ماده واحده – بر اساس قانون اصلاح قانون تأسیس سازمان بنادر و کشتیرانی و تعرفه حقوق و عوارض بندری مصوب بهمن ماه ۱۳۴۷ اصلاح زیر نسبت به تعرفه حقوق و عوارض بندری منضم به قانون تأسیس سازمان بنادر و کشتیرانی مصوب ۱۳۳۹ صورت میگیرد و از تاریخ اول مردادماه ۱۳۵۱ قابل اجرا است:
۱ – هر کشتی تحت پرچم ایران که ظرفیت غیر خالص ثبت شده آن از ۱۵۰۰ تن تجاوز نکند در صورت داشتن یکی از شرایط زیر:
الف – بیش از نصف سهام آن متعلق به افراد ایرانی باشد.
ب – تمام یا قسمتی از سهام آن متعلق به شرکت ایرانی باشد مشروط بر این که مالکیت نسبت به کشتی به نحوی باشد که حداقل ۵۱ درصد آن به افراد ایرانی تعلق گیرد و در صورت سهامی بودن شرکت سهام آن با نام باشد.
از پرداخت حق ورود کشتی به دهانه بندر (ردیف ۱ تعرفه) و حق ورود به بندر (ردیف ۲ تعرفه) و عوارض فانوسهای دریایی (ردیف ۹ تعرفه) معاف خواهد بود.
۲ – در صورتی که برای رفت و آمد هر کشتی مشمول بند ۱ در آبهای بندر و همچنین بستن به اسکله و باز کردن از اسکله و لنگرگذاری و لنگربرداری از مباشرت افراد بندر استفاده نشود کشتی مذکور از پرداخت حق بستن به اسکله و یا باز کردن از آن (ردیف ۶ تعرفه) و حق لنگرگذاری و یا لنگربرداری (ردیف ۷ تعرفه) نیز معاف خواهد بود.
۳ – هر کشتی مشمول بند ۱ که فرمانده آن گواهینامه راهنمایی به ترتیبی که از طرف سازمان بنادر و کشتیرانی تعیین خواهد شد تحصیل کند و مالک کشتی یا نماینده او کتباً تعهد پرداخت هر گونه خسارتی را که در نتیجه عمل فرمانده کشتی به اسکله و یا سایر تأسیسات و تجهیزات بندری یا اشخاص ثالث وارد آید بنماید در صورتی که از مباشرت راهنمای بندر استفاده به عمل نیاورد از پرداخت حق راهنمایی (ردیف ۳ تعرفه) معاف خواهد بود.
۴ – کلیه کشتیها و وسائط نقلیه آبی متعلق به جمعیت شیر و خورشید سرخ اعم از کشتیهایی که به منظور بیمارستان دریایی تعبیه شده یا برای مقاصد خیریه دیگر مورد استفاده قرار میگیرند از پرداخت کلیه حقوق و عوارض بندری معاف میباشند.
اصلاحی فوق مشتمل بر یک ماده به استناد ماده واحده قانون اصلاح قانون تأسیس سازمان بنادر و کشتیرانی و تعرفه حقوق و عوارض بندری پس از تصویب کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی در جلسه روز دوشنبه ۱۳۵۱.۸.۲۹ در جلسه روز دوشنبه بیستم آذرماه یک هزار و سیصد و پنجاه و یک شمسی به تصویب کمیسیون دارایی مجلس سنا رسیده است.
رییس مجلس سنا – جعفر شریف امامی