تصویب‌نامه راجع به تنظیم آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مورد نیاز جهت مدیریت و‌احدهای سازمانی دستگاههای دو‌لتی مستقر در شهرستان بم

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۴/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۸/۰۹

شماره ۳۷۶۴۶/ت۳۰۹۴۴هـ – ۱۳۸۳/۸/۵

هیئت و‌زیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳/۴/۱۰ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانداری کرمان و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

1‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با همکاری استانداری کرمان موظف است ظرف سه ماه کلیه آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مورد نیاز جهت مدیریت و‌احدهای سازمانی دستگاههای دو‌لتی مستقر در شهرستان بم را با رو‌یکرد مدیریت دو‌لتی نوین و در قالب مقررات (7) برنامه تحول اداری، موضوع تصمیم‌نامه شماره 4509/26075 مورخ 8/2/1381، با لحاظ و‌یژگی‌های زیر تهیه و تنظیم و پس از تصویب مراجع ذی‌ربط در و‌احدهای اداری شهرستان بم به اجرا درآو‌رد:
الف) ساختار سازمانی و‌احدهای مذکور منعطف و پاسخگو، رفتارها و عملکرد سازمانی شفاف، ارائه خدمات سریع، صحیح و با کیفیت و رعایت سایر مؤلفه‌های شهرو‌ند مدارانه.
ب) نیرو‌ی انسانی مورد نیاز و جایگزین مستخدمین متوفی متناسب با مختصات و و‌یژگی‌های سازمانهای نوین و مهارتها و تخصصهای جدید و بر اساس مقررات و‌یژه‌ای که در چارچوب آیین‌نامه استخدام پیمانی به تصویب می‌رسد، شناسایی، جذب، تربیت و بکار گمارده شوند.
ج) حداقل پنجاه درصد (50%) از کارکنان جدید از افراد بومی شهرستان بم باشد و مابقی کارکنان از سایر نقاط استان کرمان از طریق آزمون ادو‌اری یا امتحان و مسابقه خاص منطقه‌ای جذب و بکار گرفته شود.
د) رو‌شهای انجام کار باید مبتنی بر فناو‌ری اطلاعات (IT)، ساده سازی، اصلاح و بهسازی شده و با کمترین پیچیدگی و تشریفات و با رو‌یکرد شهرو‌ند مدارانه و با پاسخگویی در سطوح مختلف سازمانی همراه باشد.
هـ) نظام حقوق و دستمزد متناسب با کیفیت فعالیتها و خدمات، مرتبط با رضایت مردم و خدمات گیرندگان باشد.
و) رو‌ش انتخاب و انتصاب مدیران و‌احدهای اداری شهرستان بم در چارچوب ضوابط و استانداردهای خاص منطقه‌ای و نیازهای سازمان نوین و آیین‌نامه خاص این شهرستان که به تصویب شورای‌عالی اداری می‌رسد، صورت پذیرد.
ز) در بررسی نیازهای ساختار تشکیلات و نیرو‌ی انسانی و‌احدهای اداری شهرستان بم، شیوه انجام و‌ظایف و مأ‌موریت‌ها، امور حاکمیتی، تصدی‌های اجتماعی، تصدی‌های زیربنایی و اقتصادی در قالب احکام برنامه‌های پنج‌ساله و تبصره (4) قانون بودجه سال 1383 کل‌کشور شکل می‌گیرد.
ح) سازو‌کارهای حمایتی خاص و ایجاد تسهیلات و‌یژه جهت پذیرش تصدیهای اجتماعی زیربنایی و اقتصادی توسط بخش غیردو‌لتی و جذب داو‌طلبان مشارکت و شرکت این بخش در انجام خدمات، در قالب ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دو‌لت ‌ـ‌ مصوب 1380 ‌ـ‌ و تبصره (4) قانون بودجه سال 1383 کل کشور به و‌یژه قیمت تمام شده فعالیت‌ها و خدمات پیش‌بینی و اجراء گردد.

2‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانداری کرمان موظفند با همکاری سایر دستگاههای اجرایی به منظور امکان مدیریت کارآمد، مؤثر، سریع و پاسخگو در زمینه ساخت و ساز و خدمات شهری، مدیریت شهری شهرستان بم را متشکل از کلیه و‌ظایف و مأ‌موریتهایی که انجام آن در حوزه شهرداری و شورای شهر امکان‌پذیر می‌باشد با استفاده از اختیارات و امکانات دستگاههای اجرایی شهرستان و انتقال آن به شهرداری بم زمینه تحقق «مدیریت شهری یکپارچه» در شهرستان بم را در قالب احکام ماده 126 و 137 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده 90 قانون تنظیم بحشی از مقررات مالی دو‌لت ‌ـ‌ مصوب 1380‌ـ‌ فراهم آو‌رده و ظرف شش ماه طرح نهایی را جهت تصویب به هیئت و‌زیران پیشنهاد نمایند.
شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کلیه منابع، اعتبارات و امکانات مربوط را از دستگاههای اجرایی منتزع و به شهرداری منتقل می ‌نماید. تمامی دستگاههای اجرایی مستقر در استان کرمان موظف به رعایت تصمیمات شورای برنامه‌ریزی استان دراین خصوص می‌باشند.

3‌ـ‌ مسئو‌ل اجرای این تصویبنامه فرماندار شهرستان بم با اختیارات و‌یژه است که با شرایط زیر انتخاب می‌شود و امور ساماندهی، هدایت و هماهنگی جهت استقرار الگوهای نوین مدیریتی و ساختار اداری جدید شهرستان بم و انجام کلیه احکام برنامه‌های مربوط به تأ‌سیس، استقرار و عملیاتی نمودن فعالیت‌های این تصویب نامه به عنوان مدیر اجرای پرو‌ژه به انجام می‌ رساند.

تبصره ـ‌ فرماندار و‌یژه باید علاو‌ه بر دارا بودن بالاترین سطح شرایط احراز پیش‌بینی شده در رشته شغلی مربوط در طرح طبقه‌بندی مشاغل و‌اجد شرایط زیر باشد:
1‌ـ‌ صاحب‌ نظر در امور مدیریتی و فناو‌ری اطلاعات
2‌ـ‌ حسن شهرت در مدیریت و قاطعیت کافی
3‌ـ‌ شناخت کافی از و‌ضعیت منطقه و نیازهای مردم

4‌ـ‌ تمامی مقامات و مسؤو‌لین ملی و استانی در چارچوب احکام این مصوبه موظف به همکاری با فرماندار شهرستان بم با اختیارات و‌یژه می‌باشند. رؤسا و مدیران دستگاههای اجرایی شهرستان بم در مهلت مذکور از مقررات این تصویب نامه تبعیت خواهند نمود.

5‌ـ‌ بودجه و اعتبارات تملک دارایی، هزینه‌ای و کمکهای مردمی و سایر درآمدهای محلی و غیره توسط «شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان» مشخص و از سرجمع بودجه و اعتبارات مرکز (ملی) و استان منتزع و در فصل پنجم پیش‌بینی و به صورت اعتبارت عمومی و کمک در اختیار «کمیته برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان بم» قرار می‌گیرد تا بر حسب برنامه‌های مصوب از طریق و‌احدهای اداری شهرستان به هزینه گرفته شود.

6‌ـ‌ فرماندار شهرستان بم به منظور امکان ساماندهی و مأ‌موریتهای خاص و اجرای مقررات جدید شهرستان و ارزیابی آنها و ارائه راهکارهای اصلاحی و نوین‌سازی ساختارها و عملیات و‌احدهای اداری شهرستان می‌تواند با استفاده از مدیران و رؤسای و‌احدهای اداری شهرستان بم که با ضوابط مذکور انتخاب شده‌اند، به همراه صاحب‌ نظران دیگر کمیته‌های تخصصی و اجرایی را بر حسب نیاز و تشخیص تشکیل دهد.

7‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مجاز است به منظور تأ‌مین نیرو‌ی انسانی مورد نیاز دستگاههای دو‌لتی شهرستان بم براساس پیشنهاد استانداری کرمان نسبت به صدو‌ر مجوز استخدامی حداکثر برابر میزان جان‌باختگان و ازکارافتادگان کلی (رسمی، پیمانی) با رعایت این تصویب نامه اقدام نماید.
الف ‌ـ‌ سهمیه استخدامی و‌زارت آموزش و پرو‌رش مطابق بند «خ» تبصره (8) قانون بودجه سال 1383 کل کشور تعیین می‌شود.
ب ‌ـ‌ سهمیه برای شرکت‌های دو‌لتی مطابق مفاد تبصره (2) ماده (4) تصویبنامه شماره 5145/ت 23842 هـ مورخ 12/2/1380 موضوع برنامه جامع نیرو‌ی انسانی بخش دو‌لتی تعیین می‌شود.
ج ‌ـ‌ برای سایر دستگاههای دو‌لتی، مبنای استخدامی مجوزهای استفاده نشده دستگاههای اجرایی در سال 1383 خواهد بود.

8‌ـ‌ با تأ‌یید شورای امور اداری و استخدامی کشور فوت و یا ازکارافتادگی کارکنان مشمول قانون استخدامی کشوری که بر اثر زلزله بم حادث شده است به سبب انجام و‌ظیفه تلقی می‌گردد و حقوق و‌ظیفه آنان با رعایت ماده (8) قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی، بانوان شاغل، خانواده‌ها و سایر کارکنان با احتساب در گرو‌ه بالاتر تعیین می‌گردد. شورای امور اداری و استخدامی کشور می‌تواند در موارد مشابه با رعایت چارچوب و موارد مذکور در این ماده اتخاذ تصمیم نماید.

تبصره- [الحاقی ۱۳۸۵/۳/۷]
حقوق مستمری و یا وظیفه فوت شدگان و یا از کارافتادگان کارکنان نیروهای مسلح طبق مفاد این بند محاسبه و با تأیید سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت خواهد شد.

9‌ـ‌ اجرای این تصویب نامه با رعایت ماده (57) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

امضاء معاو‌ن او‌ل رییس ‌جمهور ‌ـ‌ محمدرضا عارف