آیین‌نامه اداره ادارات کل غله و نان – قند و شکر – باربری و سازمان چای طبق اصول بازرگانی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۸/۰۴/۱۰

5142/378 – ۱۳۳۸/۴/۱۰


در اجرای تبصره 23 قانون بودجه سال 1338 کل کشور به منظور بازرگانی شدن ادارات کل قند و شکر – کل باربری – کل غله و نان – سازمان چای آیین‌نامه زیر در جلسه مورخ ۱۳۳۸/۴/۹ به تصویب هیئت وزیران رسید.


فصل اول – سازمان اداری و امور استخدامی

ماده یک – اداره کلیه امور ادارات کل قند و شکر – کل باربری – کل غله و نان سازمان چای بوسیله یک نفر مدیر کل که در راس هر یک از ادارات نامبرده انجام وظیفه مینمایند تحت نظر وزارت گمرکات و انحصارات انجام میشود.


ماده 2 – وضع استخدامی کارمندان رسمی – جزء – دونپایه – حکمی – پیمانی اعم از رانندگان و کمک رانندگان و تلفنچی و غیره که در ادارات مزبور انجام وظیفه مینماید کماکان تابع قوانین و مقررات استخدامی دولتی خواهد بود.


ماده 3 – وضع کارگران دائم و تعیین دستمزد آنها تابع قانون کار بوده و نسبت به کارگران موقت که از لحاظ ضرورت بهره برداری موقتا بکار گمارده میشوند دستمزد آنان از محل اعتبارات انتفاعی پرداخت خواهد شد.


ماده 4 – هر یک از ادارات چهارگانه بالا موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه سازمان ادارات مرکزی و تابعه خود را با کمال دقت تنظیم و به تصویب وزارت گمرکات و انحصارات برسانند.


فصل دوم – امور مالی

ماده 5 – طبق مفاد تبصره 23 قانون بودجه سال 1338 کل کشور هر یک از ادارات نامبرده بالا موظفند بودجه مخارج خود را اعم از اداری – انتفاعی – بهره برداری در حدود رقم منظوره در بودجه کل کشور تنظیم و پس از تصویب وزارت گمرکات و انحصارات برای تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورایملی بوزارت دارائی ارسال دارند.


ماده 6 – ادارات مزبور مکلفند درآمدهای خود را بخزانه‌داریکل تحویل و اعتبارات مصوب را طبق تقاضای صادره از خزانه‌داریکل دریافت دارند. خزانه‌داریکل مکلف است برای هر یک از ادارات بالا حساب جداگانه در بانکملی ایران افتتاح و وجوه مورد تقاضای ادارات را تا میزان رقم کل بودجه مصوب بحساب مزبور منتقل و در اختیار ادارات قرار دهد.


ماده 7 – روسای ادارات حسابداری ادارات کل موظفند همه ماهه صورت حساب جامعی از وجوه دریافتی از خزانه‌داریکل و هزینه های پرداختی را تهیه و به ضمیمه اسناد مربوطه در آخر هر ماه برای رسیدگی به نماینده اداره کل رسیدگی و تمرکز حسابها تسلیم نمایند.


ماده 8 – ادارات مزبور موظفند معاملات خود را بغیر از کالای انحصاری با رعایت کامل مقررات آیین‌نامه معاملات دولتی از طریق مناقصه و مزایده انجام دهند چنانجه معامله از سیصد هزار ریال کمتر باشد مزایده و مناقصه ضرورت ندارد.


ماده 9 – موادی از آیین‌نامه ها و مقررات مورد عمل فعلی ادارات چهارگانه فوق که در این آیین‌نامه پیش بینی نشده بقوت خود باقی و لدی الاقتضا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


ماده 10 – هر یک از ادارات چهارگانه بالا مکلفند در پایان سال جاری با توجه به مشکلات و نواقصی که در خلال سال در اجرای این آیین‌نامه بان برخورد نموده اند موارد لازم را یادداشت و متفقا نامه جامعی تدوین و از طریق وزارت گمرکات و انحصارات برای تصویب به هئیت محترم دولت تقدیم دارند.