برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۱۱/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۲/۲۱
[به موجب بند ۲۲ برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور، لغو شده است.]

شماره ۲۲۵۳۳/۱۶۱۰۴ – ۱۳۷۹/۲/۲۱

هیأت وزیران در قالب “برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران” در جلسه مورخ ۲۴ /۱۱ /۱۳۷۸ مقرر نمود:

۱– به منظور کاهش آلاینده های هوا، صرفه جویی در سوخت و افزایش ایمنی، شهرداری تهران مکلف است شش مرکز مکانیزه معاینه فنی و خطوط مربوط به معاینه خودروهای سنگین، سبک و موتورسیکلت ها را در سال ۱۳۷۹ احداث کند. اعتبار مورد نیاز برای انجام این کار ۱۸ میلیارد ریالی معادل ریال ۶۵ /۱ ‏میلیون دلار ارز به نرخ واریزنامه ای است که از محل بودجه عمومی تأمین می شود.
با راه‌اندازی مراکز فوق و پس از یک سال از تردد خودروهای معاینه نشده و خودروهای دارای نقص فنی که موفق به اخذ برچسب تأیید نشده اند، در شهر تهران جلوگیری خواهد شد.

۲– منابع مالی لازم برای گازسوز کردن اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از طریق وزارت ‏نفت تأمین می شود. وزارت نفت در صورت نیاز نسبت به اخذ مصوبه لازم، از شورای اقتصاد اقدام خواهد کرد.

۳– به منظور کاستن از تردد خودروها، جلوگیری از توقف طولانی مدت آنها در محدوده مرکزی ‏تهران و سایر تقاط و کاهش تراقیک سرگردان، شهرداری تهران موظف است نسبت به نصب تعداد کافی ‏پارکومتر اقدام نماید. اعتبار مورد نیاز ۶۲ میلیارد ریال، معادل ریالی ۷۴ /۷ ‏میلیون دلار است که از محل تسهیلات بانکی تأمین می شود.

۴– برای روان ساختن ترافیک شهر تهران، به ویژه در تقاطع های مهم، شهرداری تهران موظف است چراغ های هوشمند همراه با سیستم کنترل مرکزی را در سال ۱۳۷۹ نصب و راه اندازی نماید. اعتبار ‏مورد نیاز ۲۴ میلیارد ریال، معادل ریالی ۳ میلیون دلار است که از محل تسهیلات بانکی تأمین می شود.
دولت بخشی از سود و کارمزد تسهیلات را در قالب اختیارات مذکور در قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور تعهد خواهد کرد.

۵– برای کاهش بخشی از آلاینده های هوا، شهرداری تهران موظف است موارد زیر را حداکثر در پنج سال به اجرا درآورد:
الف ـ تعویض کاربراتور خودروهای پیکان زیر ۱۰ سال با کاربراتورهای افشانه ای.
ب ـ استفاده از کاتالیزور در تاکسی های گازسوز و تک سوخته کردن آنها با گاز مایع.
ج ـ تجهیز موتورسیکلت ها و موتورهای گازی به کاتالیزور.

۶– وزارت نفت موظف است:
الف ـ حداقل هفتاد (۷۰) درصد سوخت مورد نیاز شهر تهران را با بنزین بدون سرب تأمین نماید.
همچنین نفت گاز مورد نیاز شرکت واحد اتوبوسرانی تهران را با حداقل گوگرد و میزان آلایندگی و کیفیت خوب تأمین کند.
ب ـ تا پایان خردادماه ۱۳۷۹ برنامه اجرایی شامل زمانبندی و منابع مورد نیاز برای تأمین بنزین بدون سرب و نفت گاز با استانداردهای پذیرفته شده در تهران و کل کشور را ارایه دهد. این برنامه باید با برنامه وزارت صنایع در مورد رعایت استاندارد خودروهای سبک تولید داخل موضوع بند (۷) هماهنگ باشد.

۷– با توجه به برنامه توزیع سراسری بنزین بدون سرب در کشور و در صورت تأمین و توزیع کافی بنزین بدون سرب توسط وزارت نفت، وزارت صنایع موظف است در تولید خودروهای سبک ساخت داخلی که از تاریخ ۱ /۱ /۱۳۸۱ عرضه می کند استاندارد ECER-83را رعایت نماید.
همچنین خودروهای سواری و انواع وانت وارداتی بدواً باید حداقل استاندارد ECER-83 را رعایت کنند.

۸– به منظور ادامه بررسی دیگر راهکارها و همچنین تضمین اجرای مصوبات و نظارت بر حسن اجرای آنها، کمیته موضوع تصمیم نامه شماره ۴۹۱۵ /۵۳۹۴۰ مورخ ۱۴ /۱۰ /۱۳۷۸ هیأت وزیران کماکان به کار خود ادامه خواهد داد.
همچنین به منظور آگاه کردن مردم و جلب مشارکت آنها در اجرای برنامه های مصوب، کمیته ای با مسؤولیت سازمان حفاظت محیط زیست و عضویت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت صنایع و نمایندگان سازمان صدا و سیما، شهرداری تهران و معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می شود.

حسن حبیبی
معاون اول رییس جمهور