آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

شماره ۲۴۳۳۶۸/ت۶۱۳۸۷هـ – ۱۴۰۲/۱۲/۲۸

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تبصره (۷) ماده (۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ و اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین­‌نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن.

۲ـ وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۳ـ صندوق: صندوق مادرتخصصی حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته

وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۴ـ خودرو: خودوری موضوع ماده (۸) قانون.

۵ ـ سن فرسودگی: سن معین‌­شده وسایل نقلیه موتوری مطابق این آیین‌نامه.

۶ ـ خودروی فرسوده: تمامی وسایل نقلیه موتوری با سن بیشتر از سن فرسودگی.

۷ـ کلان‌شهر: شهرهای بالای یک‌ میلیون نفر جمعیت.

۸ ـ اسقاط: اعمال تغییرات فیزیکی بر روی خودروهای فرسوده به صورتی که خودرو و قطعات آن غیرقابل استفاده و غیرقابل برگشت به چرخه حمل و نقل شود.

۹ـ گواهی اسقاط: گواهی الکترونیکی دارای شناسه منحصربه ­فرد و یکتا که نشان­دهنده انجام عملیات اسقاط و از رده ‌ خارج ‌شدن صحیح خودروی فرسوده بوده و مورد تأیید مراجع ذی ‌صالح می‌باشد.

۱۰ـ سامانه: سامانه‌ای جامع شامل تمامی فرآیندهای اسقاط موضوع قانون و امور مرتبط در حوزه اسقاط، از جمله صدور گواهی اسقاط، پرداخت وجه معادل اسقاط، ارسال اطلاعات جهت شماره ‌‌گذاری و سایر موارد مبتنی بر اسقاط وسایل نقلیه که تحت مدیریت وزارت فعالیت می‌نماید.

۱۱ـ فراجا: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

۱۲ـ مرکز: مرکز اسقاط و بازیافت خودرو که واحد صنعتی بوده و ضمن اخذ تأییدیه‌های فراجا و سازمان حفاظت محیط‌ زیست، پروانه بهره‌برداری معتبر از وزارت را اخذ می‌نماید و مجاز به فعالیت برابر دستورالعمل موضوع تبصره (۱) ماده (۱۸) این آیین­‌نامه در حوزه اسقاط و بازیافت خودرو می‌باشد.

ماده ۲ـ سن فرسودگی وسایل نقلیه به شرح زیر است:

ردیف

نوع وسیله نقلیه، سوخت و مشخصات فنی

سن فرسودگی (سال)

1ـ 1

خودروهای شخصی

شامل سواری، استیشن (سفری)، سواری کار و ون مسافربری

بنزینی

20

1ـ2

گازسوز ـ دوگانه‌­سوز

1ـ3

دیزلی

1ـ4

ترکیبی (هیبریدی)

23

1 ـ 5

برقی

25

2ـ1

خودروهای عمومی

شامل تاکسی سواری، استیشن (سفری)، سواری کار و  ون مسافربری

بنزینی، دوگانه­‌سوز،
پایه گازسوز و دیزلی

12

2ـ 2

2ـ3

ترکیبی (هیبریدی)

15

برقی

20

3ـ1

مینی بوس

دیزلی

12

3ـ2

پایه گازسوز

15

3ـ3

برقی

20

4

اتوبوس برون‌­شهری

15

5 ـ 1

اتوبوس درون­‌شهری

دیزلی

10

5 ـ2

پایه گازسوز

12

5 ـ3

برقی

20

6

وانت

پایه گازسوز، بنزینی،
دوگانه‌­سوز و دیزلی

15

7

کامیونت، کامیون و کشنده

25

8 ـ1

موتورسیکلت

بنزینی کاربراتوری

6

8 ـ2

بنزینی انژکتوری

12

8 ـ3

برقی

15

تبصره ۱ـ سن خودروهای وارداتی در صورت داشتن سابقه شماره ‌گذاری، براساس کارت شناسایی وسیله نقلیه و در غیر این صورت براساس شماره شناسایی وسیله نقلیه (وی ­آی ­ِان) سازنده محاسبه می‌شود.

تبصره ۲ـ اسقاط خودروهای حادثه­‌دیده به هر علت از جمله آتش‌سوزی، تصادف سنگین و غیره که به سن فرسودگی رسیده باشند، براساس گزارش مراجع ذی ‌صالح و تأییدیه فراجا و پس از ثبت در سامانه بلامانع است.

تبصره ۳ـ در مورد خودروهای بالای (۱۰) سال که مطابق جدول موضوع این ماده، به سن فرسودگی نرسیده ‌اند، درصورتی که از نظر ایمنی یا آلایندگی طی دو بار متوالی قادر به اخذ گواهی معاینه فنی نشوند، مالک وسیله نقلیه می‌تواند نسبت به اسقاط وسیله نقلیه خود اقدام نماید. این گروه از خودروها در اولویت پرداخت تسهیلات قرار نخواهند گرفت.

تبصره ۴ـ سن فرسودگی اتوبوس ‌های درون ‌شهری مشروط به بازآمد (اورهال) و أخذ تأییدیه‌های مربوط به ایمنی و زیست محیطی از سازمان‌های ذی‌ربط تا ۵ سال قابل افزایش خواهد بود.

ماده ۳ـ وزارت مکلف است ظرف سه ماه تمامی زیرساخت‌های نرم ‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای ایجاد سامانه را فراهم و اعلام عمومی نموده و به منظور تمرکززدایی از عملکرد سامانه و پیش‌گیری از تخلفات صدور گواهی اسقاط، دسترسی‌ کامل خدمت اینترنتی (وب سرویس) به سامانه را برای دستگاه‌های اجرایی مربوط از جمله پلیس راهور فراجا، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی ایجاد نماید.

ماده ۴ـ اولویت نوسازی ناوگان و محدودیت تردد خودروهای فرسوده که در سامانه ثبت‌نام نموده و برای اسقاط، اعلام آمادگی کرده ‌اند، به شرح جدول زیر است:

زمان بندی نوع کاربری سن فرسودگی ایجاد محدودیت توضیحات
سال اول و دوم اتوبوس 15 سال و بالاتر خاص کلانشهرها
تاکسی درون شهری 12 سال و بالاتر
موتورسیکلت کاربراتوری بالای 20 سال
سال سوم تاکسی درون شهری 10 سال و بالاتر خاص کلانشهرها
موتورسیکلت کاربراتوری بالای 15 سال
وانت بالای 25 سال
سال چهارم و پنجم تاکسی درون شهری و برون شهری بالای 10 سال همه شهرها
موتورسیکلت کاربراتوری بالای 12 سال
شخصی بالای 30 سال خاص کلانشهرها

تبصره ۱ـ آن دسته از خودروهای فرسوده که در سامانه ثبت‌نام نموده و برای اسقاط، اعلام آمادگی کرده ‌اند، با رعایت اولویت‌های جدول موضوع این ماده، حداکثر تا پنج سال و زمان ایجاد شرایط لازم و اعطای تسهیلات مزبور از طریق سامانه از محدودیت‌های مربوط به خودروهای فرسوده، موضوع ماده (۸) قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶، مستثنی می‌باشند. وزارت مکلف است در پایان هر سال، براساس جدول یادشده، فهرست خودروهای مشمول معافیت را به پلیس راهور فراجا جهت اعمال قانون اعلام نماید.

تبصره ۲ـ دارندگان خودروهایی که علی‌رغم ایجاد شرایط لازم و اعطای تسهیلات توسط سامانه، نسبت به خروج خودروی فرسوده خود از ناوگان حمل و نقل اقدام نکنند، پس از اعلام توسط وزارت به پلیس راهور فراجا، با ممنوعیت تردد و سایر محدودیت‌های موضوع ماده (۸) قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ مواجه می­شوند.

تبصره ۳ـ درصورت عدم استقبال متقاضیان در هر گروه کاربری با اولویت‌های مشخص­‌شده در جدول فوق، امکان ارائه مشوق ‌ها به خودروهای با سن فرسودگی پایین‌تر مجاز بوده و عدم محدودیت ایجادشده در تردد گروه قبلی لغو می­‌شود.

ماده ۵ ـ کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، مسئول سیاست‌گذاری و اولویت‌بندی طرح ‌های نوسازی و از رده خارج‌­کردن خودروهای فرسوده و اعلام آن به وزارت بعد از گذشت دوره پنج ساله در بازه ‌های سه ماهه می‌باشد.

تبصره ـ وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور و صنعت، معدن و تجارت موظفند طرح ‌های خود را در بازه ‌های سه ماهه جهت طرح در کارگروه یادشده به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمایند.

ماده ۶ ـ تردد خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان‌شهرها با رعایت شرایط مقرر در مواد (۳) و (۴) این آیین­‌نامه ممنوع است. پلیس راهور فراجا موظف است نسبت به تخصیص شماره (کد) جریمه خودروهای فرسوده به تمامی دوربین­های نظارتی اقدام نماید.

تبصره ـ نقل و انتقال و تعویض پلاک خودروها به کلان‌شهرها پس از رسیدن به سن فرسودگی ممنوع بوده و مشمول معافیت ثبت در سامانه موضوع تبصره (۱) ماده (۴) این آیین­‌نامه نیستند.

ماده ۷ـ در اجرای تبصره (۲) ماده (۱۰) قانون، تولیدکنندگان خودرو موظفند به‌صورت ماهانه درخواست گواهی اسقاط خود را از همان گروه خودرویی برابر با یک‌­چهارم شمارگان (تیراژ) تولیدی در سامانه درج نمایند.

تبصره ـ درصورتی که میزان تولید گواهی اسقاط در گروه کاربری به میزان نیاز تولیدکنندگان نباشد، وزارت با تأیید سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به میزان عرضه و تقاضای گواهی در هر گروه کاربری، مجاز به ادغام گروه ‌های کاربری و یا صدور مجوز استفاده تولیدکنندگان از سایر گروه ‌های کاربری مطابق جدول موضوع ماده (۱۵) این آیین­‌نامه خواهد بود.

ماده ۸ ـ واردکنندگان خودرو (غیر از برقی و ترکیبی (هیبریدی)) موظفند به ازای واردات هر یک دستگاه خودرو، مطابق با رتبه انرژی خودروی وارداتی و با توجه به قیمت خودروی وارداتی خود، مطابق با جدول زیر نسبت به ارائه گواهی اسقاط مطابق با گروه کاربری متناسب اقدام نمایند:

تعداد گواهی اسقاط انواع خودروی وارداتی نوشماره
بازه قیمت خودرو (براساس ثبت سفارش گمرک)
(هزار یورو)
خودروهای سنگین (تجاری و عمومی) خودروهای سواری موتورسیکلت
تا 50 50 و بالاتر تا 80 80 و بالاتر تا 15 15 و بالاتر تا 8 8 و بالاتر
رتبه انرژی (اِی) و (بی) 6 8 10 1 1 1 2
(سی) و (دی) 7 9 11 2/5 2/5 2 3
(ای)، (اِف) و (جی)

تبصره ۱ـ برای خودروهای وارداتی کارکرده که از زمان ساخت آنها حداکثر دو سال می‌گذرد، جدول تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای خودروهای سنگین (تجاری و عمومی) معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) و برای خودروهای سواری و موتورسیکلت معادل پنجاه درصد (%۵۰) گواهی اسقاط نسبت به جدول فوق افزایش خواهد یافت.

تبصره ۲ـ برای خودروهای وارداتی کارکرده که از زمان ساخت آنها بیش از دو سال (تا سقف پنج سال) می‌گذرد، جدول تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای خودروهای سنگین (تجاری و عمومی) معادل پنجاه درصد (۵۰%) و برای خودروهای سواری و موتورسیکلت معادل صد درصد (۱۰۰%) گواهی اسقاط نسبت به جدول فوق افزایش خواهد یافت.

تبصره ۳ـ برای آن دسته از خودروهای وارداتی کارکرده که فاقد مستندات مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران درخصوص رتبه انرژی محصول وارداتی می‌باشند، مالک عمل پایین‌ترین رتبه انرژی ((ای ­)، ( ِا ف) و (­جی)) تعریف­‌شده در بازه ‌های قیمتی خواهد بود.

تبصره ۴ـ برای آمبولانس‌ها، خودروهای امدادی، نظامی و انتظامی و خودروهایی که کاربری اختصاصی حمل و نقل عمومی به تشخیص وزارت کشور دارند و خودروهایی که با پلاک عمومی شماره ‌گذاری می‌شوند، گواهی اسقاط معادل بیست و پنج درصد (%۲۵) جدول موضوع این ماده اعمال خواهد شد.

تبصره ۵ ـ کلیه خودروهای وارداتی از جمله خودروهای وارداتی موضوع بند (ث) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، مشمول جدول فوق خواهند بود.

ماده ۹ـ هرگونه استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی، فروش و واگذاری آنها در تمامی دستگاه‌های دولتی دو سال پس از لازم ‌الاجرا شدن این آیین‌نامه ممنوع است و بدون استفاده از تسهیلات دولتی از رده خارج می‌شوند.

ماده۱۰ـ خودروهای تولیدی تمام‌­برقی از ارائه گواهی اسقاط و یا تعهدات مالی مرتبط معاف می‌باشند. واردکنندگان خودروهای برقی موظفند به ازای واردات (۸) دستگاه خودرو، گواهی اسقاط (۱) دستگاه خودرو از همان گروه خودرویی مندرج در جدول ماده (۲) این آیین­‌نامه را در سامانه درج نمایند.

تبصره ۱ـ تولیدکنندگان خودروهای ترکیبی (هیبریدی) کامل موظفند به ازای تولید هر (۶) خودرو، گواهی اسقاط (۱) دستگاه خودرو از همان گروه خودرویی مندرج در جدول ماده (۲) این آیین­‌نامه را در سامانه درج نمایند و واردکنندگان خودروهای ترکیبی (هیبریدی) کامل موظفند به ازای واردات هر (۳) دستگاه خودرو، گواهی اسقاط (۱) دستگاه خودرو از همان گروه خودرویی مندرج در جدول ماده (۲) این آیین­‌نامه را در سامانه درج نمایند.

تبصره ۲ـ واردات و شماره ‌گذاری خودروهای تمام‌­برقی و ترکیبی (هیبریدی) کامل وارداتی که به منظور کاربری اختصاصی حمل و نقل عمومی به تشخیص وزارت کشور وارد می‌شوند، معاف از اسقاط خودروهای فرسوده می‌باشند.

ماده ۱۱ـ مراکز موظفند نسبت به عرضه گواهی‌های اسقاط در سامانه و با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف­‌کنندگان و تولیدکنندگان، حداکثر ظرف (۷) روز از دریافت خودروی اسقاطی اقدام نمایند و در صورت عدم عرضه گواهی‌های اسقاط تولیدی خود در مهلت مقرر، امکان عرضه مجدد و فروش آنها را نخواهند داشت. گواهی‌های اسقاط عرضه‌­شده در مهلت مقرر و با قیمت مصوب، تاریخ انقضا نداشته و تا زمان عرضه به متقاضیان، در سامانه فعال خواهند بود.

تبصره ۱ـ مالکیت گواهی اسقاط با مالک وسیله نقلیه بوده و مجاز است استفاده از آن را به سایر ذی‌نفعان واگذار نماید.

تبصره ۲ـ وزارت موظف است ضمن ایجاد سازوکار فروش گواهی اسقاط در سامانه برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، حداقل قیمت خرید خودروی فرسوده را به تفکیک نوع و سال ساخت (مدل)، با و بدون احتساب قیمت گواهی اسقاط به مراکز اسقاط ابلاغ و در سامانه درج نماید.

تبصره ۳ـ وزارت موظف به ایجاد سازوکاری در سامانه خواهد بود تا گواهی‌های اسقاط تولیدی و عرضه­‌نشده توسط مراکز، امکان فروش و عرضه خارج از سامانه را نداشته باشد و اطلاعات گواهی‌های اسقاط ابطال­‌شده را به‌ صورت برخط به فراجا و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.

تبصره ۴ـ وزارت موظف است سازوکاری را فراهم نماید که تولیدکنندگان و واردکنندگان براساس سازوکارهای موجود و مطابق با میزان آمار تولید و واردات واقعی خود، نسبت به خرید گواهی اسقاط در سامانه اقدام نمایند.

تبصره ۵ ـ سازمان حمایت مصرف ‌­کنندگان و تولیدکنندگان موظف است با توجه به ارائه اسناد و مدارک مثبته از ناحیه مراکز، هر شش ماه یک بار نسبت به ارزش ‌­گذاری گواهی اسقاط اقدام نماید.

تبصره ۶ ـ مراکز موظفند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، تمامی گواهی‌های اسقاط انباشتی خود قبل از ابلاغ این آیین‌نامه را با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سامانه عرضه نمایند. پس از پایان مهلت مقرر، تمامی این گواهی‌ها از درجه اعتبار ساقط و غیرقابل استفاده خواهند بود.

تبصره ۷ـ به ‌منظور جلوگیری از اخلال در روند تولید، در صورت عدم تأمین گواهی اسقاط در سامانه، تولیدکنندگان خودرو می‌توانند یک و نیم درصد (۵/۱%) به مأخذ تبصره (۱) ماده (۲۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ را به صندوق پرداخت نمایند. وزارت مکلف است پس از صحت‌سنجی موضوع، تأییدیه شماره ‌گذاری (رعایت شرط اسقاط) را به پلیس راهور فراجا ارسال نماید.

تبصره ۸ ـ در اجرای تبصره (۴) ماده (۱۰) قانون، تولیدکنندگان خودروی سواری با سهم داخلی‌سازی کمتر از چهل درصد (۴۰%) قطعات، موظف به ارائه گواهی اسقاط برابر با پنجاه درصد (۵۰%) تعداد تعیین‌­شده برای خودروهای وارداتی مشابه تعیین­‌شده در ماده (۸) این آیین‌نامه می‌باشند. این دسته از تولیدکنندگان مشمول شرایط تبصره (۷) این ماده نخواهند بود.

تبصره ۹ ـ وزارت موظف است با همکاری فراجا، زیرساخت سامانه‌های خود را برای انجام برخط تمامی فرآیندهای این ماده، فراهم کند و امکان نظارت بر روی تمامی فرآیندهای مورد نظر به سازمان حفاظت محیط ‌زیست را ارائه نماید.

تبصره۱۰ـ فراجا موظف است نسبت به ارسال دوره ‌ای اطلاعات خودروهای فرسوده اسقاط ­شده (در بازه ‌های زمانی هفتگی)، به صورت برخط به سامانه اقدام نموده و متقابلا وزارت در همان بازه ‌های زمانی، به ‌صورت برخط اطلاعات مربوط به خودروهای مجاز به شماره ‌گذاری از نظر شرط اسقاط (پرداخت عوارض‌­شده) را به فراجا ارسال نماید.

ماده ۱۲ـ صندوق موظف است منابع حاصل­‌شده را هر سه ماه یک‌ بار به ‌حساب خزانه‌­داری کل کشور واریز و گزارش عملکرد مالی را به دولت ارائه نماید.

ماده ۱۳ـ منابع حاصل‌­شده پس از گردش خزانه‌داری کل کشور به ‌صورت صد درصد (۱۰۰%) تخصیص­‌یافته، صرف پرداخت یارانه سود و تسهیلات بانکی به متقاضیان اسقاط خودرو و موتورسیکلت فرسوده (با اولویت موتورسیکلت و خودروهای حمل و نقل عمومی) خواهد شد.

ماده ۱۴ـ در اجرای تبصره (۶) ماده (۱۰) قانون، به‌منظور جایگزینی موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده با اولویت خودروهای حمل و نقل عمومی، وزارت نفت مکلف است با همکاری وزارت، به مبلغ مصوب شورای اقتصاد از محل سازوکار ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ و منابع بانکی تعیین­‌شده توسط شورای پول و اعتبار برای هر سال، تسهیلات و کمک‌های بلاعوض لازم که در سه ماهه اول سال تعیین می‌شود، پرداخت نماید.

ماده ۱۵ـ جدول میزان تولید گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده به شرح زیر می‌باشد:

موتورسیکلت شخصی خودروهای سنگین و تجاری خودروهای حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری
سن موتور سیکلت سن سواری، استیشن و سواری کار سن کامیون کشنده (تا 41 تن) کامیون کشنده (از 41 تا 75) کامیون کشنده (از 75 تا 160 تن) کامیون کشنده (بالاتر از 160 تن) کامیونت (2 تا 6 تن) کامیون سبک (6 تا 10 تن) کامیون متوسط (10 تا 26 تن) کامیون سنگین (26 تن به بالا) کامیون کشنده سن اتوبوس درون­شهری سن اتوبوس بین­شهری وانت (یک تن و پایین‌تر) وانت (بالای یک تن) سن تاکسی ون نوع اِم یک مینی­بوس و ون نوع اِم دو
تعداد گواهی معادل 10 سال و بالاتر 0/25 30 سال و بالاتر 1 35 سال و بالاتر 20 23 26 28 5 8 14 16 20 15 سال و بالاتر 16 18 سال و بالاتر 16 3 4 بالای 14 سال 4 5 7
6 سال تا مرز 10 سال 0/50 25 تا مرز 30 سال 2 30 سال تا مرز 35 سال 22 24 27 29 6 9 17 18 22 10 سال تا مرز 15 سال 18 15 سال تا مرز 18 سال 18 3/5 4/5 12 سال تا مرز 14 سال 5 6 8
20 سال تا مرز 25 سال 3 25 سال تا مرز 30 سال 24 25 28 30 7 10 18 20 24 کمتر از 10 سال 20 کمتر از 15 سال 20 4 5 کمتر از 12 سال 6 7 9

تبصره ۱ـ جدول موضوع این ماده (معادل ‌سازی گواهی اسقاط) صرفًا برای خودروهایی که پس از ابلاغ این آیین‌نامه در فرآیندهای مختلف سامانه ثبت‌نام می‌نمایند، لحاظ خواهد شد.

تبصره ۲ـ وزارت موظف است سازوکاری را جهت نظارت بر حسن عملکرد مراکز اسقاط در سامانه ایجاد نماید تا مراکز اسقاط و بازیافت متخلف، پس از اخطار لازم به مراجع قضایی معرفی­ شده و پروانه فعالیت آنها لغو شود.

تبصره ۳ـ وزارت نفت مکلف است کارت سوخت خودروهای اسقاط ­شده را ابطال نماید.

تبصره ۴ـ شماره ‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های تولید داخل منوط به ارائه گواهی اسقاط مطابق با ردیف (۱) جدول موضوع این ماده (معادل ‌سازی گواهی اسقاط) خواهد بود.

تبصره ۵ ـ گروه کاربری موتورسیکلت مشمول حکم مقرر در تبصره ماده (۷) این آیین­‌نامه نخواهد بود و تولیدکنندگان موتورسیلکت موظفند صرفا نسبت به ارائه گواهی اسقاط با کاربری موتورسیکلت اقدام نمایند.

گواهی اسقاط موتورسیکلت امکان استفاده در همه گروه ‌های کاربری را خواهد داشت.

تبصره ۶ ـ متقاضیانی که در طرح ‌های جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده نسبت به انتخاب موتورسیکلت‌های برقی اقدام نمایند، ارزش گواهی اسقاط موتورسیکلت فرسوده آنها بدون احتساب سن فرسودگی، معادل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) گواهی اسقاط، در نظر گرفته خواهد شد. نحوه تخصیص این ارزش گواهی اسقاط به ذی­نفعان در طرح ‌های جایگزینی، مطابق با شیوه ‌نامه‌های ابلاغی وزارت خواهد بود.

ماده ۱۶ـ حداقل بیست درصد (۲۰%) از خودروهای عرضه­‌شده در قرعه‌کشی، به دارندگان خودروهای فرسوده (هرکدام برای یک دستگاه، در صورت وجود) با اولویت حمل و نقل عمومی اختصاص می‌یابد، مشروط به اینکه خریدار در هنگام تحویل خودروی جدید، گواهی اسقاط خودروی فرسوده خود را تحویل دهد.

ماده ۱۷ـ شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو موظفند از ابتدای خرداد ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به ارائه دفترچه راهنمای بازیافت محصولات خود به مراکز اقدام نمایند.

تبصره ـ شرکت ‌ های مذکور موظفند نسبت به درنظر گرفتن ملاحظات اسقاط در فرآیند طراحی محصول خود اقدام و نحوه انجام بازیافت با بالاترین بهره ‌وری را در اختیار مراکز قرار دهند. صدور تأییدیه شماره ‌گذاری محصوالت جدید علاوه بر تأییدیه سایر مراجع، منوط به ارائه دفترچه اسقاط محصول به وزارت می‌باشد.

ماده ۱۸ ـ مراکز موظفند ضمن دریافت دفترچه راهنمای اسقاط از تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو، نسبت به ایجاد تجهیزات و سازوکار نوین برای کاربرد مجدد و بازیافت حداکثری قطعات محصوالت اسقاطی، اقدام نمایند.

تبصره ۱ـ دستورالعمل نحوه اسقاط و بازیافت، تعیین هزینه‌های کارشناسی، احراز اصالت خودرو، سطح فناوری و عملکرد مراکز و رتبه‌‌بندی آن ‌ها براساس میزان بازیافت محصوالت، همچنین نحوه نظارت بر فعالیت مراکز و برخورد با تخلفات آنها ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، در چارچوب قوانین و مقررات توسط وزارت و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و فراجا و سایر دستگاه‌های مربوط تدوین و توسط وزارت ابلاغ می‌شود.

تبصره ۲ـ مراکز موظفند امکان استقرار، بازدید و ارزیابی شرکت‌های بازرسی صالحیت‌دار مورد تأیید مرکز ملی تأیید صلاحیت و سایر نمایندگان وزارت از فرآیندهای اسقاط خودرو و انتقال اطلاعات مورد نیاز آنها را فراهم نمایند.

ماده ۱۹ـ وزارت موظف است ضمن نظارت بر حسن عملکرد مراکز اسقاط و سازوکار صدور گواهی اسقاط در سامانه با افراد یا مراکز متخلف متناسب با سطح تخلف آنها برخورد قانونی نماید.

تبصره ۱ـ استعلام اولیه سوابق خودرو از سه مرجع پلیس راهور فراجا، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صورت می‌پذیرد. مراجع مذکور موظفند همکاری لازم را با وزارت به عمل آورند.

تبصره ۲ـ وزارت موظف است ضمن بهره ‌گیری از فناوری ‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و داده‌کاوی در شناسایی تخلفات، دستورالعمل نظارت و رتبه‌بندی مراکز اسقاط مشتمل بر نحوه اسقاط خودرو، بازیافت و اسقاط مجدد از قطعات را با مشارکت ذی­نفعان، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­‌نامه تدوین و ابلاغ نماید.

ماده ۲۰ـ خودروهای موضوع آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله­‌های نقلیه تاریخی موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۸۶۰۹۴/ت۶۰۵۸۲هـ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ از شمول این آیین‌نامه مستثنی می‌باشند.

ماده ۲۱ـ بند (۴) تصویب‌­نامه ماره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۱۳۸۷/۶/۷، بند (۱) تصویب‌­نامه شماره ۲۱۲۳۲۶/ت۴۶۳۲۰هـ مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۱۶، بند (۲) تصویب‌نامه شماره ۶۲۹۲۴ت۵۴۵۲۲هـ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۴، تصویب‌­نامه شماره ۹۵۲۰۰/ت۵۵۰۷۴هـ مورخ ۱۳۹۷/۷/۱۸، تصویب­‌نامه شماره ۲۷۹۷۹/ت۵۸۲۹۴هـ مورخ ۱۴۰۰/۳/۱۲، تبصره (۲) ماده (۴) و مواد (۱۱) و (۱۲) آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک) تصویب‌­نامه شماره ۱۰۰۶۰۲/ت۵۵۰۷۲هـ مورخ ۳۰/۷/۱۳۹۷ لغو می­شوند.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر