شماره ۱۰۳۰۵/ت۶۰۲۰۱هـ – ۱۴۰۳/۱/۲۷
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۷/۱۶ به پیشنهاد شماره ۲۰۱۵۹۸/۰۱/ص مورخ ۱۲/۵/۱۴۰۱ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد تبصره (۲) الحاقی ماده (۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۴۰۰، آییننامه مربوط به نصاب رسمیت و اتخاذ تصمیم در جلسات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نحوه تشکیل و اداره جلسات و نیز ساختار سازمانی و تشکیلات اداری و مالی و شرح وظایف تفصیلی دبیرخانه ستاد مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی آن.
۲ـ ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع ماده (۳) قانون.
۳ـ کمیسیون استان: کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانها موضوع تبصره (۱) ماده (۳) قانون.
۴ـ رئیس ستاد: رئیسجمهور یا نماینده ویژه رئیسجمهور موضوع ماده (۳) قانون.
ماده ۲ـ جلسات ستاد حداقل هر دو ماه یکبار برگزار میشود.
تبصره ـ جلسات فوق العاده بنا به ضرورت و نیاز، به پیشنهاد هر یک از اعضای ستاد یا دبیرخانه آن و موافقت رئیس ستاد تشکیل میشود.
ماده ۳ـ بالاترین مقام دستگاه عضو به استثنای وزیران که مطابق ماده (۳) قانون، اختیار تعیین یکی از معاونین تخصصی خود را دارند، موظف به حضور در جلسات ستاد خواهد بود.
تبصره ـ دعوت از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیرعضو، متناسب با موضوع جلسه و بدون حق رأی، به تشخیص رئیس یا دبیر ستاد بالمانع است.
ماده ۴ـ مسئولیت انجام امور مربوط به برگزاری جلسات اعم از تنظیم دستور کار، ارسال دعوتنامه، تنظیم صورتجلسه، ابلاغ مصوبات و پیگیری اجرای آنها بر عهده دبیر ستاد است.
ماده ۵ ـ دبیرخانه ستاد، پیشنهادهای اعضای ستاد و مصوبات کارگروه های تخصصی را پس از انجام بررسیهای کارشناسی مقدماتی، بر اساس اولویت در دستور کار جلسات ستاد قرار میدهد .
ماده ۶ ـ ریاست جلسات ستاد با رئیس ستاد میباشد.
ماده ۷ـ جلسات ستاد با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت مییابد.
ماده ۸ ـ تصمیمات ستاد با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر میباشد.
ماده ۹ـ مصوبات ستاد پس از امضای رئیسجمهور ابلاغ میگردد.
ماده ۱۰ـ مصوبات ستاد در صورتی که موجد حق یا تکلیف برای دستگاههای اجرایی باشد و همچنین مصوبات طبقهبندیشده، از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا میباشد. مصوباتی که علاوه بر دستگاه های اجرایی برای سایر مردم حق و تکلیف ایجاد نماید، پانزده روز پس از انتشار در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران لازمالاجرا میباشد.
ماده ۱۱ـ کمیسیون استان زیر نظر ستاد و با اعضای متناظر ستاد در استان مربوط تشکیل میشود.
تبصره ـ فرمانداران، مسئول اجرای تصمیمات کمیسیون استان در شهرستان مربوط میباشند.
ماده ۱۲ـ ریاست جلسات کمیسیون استان با استاندار است.
تبصره ـ چگونگی برگزاری و اداره جلسات کمیسیون استان و تصمیمگیری در آن، مطابق ترتیبات مقرر برای ستاد است.
ماده ۱۳ـ مسئولیت انجام امور موضوع ماده (۴) این آییننامه در سطح استان بر عهده دبیر کمیسیون استان است.
ماده ۱۴ـ تصمیمات کمیسیون استان پس از تأیید دبیرخانه ستاد، ابلاغ میگردد.
عدم اعلام نظر دبیرخانه ستاد ظرف مهلت یک هفته کاری از تاریخ وصول، به منزله تأیید تصمیمات است.
ماده ۱۵ـ تصمیمات کمیسیون استان نباید مغایر با تصمیمات و سیاستهای ابلاغی ستاد باشد.
ماده ۱۶ـ دستگاه های استان ملزم به اجرای تصمیمات کمیسیون استان میباشند.
