شیوه‌نامه رصد فرهنگی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۱۰/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۵/۱۰

1971/دش – 1385/05/07

 (مصوب جلسه 576 مورخ ۱۳۸۴/۱۰/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

مقدمه
درفرآیند خطیر سیاستگذاری کلان فرهنگی کشور، شناسایی و تحلیل جریان ها و مسائل عمده فرهنگی بعنوان یکی از مقدمات تعیین کننده در آینده نگری فرهنگی، نقش مهم و اساسی دارد و نتایج حاصل از فرآیند سیاست پژوهی و آینده پژوهی، محور و مبنای وضع سیاست های اصولی و هدفمند فرهنگی تلقی می شود. بر این اساس و نظر به اهمیت موضوع، به موجب بندهای 2 و 3 وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، «شیوه نامه رصد فرهنگی کشور» تصویب می شود:

ماده 1ـ تعریف: رصد فرهنگی عبارت است از تعبیه و پیش بینی سازوکار و ارکان معین برای مطالعه، بررسی و تحلیل ارزش ها، هنجارها و رفتارهای موجود در سطح فرهنگ عمومی و خرده فرهنگ ها به منظور مسأله شناسی فرهنگی در سطح توده عام مردم و پایش جریان های فرهنگی تولید شده از سوی نخبگان.

ماده 2ـ هدف رصد فرهنگی عبارت است از: آینده نگری فرهنگی و شناسایی به موقع جریان ها و مسائل فرهنگی جامعه و ارائه راهبردهای مواجهه صحیح و هدفمند با آنها.

ماده 3ـ وظایف رصد مشتمل بر موارد ذیل است:
1ـ شناسایی جریان های فرهنگی موجود از ابعاد گوناگون نظیر مبدأ و منشأ جریان ها، زمینه و بسترهای رشد، روند و میزان گسترش، میزان تأثیرگذاری و گروه هدف و مخاطبین جریان ها.
2ـ ارزیابی و تحلیل مسائل فرهنگی جامعه در سطوح فرهنگ عمومی و خرده فرهنگ های کودکان، نوجوانان، جوانان، دانشگاهیان، زنان و نظایر آن از زوایای مختلف .
3ـ تحلیل روند و تغییر و تحولات متغیرها و حوزه های مهم و استراتژیک عرصه فرهنگ و پیش بینی وضعیت آینده.
4ـ بررسی جامع تأثیرو تأثر حوزه فرهنگ با سایر حوزه های نظام اجتماعی نظیر اقتصاد، سیاست و اجتماع و سلامت در ابعاد داخلی و بین المللی .
5ـ پیشنهاد سیاست های مناسب در قبال جریان ها و مسائل فرهنگی نوظهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی.
6ـ پیشنهاد ابزارها و راهکارهای فرهنگی مناسب برای اعمال این سیاست ها به دستگاه های فرهنگی ذی ربط پس از تصویب در مراجع ذی ربط.
7ـ پی آمد سنجی سیاست ها و راهبردهای پیشنهادی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.

ماده 4ـ گستره فعالیت رصد فرهنگی، کلیه حوزه های نظام اجتماعی نظیر اقتصاد، فرهنگ، سیاست، اجتماع و نظایر آن را که تأثیرات مهمی در تغییر و تحولات فرهنگی دارند، شامل می شود.

ماده 5ـ مطالعات مربوط به مهندسی و رصد فرهنگی موضوع این مصوبه و نیز سایر مطالعات راهبردی فرهنگ، در مرکز مطالعات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود.

ماده 6ـ سیاست ها و راهبردها و نتایج حاصله از آنها پس از طی مراحل لازم در مرکز مطالعات راهبردی شورای عالی به منظور بررسی و تصویب در قالب سیاست های فرهنگی به شورای عالی ارائه می شود.

ماده 7ـ کلیه دستگاههای فرهنگی، آموزشی و اطلاعاتی در حدود وظایف و صلاحیتهای خود مکلف به همکاری با مرکز مطالعات راهبردی شورای عالی می باشند.

ماده 8 ـ این مصوبه در 8 ماده در جلسه 576 مورخ ۱۳۸۴/۱۰/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی – محمود احمدی نژاد