آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۴) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

شماره ۲۲۹۵۹۷/ت۶۱۳۵۸ هـ – ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

هیئت وزیران در جلسه ۱۵/۱۱/۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت حقوقی رییس‌جمهور (با همکاری شورای گفت­‌وگوی دولت و بخش خصوصی) و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۲۴) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ با اصلاحات بعدی آن، آیین­‌نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده۱ـ در این آیین­‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ با اصلاحات بعدی.

۲ـ سیاست: خط­‌مشی­های بنیادین که تصمیمات مقامات و مراجع ذی­صلاح در دستگاه­های اجرایی بر اساس آنها اتخاذ می­‌شود.

۳ـ مقررات: هرگونه مقرره اقتصادی تحت هر عنوان از قبیل آیین‌نامه، دستورالعمل یا بخشنامه که در دستگاه‌های اجرایی وضع می‌شود.

۴ـ رویه: شیوه‌­های اجرایی مرسوم که مورد عمل مقامات و مراجع ذی­‌صالح در دستگاه­های اجرایی است.

۵ ـ آیین‌نامه: آیین‌نامه لزوم ثبت و اطلاع‌ر­سانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار موضوع تصویب‌­نامه شماره ۱۷۹۷۶/ت۶۱۱۳۴هـ مورخ ۹/۲/۱۴۰۲.

۶ ـ دستگاه‌های اجرایی: دستگاه­های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶.

۷ ـ مرکز: مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی.

۸ ـ شورای گفت­‌وگو: شورای گفت‌­وگوی دولت و بخش خصوصی، موضوع ماده (۱۱) قانون.

۹ـ پایگاه: پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار، موضوع تصویب‌­نامه شماره ۸۷۲۷۷/ت۵۸۱۱۵هـ مورخ ۳/۸/۱۳۹۹ و موضوع ماده (۳۰) قانون.

ماده ۲ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ لازم ‌الاجراشدن این آیین­‌نامه، مراجع و مقامات صلاحیت­دار جهت وضع مقرره در دستگاه خویش را با امضای بالاترین مقام دستگاه به معاونت حقوقی رییس­ جمهور ارسال نمایند. ثبت و انتشار مقرره در پایگاه صرفا از سوی مراجع و مقامات ذی ‌صلاح معرفی شده امکان­پذیر است.

ماده ۳ـ دولت و دستگاه‌های اجرایی مکلفند هرگونه تغییر در سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اقتصادی را مطابق حداقل زمان مندرج در جدول پیوست این آیین­‌نامه که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، پیش از اجرا ضمن ارسال به مرکز (از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی)، با روش­هایی مانند درج در تارنمای خویش، خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری صداوسیما و پایگاه ملی اطلا­ع‌ًرسانی قوانین و مقررات کشور (معاونت حقوقی رییس­ جمهور) از محل اعتبارات مصوب مربوط، به اطلاع عموم برسانند. مقررات صراف پس از انتشار در پایگاه و گذشت مدت ‌های مذکور لازم ‌الاجرا می­شوند.

تبصره ۱ـ تارنمای موضوع این ماده، همان تارنمای موضوع تبصره ماده (۳) آیین­‌نامه است که نشانی دقیق آن باید حداکثر ظرف یک ماه به مرکز اعلام گردد.

تبصره ۲ـ معاونت حقوقی رییس­ جمهور مکلف است صفحه ویژه‌­ای با پیوند (لینک) در صفحه اصلی پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور مخصوص اعلام خبرهای تغییرات آتی در مقررات کشور ایجاد کند. دستگاه­های اجرایی مکلفند پیش‌نویس مقررات خود را مطابق دستورالعمل ابلاغی معاونت حقوقی رییس ­جمهور، یک هفته قبل از صدور، علاوه بر تارنمای خود، در این پایگاه منتشر و به اطلاع عموم برسانند تا فرصت لازم برای دریافت نظرات عموم و فعالان اقتصادی و تشکل­ها (جمع­‌سپاری) در تدوین مقررات فراهم شود.

[دستورالعمل نحوه تدوین پیش‌نویس مقررات مرتبط با محیط کسب و کار]

ماده ۴ـ دستگاه‌های اجرایی مکلفند با رعایت این آیین­‌نامه و ماده (۷) آیین‌نامه، مدت زمانی که مقرره پس از انتشار در پایگاه، لازم‌الاجرا می‌شود را صراحتا درج نمایند.

تبصره ـ در محاسبه مدت زمان لازم‌­الاجراشدن مقرره، روز انتشار در پایگاه، جزو مدت محسوب نمی­‌شود. همچنین از نظر احتساب مواعد مندرج در جدول پیوست این آیین­‌نامه، ‌ هر ماه سی روز است.

ماده ۵ ـ در صورتی که اجرای فوری مقرره مشمول جدول پیوست این آیین­‌نامه، مساعد به حال محیط کسب و کار بوده و مغایر با ایمنی یا سلامت مردم نباشد، اجرای مقرره به محض انتشار در پایگاه، با تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی بلامانع است.

ماده ۶ ـ مواردی که محرمانه بودن آن اقتضا داشته باشد، تابع قوانین و مقررات مربوط است.

ماده ۷ـ چنانچه در قوانین، مدت یا زمان دیگری برای لازم ‌الاجراشدن و یا تصویب مقررات لحاظ شده باشد، همان مدت و زمان ملاک ­عمل خواهد بود.

ماده ۸ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با همکاری معاونت حقوقی رییس­ جمهور و شورای گفت­‌وگو، گزارش سالانه اجرا و بازخورد و اثربخشی این آیین­‌نامه را به هیئت وزیران ارائه نماید.

ماده ۹ـ این آیین­‌نامه پس از انتشار در پایگاه و از تاریخ ۱/۴/۱۴۰۳ لازم ­الاجرا است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر


پیوست: جدول موضوع تبصره ماده (۲۴) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

ردیف سیاست­ها، مقررات و رویه های اجرایی راجع به زمان انتشار قبل از اجرا
1 صادرات و واردات (اعم از انواع تعرفه ها و محدودیت­های تجاری) 1 ماه
2 امور گمرکی 1 ماه
3 نرخ آب و برق بنگاه­های اقتصادی 1 ماه
4 اعمال محدودیت در ارائه برق و گاز به واحدهای تولیدی 1 ماه
5 معاملات بخش عمومی اعم از مناقصه و مزایده 1 ماه
6 ضوابط محیط زیستی و بهداشتی واحدهای تولیدی و شهرک­های صنعتی 3 ماه
7 استانداردهای اجباری سازمان ملی استاندارد 3 ماه
8 مالیات 3 ماه
9 بیمه تأمین اجتماعی 3 ماه
10 صدور پروانه احداث بنا و پایان کار در داخل، محدوده و خارج حریم شهرها و روستاها 6 ماه