اساسنامه شورای‌ عالی فضایی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۱۱/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۱۱/۲۸

شماره‌: ۵۳۶۶۱ت۳۰۹۱۳ه – ۱۳۸۳/۱۱/۲۸

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۱۱.۲۵ بنابه پیشنهاد شماره ۱۰۱.۴۸۰۴۲ مورخ ۱۳۸۳.۳.۲۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (۱) ماده (۸) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – مصوب ۱۳۸۲ – اساسنامه شورای‌ عالی فضایی را به شرح زیر تصویب نمود:


اساسنامه شورای‌ عالی فضایی‌

ماده ۱ – به منظور استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو و فناوریهای فضایی‌، حفظ منافع ملی و بهره‌برداری ‌منسجم از علوم و فناوریهای فضایی در جهت توسعه اقتصادی‌، فرهنگی‌، علمی و فناوری کشور، شورای‌ عالی ‌فضایی که در این اساسنامه «شورا» نامیده می‌شود، تشکیل می‌شود.

ماده ۲ – وظایف و اختیارات شورا به شرح زیر است‌:
الف – سیاست‌گذاری برای استفاده از فناوریهای فضایی در بخشهای امنیتی و استفاده صلح‌آمیز از فضای‌ماورای جو در چارچوب سیاستهای کلی نظام با رعایت قوانین و مقررات کشور.
ب – سیاست‌گذاری ساخت‌، پرتاب و استفاده از ماهواره‌های ملی تحقیقاتی در چارچوب سیاستهای کلی نظام‌ با رعایت قوانین و مقررات کشور.
پ – ایجاد هماهنگی لازم میان کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط‌.
ت – ارایه پیشنهاد و تدوین برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت مربوط به امور فضایی به دستگاهها و سازمانهای ‌دولتی و غیردولتی برای طی مراحل قانونی‌.
ث – تصویب برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت در بخش فضایی کشور.
ج – هدایت و حمایت از فعالیتهای بخش خصوصی و تعاونی در امر استفاده بهینه از فضا.
چ – ارایه پیشنهاد درخصوص خط‌ مشی همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی در مسایل فضایی و تعیین مواضع‌ دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع یادشده به هیأت وزیران جهت طی مراحل قانونی و در چارچوب‌سیاستهای کلی نظام‌.

ماده ۳ – اعضای شورا عبارتند از:
الف – رییس‌جمهور (رییس‌).
ب – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات‌.
پ – وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری‌.
ت – وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌.
ث – وزیر امور خارجه‌.
ج – وزیر صنایع و معادن‌.
چ – رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
ح – رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‌.
خ – رییس سازمان فضایی ایران (دبیر).
د – [اصلاحی ۱۳۸۴/۴/۱۲]
سه نفر از افراد متخصص در زمینه‌های مختلف علوم و فنون فضایی‌.

ذ ـ [الحاقی ۱۳۸۴/۴/۱۲]
وزیر راه و ترابری‌.

ر ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۱/۵]
وزیر اطلاعات

ز ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۱/۵]
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌­بنیان رئیس­ جمهور.

تبصره ۱ – در غیاب رییس‌جمهور ریاست جلسه برعهده معاون اول رییس‌جمهور خواهد بود.

تبصره ۲ – چهار نفر متخصص در علوم و فنون فضایی موضوع بند (د) این ماده به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حکم رییس‌جمهور برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

ماده ۴ – دبیرخانه شورا در سازمان فضایی ایران ایجاد و تشکیلات‌، نیروی انسانی و اعتبارات موردنیاز بارعایت تبصره (۲) ماده (۸) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – مصوب ۱۳۸۲ – درآن سازمان پیش‌بینی می‌شود.

تبصره – آیین‌نامه چگونگی برگزاری جلسات و گردش کار شورا توسط دبیرخانه تهیه و به تصویب شوراخواهد رسید.

ماده ۵ – دبیر شورا می‌تواند با هماهنگی رییس شورا به تناسب موضوع به منظور استفاده از نظرات مشورتی ازصاحب‌ نظران و کارشناسان ذی‌ربط دعوت نماید تا در صورت لزوم در جلسات شورا شرکت نمایند.

ماده ۶ – به پیشنهاد دبیر و با تصویب شورا، به منظور بررسیهای کارشناسی درباره مسایل و موضوعات‌ مختلف‌، کارگروههای تخصصی تشکیل و نتیجه این بررسیها در فرآیند تصمیم‌گیری شورا استفاده می‌شود.

ماده ۷ – شورا حداقل دوبار در سال جلسه خواهد داشت و درصورت نیاز می‌تواند جلسات فوق‌العاده نیزتشکیل دهد.

ماده ۸ – جلسات شورا با حضور اکثریت اعضا و حضور رییس جلسه رسمیت خواهد یافت‌.

ماده ۹ – تصمیمات شورا با رأی موافق اکثریت اعضا (هفت نفر) معتبر خواهد بود که پس از تأیید رییس‌جمهور توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستگاههای ذی‌ربط ابلاغ می‌گردد.

ماده ۱۰ – در جلسات شورا اخذ رأی علنی است و درصورت تشخیص رییس شورا رأی‌گیری غیرعلنی خواهد بود.

ماده ۱۱ – دبیر شورا موظف است گزارش فعالیتها و اقدامات انجام شده درمورد تصمیمات شورا را هر شش‌ماه یک بار تهیه نماید و به اطلاع اعضا برساند.

ماده ۱۲ – براساس ماده (۱۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات‌، وظایف و اختیارات شورا شامل محدوده وظایف و اختیارات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود.