تصویب‌نامه در خصوص تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش عمومی غیردولتی در سال ۱۴۰۳

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۱۱

شماره ۹۶۹۲/ت۶۲۴۸۹هـ – ۲۶/ ۱ /۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه ۵/۱/۱۴۰۳ به پیشنهاد شورای ‌عالی بیمه سلامت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (الف) ماده (۹) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ تصویب کرد:

۱ـ تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش عمومی غیردولتی در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف ـ تعرفه ارزیابی و معاینه (ویزیت) پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار در بخش سرپایی عمومی غیردولتی:

ردیف

شرح خدمت

تعرفه (ریال)

۱

پزشکان، دندان ‌پزشکان عمومی و دکتری تخصصی در علوم پایه ( PhD ) پروانه‌دار

۵۶۰

,

۰۰۰

۲

پزشکان، دندان ‌پزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکتری تخصصی در علوم پایه (PhD ـ MD )

۹۲۰

,

۰۰۰

۳

پزشکان فوق تخصص، دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ)

۱,۱۱۰

,

۰۰۰

۴

پزشکان متخصص روان ‌پزشکی

۱,۱۹۰

,

۰۰۰

۵

پزشکان فوق تخصص روان ‌پزشکی و دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) روان ‌پزشکی

۱,۳۶۰

,

۰۰۰

۶

کارشناس ارشد پروانه‌دار

۴۹۰

,

۰۰۰

۷

کارشناس پروانه‌دار

۴۲۰

,

۰۰۰

تبصره ۱ـ تعرفه ارزیابی و معاینه (ویزیت) سرپایی افراد با سن کمتر از هفت سال تمام، برای کلیه گروه ‌های تخصصی، به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به گروه پایه افزایش می‌یابد.

تبصره ۲ـ کلیه ارائه‌کنندگان خدمات سلامت، مکلف به نسخه نویسی و نسخه‌پیچی به صورت الکترونیکی خواهند بود. در مواردی که به هر دلیل براساس قانون بودجه سالیانه کل کشور، نسخه‌نویسی به صورت کاغذی مجاز باشد، تعرفه‌های این جدول قابل محاسبه و اخذ است.

تبصره ۳ـ کلیه مقاطع تحصیلی مندرج در بند (الف) در صورتی می‌توانند از تعرفه‌های مذکور استفاده نمایند که عنوان مربوط در پروانه مطب آن ‌ها درج شده باشد.

تبصره ۴ـ کارشناسان ارشد و دکتری تخصصی در علوم پایه ( PhD ) پروانه‌دار در صورتی می‌توانند از تعرفه‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در علوم پایه ( PhD ) استفاده نمایند که کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی در علوم پایه ( PhD ) ثبت شده آن ‌ها مرتبط با رشته کارشناسی بوده و در پروانه فعالیت درج شده باشد.

تبصره ۵ ـ تعرفه ویزیت پزشکان عمومی با سابقه بیش از پانزده سال کار بالینی، پانزده درصد (۱۵%) عالوه بر تعرفه مصوب می‌باشد.

ب ـ ضرایب تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی:

۱ـ ضرایب ریالی جزء حرفه‌ای کلیه خدمات و مراقبت‌های سلامت مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت بر مبنای کای واحد و ,۱) ریال محاسبه می‌شود.

,۰۱۱ معادل یک میلیون و یازده هزار (۰۰۰

۲ـ ضریب ریالی جزء حرفه‌ای خدمات تشخیصی و درمانی مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت برای خدماتی که با علامت (#) مشخص شده ‌اند و کدهای (۷) و (۸) و معاینه (ویزیت) سرپایی، اعم از اینکه در بخش سرپایی و یا بستری ارایه شوند، بر مبنای کای ,۵۶۸) ریال محاسبه می‌‌شود.

واحد و معادل پانصد و شصت و هشت هزار (۰۰۰,۶۲۹) ریال محاسبه می­شود.

۳ـ ضریب ریالی جزء حرفه‌ای خدمات دندانپزشکی معادل ششصد و بیست و نه هزار (۰۰۰

تبصره ـ در مراکز عمومی غیردولتی، ضریب ریالی جزء حرفه‌ای دندانپزشکان تمام وقت و غیرتمام وقت یکسان می‌باشد و سهم پرداخت سازمان ‌های بیمه‌گر پایه برای خدمات دندانپزشکی تحت پوشش، معادل هفتاد درصد (۷۰%) رقم فوق می‌باشد.

۴ـ ضرایب ریالی جزء فنی کلیه خدمات و مراقبت‌های سلامت مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت (به استثنای خدمات مندرج ,۸۹۸) ریال محاسبه می‌شود. در بند (۵)) بر مبنای کای واحد و معادل هشتصد و نود و هشت هزار (۰۰۰

۵ ـ ضریب ریالی جزء فنی خدمات تشخیصی و درمانی مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت برای خدماتی که با علامت (#) مشخص شده ‌اند و کدهای (۷) و (۸)، اعم از اینکه در بخش سرپایی و یا بستری ارائه شوند، بر مبنای کای واحد و معادل هفتصد و نه ,۷۰۹) ریال محاسبه می‌شود.

هزار (۰۰۰

۶ ـ ضریب ریالی جزء فنی خدمات دندانپزشکی معادل هشتصد و سی و چهار هزار (۸۳۴,۰۰۰) ریال محاسبه می‌شود.

۷ ـ ضریب ریالی جزء مواد و لوازم مصرفی دندانپزشکی معادل پانصد و پنجاه و چهار هزار (۵۵۴,۰۰۰) ریال محاسبه می‌شود.

پ ـ سقف تعرفه‌های هزینه اقامت (هتلینگ) در بیمارستان ‌های بخش عمومی غیردولتی در سال ۱۴۰۳، به شرح جدول زیر است:

(ارقام به ریال)

….

تبصره ۱ـ هزینه خدمات پایه و لوازم مصرفی مشترک بخش‌های بستری در تخت سوختگی (ردیف (۸) این جدول) معادل دوازده درصد (%۱۲) تعرفه اقامت (هتلینگ)، در تخت‌های مراقبت ویژه عمومی، کودکان، نوزادان و ریه (ردیف (۱۲) جدول فوق) معادل چهار و دو دهم درصد (۲/۴%)، در تخت مراقبت‌های ویژه سوختگی (ردیف (۱۳) جدول فوق) معادل هشت و چهاردهم درصد (۴/۸%) و در سایر بخش‌های این جدول معادل شش درصد (۶%) تعرفه اقامت (هتلینگ) محاسبه می‌گردد. فهرست خدمات و لوازم مصرفی مشترک بخش‌های بستری توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور تعیین می‌گردد.

تبصره ۲ـ تعرفه خدمات بستری و بستری موقت در کلیه مراکزی که تنها مرکز ارائه­ دهنده خدمات بستری در شهرستان می‌باشند، معادل تعرفه دولتی خواهد بود.

ت ـ تعرفه خدمات اعتیاد و سوء مصرف مواد در مراکز عمومی غیردولتی معادل بخش دولتی، تعیین می‌شود.

۲ـ سهم سازمان ‌های بیمه‌گر پایه در خرید خدمات تشخیصی و درمانی از بخش عمومی غیردولتی در سال ۱۴۰۳، به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف ـ معادل نود درصد (۹۰%) تعرفه دولتی خدمات تشخیصی و درمانی در بخش بستری و بستری فوریت‌های پزشکی (اورژانس) (دارای پرونده).

ب ـ معادل هفتاد درصد (۷۰%) تعرفه دولتی خدمات تشخیصی و درمانی در بخش سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی (اورژانس) (فاقد پرونده).

تبصره ـ به سازمان تأمین اجتماعی اجازه داده می‌شود از مراکز درمانی هیئت مدیره ‌ای تحت مالکیت خود تا سقف تعرفه‌های این تصویب‌نامه خرید خدمت نماید.

۳ـ به بیمارستان ‌های درجه یک بخش عمومی غیر دولتی کشور اجازه داده می‌شود، حداکثر تا ده درصد (۱۰%) تخت‌های خود را براساس استانداردهای ابلاغی و آیین‌نامه‌های نظارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب بخش‌های با خدمات رفاهی ویژه و حداکثر تا سقف تعرفه‌­های بخش خصوصی اداره نمایند.

۴ـ تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی برای موسسات و مراکز تشخیصی و درمانی دولتی (به استثنای مراکز وابسته به دانشگاه ‌ها/ دانشکده ‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و همچنین مؤسسات و مراکز تشخیصی و درمانی عمومی غیردولتی، برابر تعرفه بخش عمومی غیردولتی تعیین می‌گردد و مجاز به دریافت تعرفه براساس این تصویب‌نامه می‌باشند.

۵ـ این تصویب‌نامه از اول فروردین ماه سال ۱۴۰۳ برای کلیه سازمان ‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی لازم ‌الاجرا است.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر