اشاعه و تبلیغ فرهنگ توکل، قناعت و صرفه‌جویی، مصرف صحیح و احترام به کار و کسب حلال، رزق و ثروت حلال و بیت‌المال

9

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازنگری و اصلاح قوانین با رویکرد حمایت و پشتیبانی از مصرف بهینه و همراه‌سازی مصرف درست با مشوق‌های اجتماعی و اتخاذ تدابیر محدود‌کننده اجتماعی برای رفتارهای مسرفانه و مبذرانه

13

معاونت حقوقی ریاست جمهوری

حمایت فرهنگی از ابتکارات، نوآوری‌ها و اختراعات، جهت رساندن به مرحله تولید و رقابت با کالاهای خارجی

18

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

اصلاح نظام اعطای تسهیلات، یارانه‌ها، تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی منطبق با اهداف و اولویت‌های فرهنگی

11

وزارت اقتصاد و دارائی

برنامه‌ریزی برای احیاء و تقویت فرهنگ نهادهای اقتصادی اسلام و تبیین و ارتقای کارکردهای آن با تأکید بر وقف، قرض‌الحسنه، خمس، زکات و انفاق و همچنین خیریه‌ها و بکارگیری از ظرفیت‌های قانونی، حقوقی، آموزشی، رسانه‌ای و فرهنگی کشور در راستای آن

7

ترسیم الگوی حمایت پولی و اعتباری بانکی به منظور حمایت از تولید، توزیع و صادرات کالاها و خدمات فرهنگی و هنری و ایجاد تسهیلات و حمایت‌های ویژه برای تهیه مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز صنایع بخش فرهنگ برای نیل به بهبود کیفیت تولیدات و صدور محصولات فرهنگی و هنری در مقیاس‌های جهانی

19

تدوین ضوابط مربوط به استانداردسازی فرهنگی در نظام واردات و صادرات و اعمال ممنوعیت ورود محصولات مروج و یا دارای نمادهای ضددینی و خلاف فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی

16

تقویت فرهنگ خوداتکایی و تولیدمحوری روستاها و اصلاح نگرش جامعه به روستا و زندگی روستایی

2

وزارت جهاد کشاوری ـ
معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور

برنامه‌ریزی برای تشویق مصرف بهینه، تولید ملی و ایجاد و گسترش بازارهای محلی در استان‌ها

6

وزارت صمت ـ
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماده 5 ـ نحوه و فرآیند اجرا:

1ـ دستگاه محوری در هر اقدام ظرف مدت یک ماه دستگاههای همکار در اجرای اقدام ملی را جهت تصویب و ابلاغ به ستاد پیشنهاد مینماید.

2ـ کلیه دستگاههای همکار مجری این مصوبه، موظفند با محوریت دستگاه محوری در هر اقدام ملی، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف 5 ماه بسته اجرایی مبتنی بر اصول ماده 2 این مصوبه را، برای اجرای اقدامات ملی تکلیفی، تنظیم، و به تائید ستاد برسانند.

تبصره 1: به منظور ایجاد یکپارچگی میان برنامههای اجرایی سالانه دستگاههای محوری و همکار مجری هر اقدام ملی، جلساتی با عنوان هماهنگی اجرای اقدام، توسط دستگاه محوری و با عضویت نمایندگان تام الاختیار دستگاههای همکار تشکیل میشود.

تبصره 2: سازوکار نحوه تدوین، تأیید و هماهنگی بسته اجرایی ذیل هر اقدام در اولین جلسه دستگاه محوری با همکاران مجری و به پیشنهاد دستگاه محوری به تصویب میرسد.

3ـ برنامه‌های اجرایی تأیید شده در ستاد ضمن اجرا در 2 سال آینده، جهت بهرهگیری در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور نیز لحاظ میگردند.

ماده 6 ـ نظارت و ارزیابی:

دستگاههای محوری مجری این مصوبه موظفند با همکاری دستگاههای همکار در هر اقدام ملی، گزارش سالانه اجرای اقدامات ملی ذیل ماده 4 مصوبه را تدوین و به ستاد ارائه نمایند.

ماده 7ـ این مصوبه در یک مقدمه و 7 ماده و دو تبصره در جلسه هشتم مورخ 23/12/1399 ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسید.