دستورالعمل‌ نقل‌ و انتقال‌ سردفتران‌ اسناد رسمی‌

تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۸/۱۷

مصوب‌ ۱۳۷۸/۸/۱۷


الف‌ ـ سردفتران‌ اسناد رسمی‌ که‌ حداقل‌ 5 سال‌ به‌ شغل‌ سردفتری‌ اشتغال‌ داشته‌ باشند، می‌توانند درخواست‌ انتقال‌ به‌ محل‌ دیگری‌ را بنمایند.

این‌ مدت‌ برای‌ درخواست‌ انتقال‌ به‌ تهران‌ 10 سال‌ و از شهرستانهای‌ حومه‌ تهران‌ به‌ شهر تهران‌ 5 سال‌ خواهد بود.

نقل‌ و انتقال‌ سردفتران‌ با توجه‌ به‌ نیازهای‌ هر استان‌ و موافقت‌ مدیر کل‌ استان‌ مربوطه‌ فقط‌ برای‌ یک‌ بار صورت‌ می‌گیرد:

1 ـ انتقال‌ سردفتران‌ اسناد رسمی‌ از استانی‌ به‌ استان‌ دیگر و نیز از محلی‌ به‌ محل‌ دیگر، هم‌‌تراز یا پائین‌تر، بدون‌ رعایت‌ مدت‌ مقرر در بند (الف‌) خواهد بود، این‌ حکم‌ در مورد انتقال‌ سردفتر به‌ نقاط‌ محروم‌ و بد آب‌ و هوا نیز جاری‌ است‌؛ همچنین‌ جابجائی‌ دو سردفتر در صورت‌ موافقت‌ ادارات‌ کل‌ مربوطه‌.

2 ـ هر سال‌ خدمت‌ در مناطق‌ محروم‌ و بد آب‌ و هوا دو برابر محاسبه‌ خواهد شد.

3 ـ مدت‌ اشتغال‌ لازم‌ برای‌ اقربای‌ درجه‌ یک‌ خانواده‌ شهداء و کسانی‌ که‌ بنا به‌ گواهی‌ بنیاد شهید انقلاب‌ اسلامی‌، سرپرستی‌ خانواده‌ شهداء را به‌ عهده‌دارند (به‌ منظور تبعیت‌ از محل‌ سکونت‌ خانواده‌ شهید) آزادگان‌ و ایثارگران‌ دو برابر محاسبه‌ خواهد شد.

برای‌ جانبازان‌ هر 25% جانبازی‌ یک‌ سال‌ محاسبه‌ می‌شود.

4 ـ سردفترانی‌ که‌ محکومیت‌ درجه‌ 3 به‌ بالا دارند برای‌ هر سال‌ محکومیت‌ 2 سال‌ به‌ مدت‌های‌ مقرر در بند (الف‌) اضافه‌ خواهد شد.


ب‌ ـ محلی‌ که‌ استعداد پذیرش‌ یک‌ دفترخانه‌ به‌ طور دائم‌ را نداشته‌ باشد و امر معاش‌ سردفتر به‌ لحاظ‌ کمبود مراجعین‌ ممکن‌ نباشد با پیشنهاد اداره‌ ثبت‌ محل‌ و موافقت‌ اداره‌ کل‌ ثبت‌ استان‌ ابلاغ‌ سردفتری‌ سیار برای‌ نزدیکترین‌ سردفتر به‌ محل‌ مورد نیاز صادر خواهد شد.


ج‌ ـ محلی‌ که‌ قبلاً ظرفیت‌ چند دفترخانه‌ را داشته‌ و بعداً نیاز محل‌ تقلیل‌ یافته‌ بنا به‌ درخواست‌ سردفتر و پیشنهاد ثبت‌ محل‌ و موافقت‌ اداره‌ کل‌ ثبت‌ استان‌، سردفتر مزبور به‌ محل‌ دیگری‌ که‌ نیاز مبرم‌ به‌ تأسیس‌ دفترخانه‌ داشته‌ باشد، منتقل‌ خواهد شد.


د ـ در مواردی‌ که‌ حسب‌ گواهی‌ هیأت‌ مقرر در ماده‌ 5 آئین‌ نامه‌ بیمه‌ و بازنشستگی‌ سردفتران‌ و دفتریاران‌ اسناد رسمی‌ مصوب‌ 1373 اقامت‌ سردفتر و یا افراد تحت‌ تکفل‌ او در محل‌ ممکن‌ نباشد،

به‌ پیشنهاد اداره‌ کل‌ ثبت‌ استان‌ و موافقت‌ رئیس‌ سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک‌ کشور به‌ محل‌ مناسبی‌ که‌ توصیه‌ شده‌، منتقل‌ خواهد شد.


ه ـ سردفتران‌ و دفتر یارانی‌ که‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد یا بالاتر پذیرفته‌ شده‌اند و برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ لازم‌ باشد در محل‌ دیگری‌ غیر از محل‌ اشتغال‌ادامه‌ تحصیل‌ دهند، می‌توانند برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ در محل‌ جدید درخواست‌ انتقال‌ نمایند.


و ـ درخواست‌های‌ انتقال‌ سردفترانی‌ که‌ از طریق‌ اداره‌ کل‌ ثبت‌ استان‌ها ارسال‌ می‌شود به‌ وسیله‌ هیأت‌ مسئول‌ نقل‌ و انتقال‌ مورد رسیدگی‌ قرار می‌گیرد.هیأت‌ مزبور مرکب‌ است‌ از:

ـ معاون‌ سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک‌ (قسمت‌ امور اسناد)

ـ مدیر کل‌ امور اسناد و سردفتران‌

ـ یک‌ سردفتر به‌ پیشنهاد کانون‌ سردفتران‌ و دفتریاران‌ و تأیید رئیس‌ سازمان‌


ز ـ هیأت‌ سالی‌ دو بار در اردیبهشت‌ ماه‌ و آبان‌ ماه‌ تشکیل‌ می‌شود و با رعایت‌ مقررات‌ این‌ دستورالعمل‌ و با توجه‌ به‌ اولویت‌ها ونیازهای‌ هر محل‌ به‌ درخواست‌ها رسیدگی‌ و اعلام‌ نظر می‌کند و اتخاذ تصمیم‌ نهائی‌ با توجه‌ به‌ نظریه‌ هیأت‌ با رئیس‌ سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک‌ کشور است‌.