ماده ۱۷ـ کمیسیون استان باید گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یک بار به ستاد ارائه نماید.
ماده ۱۸ـ دبیرخانه ستاد، زیر نظر رئیس جمهور سازماندهی میشود.
٭ این آییننامه که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت
ماده ۱۹ـ ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی دبیرخانه ستاد، به شرح پیوست است، میباشد. اعتبار این نمودار و تشکیلات تفصیلی دو سال است و پس از آن با توجه به شرایط محیطی و توسعه فناوری های نوین، سازمان اداری و استخدامی کشور با رویکرد چابکسازی، با پیشنهاد دبیرخانه ستاد، تغییرات مورد نیاز را جهت سیر مراحل قانونی بررسی و تأیید مینماید.
تبصره ۱ـ به منظور انجام تکالیف و وظایف قانونی، دبیرخانه با موافقت رئیس ستاد، مجاز به جذب یا تبدیل وضعیت نیروی انسانی متخصص در قالب رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین و سایر موارد قانونی بر اساس شرح وظایف و ساختار سازمانی مقرر در آییننامه، مطابق با قوانین و مقررات مربوط و اخذ مجوز از سازمان اداری و استخدامی کشور میباشد.
تبصره ۲ـ دبیرخانه ستاد مکلف است نسبت به ورود اطلاعات مربوط به ساختار و نیروی انسانی خود در سامانههای سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام نماید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
٭ ـ جهت مشاهده ضمائم و جداول پیوست به پرتال روزنامه رسمی کشور (www.rrk.ir) رجوع شود
تبصره ۳ـ ساختار دبیرخانه کمیسیون استان، در زیرمجموعه استاندار و در هماهنگی با دبیرخانه ستاد مرکزی از محل پستهای سازمانی موجود استانداری و به طور میانگین پنج پست سازمانی در هر استان و در مجموع (۱۵۵) پست در کل کشور متناسب با موضوعات مورد نظر دبیرخانه ستاد در هر استانداری، سازماندهی میشود. وزارت کشور مکلف است نسبت به پیشنهاد پستهای سازمانی و نیروی انسانی از ظرفیت موجود، با هماهنگی دبیرخانه ستاد و تأییدیه سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام نماید.
ماده ۲۰ـ دبیر ستاد بالاترین مقام اداری و مسئول دبیرخانه ستاد است.
تبصره ۱ـ دبیر ستاد توسط رئیس ستاد و معاونان دبیرخانه با حکم دبیر ستاد منصوب میشوند.
تبصره ۲ـ دبیر کمیسیون استان همتراز مدیرکل تعیین و به پیشنهاد استاندار و با حکم دبیر ستاد منصوب میشود.
ماده ۲۱ـ دبیر ستاد همتراز مقامات موضوع بند (د) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و معاونان مربوط همتراز مقامات موضوع بند (هـ) ماده یادشده میباشند.
ماده ۲۲ـ منابع مورد نیاز برای صیانت از سرمایههای انسانی موضوع ماده (۹) قانون، ساالنه برآورد و پس از تأیید ستاد به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام میگردد تا در لایحه بودجه سنواتی در ردیف اعتباری ستاد پیشبینی گردد.
تبصره ـ نحوه هزینهکرد منابع تخصیصی موضوع این ماده، وفق قوانین و مقررات و در چهارچوب ماده (۷۷) قانون و دستورالعمل موضوع ماده (۹) قانون است.
ماده ۲۳ـ دبیرخانه ستاد از حیث اعتبارات و منابع بودجه عمومی و نحوه تخصیص و هزینهکرد، تابع قوانین و مقررات مالی و محاسباتی عمومی کشور است.
تبصره ـ نحوه هزینهکرد منابع حاصله موضوع ماده (۷۷) قانون، تابع ترتیبات مقرر در ماده مذکور است.
ماده ۲۴ـ وظایف دبیرخانه ستاد به شرح زیر است:
۱ـ آسیبشناسی سیاستها، فرآیندها و روش های موجود در موضوعات مرتبط با وظایف قانونی ستاد و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت موجود به مراجع ذی صالح جهت تصمیمگیری.
