مصوبات هشتاد و یکمین نشست هیأت مقررات ‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۴/۰۷

شماره ۳۲۶۸۴/۸۰ – ۲۵/۲/۱۴۰۳

هیأت مقررات ‌زدایی و بهبود محیط کسب ‌و ‌کار که در ادامه این متن از آن به‌عنوان «هیأت» یاد می‌شود در جلسه مورخ ۲۷/۱/۱۴۰۳، به ‌استناد قانون اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون ‌ اساسی مصوب ۱۵/۱۱/۱۳۹۹ و قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و ‌کار مصوب ۲۴/۱۲/۱۴۰۰، در خصوص موارد زیر اتخاذ تصمیم نمود:

الف ـ تصویب راهنمای دریافت پروانه کسب خرده ‌فروشی از طریق دکه‌ها

۱. پروانه کسب «خرده فروشی از طریق دکه» متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه‌ صدور و تمدید آن به تصویب رسید (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست ﻻینفک این مصوبه است).

۲. دبیرخانه هیأت مقررات ‌زدایی، مکلف است راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم نماید.

۳. دبیرخانه هیأت ‌عالی نظارت بر سازمان ‌های صنفی کشور مکلف است درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان به‌صورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید .

ب ـ اصلاح جزء (۳) بند (ی) مصوبات هفتاد و ششمین نشست هیأت مقررات ‌زدایی

۱. مستند بر تبصره (۳) ماده ۷ اصلاحی قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و به‌دلیل عدم تمهید صدور «پروانه تخصصی مشاورین املاک و خودرو» در مهلت مقرر توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حکم جزء (۳) بند (ی) مصوبات هفتادوششمین نشست هیأت به شماره ۸۶۳۰۲ /۸۰ مورخ ۱۶/۵/۱۴۰۲ به‌مدت شش‌ماه تمدید می‌شود.

۲. آن دسته از دارندگان «پروانه کسب بنگاه معاملات املاک و خودرو» که پیش از ابلاغ این مصوبه، بدون داشتن «پروانه تخصصی مشاورین املاک و خودرو» پروانه کسب گرفته‌اند؛ مکلف‌اند تا شش‌ماه پس از ابلاغ این مصوبه، پروانه تخصصی موضوع بند موصوف را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دریافت کنند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است درگاه تخصصی صدور «پروانه تخصصی مشاورین املاک و خودرو» را نهایتﺎً طی یک‌ماه فعال و این مجوز را (که در جلسه ۷۶ هیأت مقررات ‌زدایی به تصویب رسیده)، به‌صورت برخط صادر نماید.

ج ـ حکم در خصوص ساماندهی عناوین مشاغل خانگی

۱. دبیرخانه هیأت مکلف است، با همکاری دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی، طی یک‌ماه عناوین مجوزهای مشاغل خانگی موجود در درگاه ملی مجوزها را تجمیع و یکپارچه نماید و عناوین جدید را در جلسه آتی هیأت ارایه کند.

۲. دبیرخانه هیأت مقررات ‌زدایی مکلف است، با همکاری دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی، عناوین مشاغل خانگی غذایی خوراکی‌های عرضه شده به‌صورت تازه ‌خوری را (با تأیید و نظارت دفتر محیط ‌و ‌کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) تعیین و در درگاه ملی مجوزها بارگذاری نماید؛ و پس از آن، مجوزهای مزبور از طریق درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود. صدور تأییدیه بهداشتی برای مشاغل خانگی غذایی تجاری به‌ معنی تولید و توزیع مواد غذایی بسته‌بندی شده، همچنان برعهده سازمان غذا و دارو خواهد بود.

۳. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است ظرف مدت یک‌ماه دستورالعمل نظارت بر مشاغل خانگی حوزه غذایی را به دبیرخانه هیأت ارسال نماید.

د ـ اصلاح شرایط تأسیس و فعالیت مجوزهای «شرکت‌های تضامنی صرافی (نوع اول/نوع دوم)» و «شرکت‌های صرافی سهامی خاص (نوع دوم)» مربوط به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

۱. بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به‌دلیل منسوخ شدن «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها مصوب شورای پول و اعتبار مورخ ۲۸/۲/۱۴۰۰» و تصویب «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، و نظارت بر صرافی‌ها مصوب شورای پول و اعتبار مورخ ۱۸/۶/۱۴۰۲»، عناوین ذیل موضوع بخش ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ بند (ب) مصوبه ۵۹ هیأت مقررات ‌زدایی به شماره ۳۱۶۷۵/۸۰ مورخ ۲۴/۲/۱۴۰۱ حذف و عناوین ذیل جایگزین می‌شوند:

Ÿ مجوز تأسیس شرکت تضامنی صرافی (نوع اول/نوع دوم) ؛

Ÿ مجوز فعالیت شرکت تضامنی صرافی (نوع اول/نوع دوم)؛

Ÿ مجوز تأسیس شرکت سهامی خاص صرافی (نوع دوم)؛

Ÿ مجوز فعالیت شرکت سهامی خاص صرافی (نوع دوم).

۲. شناسنامه این مجوزها ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست ﻻینفک این مصوبه است.

۳. دبیرخانه هیأت مقررات ‌زدایی مکلف است راهنمای دریافت این مجوزها را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوزها را فراهم نماید.

۴. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است درگاه تخصصی برای صدور این مجوزها را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوزهای مذکور را برای متقاضیان به صورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید .

هـ ـ اصلاح مدت زمان صدور مجوزهای «تولیدی صنایع دستی» وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

با افزایش زمان صدور مجوزهای تولیدی صنایع دستی (شامل عناوین ذیل) موضوع مصوبه ۶۱ هیأت مقررات ‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ و ‌کار به شماره ۳۱۷۰۹/۸۰ مورخ ۲۴/۲/۱۴۰۱ به «بیست روز» موافقت گردید.

عناوین مجوزهای موضوع بند هـ

ردیف عنوان مجوز

۱. کارگاه صنایع دستی میناکاری

۲. کارگاه صنایع دستی

۳. کارگاه صنایع دستی آبگینه

۴. تولید انفرادی صنایع دستی

۵. کارگاه صنایع دستی سازهای سنتی

۶. کارگاه صنایع دستی چاپ ‌های سنتی

۷. کارگاه صنایع دستی استخوان

۸. کارگاه صنایع دستی هنرهای سنتی وابسته به معماری

۹. کارگاه صنایع دستی نساجی سنتی

۱۰. کارگاه صنایع دستی طراحی و نقاشی سنتی

۱۱. کارگاه صنایع دستی کاغذی

۱۲. کارگاه صنایع دستی کاشی سنتی سفال و سرامیک

۱۳. کارگاه صنایع دستی چرم

۱۴. کارگاه صنایع دستی فلزی

۱۵. کارگاه صنایع دستی چوبی و حصیری

۱۶. کارگاه صنایع دستی پوشاک سنتی

۱۷. کارگاه صنایع دستی رودوزی ‌های سنتی

۱۸. کارگاه صنایع دستی بافته‌های داری و غیرداری

۱۹. کارگاه صنایع دستی سنگی

۲۰. کارگاه صنایع دستی دریایی

و ـ اصلاح مدت زمان صدور مجوزهای معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با پیشنهاد معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص افزایش زمان صدور دو مجوز «موافقت اصولی‌ بیمارستان» و «موافقت اصولی مرکز جراحی محدود» موضوع بند (ی) مصوبه هفتادو ‌سوم هیأت به شماره ۲۵۷۱۲۰/۸۰ مورخ ۱۳/۱۲/۱۴۰۱ به یک‌سال و ۶۰ روز موافقت شد.

ز ـ حکم در خصوص ضرورت عملیاتی مجوز «احداث جایگاه ‌های سوخت» و اصلاح مدت زمان صدور مجوز مزبور

۱. شرکت ملی پاﻻیش و پخش فرآورده ‌های نفتی ایران مکلف است ضرورت عملیاتی «احداث جایگاه ‌های سوخت» در سراسر کشور را طی دو ماه آینده به‌صورت سیستمی به درگاه ملی مجوزها اعلام نماید؛ به‌نحوی که کلیه درخواست‌های احداث جایگاه سوخت در هر نقطه کشور، صرفﺎً به‌صورت سیستمی و بر‌ اساس فرمول بارگذاری شده در درگاه ملی مجوزها و از طریق درگاه ملی مجوزها، طی ۴۸ ساعت بررسی و در صورت تطابق با طرح ضرورت عملیاتی تأیید شود.

۲. با اجرای بند فوق، وزارت راه و شهرسازی مکلف است کلیه درخواست‌های موافقت اصولی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی (با محوریت جایگاه سوخت) که منطبق بر طرح ضرورت عملیاتی نیستند را در همان ۴۸ ساعت اولیه وصول درخواست متقاضی، با استعلام از وزارت نفت رد نماید. متقاضیانی که سابقﺎً موافقت/تأییدیه شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی را برای احداث جایگاه سوخت دریافت کرده ‌اند؛ مشمول طرح ضرورت عملیاتی موضوع این ماده نمی‌شوند.

۳. با پیشنهاد و گزارش توجیهی شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی ایران مبنی‌بر اصلاح مدت زمان صدور مجوز «احداث جایگاه ‌های سوخت»، در اجرای ماده ۷ اصلاحی قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سقف زمانی صدور مجوز مز بور (موضوع بند الف مصوبات پنجاه ‌وهشتمین نشست هیأت به شماره ۱۲۵۱۰/۸۰ مورخ ۲۷/۱/۱۴۰۱) اصلاح و مدت زمان صدور این مجوز برای استان سیستان و بلوچستان به مدت شش‌ماه و مابقی نقاط کشور به مدت پنج‌ماه تعیین می‌شود .

ح ـ حکم در خصوص عدم الزام اتحادیه‌ها و تشکل‌های تعاونی به اخذ مجوز در خصوص ریزفعالیت‌های مندرج در اساسنامه

در خصوص کلیه فعالیت ‌ هایی که برای اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش تعاون، در قانون تعاون تجویز شده (از قبیل: مشاوره، آموزش، برگزاری دوره و..)، در فرآیند ثبت شرکت، نیازی به اخذ مجوز از دستگاه ‌های دیگر نیست.

ط ـ اصلاح دستورالعمل «ناحیه‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی (ضابطه ۷۸۲)»

با عنایت به عدم صدور مجوز واحدهای تولیدی در مناطق کوهستانی (به‌دلیل ضوابط موجود)، مقرر شد در بند (۲) دستورالعمل «ناحیه‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی (ضابطه شماره۷۸۲)»، حریم کیفی مسیل‌ها از رودخانه‌ها منفک شده و میزان حریم کیفی برای کلیه مسیل‌ها به ۷.۵ متر تا ۲۰ متر تغییر یابد (همچنین «مسیل» با این توصیف شناخته می‌‌شود: مجرایی طبیعی است که سیل حاصل از باران، برف و رگبارها به‌طور موقت در آن جریان می یابد. از نظر فنی، شاخه‌های فرعی رودخانه‌های با رتبه ۱، ۲، ۳ و ۴ و کمتر در مقیاس نقشه‌های ۱ به ۲۵۰۰۰ کشوری بر اساس روش رتبه‌بندی استالر (به‌شرط آنکه دارای جریان دائمی نباشند) مسیل محسوب می‌شوند).

ی ـ حذف ضرورت رعایت فاصله ۵ متری بین ساختمان اداری و سالن تولید در شهرک ‌های صنعتی

ضرورت رعایت فاصله ۵ متری بین ساختمان اداری و سالن تولید در شهرک ‌های صنعتی (موضوع بند ۶ ـ ۳ دستورالعمل واحدهای صنایع کوچک و شهرک ‌های صنعتی) در صورتی‌که ساختمان اداری از تولید مجزا باشد؛ حذف می‌شود. استان ‌هایی که این الزام را برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایجاد کرده اند، مکلفند رویه پیشین را اصلاح نمایند .

ک ـ حکم در خصوص تخصیص آب در مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی و تیرپارک ‌ها

۱. تصمیم‌گیری در خصوص اختصاص یا عدم اختصاص آب (در کمیته تخصیص آب) به قبل از صدور موافقت اصولی مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین‌راهی و تیرپارک­ها منتقل می‌شود و وزارت نیرو مکلف است این کمیته را قبل از صدور موافقت اصولی تشکیل دهد و مراتب را به وزارت راه و شهرسازی برای صدور یا عدم صدور موافقت اصولی مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی و تیرپارک اعلام نماید.

۲. وزارت نیرو مکلف است در خصوص کلیه تیرپارک­ها و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین‌راهی، که قبلاً استعلام تأمین آب آنها را مثبت اعلام کرده و بر‌ این اساس این مجتمع‌ها/تیرپارک­ها به بهره ‌برداری رسیده اند؛ تخصیص آب را عملیاتی نماید.

ل ـ تصویب راهنمای دریافت مجوز «احداث زیرساخت و تأسیسات کشاورزی»

۱. شناسنامه مجوز «احداث زیرساخت و تأسیسات کشاورزی» مربوط به وزارت جهاد کشاورزی به شرح پیوست، به فهرست مجوزهای وزارت مذکور اضافه و جایگزین مجوز «احداث سایه­بان برای محصوﻻت باغبانی» موضوع بند (ج) مصوبه ۸۰ هیأت می‌شود (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست ﻻینفک این مصوبه است).

۲. دبیرخانه هیأت مقررات ‌زدایی، مکلف است راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم نماید.

۳. وز ارت جهاد کشاورزی، مکلف است درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان به‌صورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

م ـ قطعی شدن بخش‌های (۱) و (۲) بند (م) مصوبه جلسه ۸۰ هیأت درباره فعالیت شرکت‌های پخش استانی در حوزه دارو

حکم مشروط در بخش‌های (۱) و (۲) بند (م) مصوبه جلسه ۸۰ هیأت، از تاریخ ابلاغ این مصوبه، ﻻزم ‌اﻻجرا است و تصویب مشروط آن، به قطعی و مطلق تغییر می‌یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس هیأت مقررات ‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار

ـ سیداحسان خاندوزی