ماده واحده اصلاح آیین‌نامه کارآموزی قضائی مصوب ۱۳۸۲/۴/۲۲

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۱۰/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۱۰/۲۸

1/84/14091 – ۱۳۸۲/۱۰/۱۸

در اجرای ماده ۳۰ آیین‌نامه کارآموزی قضائی مصوب ۱۳۸۲/۴/۲۲ رئیس قوه قضائیه درخصوص تغییر در نظام و مدت کارآموزی و با توجه به ضرورت تخصصی نمودن کارآموزی، مواد و تبصره‌هایی از آئین ‌نامه به شرح بندهای آتی اصلاح می‌شود:

1ـ اصلاح ماده 29 و تبصره‌ی آن:
ماده 29ـ آموزش کارآموزان به صورت نظام «سالی واحدی» بوده و مدت آن به شرح ذیل است:
الف: فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم قضائی یا مرکز تخصصی قضا یا دارندگان مدرک کارشناسی ارشد گرایش حقوق و بالاتر: 15 ماه.
ب: فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی حقوق (یا الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی) سایر دانشگاهها: 18ماه.
ج: روحانیون: 24 ماه.
تبصره ـ روحانیون دارای مدارک دانشگاهی حسب مورد در بندهای الف یا ب این ماده قرار می‌گیرند.

2ـ اصلاح ماده 33:
ماده33ـ کارآموز باید براساس برنامه‌ی آموزشی تدوین شده از سوی اداره آموزش و ضوابط این آئین‌نامه دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی را بگذراند.

3ـ اصلاح ماده 35:
ماده 35ـ تعداد و ضرایب واحدهای آموزشی به موجب برنامه‌ای است که از سوی اداره آموزش تهیه و به تصویب معاون آموزش قوه قضائیه می‌رسد.

4ـ اصلاح ماده 37 و تبصره آن:
ماده 37ـ کلیـه آموزش‌ها، حسب مورد حـداقل در 15 ماه و حداکثر دو سـال برگزار می‌شود.
تبصره ـ حجم ساعات آموزشی نباید کمتر از 40 ساعت در هفته باشد. اصلاح ماده 44 و حذف تبصره‌های آن.

ـ اصلاح ماده 44 و حذف تبصره‌های آن:
ماده 44ـ عناوین دروس آموزش علمی، تعداد واحد، ساعات تدریس و ضرایب آن در برنامه‌های آموزشی موضوع ماده 35 این آئین‌نامه تعیین می‌شود.

ـ اصلاح ماده 47:
ماده 47ـ عناوین کارگاههای آموزشی، تعداد جلسات و ضرایب آنها در دوره‌های عمومی و تخصصی براساس نیاز قوه قضائیه در برنامه آموزشی موضوع ماده 35 این آئین‌نامه پیش‌بینی و اجراء می‌شود.

7ـ حذف مواد 56 تا 61 و تبصره‌های آن و جایگزینی مواد ذیل:
1ـ7ـ ماده 56 ـ دوره تخصصی برای کارآموزانی که دوره عمومی را با موفقیت گذرانده‌اند، با توجه به گرایش تحصیلی، علاقه‌مندی، امتیاز به دست آمده در دوره عمومی و نیـاز سازمانی براسـاس برنامه آموزشی مـوضـوع مـاده 35 این آئین‌ نامه پیش‌ بینی و اجراء می‌شود.
2ـ7ـ ماده 57 ـ عناوین و محتوای دوره تخصصی باید متناسب با نیاز کارآموز در پست قضائی و محل خدمت اعلامی باشد.
3ـ7ـ ماده 58 ـ مدت دوره تخصصی حداقل سه ماه است که قسمتی از آن در محل برگزاری دوره عمومی و بخش دیگر در استان محل خدمات قضائی کارآموز خواهد بود.
4ـ7ـ ماده 59 ـ اداره کل آموزش مکلف است حداکثر یک هفته پس از خاتمه دوره کارآموزی عمومی لیست معادل نمرات کارآموزان، رتبه هریک از آنان، گرایش تحصیلی، علاقه‌مندی، سابقه خدمتی و عندالاقتضاء نتایج نظارت‌های طول مدت کارآموزی را با پیشنهـاد لازم جهت تعیین سمت و محـل خدمت آنان، از طـریـق معاونت آموزش به اداره کل کارگزینی اعلام نماید.
5ـ7ـ ماده 60 ـ اداره کل کارگزینی مکلف است حداکثر ظرف یک هفته پس از وصول لیست موضوع ماده 60 این آئین‌نامه، نسبت به اعلام محل خدمت و سمت کارآموزان قضائی به اداره کل آموزش قضات اقدام نماید.
6ـ7ـ ماده 61 ـ کارآموزی در استان محل خدمت به صورت کارورزی در واحدهای قضائی استان براساس پست سازمانی مصوب می‌باشد.

ـ اصلاح ماده 113:
ماده 113ـ اداره کل آموزش ذیربط پس از پایان آموزش‌های علمی و کارگاهی دوره تخصصی، اسامی کارآموزانی را که برابر ضوابط این آئین‌نامه امتیاز لازم را کسب نموده‌اند، به معاونت آموزش ارسال می‌کند تا مراتب از سوی آن معاونت جهت صدور ابلاغ قضائی، به معاونت اول قوه قضائیه منعکس شود.

9ـ اصـلاح مـاده 117 بـا اصلاح تعداد تبصـره‌هـای آن از 74 تبصـره به 68 تبصره:

این ماده واحده در 9 بند تدوین و در تاریخ 10/10/1384 به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراء می‌باشد.

رئیس قوه قضائیه ـ سیدمحمود هاشمی شاهرودی