اساسنامه دانشکده افسری شهربانی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۸/۱۰/۱۹

دانشکده افسری شهربانی که به فرمان اعلیحضرت همایون محمدرضا شاه پهلوی و بر طبق قانون 408 ک ـ 7816 دوازدهم تیرماه 1338 تشکیل گردیده که کانون تربیت افسران و کارمندان شاه دوست و میهن‌پرست و نیرومند برای خدمت در رشته‌های مختلف شهربانی کل کشور می‌باشد.

دروس عملی و نظری دانشکده افسری شهربانی شامل قسمتهای زیر است:
الف ـ تعلیمات و دروس نظامی مطابق برنامه دانشگاه نظامی برای افسران وظیفه
ب ـ دروس پلیسی مطابق جدیدترین برنامه‌های پلیس دنیا
ج ـ دروس حقوقی براساس برنامه رشته قضایی دانشکده حقوق با توجه به قسمتهایی از برنامه که بیشتر مورد حاجت پلیس می‌باشد.
هـ ـ دروس عمومی به منظور بالا بودن سطح معلومات عمومی بالاتر از دوره کامل متوسطه.


فصل اول ـ شرایط ورود

ماده یک ـ داوطلبان ورود به دانشکده افسری شهربانی باید حائز شرایط زیر باشند:

الف ـ تابعیت ایران ـ مذهب مسلمان

ب ـ نداشتن پیشینه بد

ج ـ داشتن بنیه قوی و صحت مزاج و عدم اعتیاد بالکل و افیون و سایر اعتیادهای مضره

د ـ داشتن تناسب اندام و حداقل طول قد 166 سانتیمتر

هـ ـ دارا بودن گواهینامه دوره کامل متوسطه (شعبه ادبی ـ ریاضی ـ طبیعی ـ علمی سابق)

و ـ سن داوطلب باید از 18 سال تمام و کمتر از 25 سال تمام بیشتر نباشد.
داوطلبانی که خدمت زیر پرچم را انجام داده باشند مدت خدمت به حداکثر سن آنها افزوده می‌گردد.
پس از ثبت‌نام و انجام دادن سایر تشریفات مقدماتی سوابق خانوادگی و شخصی داوطلبان به وسیله پرسشنامه از شهربانی یا ژاندارمری محل سکونت استعلام می‌گردد.

ز ـ امتحانات مسابقه ورودی

تبصره 1ـ ثبت‌نام در نیمه اول تیرماه شروع و در پایان همان ماه خاتمه می‌یابد و مسابقه ورودی در نیمه اول مردادماه انجام خواهد شد.

تبصره 2ـ در اواخر مردادماه نتیجه امتحانات مسابقه ورودی به داوطلبان شرکت‌کننده ابلاغ و قبول‌شدگان در اول شهریورماه برای انجام خدمت به دانشکده معرفی خواهند شد.

تبصره 3ـ داوطلبانی که دارای دانشنامه لیسانس می‌باشند در صورتی که واجد شرایط ماده یک باشند از شرکت در مسابقه ورودی معاف خواهند بود.


ماده 2ـ اشخاص زیر در صورتی که دارای گواهینامه دوره‌های متوسطه باشند می‌توانند بدون شرکت در مسابقه ورودی مامور اداره آموزش و پرورش شده و به تحصیل در دانشکده افسری شهربانی مشغول شوند.
الف ـ افسران شهربانی
ب ـ کارمندان و درجه‌داران و افراد مامورین شهربانی که حداقل دارای سه سال سابقه در شهربانی باشند و سن آنها از 40 سال تجاوز نکند.


ماده 3ـ شهربانی کل کشور برای تکمیل معلومات افسران فارغ‌التحصیل دانشکده افسری شهربانی می‌توانند دوره تخصصی ـ دوره عالی ـ دوره نهایی تاسیس نماید که از مزایای آن طبق قوانین و مقررات استفاده نمایند.

تبصره ـ مقررات مربوط شرایط ورودی و برنامه و نحوه امتحانات دوره‌های مزبور بر طبق اساسنامه و آئین‌نامه جداگانه‌ ای است که پیشنهاد رئیس شهربانی کشور به تصویب شورای‌ عالی فرهنگ خواهد رسید.


ماده 4ـ دوره تخصصی شهربانی کشور دارای رشته‌های زیر خواهد بود:
1ـ امور انتظامی
2ـ راهنمایی و رانندگی
3ـ پلیس جنائی
4ـ زندان‌بانی
5ـ امور مالی
6ـ مخابرات
7ـ مبارزه با مواد مخدر
8ـ دفاع غیرنظامی
9ـ امور اداری
10ـ تشخیص هویت.

فارغ‌التحصیلان دانشکده افسری شهربانی در صورت طی دوره تخصصی در یکی از رشته‌های مذکور متخصص شناخته می‌شوند.


ماده 5ـ کسانی که در مسابقه وردی دانشکده فنی یا هنرستان عالی موسیقی قبول شده‌اند در صورت احتیاج شهربانی کل کشور می‌توانند بدون شرکت در مسابقه ورودی به تحصیل در دانشکده افسری شهربانی مشغول شوند با این قبیل دانشجویان چنانچه در امتحانات سالهای 1 و 2 و 3 دانشکده‌های مربوطه قبول شوند در صورتی که در دروس نظامی و پلیسی دانشکده شهربانی موفق شوند باخذ دانشنامه دانشکده افسری شهربانی نائل و به درجه ستوان دومی و پایه 3 اداری مفتخر خواهند شد و بقیه دوره دانشکده مربوطه را با درجه ستوان دومی طی می‌کنند و ترفیعات بعدی آنان مشمول مقررات عمومی شهربانی کل کشور بوده و رشته آنان بدون طی دوره تخصصی رشته پزشکی یا رشته فنی یا رشته موزیک خواهد بود.

تبصره 1ـ دانشجویان مذکور در این ماده چنانچه به علت عدم موفقیت در امتحانات نتوانند تحصیلات خود را درآن دانشکده ادامه دهند می‌توانند با موافقت رئیس اداره آموزش و پرورش بدون شرکت در مسابقه ورودی در سال اول دانشکده افسری شهربانی مشغول تحصیل شوند.

تبصره 2ـ سایر شرایط عمومی و تحصیلی این دانشجویان به موجب آئین‌نامه جداگانه‌ای که به تصویب رئیس شهربانی کل کشور می‌رسد اجراء خواهد شد.


ماده 6ـ افسران شهربانی چنانچه حداقل دارای سه سال سابقه خدمت بوده و فارغ‌التحصیل آموزشگاه عالی شهربانی یا دانشکده افسری ارتش باشند می‌توانند امتحانات دروس حقوقی سال سوم دانشکده افسری شهربانی را بدهند و به این قبیل افسران در صورت موفقیت در امتحانات دانشنامه دانشکده افسری شهربانی داده خواهد شد.


ماده 7ـ مقررات انتظامی و داخلی دانشکده افسری شهربانی با تصویب رئیس شهربانی کل کشور خواهد بود و مقررات مربوط به امتحانات به تصویب شورای‌ عالی فرهنگ می‌رسد.


ماده 8ـ دوره دانشکده افسری شهربانی سه سال تمام خواهد بود که در هر سال 8 ماه برای تحصیلات نظری و سه ماه برای تعلیمات نظامی و عملی و یک ماه برای مرخصی منظور می‌گردد.


ماده 9ـ کسانی که دوره تحصیلات دانشکده افسری را با موفقیت به پایان رسانند به اخذ دانشنامه لیسانس دانشکده افسری شهربانی با امضاء مقامات زیر نائل خواهند شد:
رئیس اداره آموزش و پرورش ـ شهربانی کشور ـ رئیس شهربانی کل کشور ـ وزیر کشور ـ وزیر فرهنگ.


فصل دوم ـ شرایط معلمان

ماده 10ـ معملان دروس حقوقی و عمومی و نظامی و پلیسی به ترتیب عبارتند از:

الف ـ دروس حقوقی ـ استادان و دانشیاران دانشکده حقوق یا کسانی که دارای درجه دکترا هستند و واجد شرایط تدریس در دانشکده حقوق باشند.

ب ـ دروس عمومی به وسیله استادان و دانشیاران و دبیران و افسران و کسانی که دارای صلاحیت کامل بوده و دارای سوابق تدریس کافی می‌باشند.

ج ـ دروس نظامی ـ تدریس دروس نظامی به عهده اعضاء کمیته تدریس دروس نظامی و فرماندهان مربوطه و افسرانی است که از ارتش دعوت شوند.

هـ ـ دروس پلیسی ـ تدریس دروس پلیسی بعهده اعضاء کمیته دروس پلیسی است.

تبصره ـ افسرانی می‌توانند عضو کمیته‌های تدریس پلیسی باشند که حداقل دارای درجه لیسانس و یا متخصص در رشته مربوطه بوده و در صورتی که فارغ‌التحصیل آموزشگاه عالی شهربانی باشند حداقل دو سال سابقه خدمت در اداره آموزش و پرورش داشته و در صورتی که خدمت آنها از مدت دو سال کمتر باشد و یا در سایر قسمتهای شهربانی خدمت کنند باید کمیسیونی مرکب از پنج نفر از استادان دانشکده افسری شهربانی بانتخاب رئیس اداره آموزش و پرورش باشند صلاحیت او را گواهی نماید.


فصل سوم ـ برنامه تحصیلات دانشکده افسری شهربانی

ماده 11ـ برنامه تحصیلات سه ساله دانشکده افسری شهربانی بشرح زیر است:

الف ـ دروس حقوقی
1ـ حقوق مدنی
2ـ فقه
3ـ علم اقتصاد
4ـ حقوق اساسی
5ـ مالیه
6ـ حقوق بین‌المللی عمومی
7ـ علم‌الاجتماع
8ـ عربی
9ـ حقوق اداری
10ـ حقوق تجارت
11ـ سازمان قضایی
12ـ اصول و قواعد فقه
13ـ حقوق جزا
14ـ مقدمه حقوق تطبیقی
15ـ آئین دادرسی مدنی
16ـ تاریخ حقوق
17ـ حقوق دریایی و هوایی
18ـ حقوق بین‌المللی خصوصی (تابعیت وضع خارجیان)
19ـ آئین دادرسی کیفری
20ـ حقوق جزای اختصاصی
21ـ حقوق کار
22ـ اجرای احکام و اسناد لازم‌الاجراء
23ـ احوال شخصیه (مذاهب اربعه اسلامی)

ب ـ دروس عمومی
1ـ ادبیات فارسی ـ انشاء ـ املاء ـ فن سخنرانی 50 ساعت
2ـ تاریخ ایران 30 ساعت
3ـ جغرافیای مفصل ایران 30 ساعت
4ـ زبان خارجه 100 ساعت
5ـ روانشناسی 30 ساعت
6ـ اداره امور عمومی 15 ساعت
7ـ تبلیغات مذهبی 10 ساعت

ج ـ دروس نظامی
1ـ تعلیمات صف جمع روزی یک ساعت
2ـ ورزش روزی یک ساعت
3ـ آئین‌نامه انضباطی 10 ساعت
4ـ آئین‌نامه پادگانی 20 ساعت
5ـ شناسایی والتر 25 ساعت
6ـ شناسایی تفنگ 30 ساعت
7ـ شناسایی خودکار 35 ساعت
8ـ شناسایی خدمات صحرایی 35 ساعت
9ـ آموزش انفرادی 45 ساعت
10ـ آموزش پیاده 140 ساعت
11ـ نارنجک دستی و گاز اشک‌آور 10 ساعت
12ـ مهندسی 24 ساعت
13ـ زرهی 16 ساعت
14ـ سوار 9 ساعت
15ـ توپخانه 15 ساعت
16ـ دژبان 10 ساعت
17ـ داوری ارتش 10 ساعت
18ـ ذخائر 2 ساعت
19ـ راه‌پیمایی 100 ساعت
20ـ رکن یکم 3 ساعت
21ـ رکن دوم 3 ساعت
22ـ رکن سوم 3 ساعت
23ـ رکن چهارم 3 ساعت
24ـ جنگهای اتمی 3 ساعت

د ـ دروس پلیسی
1ـ سازمان و وظایف شهربانی 60 ساعت
2ـ کمکهای اولیه و پزشکی قانونی 30 ساعت
3ـ مدیریت و فرماندهی 20 ساعت
4ـ راهنمایی و رانندگی و اجرای برنامه به منظور بی‌خطر کردن عبور و مرور و مهندسی راهنمایی 30 ساعت
5ـ سابقه‌های پلیس 10 ساعت
6ـ مکانیک اتومبیل 30 ساعت
7ـ زندانبانی 30 ساعت
8ـ پلیس جنایی 30 ساعت
9ـ تشخیص هویت 30 ساعت
10ـ ارتباط و مخابرات پلیس 30 ساعت
11ـ لابراتوار پلیس 15 ساعت
12ـ پلیس تطبیقی 10 ساعت
13ـ دفاع غیرنظامی 10 ساعت


فصل چهارم ـ برنامه تفصیلی سه ساله دانشکده افسری شهربانی

1- دروس حقوقی ـ کلیه دروس حقوقی که از آنها در این اساسنامه نام برده شده و فعلاً به مدت چهار سال در دانشکده حقوق تدریس می‌گردد و در دانشکده افسری شهربانی تدریس خواهد شد و تفصیل آن همان برنامه تفصیلی دانشکده حقوق است که با تغییر برنامه دانشکده حقوق برنامه دانشکده افسری شهربانی نیز از لحاظ دروس حقوقی تغییر خواهد کرد.

2ـ دروس عمومی

الف ـ ادبیات فارسی و انشاء و املاء و فن سخنرانی

ب ـ تاریخ ایران ـ این مبحث بیشتر مربوط به چند ساله اخیر دوره سلطنت خاندان جلیل پهلوی است.

ج ـ جغرافیای مفصل ایران

د ـ روانشناسی عمومی ـ روانشناسی جنائی ـ علل مختلف جرم ـ تاثیر عوامل جغرافیایی و اقتصادی در جرم و عوامل ارثی ـ تاثیر فرهنگ در جرم رابط نژادی و جرم ـ روان پزشکی و جرم ـ روان‌کاوی و جرم ـ تعلیم و تربیت و جلوگیری از جرم ـ رسیدگی به وضع روحی مجرمین

هـ ـ زبان خارجه ـ آشنا نمودن دانشجویان به تلفظ و قرائت صحیح جمله‌ها و بیان آنها ـ آشنا نمودن دانشجویان با اصطلاحات عادی و پلیسی ـ آشنا نمودن دانشجویان به قواعد و دستورات صحیح زبان خارجه و بلخره ترجمه و تهیه قطعات از کتب حقوقی و پلیسی
و ـ تبلیغات مذهبی

3ـ دروس پلیسی

الف ـ سازمان و وظایف شهربانی ـ سازمان شهربانی کل کشور ـ روابط شهربانی با سایر ادارات و سازمانهای دولتی ـ آئین‌نامه‌ها و قواعد و مقررات شهربانی کل کشور ـ خصوصیات اخلاقی مامورین پلیس و ارتباط پلیس با مردم

ب ـ کمکهای اولیه پزشکی قانونی
به منظور آشنایی دانشجویان با مختصری از اطلاعات بهداشتی و کمکهای اولیه که در مواقع ضروری از قبیل تصادفات نزاع و سایرحوادث قبل از رسیدن پزشک دارد شخصاً بتواند از خونریزیها پیشگیری نماید این برنامه منظور گردیده. دستور زخم‌بندی و وسایل آن و انواع زخم‌بندیها خونریزیها و طریقه جلوگیری از آن‌ها ـ شکستگی ـ در رفتگی ـ پیچ‌خوردگیها و انواع آن ـ طرز بستن شکستگی و حمل و نقل بیمار ـ کمکهای اولیه در حوادث ناگهانی و مسمومیت و بیماری حاد طرز باندپیچی و پانسمان ـ پرستاری از بیمار شناسایی بیماریهای مختلفه مسری و طریقه جلوگیری از آن ـ طبقه‌بندی خون بطور اختصار ـ گندزدایی ـ قرنطینه

ج ـ مدیریت و فرماندهی
اصول مدیریت و فرماندهی ـ شرایط لازم برای مدیر و فرمانده ـ سلوک و رفتار با زیردستان ـ توجیه و طرز رسیدگی به ناراحتی‌های مرئوسین ـ رسیدگی به شکایات مردم از مامورین پلیس (مرئوسین) تعمیم و حفظ انضباط ـ نحوه ارتباط با روسا و سایرسازمانها (سازمانهای غیرپلیسی) ـ طرز انتخاب کارکنان و اداره آنها ـ کارپردازی و تدارکات ـ بازدید وضع ظاهری مامورین ـ طرح و تهیه و تنظیم و بررسی برنامه‌ها

د ـ راهنمایی ورانندگی
مهندسی راهنمایی ـ بررسی مسائل راهنمایی و رانندگی ـ مسئولیت پلیس در حل مسائل راهنمایی گشت راهنمایی و رانندگی بازرسی و رسیدگی به تصادفات و کارشناسی تصادفات وظایف پاسهای فرماندهی ـ بررسی آمار تصادفات برای تعیین محل پاسها ـ گواهینامه رانندگی ـ آمارمربوط به کلیه فعالیتهای راهنمایی ـ شماره‌گذاری ـ پلیس مدارس ـ آشنا کردن مردم به وضع عبور و مرور ـ مهندسی جاده‌های خارج شهر ـ مهندسی کلیة خودروها از لحاظ جلوگیری تصادفات و رنگ کردن چراغها یا با چراغ حرکت کردن ـ کنترل عبور و مرور

ز ـ سابقه‌های پلیسی
سوابق شکایات و پرونده‌های پلیسی و کارهای انجام شده ـ فن جمع‌آوری و نگهداری سوابق و استفاده و ارزش آنها ـ سازمانها و وسایل و تجهیزات لازم برای نگهداری سوابق ـ تهیه برنامه جهت جلوگیری از وقوع جرائم و مطلع نمودن مردم از اقدامات پلیس

و ـ مکانیک اتومبیل و رانندگی
شناسایی قطعات مختلف ماشین دیزل ـ بنزینی ـ نفتی ـ طرز کار اتومبیل ـ تعلیمات رانندگی

د ـ زندانبانی
سازمان زندانهای پلیس ـ زندانبانی (آئین‌نامه‌های زندان) بهداشت زندانها ـ طرز رفتار زندانیان طرز کار زندانیان ـ ملاقات با زندانیان ـ حمل و نقل زندانیان

ح ـ پلیس جنائی
قتل و سرقت فنی ـ رسیدگی به شکایات ـ بررسی صحنه جرم ـ اصول مقدماتی تحقیقات در صحنه جرم ـ مصاحبه و بازجویی ـ حفظ و جمع‌آوری مدارک جرم ـ استفاده از مخبرین ـ فنون و دستگیری و بازداشت ـ فنون بازرسی و توقیف ـ فنون کشف و ضبط ـ تهاجم ـ گزارش‌نویسی تحقیقات در جرائم مختلف

ط ـ تشخیص هویت
طبقه‌بندی انگشت‌نگاری ـ خصوصیات علائم انگشت‌نگاری ـ توصیف اشخاص

ی ـ ارتباط مخابرات
تاریخچه ارتباط مخابرات ـ موارد استعمال وسایل ارتباطی در سازمانهای شهربانی ـ طرز استفاده و نحوه عمل با وسایل ارتباطی

ت ـ آتش‌سوزی
آتش‌سوزیهای عمدی و غیرعمدی ـ آتش‌سوزیهای طبیعی و اتفاقی ـ وظایف مامورین شهربانی هنگام بروز آتش‌سوزی ـ پیشگیری از وقوع آتش‌سوزیها ـ کمکهای اولیه برای جلوگیری از آتش‌سوزی قبل از رسیدن مامورین مربوطه ـ تشخیص آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی

ث ـ لابراتوار پلیس
تشخیص مواد مخدره ـ اوزان و اندازه‌ها ـ خون ـ قالب‌گیری ـ عکسبرداری اسناد مجعول (بالستیک) (تعیین مشخصات گلوله) ـ جمع‌آوری آثار از صحنه جرم و بسته‌بندی برای ارسال به لابراتوار

چ ـ پلیس تطبیق
سیستم آمریکایی ـ سیستم اروپایی ـ مقایسه آنها با سیستم ا یرانی

خ ـ اصول دفاعی غیرنظام
دفاع غیرنظامی در ایران و سازمان آن ـ کمیته‌های چهارگانه دفاع غیرنظامی ـ کمیته‌های خبر ـ حمل و نقل ارتباط مخابرات تخلیه ـ رفاه و نجات.