اتخاذ تصمیماتی با موضوع احداث واحدهای مسکونی و اعطای تسهیلات مسکن

تاریخ تصویب: ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۸/۲۲

۱۶۴۰۹۲/ت۴۸۵۲۲ک – ۱۳۹۱/۸/۲۲

وزیران عضو کارگروه مسکن به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی و با رعایت تصویب‌نامه شماره 152753 /ت 43505 هـ مورخ 2 /8 /1388 تصویب نمودند:

1- [اصلاحی ۱۳۹۲/۴/۱۹]
وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است در اجرای مواد (1‏) و (2) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن – مصوب 1387 – با استفاده از امکانات مربوط از جمله اراضی شهری و منابع حاصل از واگذاری آنها (پس از واریز به حساب درآمد عمومی و در حدود اعتبارات مصوب مربوط)، تسهیلات بانکی و همچنین جلب بخشی از منابع مورد نیاز از طریق متقاضیان، نسبت به احداث مسکن در کلان شهرها با اولویت شهر تهران اقدام و به صورت اقساطی یا اجاره به شرط تملیک به متقاضیان واگذار نماید.

– ‏وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید) مجاز است به منظور رفع نیازهای ساکنین پروژه های مسکن مهر نسبت به احداث بخشی از خدمات زیربنایی، روبنایی و زیرساختهای مورد نیاز با تشخیص وزیر راه و شهرسازی براساس بند (1‏) تصویب‌نامه شماره 187146/ت45526ن مورخ 19 /8 /1389 و اصلاحیه آن اقدام نماید.


۳- [لغو ۱۳۹۲/۴/۱۹]

[‏متن زیر به عنوان تبصره (3‏) به بند (2‏) ماده (1‏) آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن موضوع تصویب‌نامه شماره 24198ت41527‏ک مورخ 7 /2 /1388 ‏الحاق می گردد:
‏تبصره 3 ‏- در مناطقی که عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن وجود دارد، وزیر راه و شهرسازی مجاز است نسبت به تعیین شرایط جدید حسب مورد اقدام نماید.]


– ‏بانک مسکن و سایر بانکهای عامل موظفند با اعلام وزارت راه و شهرسازی نسبت به پرداخت هزینه های انشعابات آب و فاضلاب، برق و گاز پروژه های مسکن مهر از محل تسهیلات مسکن مهر پس از صدور فیش قطعی توسط دستگاههای خدمات رسان اقدام نمایند.

۵ – کلیه بانکهای عامل مسکن، ملی، ملت، صادرات، تجارت و رفاه کارگران موظفند حسب اعلام وزارت راه و شهرسازی نسبت به افزایش سقف تسهیلات پروژه های مسکن مهر که به مرحله فروش اقساطی نرسیده اند تا سقف دویست و بیست میلیون ریال و یا دویست و پنجاه میلیون ریال در مرحله مشارکت مدنی و فروش اقساطی اقدام نمایند.


۶- [لغو ۱۳۹۲/۱۰/۲۵]

[نقل و انتقال اعیان واحد مسکن مهر و عرصه و اعیان مسکن مهر ملکی که دفترچه فروش اقساطی آن صادر شده است، در صورت نداشتن بدهی معوق به بانک عامل و نداشتن بدهی معوق بابت اجاره زمین در اراضی دولتی پس از تأیید وزارت راه و شهرسازی و طبق شرایط زیر امکان پذیر است:
الف – در صورتی که خریدار واجد شرایط مسکن مهر با فرم (ج) سبز باشد. (پس از قرمز شدن فرم (ج) خریدار، نقل و انتقال انجام می شود.
ب – نقل و انتقال مسکن مهر بین دو مالک مسکن مهر.
ج- [لغو ۱۳۹۲/۵/۲]
در صورتی که خریدار در پروژه‌ های مسکن مهر احداثی در اراضی دولتی، واجد شرایط مسـکن مهر نباشد، فروشنده بایـد در هر انتقال، ده درصد بدهی بانک را تسویه نماید و قرارداد اجاره عرصه جدید به میزان پنج برابر مبلغ قرار داد اجاره در سال با خریدار جدید منعقد و این مبلغ در هر سال پنج درصد افزایش می‌ یابد. در انتقال‌ های بعدی به خریداران غیرواجد شرایط مسکن مهر، مبلغ اجاره عرصه براساس دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی محاسبه و هر سال پنج درصد افزایش می‌ یابد.
تبصره- [لغو ۱۳۹۲/۵/۲]
در صورتی که خریدار اعم از شخص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط مسکن مهر نباشد، صرفاً می‌ تواند یک واحد مسکن مهر را که در اراضی دولتی احداث شده و یا تسهیلات آن تسویه نشده است، خریداری نماید.]


۷ – ‏به منظور حمایت از تأمین مسکن متناسب با نیاز هر خانواده براساس اصول (۳‏)، (۳۱) و (۴۳‏) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فرآیند اخذ تسهیلات انفرادی اعم از مشارکت مدنی و فروش سهم الشرکه واحدهای احداثی متقاضیان انفرادی و اعضای تعاونیها در مسکن مهر شهری و روستایی از شرط ممنوعیت استفاده از تسهیلات به دلیل وجود چک برگشتی و بدهی معوق به سیستم بانکی معاف است.

– متن زیر به عنوان تبصره به بند (3) تصمیم نامه شماره 87670/ت44857ن مورخ ۱۳۸۹/۴/۲۳ ‏اضافه می گردد:
‏تبصره – میانگین زیربنای مفید واحدهای احداثی مسکن مهر با تأیید وزیر راه و شهرسازی قابل افزایش است.

– ‏وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید) مجاز است نسبت به تأمین بخشی از کسری نقدینگی مورد نیاز تکمیل واحدهای مسکن مهر از منابع داخلی خود با رعایت مقررات مربوط اقدام نماید، تا پس از تکمیل واحد مسکونی، متقاضی نسبت به بازپرداخت این مبلغ به صورت نقد یا نقد و اقساط اقدام نماید.

۱۰ – وزارت راه و شهرسازی مجاز است حداکثر مبلغ پنجاه میلیارد ریال از محل یارانه بخش مسکن را متناسب با دریافت دفترچه اقساطی مسکن مهر توسط تعاونی ها، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت نماید.

این تصویب نامه در تاریخ 10 /8 /1391 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

محمدرضا رحیمی
معاون اول رییس جمهور