قانون تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند)

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۲۶

ماده ۱ـ به‌منظور تداوم و تثبیت راه دانشمند «شهید محسن فخری ‌زاده» و دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده و با تأکید بر نوآوری و پشتیب آنی از توسعه آنها و در راستای غافلگیری فناورانه دشمن و پیشگیری از غافلگیری فناورانه کشور با تأکید بر مدیریت و دستیابی به فناوری­های بدیع، نوظهور، شالوده‌­شکن، پرمخاطره و برترساز در حوزه‌­های تهدیدات نوین و نوپدید و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تأمین و پشتیبانی محصوالت حوزه پدافند نوین، «سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی» وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در این قانون به اختصار «سپند» نامیده می‌شود، تشکیل می­گردد.

ماده ۲ـ «سپند» دارای شخصیت حقوقی مستقل و با ماهیت مؤسسه دولتی و دارای استقلال مالی، معاملاتی و اداری بوده و در چهارچوب مقررات نیروهای مسلح و اساسنامه مصوب، بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور اداره می­شود.

ماده ۳ـ مصادیق فناوری‌ها و طرحهای منتخب توسط ستاد کل نیروهای مسلح تعیین و از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به «سپند» ابلاغ می­شود.

ماده ۴ـ «سپند» می­تواند برای اجرای مأموریت­های خود با تصویب ستاد کل نیروهای مسلح، نسبت به ایجاد پژوهشکده و شرکتهای تخصصی تابعه اقدام نماید.

ماده ۵ ـ «سپند» مشمول کلیه امتیازات، ترجیحات، تخفیفات و اولویت­های قانونی مربوط به صنایع دفاعی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و شرکتهای دانش‌بنیان مذکور در قوانین و مقررات، می­باشد.

ماده ۶ ـ «سپند» با استفاده از منابع انسانی و امکانات موجود وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای انجام مأموریت­های مصوب تشکیل می‌شود. سایر منابع مالی منوط به پیش‌بینی در بودجه سنواتی است.

ماده ۷ـ «سپند» بر اساس این قانون و نیز اساسنامه ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا اداره می­شود.


قانون فوق مشتمل بر هفت ماده که گزارش آن توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به صحن علنی تقدیم شده­ بود، پس از تصویب در جلسه علنی روز سوم مورخ اردیبهشت­ ماه یکهزار و چهارصد و سه مجلس، در تاریخ ۱۲/۲/۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف