آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز [مصوب ۱۴۰۲]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

شماره ۲۳۱۶۷۸/ت۶۱۷۱۸ هـ ۱۵/۱۲/۱۴۰۲

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ به پیشنهاد شماره ۲۷۵۵/۱/۱۴۰۲ مورخ ۱/۶/۱۴۰۲ ستاد اقامه نماز و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین­‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ـ دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ نهادهای عمومی و انقلاب اسلامی، بانکها­، مراکز آموزشی و پژوهشی ‌سازمان­ها و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون و مقررات عمومی در مورد آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است، مشمول این آیین‌نامه می‌باشند.

ماده ۲ـ به منظور سیاست­گذاری، نظارت، تقویت و انسجام ‌بخشی ستادهای اقامه نماز ترویج فرهنگ این فریضه مهم در دانشگاه­‌های کشور، ستاد عالی اقامه نماز در دانشگاه­ها با حضور افراد زیر تشکیل می‌­شود:

۱ـ وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری.

۲ـ وزیر بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی.

۳ـ رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها.

۴ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور.

۵ ـ رییس دانشگاه آزاد اسلامی.

۶ ـ رییس جهاد دانشگاهی.

۷ـ دبیر ستاد عالی اقامه نماز دانشگاه­ها.

تبصره ۱ـ وزرا و یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه­های اجرایی مشمول این آیین­‌نامه متصدی اقامه نماز در دستگاه تحت نظر خود می­‌باشند.

تبصره ۲ـ وزرا و یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه­های مشمول این آیین­‌نامه می­توانند یک نفر واجد شرایط (ترجیحا یکی از معاونان خود) را به­ عنوان مسئول پیگیری این آیین­‌نامه در سطح وزارتخانه یا دستگاه تحت نظر خود تعیین نمایند و یا ستادی برای رسیدگی به امور مساجد و نمازخانه‌های واحدها و ادارات تابع تشکیل دهند .

‌ماده ۳ـ با توجه به نظر مقام معظم رهبری، در کلیه دستگاه‌های مشمول این آیین‌نامه و واحدهای تابع آنها در سراسر کشور، به منظور ادای فریضه نماز، حداکثر‌ مدت (۲۰) دقیقه زمان در وقت فضیلت و ترجیحًا بلافاصله پس از اذان در نظر گرفته شود تا امکان شرکت کلیه مدیران و کارکنان دستگاه‌های یادشده در مراسم‌ نماز جماعت فراهم شود.

‌تبصره ـ در صورتی که به تشخیص وزیر و یا باالترین مقام مسئول دستگاه به لحاظ حساسیت شغلی، شرکت همه کارکنان به صورت یکجا در نماز جماعت میسر‌ نباشد، کارکنان با در نظر گرفتن مقتضیات محل کار، نماز خود را اقامه خواهند نمود.

ماده ۴ـ به منظور نظارت بر مأموریت­ها و بررسی میزان تحقق مفاد این آیین‌نامه، هیئتی متشکل از وزیر کشور، رییس سازمان اداری و  استخدامی کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، ‌ نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها، ‌ رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، رییس ستاد اقامه نماز و نماینده رییس ­جمهور در امر اقامه نماز تشکیل می‌شود.

تبصره ـ دبیرخانه هیئت در ستاد اقامه نماز تشکیل می‌شود.

ماده ۵ ـ کلیه دستگاه‌های مشمول این آیین‌نامه در راستای ترویج و گسترش امر اقامه نماز، مکلف به انجام اقدامات زیر می­باشند:

۱ـ تدوین و به ­روزرسانی برنامه‌­های کوتاه‌­مدت و میان­‌مدت اقامه نماز مبتنی بر اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری درخصوص اقامه نماز.

۲ـ برگزاری جشنواره ‌ها، نمایشگاه ‌های فرهنگی و هنری، مسابقات، دوره ‌های آموزشی و نشست­هایی برای کارکنان و خانواده­‌های آنان، مجموعه‌های تحت نظارت و مخاطبان خود با تمرکز بر نوجوانان و جوانان با موضوع ترویج فرهنگ نماز و آشنایی با احکام و فلسفه آن و حمایت و تجلیل از فعالان عرصه اقامه نماز.

۳ـ انجام تمهیدات و اقدامات لازم برای احداث یا اختصاص و نگهداری فضای کافی و مناسب برای مسجد یا نمازخانه، در راستای اجرای بند (ث) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه‌­های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵.

۴ـ استفاده از انواع ظرفیت­ها، امکانات و روش­ها از جمله فناوری­های نوین و فضای مجازی برای ترغیب، تشویق و جذب به امر اقامه نماز.

۵ ـ تنظیم زمان جلسات و اجتماعات و سایر برنامه‌ها به­ گونه‌ای که حتی‌­االمکان با وقت نماز تلاقی نداشته باشد و در هر‌حال با فرا رسیدن وقت نماز، نماز اقامه شود.

۶ ـ پخش اذان در اوقات شرعی در محیط­های داخلی و پیرامونی دستگاه.

۷ـ نظارت بر تخصیص فضای مناسب و زمان کافی جهت اقامه نماز کارکنان دستگاه در مواقع صدور یا تمدید مجوز و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی.

ماده ۶ ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور گسترش فرهنگ اقامه نماز، عالوه بر موارد موضوع ­ ماده (۵) این آیین­‌نامه، اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ـ بخشی از مطالب جزوه ‌های آموزشی کودکستان­ها و مراکز پیش‌­دبستانی به نماز اختصاص داده شود و خردسالان به صورت تشریحی و تصویری با نماز آشنا شوند.

۲ـ بخشی از مطالب کتب دروس دینی، معارف و بینش اسلامی کودکستان­ها و مراکز پیش‌­دبستانی، دبستان­ها، متوسطه اول و دوم، مراکز یادگیری نهضت سوادآموزی، مراکز پیش‌دانشگاهی و دانشگاه­های فرهنگیان و شهید رجایی، متناسب با هر یک از گروه ‌های سنی به نماز اختصاص داده شود و کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با مفاهیم نماز آشنا شوند.

۳ـ کلیه معلمان، دبیران و اساتید مراکز آموزشی به روش­های مناسب با فلسفه نماز آشنا شده و شیوه ‌های اثرگذاری بر دانش‌آموزان و دانشجویان را بیاموزند.

۴ـ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌ها و تولیدات آموزشی و تفریحی خود (‌اعم از کتاب­ها، ­جزوه ‌ها، فیلم­ها، فضای مجازی و غیره) موضوع نماز را به طور ‌جدی مطرح نموده و برای آن جایگاهی خاص قائل شوند.

۵ ـ در کلیه مراکز آموزشی، پرورشی، فرهنگی، ورزشی، رفاهی و درمانی، محلی مناسب و متناسب برای برگزاری نماز تعیین شود و فضای عمومی این مراکز همواره مشوق دانش‌آموزان و دانشجو معلمان برای اقامه‌ نماز و ترویج فرهنگ نماز باشد.

۶ ـ در طرح ‌های ساختمان­های جدید مراکز آموزشی، پرورشی، فرهنگی، ورزشی، رفاهی و درمانی، محل نمازخانه به صورت شاخص مورد نظر قرار گیرد.

۷ـ وزارت آموزش و پرورش سالانه اعتبار لازم برای سرانه نماز دانش­آموزی را برای پیش‌بینی در بودجه سنواتی دستگاه پیشنهاد کند.

۸ ـ تمهیدات لازم برای حضور یک نفر روحانی در مدارس به منظور برگزاری نمازهای جماعت و تأمین هزینه‌­های مرتبط انجام شود.

۹ـ انجمن اولیا و مربیان در جلسات و برنامه‌های خود، والدین را نسبت به امر نماز فرزندان توجیه و تشویق نموده و نسبت به تشویق والدین برای ساخت‌ نمازخانه در مدارس اقدام نماید.

۱۰ـ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بودجه لازم را برای احداث نمازخانه در مراکز آموزشی‌ فاقد نمازخانه پیش‌­بینی نماید به نحوی که سالیانه تا ده درصد (۱۰%) در این مراکز نمازخانه مناسب احداث شود.

۱۱ـ بین مدارس و مساجد همجوار آنها ارتباط برقرار شود و دانش‌آموزان برای شرکت در مراسم نماز جماعت و نماز جمعه ترغیب شوند.

۱۲ـ در کتابخانه‌های مستقر در مراکز تحت نظر وزارت آموزش و پرورش، جایگاه ویژه ‌ای برای کتب مربوط به نماز اختصاص یافته و نسبت به جمع‌آوری آثار منتشرشده در خصوص نماز اقدام شود تا در اختیار ‌علاقه­‌مندان قرار گیرد.

ماده ۷ـ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند به منظور گسترش فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را به عمل آورند:

۱ـ بخشی از مطالب کتب و جزوات آموزش معارف اسلامی به ذکر فلسفه و راز و رمزهای نماز اختصاص یابد.

۲ـ ساعات درسی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به­ گونه‌ای تنظیم شود که با فرا رسیدن وقت نماز، نماز اقامه شود.

۳ـ بخشی از فعالیت­های پژوهشی و تألیف پایان­‌نامه‌های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های ذی­ربط به پژوهش پیرامون نماز اختصاص یابد.

۴ـ در کلیه مراکز اداری، آموزشی، بهداشتی، درمانی، فرهنگی، اقامتی، خوابگاه­ها و سایر واحدهای تابع دستگاه، محل مناسب و پاکیزه ‌ای با گنجایش کافی‌ برای برگزاری نماز اختصاص یافته و برای اقامه نماز توسط بیماران و همراهان نیز تسهیلات لازم فراهم شود.

ماده ۸ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است به منظور گسترش فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ـ ارائه تسهیلات، ‌حمایت، معرفی و تشویق فیلم­ها، نمایش­ها، کتاب ‌ها، محصولات چندرسانه‌­ای و فعالیت­های هنری در قالب­های مختلف همچون شعر، نقاشی، سرود، مقاله،

بازی­های رایانه‌­ای، نرم افزارهای کاربردی و قصه.

۲ـ ترغیب صاحبان مطبوعات و مجالت، شعرا، نویسندگان و ناشران به توجه به فرهنگ نماز در آثار و نشریات خود و گسترش و تعمیق آن ‌در جامعه.

۳ـ کلیه کتابخانه­‌های عمومی‌، آثار وزین منتشرشده در زمینه نماز را جهت استفاده علاقه‌مندان گردآوری نمایند.

۴ـ جشنواره ‌ها، نمایشگاه ‌های فرهنگی و هنری، مسابقات کتابخوانی و پژوهش‌های دوره ‌ای با موضوع نماز انجام شود.

۵ ـ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با انجام مطالعات بین‌المللی در مورد نماز، ابتکارات و خلاقیت­های موجود در سایر کشورهای مسلمان درباره نماز را ‌جمع‌آوری نموده و فرهنگ اقامه نماز را در سطح جهان با تهیه و ارسال کتاب، ‌نوار، فیلم و جزوه ‌های متناسب به هر کشور ترویج نماید.

ماده ۹ـ سازمان تبلیغات اسلامی موظف است به منظور گسترش فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ ـ ‌در صورت درخواست دستگاه ‌ اجرایی، نسبت به تأمین نیروی انسانی (‌امام ‌ جماعت) مورد نیاز برای اقامه نماز جماعت در ‌مساجد و نمازخانه‌های دستگاه‌های اجرایی و مدارس اقدام کرده و درخصوص تولید محتوا و آموزش و توانمندسازی آنان برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

تبصره ۱ـ هزینه‌های مربوط به اجرای این ماده براساس دستورالعمل یکسان ‌سازی پرداخت حق ایاب و ذهاب ائمه جماعات سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز پرداخت می‌شود.

‌تبصره ۲ـ مفاد این ماده در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و بیمارستان ‌های آموزشی و واحدهای وابسته به آنها توسط دفاتر نمایندگی مقام معظم‌ رهبری در دانشگاه­ها اجرا خواهد شد.

۲ـ نسبت به آموزش همگانی نماز برای آحاد جامعه اقدام کند.

ماده ۱۰ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور ترویج فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ـ برنامه‌های مناسب و مستمر جهت آموزش احکام و فلسفه نماز برای گروه ‌های مختلف سنی به­ خصوص کودکان و نوجوانان تهیه و پخش شود و با بیان ‌ هنری، فرهنگ اقامه نماز به طور مستقیم و غیرمستقیم ترویج شود.

۲ـ در فیلم‌ها و مجموعه‌های نمایشی (‌سریال­ها)، در نماهایی که اقامه نماز به عنوان جزئی از فرهنگ عمومی جامعه مطرح می‌شود، اقامه نماز توسط‌ شخصیت­های مثبت فیلم به نمایش درآید.

۳ـ جلوه ‌هایی از نماز نوجوانان، جوانان و چهره­های شاخص علمی، ورزشی، هنری و مانند آن به نمایش درآید.

۴ـ برنامه‌های مناسب و ابتکاری با موضوع نماز تهیه و پخش گردد و نسبت به معرفی نمایش‌ها و فعالیت­های هنری در این خصوص اقدام شود.

‌ماده ۱۱ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور گسترش فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ـ برنامه حرکت قطارها و پرواز هواپیماها به­گونه‌ای تنظیم شود که امکان اقامه نماز برای مسافران فراهم باشد.

۲ـ در کلیه جاده ‌ها عالئم و تابلوهای مربوط به مساجد بین راهی شبانه‌روزی به صورت مناسب تهیه و نصب شود.

۳ـ ترتیبی اتخاذ شود تا کلیه اتوبوس ‌های بین ­شهری در هنگام فرا رسیدن اوقات نماز در محلی مناسب برای ‌ اقامه نماز مسافران (‌ترجیحًا مساجد بین­ راهی) توقف نمایند و زمان لازم را برای انجام این فریضه در اختیار ‌مسافران قرار دهند.

۴ـ تمهیدات لازم برای اقامه نماز در هواپیما در پروازهای طولانی فراهم شود.

۵ ـ در طرح (پروژه)‌های عمرانی شهر و شهرک ‌سازی و راهسازی، ‌ مکان مناسب و متناسب به ­منظور احداث مسجد و نمازخانه پیش‌بینی شود.

۶ ـ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای نسبت به ساماندهی، نظارت و ارزیابی فضاهای اقامه نماز در کلیه راه ‌های مواصلاتی کشور و پایانه‌های مرزی و باری اقدام نماید.

ماده ۱۲ـ وزارت نفت موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط، ضمن تکمیل طرح احداث نمازخانه در کنار جایگاه ‌های سوخت‌رسانی بین‌ راهی، نسبت به ساماندهی، نظارت و ارزیابی فضاهای اقامه نماز در جایگاه­های عرضه سوخت (شهری و بین ­ شهری) و همچنین حمایت‌های مادی از برنامه‌ها و فعالیت‌های ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز و نهضت مسجدسازی و نمازخانه‌سازی از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکت­ها و مؤسسات وابسته به دستگاه با رعایت صلاحیت ارکان ذی ‌صلاح اقدام نماید.

‌ماده ۱۳ـ وزارت ورزش و جوانان موظف است به­ منظور گسترش فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ـ در اردوها و برنامه‌­های آموزشی و تمرینات، ورزشکاران با فرهنگ نماز آشنا شوند .

۲ـ در اردوها، مسابقات و تمرینات داخلی و خارجی، با فرا رسیدن وقت نماز، نماز اقامه شود .

۳ـ در ورزشگاه­ها، تسهیلات لازم جهت اقامه نماز تماشاگران فراهم شود.

۴ـ نسبت به شناسایی و حمایت مادی و معنوی از فعالیت­های انفرادی و گروهی جوانان در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز اقدام شود.

۵ ـ آموزش و توانمندسازی مدیران و مؤسسان تشکل­های مردم­نهاد فرهنگی و اجتماعی و شناسایی، معرفی و حمایت مادی و معنوی از برنامه‌­های ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز تشکل­های مردم‌­نهاد دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان انجام گیرد.

‌ماده ۱۴ـ سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است به منظور گسترش فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر‌ را انجام دهد:

‌۱ـ تدوین، تصویب و ابلاغ نظام­نامه ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه­های اجرایی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز.

۲ـ تجلیل از مدیران فعال در حوزه اقامه نماز براساس معرفی ستاد اقامه نماز در جشنواره ­های ملی و استانی شهید رجایی.

۳ـ بازنگری و به­‌روزرسانی دوره­های آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت با موضوع نماز در مقاطع زمانی پنج­ ساله.

ماده ۱۵ـ وزارت ‌ صنعت، ‌ معدن و تجارت موظف است به منظور گسترش فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را انجام دهد:

۱ـ در کلیه کارخانه‌­ها، مؤسسات، شرکت­ها و واحدهای تابع وزارتخانه، محل مناسب و پاکیزه برای اقامه نماز با گنجایش کافی متناسب با تعداد کارگران و کارکنان هر واحد، تعیین و تجیهز شود .

۲ـ با همکاری هیئت عالی نظارت، اتاق اصناف ایران و اتحادیه‌های صنفی، تمهیدات و اقدامات لازم برای ترغیب و تشویق بازارها و صنوف جهت برگزاری نماز جماعت در اول وقت به عمل آید.

۳ـ نسبت به شناسایی و هدایت ظرفیت واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ نماز و نهضت مسجدسازی، نمازخانه‌سازی و نوسازی آنان از محل مسئولیت‌های اجتماعی با رعایت صلاحیت ارکان ذی ‌صلاح و سایر ظرفیت­های موجود اقدام شود.

۴ـ حمایت عملی از تولید، واردات و صادرات محصوالت مربوط به ترویج و گسترش فرهنگ نماز انجام شود.

ماده ۱۶ـ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موظف است در جهت ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ـ تدابیر لازم جهت پیش‌بینی محل مناسب و پاکیزه و با امکانات لازم برای برگزاری نماز و نظافت و نگهداری آنها در مهمان ‌خانه‌ (هتل)‌ها، مهمان­سراها، مهمان ‌پذیرها ، مراکز ایران‌گردی و جهان­گردی و به ‌ویژه خوراک ‌سرا (رستوران ‌)های مستقر در جاده ‌ها، ‌ اتخاذ ‌‌شود.

۲ـ در طرح ‌های جدید ساختمانی مهمان ‌خانه‌ (هتل)‌ها، مهمان­سراها، مهمان­پذیرها، مراکز ایران­گردی و جهان­گردی، نمایشگاه ‌ها و مراکز فرهنگی، هنری و گنجینه (موزه ‌)ها‌ فضای لازم برای مسجد یا نمازخانه به صورت شاخص پیش‌بینی شود.

۳ـ از ظرفیت ستادهای ملی و استانی خدمات سفر در ساماندهی فضاهای اقامه نماز شهری و بین شهری در ایام پرتردد سفر و اربعین حسینی استفاده شود.

ماده ۱۷ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است در جهت ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را انجام دهد:

۱ـ پیش‌بینی و تأمین بودجه‌ مورد نیاز برنامه‌های ترویج و توسعه فرهنگ اقامه‌ نماز در کلیه دستگاه‌های اجرایی در موافقت‌نامه‌های متبادله‌ با دستگاه­های اجرایی کشور.

۲ـ پیش­بینی و تأمین اعتبارات لازم برای نماز در بودجه‌ سنواتی و ضوابط اجرایی بودجه کشور.

۳ـ پیش‌بینی احکام و برنامه­‌های مرتبط با ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در برنامه­‌های پنج ساله توسعه، سند آمایش سرزمین و اسناد استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور.

ماده ۱۸ـ سازمان اوقاف و امور خیریه موظف است در جهت ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را انجام دهد:

۱- بهره‌­مندی از آستان­های امام­زادگان (علیهم‌­السلام ) و سایر بقاع متبرکه و ایجاد وقف مشارکتی جهت رونق­‌بخشی به نماز دانش­‌آموزان و مدارس

۲ـ برنامه‌ریزی جهت باز بودن مساجد در طول روز و ارائه خدمات مطلوب به نمازگزاران.

۳ـ تسریع و تسهیل در فرآیند ارائه شناسه به مساجد فاقد شناسه در سطح مرکز و استان­ها.

‌ماده ۱۹ـ وزارت کشور موظف است در جهت ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را انجام دهد:

۱ـ فراهم آوردن تسهیلات و زمینه‌های مناسب برای ترویج و توسعه فرهنگ اقامه‌ نماز در سطح استان ‌ها و انجام حمایت‌های مادی و معنوی لازم از برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط به رونق‌بخشی به مدارس و نیز تشکل‌های مردم‌­نهاد که با موضوع اقامه نماز فعالیت می‌کنند (یاوران نماز).

۲ـ برگزاری مستمر و منظم جلسات شورای اقامه نماز استان و شهرستان و پیگیری اجرای مصوبات آن.

۳ـ استفاده از ظرفیت نماز برای پیشگیری، مدیریت، پایش (کنترل)، کاهش و حذف معضلات و آسیب‌­های اجتماعی در برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان امور اجتماعی کشور.

۴ـ بهره ‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات شوراهای اسلامی شهر و روستا در توسعه نهضت مسجدسازی و نمازخانه‌­سازی در کشور.

۵ ـ پیگیری و نظارت معاونان عمرانی استانداری ‌ها بر پیش‌بینی، جانمایی و احداث فضاهای اقامه نماز در کلیه طرح (پروژه ‌)های عمرانی استان.

۶ ـ پخش اذان در میادین و معابر شهری در اوقات شرعی نماز توسط شهرداری ‌ها.

ماده ۲۰ـ وزارت ‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به منظور گسترش فرهنگ اقامه نماز، اقدامات زیر را انجام دهد:

۱ـ برنامه ساعات کار کارگران به‌­گونه‌ای تنظیم شود که با وقت نماز تداخل نداشته و در صورتی که تداخل اجتناب ‌ناپذیر باشد، کارگران به صورت نوبتی‌ در مراسم اقامه نماز شرکت نمایند.

۲ـ نسبت به پرداخت حق بیمه خدام مساجد از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به دستگاه با رعایت قوانین و مقررات مربوط و صلاحیت ارکان ذی ‌صلاح، اقدام نماید.

۳ـ در اجرای ماده (۱۵۰) قانون کار، در بازدیدهای دوره ‌ای توسط بازرسان کار، محیط‌های کاری (اعم از دولتی، وابسته و خصوصی) از حیث مکان مناسب و زمان کافی برای کارگران مورد بررسی قرار گیرد.

۴ـ سازمان بهزیستی کشور در جهت ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز موظف است نسبت به نظارت و ارزیابی وضعیت نمازخانه‌ها و خدمات (سرویس‌های) بهداشتی مراکز عمومی از حیث مناسب‌سازی جهت استفاده معلولان و جانبازان اقدام نموده و محتواهای مرتبط با نماز متناسب با نیاز مخاطبین خاص آن سازمان را تولید نماید.

ماده ۲۱ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است ضمن مشارکت در توسعه نهضت مسجدسازی و نمازخانه‌سازی در کشور از طریق ظرفیت‌ها و امکانات فنی و مهندسی نیروهای مسلح، نسبت به احداث مساجد دومنظوره (ویژه کارکنان و با دسترسی آسان برای آحاد مردم) در اماکن و پادگان ‌های نظامی با رعایت ملاحظات مربوط اقدام نموده و برنامه­‌ها و فعالیت­های آموزشی، فرهنگی و ترویجی ویژه کارکنان و خانواده و سربازان تحت امر را در دستور کار قرار دهد.

ماده ۲۲ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به حمایت‌های مادی از توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های اقامه نماز و نهضت مسجدسازی و نمازخانه‌سازی در سطح کشور با استفاده از اعتبارات مصوب مربوط و نیز مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌ها و بنگاه ‌های اقتصادی تحت مدیریت و نظارت دستگاه با رعایت صلاحیت ارکان ذی ‌صلاح اقدام نماید.

ماده ۲۳ـ جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موظف است:

۱ـ نسبت به ایجاد فضاهای موقت اقامه نماز (خیمه‌های نماز) در حوادث و بلایای طبیعی و نیز راه ‌های مواصلاتی کشور در ایام پرتردد سفر و نیز تجهیز نمازخانه‌های پایگاه ‌های امداد و نجات جاده ‌ای به منظور استفاده مسافران جهت اقامه نماز اقدام نماید.

۲ـ نسبت به آموزش و توانمندسازی گروه ‌های مردمی و داوطلب همکاری با جمعیت هالل احمر نظیر جوانان، داوطلبان، کانون ‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و طلاب اقدام لازم را به عمل آورد.

۳ـ در توسعه نهضت مسجدسازی و نمازخانه‌سازی در سطح کشور از طریق ظرفیت موقوفات در اختیار جمعیت که مورد مصرف عام دارند، مشارکت کند.

ماده ۲۴ـ ‌بالاترین مقام مسئول دستگاه‌های موضوع ماده (۱) این آیین­‌نامه، موظف است گزارش عملکرد سالیانه دستگاه مربوط را جهت نظارت و ارزیابی ازطریق ستاد اقامه‌ نماز به هیئت وزیران ارائه کند.

تبصره ـ ستاد اقامه نماز و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه، مکلفند سازوکارها و سامانه‌های مربوط به دریافت گزارش ‌ها و شکایت‌های مردمی نسبت به نحوه انجام تکالیف دستگاه‌ها در زمینه ترویج و اقامه نماز را به نحو مطلوب اطلاع ‌رسانی نمایند.

ماده ۲۵ـ اجرای احکام و اقدامات موضوع این آیین‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط و از محل اعتبارات مصوب مربوط می‌باشد.

ماده ۲۶ـ تصویب‌­نامه شماره ۵۱۸۶۷/ت۱۷۳۲۳هـ مورخ ۱۳۷۶/۱/۳۰ و اصلاحات بعدی آن نسخ می­‌شود.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر