بخشنامه تاکید بر حسن اجرای قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۳/۱۷

 17 /3 /76 – 3098 /ح /21


اداره کل ثبت احوال استان

در راستای حسن اجرای قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها و تشکیل کمیسیون تشخیص سن ادارات ثبت احوال، نظر مسئولین و مدیران محترم ادارات کل استان را به اجرای دقیق قوانین و مقررات به ویژه ماده واحده و دستورالعمل اجرائی حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن معطوف می دارد و موکداً تاکید میشود:

در هنگام تشکیل جلسه رسیدگی کمیسیون تشخیص سن ، حضور کلیه اعضاء‌ کمیسیون الزامی است و جلسه با شرکت 5 نفر اعضاء آن رسمیت می یابد و در صورت عدم شرکت هرکدام از اعضاء‌ تصمیم متخذه دارای اعتبار قانونی نخواهد بود. لذا بمنظور جلوگیری از صدور آراء خلاف، روسای ادارات مکلفند ضمن رعایت کلیه مقررات و دستورالعمل مربوطه با ادای توضیحات مستند و مستدل به دفاع از اعتبار اسناد سجلی پرداخته و دقت نمایند که میزان سن ادعائی متقاضی در خصوص اصلاح تاریخ تولد زمانی مورد موافقت قرار گیرد که ضمن تطبیق آن با نظریه پزشک منتخب، به حد نصاب مقرر جهت طرح در کمیسیون نیز رسیده باشد و در صورت کاهش سن، این تقلیل موجب تقدم تاریخ صدور بر تاریخ تولد صاحب سند نگردد.
ضمناً در مواردی که سن مندرج در شناسنامه با سن واقعی متقاضی دارای اختلاف فاحشی است احراز تعلق سند سجلی به خواهان که ملازمه با تابعیت صاحب شناسنامه داشته از اهمیت به سزائی برخوردار بوده و مسئولیت مستقیم آن متوجه روسای محترم ادارات ثبت احوال می باشد.
توجه به این نکته نیز ضروری است که در شرح خواسته و متن تصمیم ، تاریخ تولد متقاضی از لحاظ روز و ماه و سال مدنظر قرار گرفته و تصمیمات متخذه بر اساس آن بایستی اتخاذ گردد.
النهایه شایسته است مدیران محترم ادارات کل ثبت احوال استانها بطور مستمر امور مربوط به کمیسیون تشخیص سن ادارات تابعه را نظارت و لزوماً رهنمودهای لازم را توسط کارشناسان حقوقی و سجلی ارائه تا خدای نخواسته تصمیم خلاف قانون و مبتنی بر سلیقه اتخاذ نگردد.

هادی رحمتی زاده – معاون حقوقی و سجلی سازمان