۲ـ تهیه پیشنویس سیاستها، برنامهها، قوانین و مقررات در راستای اجرای وظایف قانونی، برای ارائه به مراجع ذی صلاح جهت تصمیمگیری.
۳ـ تهیه اولویتهای کالایی و منطقهای برای تمرکز در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای تصمیمگیری در ستاد.
۴ـ تهیه اولویتهای فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تصمیمگیری در ستاد به منظور افزایش کیفیت تولیدات داخلی و ارتقای فرهنگ عمومی برای مصرف کالاهای تولید داخل.
۵ ـ تهیه اولویتهای پژوهشی و آموزشی مرتبط و مورد نیاز دستگاههای ذیربط برای تصمیمگیری در ستاد و برنامهریزی برای انجام آنها با استفاده از ظرفیت مراکز علمی و تحقیقاتی.
تبصره ـ نحوه برگزاری دوره های آموزشی برای دستگاههای ذیربط مطابق دستورالعملی است که به تصویب ستاد میرسد.
۶ ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذیربط و برنامهریزی برای یکپارچهسازی اطلاعات در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز و مبارزه با آن.
۷ـ پیگیری و نظارت هوشمند بر اجرای برنامهها و مصوبات ستاد و هیئت وزیران در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر تکالیف قانونی از سوی دستگاه های عضو ستاد و گزارش تخلفات به مراجع ذی ربط.
۸ ـ نظارت مستمر بر فرآیند هوشمندسازی تجارت کشور و بهرهبرداری از اطلاعات و تحلیل داده های موجود.
۹ـ نظارت بر بهره برداری از تجهیزات سختافزاری و امکانات نرم افزاری مرتبط با بازرسی و حمل و نقل تجاری کشور با هدف پیشگیری از قاچاق کالا و ارز و کشف نظاممند آن در چهارچوب دستورالعملی که به تصویب ستاد میرسد.
۱۰ـ تهیه آمار و اطلاعات قاچاق کالا و ارز و ایجاد بانک اطلاعاتی مربوط.
۱۱ـ تهیه گزارش های نظارتی و عملکردی مرتبط با وظایف دستگاه های عضو و ارائه به ستاد.
۱۲ـ استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی، سازمان های مردمنهاد فعال و تشکلهای صنفی در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز و مبارزه با آن بر اساس دستورالعملی که به تصویب ستاد میرسد.
۱۳ـ برآورد اعتبارات مورد نیاز خود و ارائه به سازمان برنامه و بودجه کشور برای پیشبینی در بودجه سالانه کشور.
۱۴ـ برآورد اعتبارات مورد نیاز دستگاه های عضو ستاد در اجرای ماده (۷۷) قانون و ارائه به ستاد برای تصمیمگیری.
۱۵ـ پیگیری پروندههای موضوع قانون در مراجع ذی صالح از مقطع کشف تا ختم دادرسی، صدور و اجرای حکم و مراحل اعتراض و تجدیدنظرخواهی از آرای متضمن منع تعقیب، موقوفی تعقیب یا برائت.
۱۶ـ تشکیل کارگروههای تخصصی مرتبط و نظارت بر آنها.
۱۷ـ هماهنگی و بهرهگیری از ظرفیت وزارت امور خارجه برای فعال سازی نظام روابط (دیپلماسی) منطقهای و جهانی در حوزه پیشگیری و مبارزه با جرایم و تخلفات موضوع قانون و همکاری در انعقاد موافقتنامههای مرتبط با موضوع قانون.
۱۸ـ هماهنگی با دستگاه های قانونی ذیربط برای شناسایی جریان تأمین مالی جرایم و تخلفات موضوع قانون.
۱۹ـ معرفی نماینده از دبیرخانه برای حضور در کمیته (کارگروه)ها و کمیسیون های قانونی ذیربط که ستاد در آنها عضو بوده یا به آنها دعوت میشود.
۲۰ـ هدایت کمیسیون های استان و نظارت بر عملکرد آنها.
۲۱ـ سایر وظایف قانونی محوله به دبیرخانه.
تبصره ـ هماهنگی بین ردههای استانی دستگاههای عضو و نظارت بر عملکرد آنها و همچنین انجام امور موضوع این ماده در سطح استان، بر عهده دبیرخانه کمیسیون استان است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر