شماره ۲۲۹۱۰/۱۴۰۲/دش – ۱۲/۱۱/۱۴۰۲
مصوبه «آییننامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۴ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۵۵ مورخ ۱۹/۱۰/۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد مورخ ۷/۸/۱۴۰۲ شورای ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی) به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ میگردد:
مقدمه
در راستای اجرای سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباره تحول در نظام آموزش وپرورش مبنی بر حرکت در جهت «رشد و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان» (بند ۱)، و «بهسازی و اعتلاء منابع آموزش وپرورش … با تأکید بر بازنگری در شیوه های جذب، تربیت، نگهداشت و بهکارگیری بهینه نیروی انسانی و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد» (بند ۳ـ ۲)؛ همچنین الزام راهکار ۳ـ۱۱ سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و تأکید راهبرد ملی ۲ ذیل راهبرد کلان ۸ نقشه جامع علمی کشور، سند راهبردی کشور در امور نخبگان و نیز تکلیف ماده واحده مصوب جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «شناسایی، جذب و تأمین منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی کارآمد از طریق دانشگاه فرهنگیان» و نظر به ظرفیتها و تکالیف مندرج در دستورالعمل جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی کشور (مصوب هیئتوزیران ۱۷/۱۱/۱۴۰۰) بر اساس مأموریت دانشگاه فرهنگیان در زمینه «تأمین و تربیت توانمندسازی منابع انسانی آموزش و پرورش» (ماده ۱ اساسنامه) و اولویت نخبگان برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان (تبصره ۴ ماده ۲۰)، در راستای تحقق ماده یک «سیاستها و ضوابط کیفیتبخشی دانشگاه فرهنگیان» مبنی بر «ارتقاء نظام تخصصی تربیت دانشجو ـ معلم» (مصوب جلسه ۸۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، «آییننامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه های علمی، پژوهشی، فّناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» به شرح ذیل احصاء و با هماهنگی معاونتها و سازمانهای ذیربط در وزارت های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور و بنیاد ملی نخبگان، در دانشگاه فرهنگیان و با نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت، اجرا میگردد.
ماده ۱ـ هدف و رویکردهای اساسی
هدف این آییننامه عبارت است از کیفیتبخشی به نیروی انسانی آموزش وپرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجو ـ معلمان
دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانشآموزی.
رویکردهای اساسی حاکم بر فرایندهای این آییننامه عبارت اند از:
۱ـ توجه به الزامات اسناد بالادستی و ظرفیتهای قانونی
۲ـ توجه به دلالتهای مبانی نظری استعداد
۳ـ اهمیت مدیریت و نگهداشت استعدادهای برتر
۴ـ تنوع بخشی به روش های شناسایی و جذب نخبگان
۵ ـ رعایت عدالت تربیتی با توجه ویژه به مناطق محروم
ماده ۲ـ تعاریف
الف ـ وزارت: منظور از وزارت در این آییننامه وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.
ب ـ ستاد تعلیم و تربیت: منظور از ستاد تعلیم و تربیت در این آییننامه شورای ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
ج ـ هیأت جذب و پذیرش: شورایی است متشکل از افراد حقوقی و حقیقی که ستاد تعلیم و تربیت میتواند مسئولیتها و اختیارات خود در برنامهریزی، راهبری و نظارت بر این آییننامه را به آن واگذار نماید.
د ـ دبیرخانه: بهمنظور تهیه و تدوین برنامهها و دستورالعملها و همچنین برگزاری جلسات هیأت جذب و پذیرش و پیگیری امور مربوط به اجرای آییننامه، دبیرخانهای در دانشگاه فرهنگیان تشکیل خواهد شد.
ماده ۳ـ ترکیب هیأت جذب و پذیرش
ترکیب اعضای هیأت جذب و پذیرش به شرح ذیل میباشد:
۱ـ رئیس دانشگاه فرهنگیان (رئیس هیأت جذب و پذیرش)
۲ـ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
۳ـ معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۴ـ رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش وپرورش
۵ ـ معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور
۶ ـ چهار عضو حقیقی از میان متخصصان تربیتی، معلمان یا مدیران موفق مدارس با معرفی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
تبصره ۱ـ عضویت اعضای حقیقی هیأت با حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رسمیت مییابد.
تبصره ۲ـ مسئولیت دبیری جلسات بر عهده معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.
تبصره ۳ـ جلسات هیأت مذکور با اکثریت مطلق اعضا رسمیت مییابد و در صورت عدم امکان حضور اعضای بندهای ۲ تا ۵، عضو مذکور نماینده تام االختیار خود را با حق رأی معرفی مینماید.
ماده ۴ـ وظایف و اختیارات هیأت جذب و پذیرش
۱ـ تصویب دستورالعملهای اجرایی و تعیین شایستگیها، امتیازات، حدنصاب ها، ابزارهای ارزیابی و صالحیت ارزیابان برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر موضوع ماده ۷ این آییننامه.
۲ـ تصویب دستورالعملهای لازم برای اعطاء مشوق ها، موضوع ماده ۹ این آییننامه.
۳ـ تعیین شرایط پویایی استعدادهای جذب شده برای بهره مندی از مشوق ها موضوع تبصره ۱ ماده ۹ این آییننامه.
۴ـ نظارت بر فعالیتهای دبیرخانه و حسن اجراء آییننامه.
تبصره: در مواردی که مصوبات دارای بار مالی برای بودجه عمومی دولت باشد و یا آثار و تبعات اداری و استخدامی اعم از حقوق و مزایا، جذب، بهکارگیری و استخدام، طبقهبندی مشاغل و مانند آن را در برداشته باشد، رعایت مقررات عمومی حاکم و کسب مجوزهای لازم از سازمان برنامهوبودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور در فرآیند تصویب هیأت جذب و پذیرش، الزامی است.
ماده ۵ ـ ظرفیت و شرایط پذیرش
ساالنه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی کشور مبتنی بر نیازسنجی نقطهای و همراه با تعیین رشته و شغل ـ محلهای بهکارگیری افراد در آموزش وپرورش، به جذب استعدادهای برتر دانشآموزی بهصورت پذیرش بدون آزمون از طریق روش جایگزین پیشبینیشده در این آییننامه با رعایت انتشار آگهی عمومی، اختصاص مییابد.
تبصره: در صورت عدم تحقق جذب حداقل ۱۰ درصدی، به سبب لزوم حفظ کیفیت پذیرفتهشدگان، باقیمانده ظرفیت از محل داوطلبان آزمون سراسری تکمیل شود.
۱ـ فرآیند جذب و پذیرش دانشجو ـ معلمان با توجه به امکانات و سیاستهای دانشگاه، مطابق با آییننامه مربوطه، با هماهنگی مرکز برنامهریزی منابع انسانی و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، توسط دانشگاه فرهنگیان انجام میپذیرد.
۲ـ پذیرش نهایی متقاضیان با لحاظ کردن نسبت ۶۰ درصد نمره کسبشده (بهعنوان شایستگی تخصصی) و ۴۰ درصد نمره (بهعنوان شایستگی عمومی و اختصاصی) و پس از تأیید گزینش بر مبنای باالترین امتیازهای کسبشده، صورت خواهد گرفت که از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام میگردد.
۳ـ داوطلبین منتخب، پس از طی فرآیندهای قانونی و احراز شرایط مندرج در ماده (۴) مصوبه «سیاستها و ضوابط کیفیتبخشی دانشگاه فرهنگیان» علاوه بر اینکه مشمول قانون متعهدین خدمت شده از مزایای ویژه پیشبینیشده در ماده ۹ بهره مند میگردند.
۴ـ این آییننامه به مدت دو سال بهصورت آزمایشی اجرا میشود و سپس با تصمیم ستاد تعلیم و تربیت تثبیت خواهد شد.
ماده ۶ ـ شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان
الف) شرایط عمومی جذب متقاضیان موضوع این آییننامه مطابق با شرایط عمومی استخدام معلم در آموزش وپرورش خواهد بود.
ب) شرط اختصاصی جذب متقاضیان، موفقیت در کسب حدنصاب یا امتیازات تعیینشده در آییننامه خواهد بود.
تبصره ۱ـ پذیرش برای دانشآموزان تا دو سال پس از دانشآموختگی و صرفا برای یکبار امکان پذیر است.
تبصره ۲ـ پذیرش برای طالب تا دو سال پس از فارغ التحصیلی از سطح یک و صرفا برای یکبار امکان پذیر است.
تبصره ۳ـ مدت خدمت سربازی داوطلبان ذکور به حدود سنواتی این آییننامه اضافه میگردد.
ماده ۷ـ شناسایی و جذب استعدادهای برتر
شناسایی استعدادهای برتر از طریق فراخوان عمومی انجام خواهد شد. بر این اساس؛ دانشآموزان واجد شرایط ذیل با شرکت در فراخوان، امتیازاتی را طبق دستورالعملهای مربوطه کسب کرده و از مزایای پیشبینیشده برخوردار خواهند شد.
۱ـ راه یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانشپژوهان جوان؛
۲ـ برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی ـ هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول؛
۳ـ برگزیدگان جشنواره ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانشآموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره های فنی ـ مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی دانشآموزی (مانند جشنواره پژوهشسراهای دانشآموزی و…) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول؛
۴ـ حافظان کل یا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی؛
۵ ـ اعضای مجامع ملی تشکلهای دانشآموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل؛
۶ ـ برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه یافتگان به مرحله کشوری)؛
۷ـ دارندگان رتبه زیر ۱۰۰۰ کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت)؛
۸ ـ دارا بودن امتیاز معدل ۱۶ در آزمون نهایی (بهصورت تأثیر ضریب مثبت و منفی).
تبصره ۱ـ ضریب تأثیر امتیازات متناسب با رشتهی داوطلب در دانشگاه فرهنگیان تدوین و اعمال میگردد و جمع امتیازات مالک عمل خواهد بود.
تبصره ۲ـ دستورالعمل مربوط به حمایت از رشتههای حائز اولویت با تأکید بر آموزش ابتدایی و علوم انسانی تدوین خواهد شد.
تبصره ۳ـ بهروزرسانی و پایش مسابقات، جشنواره ها، رویدادها توسط دبیرخانه و با تأیید ستاد تعلیم و تربیت انجام خواهد شد.
تبصره ۴ـ برگزیدگان مرحله استانی و کشوری مسابقات ، جشنواره ها و رویدادها، متناسب با کیفیت هرکدام از آن ها، سقف امتیاز متفاوت خواهند داشت.
ماده ۸ ـ مسئولیتها و اختیارات دبیرخانه
دبیرخانه اجرایی طرح که در دانشگاه فرهنگیان تشکیل خواهد شد، مسئولیتهای زیر را بر عهده خواهد داشت.
۱ـ تهیه و تدوین دستورالعملها جهت تصویب در ستاد تعلیم و تربیت.
۲ـ نظارت عملکردی بر اجرای آییننامه و ارائه گزارش ساالنه به ستاد تعلیم و تربیت.
۳ـ رصد احراز شرایط پویایی استعدادهای جذب شده برای بهره مندی از امکانات ماده ۹ این آییننامه.
۴ـ رسیدگی به شکایات مرتبط با فرآیندهای اجراء آییننامه.
ماده ۹ـ مشوق ها
پذیرفتهشدگان از طریق این آییننامه از امتیازات و مشوق های زیر بهره مند خواهد شد:
۱ـ اعطاء بورسیه تحصیلی به دانشآموزان برگزیده نهایی، تا اتمام دوره تحصیل و ورود به دانشگاه.
۲ ـ متناسبسازی برنامه درسی تربیتمعلم مبتنی بر الگوهای استاد ـ شاگردی (رهیاری)، متناسبسازی الگوی کارورزی، و
غنیسازی فرصتهای یادگیری مستعدان از طریق تسهیل شرکت در دوره ها، بازدیدها، فرصتهای مطالعاتی و … بر اساس دستورالعملهای مربوطه.
۳ـ اعطاء تسهیلات مربوط اشتغال به تدریس در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، ماندگار، هیأت امنایی در صورت اعلام نیاز و طی دوره های پودمان.
۴ـ اعطاء تسهیالت در زمینه تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاههای دولتی، حوزه های علمیه و دانشگاه فرهنگیان در رشتههای متناسب یا دو رشته معلمی در دانشگاه فرهنگیان و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر.
۵ ـ اعطاء تسهیلات برای ایفاء مسئولیت اجتماعی بهویژه برای خدمت در مناطق محروم در قالب پژوهانه و ارتقاء.
۶ ـ اعطاء تسهیلات در انتخاب محل تحصیل و محل خدمت و سنوات آغازین خدمت و کاهش محدودیتهای مربوط به مأموریت و انتقال درون آموزش و پرورش و اعطاء تسهیالت مرتبط با دستورالعملها و ضوابط انتصابات، ارتقاء شغلی و تصدی مسئولیت بر اساس مقررات مربوط به جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی کشور.
تبصره ۱ـ بهره مندی از امتیازات و مشوق ها، منوط به تحقق شرایط پویایی در طول دوره تحصیل خواهد بود.
تبصره ۲ـ بهره مندی استعدادهای برتر در حال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، از مشوق های تعیینشده در این آییننامه با تدوین شیوه نامه اختصاصی و تصویب ستاد تعلیم و تربیت بلامانع خواهد بود.
ماده ۱۰ـ وظایف نهادی
به منظور تحقق مفاد این آییننامه، نهادهای ذی ربط دارای وظایف به شرح ذیل هستند:
۱ـ سازمان برنامهوبودجه کشور موظف است در زمینه تأمین و تخصیص اعتبارات و بودجه مربوط به اجراء احکام آییننامه، اقدام نماید.
۲ـ دانشگاه فرهنگیان موظف است اعتبارات و بودجه و زیرساخت اجرایی احکام آییننامه را به صورت سالانه پیشبینی نماید.
۳ـ تمامی مراجع و دستگاههای ذی ربط اعم از مراجع درون وزارت آموزش وپرورش و نهادهای ذی ربط در دولت موظفاند جهت تحقق این آییننامه و اعطاء مشوق های پیشبینیشده نسبت به انجام همکاری های لازم با دانشگاه فرهنگیان اقدام نمایند.
ماده ۱۱ـ هرگونه اصلاح و تغییر در این آییننامه منوط به تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواهد بود.
ماده ۱۲ـ این آییننامه در یک مقدمه و ۱۲ ماده و ۱۴ تبصره در جلسه ۸۹۴ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی