آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده نهم قانون استخدام استادان خارجی برای دانشکده‌های شهرستانها مصوب بهمن‌ماه ۱۳۳۷

تاریخ تصویب: ۱۳۳۸/۰۳/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۳۸/۰۳/۱۶

مصوب ۱۳۳۸/۳/۱۶

[‌قانون راجع به اجازه استخدام استادان خارجی دانشکده‌های شهرستانها و تکمیل کادر آموزشی دانشکده‌ها]


ماده اول ـ استادان و دانشیاران دانشگاههای شهرستانها و همچنین روسا درمانگاهای دانشکده‌های پزشکی شهرستانها می‌توانند با رعایت شرایط ذیل برای تکمیل مطالعات تقاضای مسافرت به خارجه را بنمایند.

الف ـ وظایف دانشگاهی خود را خوب انجام داده باشند.

ب ـ جانشین واجد شرایط از کادر دانشگاهی با تصویب شورای دانشکده و وزارت فرهنگ برای خود انتخاب نموده باشند که در مدت مسافرت وظایف آنان را اعم از تدریس یا عملیات بدون مطالبه حق‌الزحمه عهده‌دار شود.

ج ـ مشمول مواردی از آئین‌نامه انتظامی که مصرحاً آنان را از این مزیت محروم می‌دارد نباشند.

د ـ لااقل سه سال در دانشگاه خدمت کرده باشد.


ماده 2ـ داوطلب درخواست مسافرت با ذکر دلیل و توضیح رشته یا موضوعی که برای مطالعه و تحقیق آن بخارجه عزیمت و به رئیس دانشکده تسلیم و در این درخواست جانشین خود را معرفی تعهد کتبی او را ضمیمه می‌کند.


ماده 3ـ رئیس دانشکده درخواست داوطلب را با تصدیق به این که شرایط مذکور در متن قانون و موارد الف و ب و ج و د این آئین‌نامه رعایت شده است در شورای دانشکده مطرح و شورای مزبور پس از بحث در باب مسائل ذیل نظرخود را با رای مخفی اظهار می‌کند.
الف ـ موضوع مطالعه و لزوم آن
ب ـ صلاحیت داوطلب برای انجام دادن آن مطالعه
ج ـ فراهم نبودن وسایل آن مطالعه در ایران
د ـ محل و موسسه علمی یا فنی که مطالعه در آن باید صورت بگیرد.


ماده چهارم ـ کلیه مسئولیتهای پزشک یا معلم از قبیل حضور منظم در کلاس درس و آزمایشگاه و یا بیمارستان و در کمیسیونها و انجام امتحانات و سایر وظایف مگر حضور در شورای دانشکده و دانشگاه به عهده جانشین خواهد بود و جانشین حق ندارد قبل از انجام تعهد خود هیچ نوع ماموریت یا مسافرت یا دعوتی را چه در داخل و چه در خارج خواه به موجب قانون استخدام استادان خارجی برای دانشکده شهرستانها خواه به موجب قوانین دیگر بپذیرد.


ماده پنجم ـ در صورتی که تعداد داوطلبان از حد نصاب مقرر بیشتر باشد تقدم با کسی است که تحقیق یا اختراع یا ابتکار و تالیف و ترجمه مفیدی راجع به رشته تدریس خود نموده باشد و آن کارها دارای ارزش علمی یا فنی باشد و در صورت تساوی شرایط تقدم با کسی است که اولاً بتواند بدون استفاده از حقوق به مسافرت منظور برود ثانیاً از مقررات این آئین‌نامه یا آئین‌نامه‌های سابق کمتر از سایرین استفاده کرده باشد و در صورت تساوی شرایط انتخاب از طریق قرعه انجام می‌گیرد.
تشخیص تقدم با شورای دانشکده مربوط است ولی دلایل تقدم باید از طرف شورای دانشکده ضمن پیشنهادی که به شورای دانشگاه فرستاده می‌شود تصریح گردد.


ماده ششم ـ داوطلبی که تقاضای مسافرتش پذیرفته شده است از طرف دانشگاه به موسسه علمی و فنی خارجی یا دانشگاه که پذیرش برای او فرستاده است معرفی می‌شود و در تمام‌ مدت مسافرت که عنوان ماموریت دانشگاهی خواهد داشت ارتباط رسمی میان دانشگاه و موسسه مربوط برقرار خواهد بود.


ماده هفتم ـ کسانی که تا سه ماه پس از صدور ابلاغ ماموریت از اجازه مسافرت استفاده نکنند اجازه آنها ملغی خواهد بود و درخواست مجدد مانند سایر درخواستها با همان تشریفات صورت خواهد گرفت.


ماده هشتم ـ تقاضای مسافرت منتهی باید تا آخر فروردین هر سال به دفتر دانشکده تسلیم گردد و کلیه تشریفات آن از لحاظ تصویب در شورای دانشکده و دانشگاه و تایید وزارت فرهنگ باید تا آخر خرداد انجام یابد.
داوطلب باید تاریخ حرکت خود را کتباً به اداره کل تعلیمات عالیه وزارت فرهنگ اطلاع دهد در هر حال انقضاء مدت مسافرت علمی در شهریورماه سال بعد خواهد بود.


ماده نهم ـ داوطلب می‌تواند پس از انقضاء مدت یک سال تقاضای تمدید ماموریت خودر را با رعایت شرایط زیربنماید:

الف ـ موسسه ای که استاد و دانشیار و یا پزشک مامور در آن به مطالعه اشتغال دارد گواهی دهد که مطالعات او کامل نیست و احتیاج به وقت بیشتری دارد.

ب ـ موضوع مطالعه دارای اهمیت بوده و شورای دانشکده لزوم تمدید را صریحاً تایید کند.

ج ـ جانشین باید در مدت تمدید قبول کار و مسئولیت را کتباٌ به دانشکده اعلام دارد هرگاه جانشین از ادامه کار در مدت تمدید امتناع نماید دیگری با رعایت شرایط مقرر در آئین‌نامه از طرف درخواست‌کننده تمدید معرفی می‌شود.

تبصره ـ تقاضای تمدید با ذکر دلیل باید لااقل دو ماه قبل از انقضاء ماموریت به دانشگاه رسیده در شورای دانشگاه مطرح و باکثریت آراء مورد موافقت واقع شود.


ماده دهم ـ داوطلب موظف است هر شش ماه یک مرتبه گزارش تحقیقات و مطالعات خود را برای اطلاع دانشکده مربوط بفرستد و چنانچه گزارش ندهد یا گزارش قابل قبول شورای دانشکده و وزارت فرهنگ نباشد به داوطلب اطلاع داده خواهد شد که فوراً مراجعت نماید.


ماده یازدهم ـ استاد و دانشیار و یا پزشک مامور در مدت ماموریت از حیث حقوق و ترفیعات و سایر مزایای استخدامی مانند معلمین و پزشکانی است که در دانشگاه مشغول خدمت هستند.


ماده دوازدهم ـ استاد و دانشیار و یا پزشکی که به ماموریت رفته است پس از انقضاء مدت ماموریت باید بدون تاخیر برای ادامه کار خود به محل ماموریت مراجعت نماید.
چنانچه در موعد مقرر سر خدمت حاضر نشود حقوق او از روزی که ماموریتش منقضی شده است پرداخت نخواهد شد و طبق مقررات قانون استخدام با او رفتار خواهد شد.


ماده سیزدهم ـ استاد و دانشیار و یا پزشکی که برای مطالعه به خارج می‌رود به هیچ وجه حق ندارد رشته مطالعات خود را تغییر دهد مگر با تصویب شورای دانشکده.


ماده چهاردهم ـ استاد و دانشیار و رئیس درمانگاهی که به موجب این آئین‌نامه به مسافرت می‌رود حداقل تا پنج سال پس از استفاده از ماموریت نمی‌تواند مجدداً از مفاد ماده 9 قانون استخدام معلمین خارجی استفاده کند.


ماده پانزدهم ـ هر یک از استادان و دانشیاران و رؤسا درمانگاهها که به موجب این آئین‌نامه به مسافرت می‌روند موظفند پس از مراجعه به ایران نتیجه مطالعات خود را بصورت گزارش تهیه و تقدیم شورای دانشکده مربوط بنمایند.


ماده شانزدهم ـ دانشگاههایی که شورای رسمی قانونی ندارند مقام وزارت فرهنگ به موجب قانون تاسیس دانشگاههای شهرستانها قائم مقام شورای دانشگاه می‌باشند.