اصلاح آیین‌نامه کار محبوسین

تاریخ انتشار: ۱۳۲۷/۰۴/۰۱

۲۳۶۸ – ۱۳۲۷/۳/۱۹


1ـ جمله تحت‌نظر مدعی‌العموم بدایت رئیس محبس محل در ماده 17 حذف و به جای آن جمله تحت نظر بنگاه تربیت زندانیان درج میشود.


2ـ ماده 18 آیین‌نامه کار محبوسین لغو میشود.


3ـ بند 5 از ماده 22 حذف و مفاد آن به بند 3 از ماده مزبور اضافه میشود.


4 ـ مواد زیر به عنوان متمم به آیین‌نامه کار محبوسین اضافه می‌شود:

ماده 1 ـ در هر یک از شهرستانها که شعبه بنگاه تربیت زندانیان تشکیل شود بنگاهی به نام بنگاه کار زندانیان مرکب از نمایندگان وزارت کشور و دادستان محل و رئیس زندان محل و نماینده بنگاه تربیت زندانیان تشگیل گردیده و مأمور اجرای مقررات این آیین‌نامه خواهد بود.
تبصره 1 ـ هیئت‌مدیره بنگاه کار ممکن است یک نفر را از بین خود یا از اشخاص خارج به سمت مدیرعامل انتخاب کنند پس از تشکیل هیئت‌مدیره و انتخاب مدیرعامل مراتب باید به شعبه ثبت شرکتهای اداره ثبت محل اعلام گردد.
تبصره 2 ـ سرمایه بنگاه کار زندانیان عبارت است از وجوهی که از طرف شعبه یا بنگاه مرکزی تربیت زندانیان یا اشخاص خارج هدیه می‌شود.
تبصره 3ـ هیئت‌مدیره بنا به تشخیص خود می‌تواند هر مبلغی را که مقتضی بداند از هر محل یا مؤسسه یا شرکتی به عنوان استقراض یا اعتبار اعم از جنس یا نقد به موجب قرارداد گرفته و بکار اندازد.

ماده 2 ـ بنگاه کار زندانیان از لحاظ مالی در مقابل وزارت دادگستری و وزارت کشور و بنگاه مرکزی تربیت زندانیان مسئول شناخته شده و باید دستورات وزارتخانه‌های مزبور را که به وسیله بنگاه تربیت زندانیان در مرکز ابلاغ می‌شود به موقع اجراء بگذارد.

ماده 3 ـ بنگاه می‌تواند برای زندانیان که بکار گمارده می‌شوند لباس کارگری به خرج خود تهیه و در ساعات کار در دسترس آنها بگذارد.

ماده 4 ـ بنگاه کار زندانیان موظف است به خرج خود وسائل تفریح و سرگرمی و اصلاح اخلاق زندانیان را فراهم سازد.

ماده 5 ـ مادام که در هر شهرستانی بنگاه تربیت زندانیان و بنگاه کار زندانیان تشکیل نشده دادستان و رئیس شهربانی محل مأمور اجرای مقررات این آیین‌نامه خواهند بود.

وزیر دادگستری